Auteur Topic: Dionysia  (gelezen 144642 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Dionysia
« Reactie #555 Gepost op: 18 maart 2014, 22:38:53 »
Ik liet hem al een paar keer zien, maar nu staat hij toch op zijn mooist !

Dionysia aretioides in de rotstuin
Mooi zo Luc. Alle Dionysia experten met dure kassen zullen stikjaloers zijn. 8)
Ik vergeet het altijd (oei, ik vergeet ook soms, Gerard) maar morgen toon ik mijn aretioides in de droge muur met, HOERA, al 1 bloem.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Dionysia
« Reactie #556 Gepost op: 29 april 2014, 18:47:46 »
De laatste Dionysia in bloei, D. involucrata 'Alba'
Mooi dat deze witte vorm ook van zaad echt wit terug komt.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dionysia
« Reactie #557 Gepost op: 14 juni 2014, 23:53:38 »
Een experimentje ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16838
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dionysia
« Reactie #558 Gepost op: 15 juni 2014, 09:01:10 »
Een experimentje ..........

Dat zou in de toekomst wel eens een kleurrijk spektakel kunnen opleveren, Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dionysia
« Reactie #559 Gepost op: 15 juni 2014, 12:46:24 »
Een experimentje ..........

.......met zoveel soortjes erin (8?), gewaagd. Lastig, de waterhuishouding in een platte schaal. (zit er een gat in de bodem? En bestaat de ondergrond uit uitsluitend minerale elementen) Het is altijd raden naar de juiste vochtigheid. Maar als het slaagt en de individuen zijn naar elkaar toegegroeid geeft dat natuurlijk een prachtig beeld voor covers van tijdschriften.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dionysia
« Reactie #560 Gepost op: 15 juni 2014, 13:34:59 »
Dat zou in de toekomst wel eens een kleurrijk spektakel kunnen opleveren, Kris !

Je hebt je goed uitgedrukt Luc ......."zou" is de juiste woordkeuze. We zijn er zeker nog niet.
Ze staan namelijk ook buiten in de zomer enz....etc...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dionysia
« Reactie #561 Gepost op: 15 juni 2014, 13:38:29 »
.......met zoveel soortjes erin (8?), gewaagd. Lastig, de waterhuishouding in een platte schaal. (zit er een gat in de bodem? En bestaat de ondergrond uit uitsluitend minerale elementen) Het is altijd raden naar de juiste vochtigheid. Maar als het slaagt en de individuen zijn naar elkaar toegegroeid geeft dat natuurlijk een prachtig beeld voor covers van tijdschriften.

Echt plat is die schaal niet Gerrit , ze is behoorlijk diep. Jazeker , er zit een gat in de bodem.
Ik ben het met je eens , de waterhuishouding wordt lastig. Ik hoop stiekem dat de wortels ook in de platte tufstenen (die diep in de schaal steken)gaan wortelen.....Het bovenste deel is erg mineralig , het onderste deel ietsje rijker.
Zoals ik al zei , het is een experiment ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dionysia
« Reactie #562 Gepost op: 15 juni 2014, 19:59:05 »

Echt plat is die schaal niet Gerrit , ze is behoorlijk diep. Jazeker , er zit een gat in de bodem.
 

Dat is dan heel belangrijk. Je kunt je schaal dan bv 1 keer per week in een bakje met een laagje water zetten, zodat het mengsel onderin de schaal water opzuigt. Niet teveel, dat het kleddernat wordt he. Net zoals het plungezand in de kas. Je weet, dat ik Dionysia's houd in tufstenen, die voor een klein deel in zand liggen. En het verbaast mij telkens, dat de D. toekunnen met vochtig zand, wat de stenen slechts aan de onderkant raakt. Dus veel beter te droog voor de planten dan te nat, want dat is funest (nefast)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dionysia
« Reactie #563 Gepost op: 15 juni 2014, 20:50:09 »
Ik wist niet dat Dionysia's gevoel voor humor hebben. Maar deze komt bij Jan vandaan, vandaar.

Dionysia 'Charlson Pip'.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 20:51:51 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Dionysia
« Reactie #564 Gepost op: 15 augustus 2014, 19:39:59 »
OK, het is lang geleden dat er nog foto's van mij te zien waren, maar mijn Dionysia's zijn nog niet dood en ik ook niet ....

Mooi zo Kris dat je experimenteert met een schaal. Ik zet van tegenwoordig Dionysia's in bloembakken.  ;D
Mijn moederplanten staan allemaal op een oostelijke vensterbank, ook in bloembakken, maar deze staan nog altijd in stenen potten. Het probleem daarmee is, dat de planten al heel vlug 'uit' de pot groeien en leuk wortelen in het zand waar de potten in huizen. No problemo, zo lang je er niet aan roert. Natuurlijk wil je de plantjes, als ze wat groter worden ook verpotten. En dan heb je een probleem, want door het verwijderen van de pot zal je soms onherstelbare schade aan de Dionysia's toebrengen. Je rukt immers de 'delving roots', de delfwortels dus, los.
Ik had in de lente eens gekeken hoe ver deze Dionysia 'Yellowstone' gegroeid was, die zat immers in een heel klein potje en moest er uit. Ik had toen echter geen tijd of geen goesting om dat te doen voor deze ene. Wat gebeurt er ? Een paar weken later bij regenachtig weer zag mijn lodderig oog dat een flinke pol van deze  'Yellowstone' aan het bruin worden was. Dus, dat deel verwijderd en de Dionysia in een grotere pot geplaatst en een kaarsje voor mijn venster gezet.  --6 'Yellowstone' is trouwens een heel gevoelige Dionysia, by the way.
Vroeger was zo een geval ten dode opgeschreven, maar door mijn 'politiek' van deze planten enkel en alleen in 'steen' te laten groeien en hoegenaamd geen sproeimiddelen aan te wenden, is onze 'Yellowstone' er simpelweg doorgekomen.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen Dionysia's meer ga verliezen, maar toch veel minder dan vroeger.

 
Op bijgaande foto zie je trouwens nog de sporen van het gevecht van de Dionysia met de schimmel, enkel maar een litteken dus ...
De schimmel is er nog hoor, maar die kan enkel maar winnen als de plant zwak is en de weersomstandigheden meezitten (voor de schimmel).
Die andere een beetje verder, is nooit ziek geweest, maar daar is de schade toegebracht door ons kat, die persé binnen wou en zat te kijken op de vensterbank OP de Dionysia's.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Dionysia
« Reactie #565 Gepost op: 15 augustus 2014, 19:46:03 »
Dit spel hier is een bloembak waar vroeger Geraniums in stonden, nu is het wat bescheidener, gewoon wat rotsen en wat armzalige Dionysia's er tussen.
Enfin ze groeien toch en er is nog geen enkel dood. Ze moeten wel nog veel groeien ...
In het begin gaf ik ze toch alle dagen water, nu als mijn hoofd er naar staat.  8)
Standplaats is op een oostelijke vensterbank en deze week hebben ze toch wat regenwater van uit de lucht gekregen, wat een weer !
Enfin, dat zal het probleem oplossen van beschadigde Dionysia wortels ...bovendien is het spel toch ook redelijk mobiel, als het minus 30 vriest, zal ik het in de veranda zetten.  ;D


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Dionysia
« Reactie #566 Gepost op: 15 augustus 2014, 19:55:40 »
Nu nog wat Dionysia's die de buitenlucht fijn vinden :

'Charlson Pip' (dezelfde van de Gerrit, maar een andere) in Crevice Garden Number One.
Ons Emma (Charlson Emma) groeit ook lekker tegen ons huis.
Ongelooflijk hoe deze zo snel gegroeid zijn, al bijna zo groot als de moederplanten in een pot.
Hier staan ook nog wat Primula's voor het gezelschap.
Er stond ook ooit een Androsace x hirtella, zodat ze konden kaarten, maar die is met de grond gelijk gevreten door hongerige, vraatzuchtige, meedogenloze, verschrikkelijke slijmerige slakken !
Ach, Dionysia's zijn gewoon makkelijke planten, als je die vergelijkt met Androsace !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Dionysia
« Reactie #567 Gepost op: 15 augustus 2014, 20:04:01 »
Ach ja, dat hondenhaar dat je op de foto's ziet, kan GEEN KWAAD voor Dionysia's.
Voor vrouwen is dat een ander paar mouwen ...

Hier is ons 'Monika' al een paar jaar in een gat van een zandsteen. Het spel begint eindelijk wat te groeien.
Ons 'Monika' begroet elke morgen de ochtendzon en als die niet schijnt zijn het regenwolken. 8)
Ze groeit wel in een rotsje met een knik ...

En deze is 'Lycaena' die groeit in de muur. Er staat ook nog een D' aretioides in, maar daar heb ik nu geen foto van.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dionysia
« Reactie #568 Gepost op: 16 augustus 2014, 14:20:42 »
Interessant om volgen deze escapades van je Dionysia 's Jan. Het is allemaal de moeite om te testen hoe ver we geraken met al dat soort planten zonder dat we ze allemaal uitsluitend  in potten moeten zetten.
Ik heb ook nog wel enkele testjes in het vooruitzicht..........   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dionysia
« Reactie #569 Gepost op: 16 augustus 2014, 16:45:10 »
Interessant om volgen deze escapades van je Dionysia 's Jan. Het is allemaal de moeite om te testen hoe ver we geraken met al dat soort planten zonder dat we ze allemaal uitsluitend  in potten moeten zetten.
Ik heb ook nog wel enkele testjes in het vooruitzicht..........
hoe is het met  je schaal, Kris?