Auteur Topic: 't is hier fantastisch  (gelezen 50289 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #360 Gepost op: 5 januari 2017, 13:26:14 »
En bedankt, Gerrit.
De Lacerta is een waardige afsluiter van deze serie.

Die hagedis was eigenlijk zowat alles wat we aan fauna gezien hebben, Ook nog enkele gieren hoog in de lucht en natuurlijk de geiten en schapen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #361 Gepost op: 5 januari 2017, 18:56:24 »
Dit was het dan, hopelijk heeft het de donkere dagen wat op kunnen fleuren.
Deze trip is mij bijzonder goed bevallen en wie weet in een ander gebied, in een ander deel van het jaar of toch hetzelfde "tot ziens Kreta" ;) ;)

Het is nog niet te laat om te boeken voor begin april Gerrit. Ik kan je aanraden om eens in het westen te gaan zitten. Bijvoorbeeld iets ten oosten van Chania. Aan de ene kant ben je in minder dan een uur rjden in Spili (autoweg en goede weg van Rethmion naar Spili) maar aan de andere kant, kun je van daar uit naar de Omalos hoogvlakte. In het westen groeit ook de prachtige Ophrys spruneri (ik weet de plek) Zie deze link
                   
                              . http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2015Jul301438283975IRG-67.pdf

Er is nog zo veel moois te zien en te vinden. Ophrys iricolor, Ophrys omegaifera, Op op de Omalos hoogvlakte heb je in april de smeltende sneeuw met daarin Crocus sieberi subsp sieberi en Chionodoxa. En de hoogvlakte is bedekt met Tulipa saxatilis (heb ik niet gezien) Verder moet je toch ook de Anemone coronaria zien, onvergetelijk met zijn diverse kleuren. De zwarte Iris, Hermodactylis tuberosus, groeit op de Omalos. En de rots-campanula Petramarula pinnata.

Verder zijn daar de schiereilanden met bijzondere endemen (niet Akrotiri) Dus waar wacht je op???? -2( -2(

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2017, 22:25:54 door Gerrit Eijkelenboom »

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #362 Gepost op: 5 januari 2017, 19:05:46 »
Leerzaam en erg mooie foto's, helpen deze donkere tijden door te komen.
Dak u Gerrit R. en Gerrit E. ((14
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #363 Gepost op: 5 januari 2017, 20:47:39 »
Zeer mooi verslag, Gerrit! De massa Orchis italica en de smaragdhagedis zijn prachtige afsluiters!  ((14
Een regio waar ik nog nooit was. Many thanks, Gerrit!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #364 Gepost op: 5 januari 2017, 21:35:43 »
Dit was het dan, hopelijk heeft het de donkere dagen wat op kunnen fleuren.
Deze trip is mij bijzonder goed bevallen en wie weet in een ander gebied, in een ander deel van het jaar of toch hetzelfde "tot ziens Kreta" ;) ;)

Het is nog niet te laat om te boeken voor begin april Gerrit. Ik kan je aanraden om eens in het westen te gaan zitten. Bijvoorbeeld iets ten oosten van Chania. Aan de ene kant ben je in minder dan een uur rjden in Spili (autoweg en goede weg van Rethmion naar Spile) maar aan de andere kant, kun je van daar uit naar de Omalos hoogvlakte. In het westen groeit ook de prachtige Ophrys spruneri (ik weet de plek) Zie deze link
                   
                              . http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2015Jul301438283975IRG-67.pdf

Er is nog zo veel moois te zien en te vinden. Ophrys iricolor, Ophrys omegaifera, Op op de Omalos hoogvlakte heb je in april de smeltende sneeuw met daarin Crocus sieberi subsp sieberi en Chionodoxa. En de hoogvlakte is bedekt met Tulipa saxatilis (heb ik niet gezien) Verder moet je toch ook de Anemone coronaria zien, onvergetelijk met zijn diverse kleuren. De zwarte Iris, Hermodactylis tuberosus, groeit op de Omalos. En de rots-campanula Petramarula pinnata.

Verder zijn daar de schiereilanden met bijzondere endemen (niet Akrotiri) Dus waar wacht je op???? -2( -2(

Ik ben sinds april veel wijzer geworden over de flora van kreta en heb vele soorten gezien maar er zijn er meer die ik nog niet gezien heb.
Een terugkeer zal zeker een optie zijn "ooit"
Dit jaar zal ik het niet klaar krijgen bij mijn vrouw om weer "alleen" te gaan.
Daar ik nu bij de groep "rijke" gepensioneerde behoor zit ik vooral te wachten op degene die mijn portefeuille komt vullen ))4 ))4
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #365 Gepost op: 5 januari 2017, 21:38:13 »
Leerzaam en erg mooie foto's, helpen deze donkere tijden door te komen.
Dak u Gerrit R. en Gerrit E. ((14

Graag gedaan Jos ((13 ((13
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #366 Gepost op: 5 januari 2017, 21:43:00 »
Zeer mooi verslag, Gerrit! De massa Orchis italica en de smaragdhagedis zijn prachtige afsluiters!  ((14
Een regio waar ik nog nooit was. Many thanks, Gerrit!  ((3

Orchis Italica is echt overal te vinden en vaak in massa's
Gerrit Eijkelenboom geeft hierboven al wat informatie voor april 2017 ((12
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #367 Gepost op: 5 januari 2017, 21:52:56 »
ja wat moet ik daar nog aan toe voegen ))4 ))4 ))4 ))4 ))4
eigenlijk is bijna alles al gezegd.
Maar ook namens mij een prachtige verslag.
En wat een informatie is hier nu terecht gekomen.
wie wat wil weten over de Orchis kan hier zeker terecht.
perfect na slag werk. ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #368 Gepost op: 5 januari 2017, 22:24:20 »

Dit jaar zal ik het niet klaar krijgen bij mijn vrouw om weer "alleen" te gaan.


Dan zit er maar een ding op: je vrouw inwijden in de orchideeën. Wij hebben een soort van verdeling. Mijn vrouw zoekt de orchideeën, zet er blikjes tassen of stokken bij en ik fotografeer. Mijn vrouw is al even fanatiek als ik ben.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #369 Gepost op: 5 januari 2017, 22:28:13 »

Dit jaar zal ik het niet klaar krijgen bij mijn vrouw om weer "alleen" te gaan.


Dan zit er maar een ding op: je vrouw inwijden in de orchideeën. Wij hebben een soort van verdeling. Mijn vrouw zoekt de orchideeën, zet er blikjes tassen of stokken bij en ik fotografeer. Mijn vrouw is al even fanatiek als ik ben.
Wel grappig Gerrit, zo hebben wij het ook verdeeld:)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #370 Gepost op: 5 januari 2017, 23:45:11 »

Dit jaar zal ik het niet klaar krijgen bij mijn vrouw om weer "alleen" te gaan.


Dan zit er maar een ding op: je vrouw inwijden in de orchideeën.

Zo lang heb ik niet meer te leven ((3
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #371 Gepost op: 6 januari 2017, 08:35:24 »
Dit was het dan, hopelijk heeft het de donkere dagen wat op kunnen fleuren.
Deze trip is mij bijzonder goed bevallen en wie weet in een ander gebied, in een ander deel van het jaar of toch hetzelfde "tot ziens Kreta" ;) ;)

Het is nog niet te laat om te boeken voor begin april Gerrit. Ik kan je aanraden om eens in het westen te gaan zitten. Bijvoorbeeld iets ten oosten van Chania. Aan de ene kant ben je in minder dan een uur rjden in Spili (autoweg en goede weg van Rethmion naar Spili) maar aan de andere kant, kun je van daar uit naar de Omalos hoogvlakte. In het westen groeit ook de prachtige Ophrys spruneri (ik weet de plek) Zie deze link
                   
                              . http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2015Jul301438283975IRG-67.pdf

Er is nog zo veel moois te zien en te vinden. Ophrys iricolor, Ophrys omegaifera, Op op de Omalos hoogvlakte heb je in april de smeltende sneeuw met daarin Crocus sieberi subsp sieberi en Chionodoxa. En de hoogvlakte is bedekt met Tulipa saxatilis (heb ik niet gezien) Verder moet je toch ook de Anemone coronaria zien, onvergetelijk met zijn diverse kleuren. De zwarte Iris, Hermodactylis tuberosus, groeit op de Omalos. En de rots-campanula Petramarula pinnata.

Verder zijn daar de schiereilanden met bijzondere endemen (niet Akrotiri) Dus waar wacht je op???? -2( -2(

Na mijn blitzbezoek in november hoef je mij echt niet meer te overtuigen van een voorjaarsbezoek, Gerrit !  Kijken of het voor mij al lukt dit voorjaar...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #372 Gepost op: 6 januari 2017, 08:40:27 »
Zeer erg  ((4 beste Gerrit !  Het was een heel leuke en leerrijke belevenis en de aanvullingen van Gerrit E. en Joost werden natuurlijk ook gesmaakt !  Zo kunnen we weer beter tegen de paar donkere maanden die nog op ons af komen !  ((3

Jij ook bedankt voor al die omgevallen foto's die je recht hebt gezet.
Voor mij zijn de donkere dagen al voorbij, dat is al jaren zo. Vanaf begin januari gaat het weer crescendo met het licht, Misschien nog niet meteen met de temperaturen maar als het even kan roeren de planten zich en komen de eerste groene puntjes tevoorschijn.

Graag gedaan Gerrit !!  Laat je hierdoor in de toekomst ook vooral niet afschrikken  ;)
En wat die donkere dagen betreft, daar kan ik mij ook alleen maar bij aansluiten.  De dagen worden elke dag al een ietsie pietse langer - dat heeft een mens hoop.  En op een ijskoude dag zoals we er vandaag eentje hebben, maar met de zon in "het zwerk", dan kunnen ook de winterdagen prachtig zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #373 Gepost op: 6 januari 2017, 10:56:58 »
Bedankt Gerrit voor dit schitterend reisverslag ! Het was heel plezant en interessant om te volgen ...... ((3 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #374 Gepost op: 6 januari 2017, 21:14:31 »
En plezant en interessant om te maken Danny ((13
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland