Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 160343 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #345 Gepost op: 21 februari 2016, 23:11:55 »
Wat meer is aan Galanthus nivalis 'Grakes Heredij", het is even grootbloemig als bv. de beroemde en prachtige G.plicatus  'E A Bowles', maar dan met donkergroene tekening op alle zes bloemblaadjes. ALs ik alleen op de grootte en blad afga, zit er mss wat plic-bloed in deze 'Grakes Heredij'...
Van plicatus gesproken, er groeit hier in de tuin een heel mooie grootbloemige plicatus-zaailing sedert een jaar of vier. Eens een foto van maken...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #346 Gepost op: 25 februari 2016, 22:57:54 »
De zaailing waarover ik sprak, een Galanthus plicatus-zaailing die hier al meerdere bezoekers is opgevallen. Op foto misschien niet zo indrukwekkend maar erg grootbloemig, gesloten echt een peer-model, subtiele tinten binnenin...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #347 Gepost op: 26 februari 2016, 18:42:16 »
Na jaren heel veel Galanthus nivalis ssp. scharlockii te hebben gezien kreeg ik gisteren 1 in mijn oog die echt heel bijzonder was.

Galanthus nivalis ssp. scharlockii 'Hannah Billiet' - genaamd naar mijn dochtertje.

100% poculiform
Grootbloemig voor scharlockii en uniform bloeiend boven het blad.
Een goed split (ezelsoren)
Het was een uniforme stabiele pol van 13 bloemen en +- 25 bollen dus zeker 99%+ stabiel
Een erg donkergroene punt, groen tot de helft van bloemblad. Een zeer donker groen, niet het 'olijfgroen' die je normaal ziet in scharlockii
Sorry geen te beste foto, mijn camera is stuk en moet me behelpen met een iPad

Hij gaat naar enkele tuinen nu voor uittesten en als hij dezelfde kenmerken blijft behouden wordt hij met toekomst zeker beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 21:25:55 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #348 Gepost op: 26 februari 2016, 21:28:31 »
Na jaren heel veel Galanthus nivalis ssp. scharlockii te hebben gezien kreeg ik gisteren 1 in mijn oog die echt heel bijzonder was.

Ik hoop maar dat je je oog niet bezeerd hebt Ruben !  ::) -2( ;)
(heb ondertussen je foto's ook rechtop geplaatst)  _08
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #349 Gepost op: 26 februari 2016, 21:36:33 »
Hij mag er zeker zijn, Ruben, dit wordt kassa,kassa,  ;) ))2
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #350 Gepost op: 26 februari 2016, 22:08:41 »
Heel mooie selectie die je deed, Ruben. Ik zal het nog maar een keertje zeggen - tot groot joliijt van wie me kent uit de lezingen- Het is 'outstanding'! ((3 En dat is het belangrijkste kenmerk, het moet apart zijn!
Van de selecties die ik van jou zag, is dit zeker de beste die je hebt. Het heeft een heel ander soort groen dan we gewoon zijn, zoals je zegt volledig poculiform, regelmatig van bloemvorm, bloeit niet tussen het blad... Fraai net als jullie 'Hanna'tje'. Een mooie naam voor een nieuwe Belgische sneeuwklok. Galanthus nivalis 'Hanah Billiet' zal je veel ruilmogelijkheden geven . Jou als liefhebber kennende is dat het belangrijkst!
PS Stuur je later eens enkele goeie foto's door, best met de bloem open ? Ik kan 'Hannah Billiet' dan opnemen in 'de eregalerij' van Belgium's Best'. Doen dus!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Eddy Tijtgat

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #351 Gepost op: 27 februari 2016, 11:02:58 »
Valentin, je G.'Grakes Heredij' en de peervormige plicatus-zaailingen zijn zeer geslaagde nieuwe verschijningen. Altijd leuk om nieuwe cultivar's van jou te zien. ((14

Ruben, ook jouw  G.'Hannah Billiet' kan mij serieus bekoren. Maar ik zal dan ook wel niet de enige zijn. Mooie groene verkleuring in het geheel! ((12

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #352 Gepost op: 27 februari 2016, 18:19:19 »
Thanks, Eddy. Post eens een keer een foto van jouw 'Green Epaulet'? Ben benieuwd hoe hij er nu bij staat! Is ook een mooi ding!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #353 Gepost op: 28 februari 2016, 19:49:19 »
Thx Eddie

Nog 3 onbenaamde vormen
RB 17 - een spiderpoc
RB 20 - mooi boven het blad bloeiend met bloemen waar het groen helemaal doorloopt uit de outers
RB 16 - een goede pcc

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #354 Gepost op: 29 februari 2016, 09:08:51 »
Mooie sneeuwklokjes, Ruben.
Je vorige, je benaamde "Hanah Billiet", is echer veel meer uitgesproken en distinctief ten opzichte van een aantal vondsten die al eerder benaamd werden. De eerste is ook een mooie 'spin poc'-Galanthus, maar er werden al Mantis, Aragnée en Arachnophobia benaamd. Johan Mens heeft die spider pocs reeds meer dan 8 jaar geleden gevonden (en dat begrip trouwens ook geïntroduceerd). Het verschil van het type dat je nu postte is niet zo groot vergeleken met de reeds benaamde, in mijn ogen toch. Uiteraard heb ik ze nog niet in het echt gezien.
Toch mooi reeksje!
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2016, 11:00:49 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #355 Gepost op: 29 februari 2016, 11:00:14 »
Ruben, post je nog eens een goeie foto van jouw poculiforme Galanthus 'Hannah Billiet'? Als het kan met open bloem, dan lijkt me die beauty nog het best uit te komen.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #356 Gepost op: 29 februari 2016, 22:48:50 »
Op de laatste dag van februari 2016. Hier is Galanthus nivalis 'Green Wasp'. Het is een zaailing die ik in 2011 voor het eerst bloeiend vond tussen de Scharlockii in de tuin. De naam 'Green Wasp' is denk ik , heel logisch'. Aan de linkerkant een foto van mijn laatste bloem van 'Wasp' (de fameuze sneeuwklok van Veronica Cross). aan de rechterzijde Galanthus nivalis 'Green Wasp' of moet ik hem toch maar noemen 'Groene wesp' aangezien het een Belgje is?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #357 Gepost op: 13 maart 2016, 15:38:20 »
En een 'Grande Finale' voor dit jaar.
Dit is Galanthus nivalis 'Fifty Shades of Green'.

Mooie grootbloemige nivalis  en diepgroen blijvend voor een ganse maand...vele groentinten...wel vijftig tinten groen...

Galanthus nivalis 'Fifty Shades of Green'


« Laatst bewerkt op: 13 maart 2016, 19:25:54 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #358 Gepost op: 13 maart 2016, 19:57:35 »
Die is heel mooi Valentin!!
Is dit een scharlockii type?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #359 Gepost op: 13 maart 2016, 20:15:25 »
Dank je voor het compliment, Ruben! 'Fifty Shades of Green' is één van mijn beste ooit!
Nee, ook dit is een zuivere nivalis, groot van bloem. Er is geen specifiek 'Scharlockii'- karakter te zien. Zo zijn er geen 'ezelsoren' of de 'spathe' is ook niet gespleten. De bloem is ook groot, heel wat groter dan bv. de normale nivalisbloemen. Morgen misschien eens fotograferen met een gewone nivalis erlangs...
Ik vond Galanthus nivalis 'Fifty Shades of Green' al in 2014, toen nog één kleine) bloeiende bol. Nu zijn er enkele bollen. In de zomer ga ik hem proberen te vermeerderen door chippen.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'