Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 10513 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #225 Gepost op: 17 december 2023, 09:37:29 »
Op dag 7 trekken we dan echt "de Mani " in ....De Mani Peninsula is het middelste van de 3 zuidelijke schiereilanden van de Peloponnese . De eerste  Crocus soorten van de dag zijn Crocus niveus ...

Echter 1 van de doelen van deze trip was ook om de zogenaamde 2 kleurige (bi-colored)Crocus niveus te vinden . En eerlijk gezegd .....lang hoefden we daar niet voor te wachten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #226 Gepost op: 17 december 2023, 09:38:28 »
Echter 1 van de doelen van deze trip was ook om de zogenaamde 2 kleurige (bi-colored)Crocus niveus te vinden . En eerlijk gezegd .....lang hoefden we daar niet voor te wachten ...

Het was alleszins weer zo een wow moment ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #227 Gepost op: 17 december 2023, 09:39:04 »
Nog 2 om af te sluiten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #228 Gepost op: 17 december 2023, 10:07:55 »
Op dag 7 trekken we dan echt "de Mani " in ....De Mani Peninsula is het middelste van de 3 zuidelijke schiereilanden van de Peloponnese . De eerste  Crocus soorten van de dag zijn Crocus niveus ...

Echter 1 van de doelen van deze trip was ook om de zogenaamde 2 kleurige (bi-colored)Crocus niveus te vinden . En eerlijk gezegd .....lang hoefden we daar niet voor te wachten ...

Ze zijn prachtig Kris !!
Is dat de vindplaats links van de weg ten zuiden van Areopoli Kris ?  Benieuwd of je eventuele collectie ook die twee kleurigheid thuis zal behouden ?  Hier is het lila heel bleek, bijna wit, veel minder opvallend dan ter paatse.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #229 Gepost op: 17 december 2023, 10:12:51 »
We rijden vervolgens naar een plek waar (de zogenaamde )Crocus goulimyi leucanthus in grote getale zou voorkomen ...Leucanthus wordt niet door iedereen als subspecie erkend trouwens ...We hebben ze gevonden maar zeker niet in grote getale ...

Ik wil je topic niet kapen, Kris  )2) maar misschien ter aanvulling interessant.
Wij troffen ze aan in volle bloei Kris, foto ter vergelijking.  Dat was ten zuiden van Monemvasia, een klein weggetje ophoog rechts van de hoofdweg.  Toch wel een aantal kilometers ver vrij stijl omhoog, daar vonden wij een flinke populatie op een verhoogde berm, een soort talud.  De foto laat slechts een gedeelte van de populatie zien.  Het talud was wel een 20 tal meter lang en stond er mee bezaaid.  Naar beneden kijkend waren de zee en de rots van Monemvasia zichtbaar. (foto 2, sorry geen goede foto, maar laat zien wat ik bedoel).
« Laatst bewerkt op: 17 december 2023, 10:23:07 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #230 Gepost op: 17 december 2023, 10:42:18 »
Knappe vondst Kris ! Misschien ben je voor deze soort iets te vroeg en zijn deze de eerste .......Ik heb de indruk dat deze niet staan te bakken in de zon en op een meer koelere standplaats staan , iets meer beschaduwd ? Wat zijn uw bevindingen over de standplaats , Kris ?
Het zal wel kloppen dat op deze getoonde plekken de bloei van melantherus nog volop moest starten Danny . Dit is inderdaad een wat latere soort qua bloei .De eerste 2 eerder in dit reisverslag vonden we in een iets  wat hogere vegetatie . Het gras was daar naar Griekse normen wat hoger en groener . Het was geen diepe schaduw maar wel de schaduwkant van hogere vegetatie . Deze plek hier op het Zarakas plateau kan ik bezwaarlijk als koel  bestempelen .Het was er ook dan nog eind oktober boven de 25 graden .Maar opvallend was wel dat het er redelijk hard waaide . Het was lastig om foto's te nemen vanwege de wind . En inderdaad de enige melantherus die we vonden stonden bijna onder en/of tegen klein blijvende struikjes en waarschijnlijk aan de minst hete kant tov de zon ...Het viel ook op dat ze niet speciaal diep zaten dus er moet daar toch op de tijdstippen dat het nodig is vocht aanwezig zijn in de bovenste lagen ...Ondanks dat de stenige grond nu redelijk  droog overkwam .

Bedankt voor uw duidelijke info , Kris  6))

Ik weet niet of je dezelfde locatie als wij bezocht op Zarakas.  In ons geval was het er ook zeeeeer winderig en koud.  We waren daar wel vrij vroeg in de voormiddag.  Melantherus was daar niet te zien, dat jaar hebben wij er trouwens helemaal geen gezien.  Wel veel mazziaricus (ook mooie blauw gestreepte) en colchicum cupanii.  Hieronder de foto van de locatie, de weg op de foto was niet de 'hoofdweg' maar een zijpad.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #231 Gepost op: 17 december 2023, 10:53:54 »
Op weg naar de vindplaats van Crocus goulimyi leucanthus botsten we per ongeluk op 1 van de meest indrukwekkende plekken van Cyclamen die ik ooit zag ....Het waren echt ware "Cyclamen -banken " ...De foto's kunnen het niet altijd weer geven maar dit moeten echt wel oude planten zijn ....De meeste knollen staken half bloot en waren toch gauw 20 cm of meer in diameter ...Ik weet niet of jullie die gezien hebben Luc ?

Als ik die foto's zie dan denk ik dat je inderdaad op weg waart naar dezelfde locatie van de C.goulimyi leucanthus die ik hierboven beschreef.  Prachtige reusachtige Cyclamen gezien ook onderweg.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #232 Gepost op: 17 december 2023, 11:05:49 »
En hier komt hij dan.....

Er gaan nu stemmen op (de "Croconuts" die actief zijn op Facebook )dat er minstens 50 procent kans is dat het ook mazziaricus is in plaats van niveus . Hiervoor zouden de "cormtunics "moeten gecontroleerd worden wat niet is gebeurd.Omdat ik daar verder geen mazziaricus in de buurt heb gezien (maar we zijn er ook niet super lang gestopt ) denk ik nog steeds aan niveus ...Ook het algemeen uitzicht neigt voor mij meer naar niveus.....Hij had ook al wat blad (verstopt tussen het lage struikje )terwijl mazziaricus meestal bloeit zonder blad ...Maar Thomas Huber kan gelijk hebben , kan het niet helemaal uitsluiten ...
Hij zegt dat hij dezelfde problemen heeft gehad daar in "the field" enkele jaren terug en dat sommige vormen erg op mekaar lijken ...Het is niet omdat niveus meestal lichter is dat er nergens een meer donkere niveus op aarde zou voorkomen ...Wordt misschien ooit vervolgd . Zelfs als mazziaricus  zou ik hem prachtig vinden ...

Ik heb de argumentatie van Hubi op FB ook gevolgd Kris, er valt wel iets voor te zeggen, maar er valt net zo goed iets tegen te zeggen  10))
Eén van zijn argumenten is dat hij nooit eerder C. niveus gezien heeft met binnenin gestreepte of gevederde petalen...  Ik ook niet trouwens.  Maar kijk op foto 4 van jouw eigen post https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2735.msg133031#msg133031  .... die vertoont namelijk ook die lichte strepen.  Wie zal het zeggen ?  Heb je nog Kurt of Oron geraadpleegd over dit enigma ?  Soms is het onmogelijk vast te stelen... in het topic Crocus heb ik eerder dit seizoen ook dezelfde eindeloze twijfel geïllustreerd tussen bepaalde vromen van C. boryi en C. laevigatus...   Die donkere zijn in elk geval prachtig, misschien een species nova  6))  Crocus exquisitus ....
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #233 Gepost op: 17 december 2023, 11:24:08 »
Ze zijn prachtig Kris !!
Is dat de vindplaats links van de weg ten zuiden van Areopoli Kris ?  Benieuwd of je eventuele collectie ook die twee kleurigheid thuis zal behouden ?  Hier is het lila heel bleek, bijna wit, veel minder opvallend dan ter paatse.

Helemaal mee eens Luc.....Ik vermoed dat dit inderdaad de locatie is die jij ook hebt gezien . Was inderdaad links van de weg waar ze al direct in het oog sprongen .De mooisten stonden eigenlijk in de berm  ))4 ))4 Bijna zo goed als zeker Luc dezelfde locatie  , " road botanising "op zijn best  -2(
Het moet dan toch iets met de bodem te maken hebben dat ze die kleur hier niet zo vast houden ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #234 Gepost op: 17 december 2023, 11:28:42 »
Ik wil je topic niet kapen, Kris  )2) maar misschien ter aanvulling interessant.
Wij troffen ze aan in volle bloei Kris, foto ter vergelijking.  Dat was ten zuiden van Monemvasia, een klein weggetje ophoog rechts van de hoofdweg.  Toch wel een aantal kilometers ver vrij stijl omhoog, daar vonden wij een flinke populatie op een verhoogde berm, een soort talud.  De foto laat slechts een gedeelte van de populatie zien.  Het talud was wel een 20 tal meter lang en stond er mee bezaaid.  Naar beneden kijkend waren de zee en de rots van Monemvasia zichtbaar. (foto 2, sorry geen goede foto, maar laat zien wat ik bedoel).

No problem Luc , integendeel altijd interessant die aanvullingen ! Het is dat steile weggetje wat wij ook hebben gedaan Luc . Heel zeker wel ....Maar wij vonden ze iets lager in het gras  en hebben maar enkelingen gezien op de taluds daar ... ))4 Ofwel net niet die ene talud gezien ofwel waren ze dit jaar gewoon minder /later ...Best indrukwekkend zoals jullie ze hebben gezien !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #235 Gepost op: 17 december 2023, 11:34:52 »
Ik weet niet of je dezelfde locatie als wij bezocht op Zarakas.  In ons geval was het er ook zeeeeer winderig en koud.  We waren daar wel vrij vroeg in de voormiddag.  Melantherus was daar niet te zien, dat jaar hebben wij er trouwens helemaal geen gezien.  Wel veel mazziaricus (ook mooie blauw gestreepte) en colchicum cupanii.  Hieronder de foto van de locatie, de weg op de foto was niet de 'hoofdweg' maar een zijpad.
Heel straf Luc , maar we zijn  op juist dezelfde plaats gestopt/geweest  ! Ik herken deze locatie maar al te goed ...Het (zij)weggetje liep een beetje omhoog en eerst stonden er maar weinig Crocus links en rechts  en vooral cupanii's . Vervolgens kwam je wat verder van de hoofdweg op een soort vlakker stuk /plateau . Daar stonden de meeste Crocus ...mazziaricus , 2x melantherus en nog een derde soort waar ik blijkbaar geen foto's heb van genomen . ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #236 Gepost op: 17 december 2023, 11:42:39 »
Ik heb de argumentatie van Hubi op FB ook gevolgd Kris, er valt wel iets voor te zeggen, maar er valt net zo goed iets tegen te zeggen  10))
Eén van zijn argumenten is dat hij nooit eerder C. niveus gezien heeft met binnenin gestreepte of gevederde petalen...  Ik ook niet trouwens.  Maar kijk op foto 4 van jouw eigen post https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2735.msg133031#msg133031  .... die vertoont namelijk ook die lichte strepen.  Wie zal het zeggen ?  Heb je nog Kurt of Oron geraadpleegd over dit enigma ?  Soms is het onmogelijk vast te stelen... in het topic Crocus heb ik eerder dit seizoen ook dezelfde eindeloze twijfel geïllustreerd tussen bepaalde vromen van C. boryi en C. laevigatus...   Die donkere zijn in elk geval prachtig, misschien een species nova  6))  Crocus exquisitus ....

Dank je Luc , leuk dat je even mee surft op deze lastige materie  6)) 6))  Ik had dit tegen argument van mijn eigen foto's/post nog niet direct door ....Is nog waar ook ...Goed idee om ook nog eens Oron en Kurt te betrekken bij deze kwestie ! Stel je voor specie nova ....daar moet je anders tegenwoordig niet veel voor doen in Crocus land . 5)) 5)) Hubi insinueerde trouwens dat hij verwacht dat daar nog een splitsing van soorten te verwachten valt ... 
Ik had er heel graag eentje van gecollectioneerd maar ze zaten tussen een heel kruipend struikje en de gedachte dat ik schade zou toebrengen heeft me er niet verder over doen nadenken .Het zou zonde zijn om die te beschadigen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #237 Gepost op: 17 december 2023, 12:51:32 »

Echter 1 van de doelen van deze trip was ook om de zogenaamde 2 kleurige (bi-colored)Crocus niveus te vinden . En eerlijk gezegd .....lang hoefden we daar niet voor te wachten ...

Ook deze vrij donkere tweekleurige vonden we daar ...spijtig genoeg heb ik er geen echt goeie foto's van ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #238 Gepost op: 17 december 2023, 12:58:37 »
De Mani is zeker erg dun bevolkt ....heel wat van die plekken daar doen soms desolaat aan . Ook de begroeiing is op heel wat plekken eerder gering . Je ziet dat de zomers daar erg warm moeten zijn en op de lager gelegen zones vinden we dan ook uiteraard vooral Cyclamen graecum . 
« Laatst bewerkt op: 17 december 2023, 13:00:32 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #239 Gepost op: 17 december 2023, 14:33:18 »
Ondertussen een spookdorp ....Vathia ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "