Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 9921 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #435 Gepost op: 23 december 2023, 12:54:57 »
Daar zeg je zoiets... hebben ze't daar ook soms niet over Cartwrightianus cretensis ??? en die zou dan lager groeien dan de Oreocreticus... pfffft... lumpers en splitters niewaar...  Al vind ik oreocreticus makkelijk te onderscheiden van cartwrightianus omdat hijj veel hoger opschiet, forser is van bouw en het meest opvallend zijn de soms tot 3-4 cm hoge cataphyllen.

Yep ...is ook al heel wat inkt over gevloeid Luc ....ah juist inkt wordt niet meer gebruikt zeker ...Wat dan van deze oreocrteticus te denken ?
groeiden op het Nida plateau in Kreta ....

 )--1  Daar gaat een mens van in zijn haar krabben hé Kris !  10))   Zijn cataphyllen zijn alleszins goed ontwikkeld voor zover ik kan zien... maar voor de rest ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #436 Gepost op: 23 december 2023, 12:55:38 »
Je kan daar hoogstens een collega plantenliefhebber moeten kruisen... of anders een Griekse tank..  8)) 8))  En wat de sternbergia's betreft, die staan iets lager, maar als de Cartwrightianus daar bloeit zijn de sterni's uitgebloeid... tenminste toch telkens de keren wij daar waren.

"I know" wat betreft de Sternies Luc maar de vorige keer vonden we op ongeveer dezelfde periode nog redelijk wat in bloei ...Nu dit jaar niks meer ...Zo zie je maar dat het altijd onvoorspelbaar blijft .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #437 Gepost op: 23 december 2023, 12:56:16 »
De Pelops zijn inderdaad enorm rijk aan bolgewassen... dan rijdt je van locatie naar locatie en dan trap je plots op de rem... omdat je dit vanuit de wagen te zien krijgt...  of zoiets (foto2) en dan is het weer van auto parkeren en aan de slag.... een natte droom voor elke croco of andere bollennut.  5)) 5))

Heeeeeeeel herkenbaar Luc  3)) Is dat daar die vermaarde laevigatus/boryi op de tweede foto ?

Denk ik niet Kris, maar zo ziet hij er inderdaad ongeveer uit...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #438 Gepost op: 23 december 2023, 13:00:41 »
Ik neem aan dat dit de vindplaats is helemaal boven, links van de weg, net voor de poorten van het militair domein ?? Als het daar is, ligt dat stuk zo een beetje lager dan de weg en helt de helling Zuid tot zuidwest...
Ik vind het altijd vreemd dat aan de andere, rechterkant van de weg niets te vinden is... enkel van die doornige struiken.  De (lichte) helling is daar wel eerder Zuidoost gericht als ik het goed voor heb...  ))4

Aan dat vervallen gebouw Luc ....zoveel wegen lopen daar niet dus zal wel hetzelfde zijn veronderstel ik ? De vorige keer vonden wij er ook geen aan de rechterkant maar nu vonden we daar wel cartwrightianus maar wel in mindere mate .
Als je aan de achterkant en langs de helling die je daar noemt wat verder omhoog gaat (niet via  de hoofdweg meer door het gebied met stenen/doornige struikjes )kom je op een soort plateau en daar stonden er ook verschillende . Bijna altijd bij of tegen struikjes .

Moeten we bij een volgende gelegenheid ook nog eens die kant op gaan.  )2)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #439 Gepost op: 23 december 2023, 13:02:27 »
)--1  Daar gaat een mens van in zijn haar krabben hé Kris !  10))   Zijn cataphyllen zijn alleszins goed ontwikkeld voor zover ik kan zien... maar voor de rest ??

Of daar gaat een mens zijn haar van uitvallen .... ((--11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #440 Gepost op: 23 december 2023, 17:53:50 »
)--1  Daar gaat een mens van in zijn haar krabben hé Kris !  10))   Zijn cataphyllen zijn alleszins goed ontwikkeld voor zover ik kan zien... maar voor de rest ??

Of daar gaat een mens zijn haar van uitvallen .... ((--11

Tja... dat kan natuurlijk ook !!  8)) 8)) 8)) 2))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #441 Gepost op: 24 december 2023, 13:25:04 »
Een vrij gemakkelijke soort in de tuin. De grote variatie was me al bekend daar ik uit een zaadcollectie ook heel wat verschillend gekleurde exemplaren heb gezien.

Het moet niet altijd moeilijk zijn hè Frankie ....En misschien komt er op den duur wel eens uit met twee kleurige bloemen ...

Deze 2 - kleurige vorm van goulimyi staat hier in mijn bollenbed , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #442 Gepost op: 24 december 2023, 14:04:33 »
Deze 2 - kleurige vorm van goulimyi staat hier in mijn bollenbed , Kris

Prachtig Danny .Je zal hem al wel een keer eerder hebben gepost maar dat was me even ontgaan .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #443 Gepost op: 24 december 2023, 14:10:13 »
Ik vraag me af wat het dan wel niet moet zijn in het voorjaar???
Dit topic kan meteen als leidraad dienen voor een ieder die het gebied ooit eens wil verkennen. Veel dank om dit te verwezenlijken voor ons forum, Kris!  3))

Ook het voorjaar is er erg de moeite Frankie ...Enorme diversiteit aan orchideeën - teveel om op te noemen , Cyclamen rhodium ssp. peloponnesiacum met de massa , Crocus sieberi en olivieri ,Colchicum triphyllum ,Fritillaria davisii en graeca  , Gymnocarpium altaicum ,Tulipa  goulimyi en orphanidea, de door jouw genoemde (edele)rotsplanten ,Lithodora zahni , Ranunculus brevifolius ,Campanula trachelium en we kunnen nog doorgaan . Mount Chelmos , Killini , Menalo , Taygetos ....Allemaal interessante bergen met hun eigen flora ...

Ik heb eens wat opgezocht welke krokussen er groeien in de Pelops in het voorjaar . Geen sieberi ( Kreta) , olivieri zou enkel in het grensgebied voorkomen , meer algemeen in centraal Griekenland . sublimis in het noorden v/d Pelops , georgei en vooral nivalis algemeen voorkomend . Meer heb ik niet gevonden ?   ))4 ))4  De Pelops is vooral in het najaar een paradijs wat betreft crocus , lijkt me ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #444 Gepost op: 24 december 2023, 15:14:25 »
Ik heb eens wat opgezocht welke krokussen er groeien in de Pelops in het voorjaar . Geen sieberi ( Kreta) , olivieri zou enkel in het grensgebied voorkomen , meer algemeen in centraal Griekenland . sublimis in het noorden v/d Pelops , georgei en vooral nivalis algemeen voorkomend . Meer heb ik niet gevonden ?   ))4 ))4  De Pelops is vooral in het najaar een paradijs wat betreft crocus , lijkt me ?

Hey Danny , ik zei sieberi omdat ze vroeger nivalis en sublimis als subspecie van sieberi aanschouwden ....Ik bedoelde alleszins niet de vroegere sieberi ssp.sieberi die uiteraard alleen op Kreta voorkomt . Bij mij zitten soms nog de oudere namen in mijn hoofd ....Sorry voor de verwarring .Crocus sublimis (deze keer moet ik de nieuwe nomenclatuur volgen ) komt  voor op Mount Chelmos en daar samen in het gezelschap met Crocus olivieri .Ik heb deze laatste er ooit in blad aangetroffen ...Mount Chelmos is toch al redelijk het binnenland in ...De beste site voor olivieri in de Pelops is echter Mount Menalo en dat is nog een pak dieper de Pelops in ...Maar er zijn zeker veel meer herfstbloeiende soorten  op de Pelops .Zonder meer waar ...Maar als je van orchideeën houd dan is de Pelops ook in het voorjaar een paradijs .
« Laatst bewerkt op: 24 december 2023, 15:16:11 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #445 Gepost op: 24 december 2023, 16:39:26 »
Ik heb eens wat opgezocht welke krokussen er groeien in de Pelops in het voorjaar . Geen sieberi ( Kreta) , olivieri zou enkel in het grensgebied voorkomen , meer algemeen in centraal Griekenland . sublimis in het noorden v/d Pelops , georgei en vooral nivalis algemeen voorkomend . Meer heb ik niet gevonden ?   ))4 ))4  De Pelops is vooral in het najaar een paradijs wat betreft crocus , lijkt me ?

Hey Danny , ik zei sieberi omdat ze vroeger nivalis en sublimis als subspecie van sieberi aanschouwden ....Ik bedoelde alleszins niet de vroegere sieberi ssp.sieberi die uiteraard alleen op Kreta voorkomt . Bij mij zitten soms nog de oudere namen in mijn hoofd ....Sorry voor de verwarring .Crocus sublimis (deze keer moet ik de nieuwe nomenclatuur volgen ) komt  voor op Mount Chelmos en daar samen in het gezelschap met Crocus olivieri .Ik heb deze laatste er ooit in blad aangetroffen ...Mount Chelmos is toch al redelijk het binnenland in ...De beste site voor olivieri in de Pelops is echter Mount Menalo en dat is nog een pak dieper de Pelops in ...Maar er zijn zeker veel meer herfstbloeiende soorten  op de Pelops .Zonder meer waar ...Maar als je van orchideeën houd dan is de Pelops ook in het voorjaar een paradijs .

Crocus sublimis en olivieri  doen het hier vrij goed in de tuin , Kris . Nivalis vind ik moeilijker en ben ik verloren . Nu ik er even bij stil sta valt het wel op dat toch veel soortjes uit de Pelops het niet slecht doen in onze tuinen ! Ze kunnen zich vrij goed aanpassen aan ons vochtiger klimaat ........
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #446 Gepost op: 24 december 2023, 16:54:57 »
Crocus sublimis en olivieri  doen het hier vrij goed in de tuin , Kris . Nivalis vind ik moeilijker en ben ik verloren . Nu ik er even bij stil sta valt het wel op dat toch veel soortjes uit de Pelops het niet slecht doen in onze tuinen ! Ze kunnen zich vrij goed aanpassen aan ons vochtiger klimaat ........

Bedankt Danny , ik heb totaal geen ervaring met olivieri in de tuin ....Heel interessant gegeven ! Die van Mount Chelmos staan natuurlijk hoog , boven de 2000m ...en daar is het een "snow melting " species . Maar dezelfde soort zag in Chios veel lager ....Ik denk dat ik ook enkele sublimis buiten in de rotstuin heb . Ik moet ergens nivalis hebben ook maar dan in pot . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #447 Gepost op: 24 december 2023, 17:02:03 »
Crocus sublimis en olivieri  doen het hier vrij goed in de tuin , Kris . Nivalis vind ik moeilijker en ben ik verloren . Nu ik er even bij stil sta valt het wel op dat toch veel soortjes uit de Pelops het niet slecht doen in onze tuinen ! Ze kunnen zich vrij goed aanpassen aan ons vochtiger klimaat ........

Bedankt Danny , ik heb totaal geen ervaring met olivieri in de tuin ....Heel interessant gegeven ! Die van Mount Chelmos staan natuurlijk hoog , boven de 2000m ...en daar is het een "snow melting " species . Maar dezelfde soort zag in Chios veel lager ....Ik denk dat ik ook enkele sublimis buiten in de rotstuin heb . Ik moet ergens nivalis hebben ook maar dan in pot .

Leuk om ervaringen uit te wisselen , Kris ! Die olivieri in mijn tuin zal niet van Mount Chelmos afkomstig zijn  11)) . Ik denk 2 spontane zaailingen te hebben van sublimis , een oude olivieri cv. zwerft hier rond in de tuin .... 8))
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #448 Gepost op: 26 december 2023, 17:06:04 »
Een vrij gemakkelijke soort in de tuin. De grote variatie was me al bekend daar ik uit een zaadcollectie ook heel wat verschillend gekleurde exemplaren heb gezien.

Het moet niet altijd moeilijk zijn hè Frankie ....En misschien komt er op den duur wel eens uit met twee kleurige bloemen ...

Deze 2 - kleurige vorm van goulimyi staat hier in mijn bollenbed , Kris

Dit zijn ook spontane Goulimyi zaailingen die opdoken...  In foto twee, daar is een paar jaar geleden blijkbaar een zaaddoos op zijn geheel terecht gekomen en ontkiemd... achteraan rechts zit er ook zo'n tweekleurig exemplaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #449 Gepost op: 26 december 2023, 17:18:39 »
Een vrij gemakkelijke soort in de tuin. De grote variatie was me al bekend daar ik uit een zaadcollectie ook heel wat verschillend gekleurde exemplaren heb gezien.

Het moet niet altijd moeilijk zijn hè Frankie ....En misschien komt er op den duur wel eens uit met twee kleurige bloemen ...

Deze 2 - kleurige vorm van goulimyi staat hier in mijn bollenbed , Kris

Dit zijn ook spontane Goulimyi zaailingen die opdoken...  In foto twee, daar is een paar jaar geleden blijkbaar een zaaddoos op zijn geheel terecht gekomen en ontkiemd... achteraan rechts zit er ook zo'n tweekleurig exemplaar.

2-kleurig of verkleurend volgens ouderdom van de bloemen ?
« Laatst bewerkt op: 26 december 2023, 17:40:56 door Luc Gilgemyn »
Torhout, West-Vlaanderen