Auteur Topic: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016  (gelezen 37418 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #180 Gepost op: 17 september 2016, 21:52:59 »
Deze botanische Alpentuin is zeker het bezoeken waard , is bijzonder mooi aangelegd geweest maar is toch een beetje verwaarloosd zoals meerdere tuinen in de Alpenregio . Toch doen ze hier hun best , twee mensen van de onderhoudsdienst waren volop bezig met wieden . De tuin is onderverdeeld in bepaalde regio's van de Alpen en andere gebergten van Europa en andere werelddelen . Er is ook een gedeelte schaduwplanten met waterloop en zelfs een tufsteentuin aanwezig , een complete tuin !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #181 Gepost op: 17 september 2016, 22:01:59 »
Op foto 2 en 3 zie je dat bepaalde stukken van de tuin overwoekerd zijn met planten die het hier heel erg naar hun zin hebben , vb. Erinus alpinus , Dryas octopetala en nog veel meer van die typisch planten die graag grote stukken van de tuin veroveren . Zelfs Dactylorhiza fuchsii heeft zich hier op bepaalde plaatsen massaal uitgezaaid .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #182 Gepost op: 17 september 2016, 22:04:40 »
Deze rotsplant kennen we allemaal uit onze tuinen maar zag ik nog niet zoveel in de natuur , Erinus alpinus

Op een open plaats kunnen we een bijna zwarte Aquilegia vulgaris spotten

Ik denk dat die donkere akelei een Aquilegia atrata is, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #183 Gepost op: 17 september 2016, 22:06:30 »
Ondertussen hebben we al zo'n 5 km afgelegd in stijgende lijn , we zitten nu op 1600 meter . Veel verder , hoger kunnen we niet meer want we moeten ook nog 5 km terug . Botanisch valt deze wandeling wat tegen , ik had vooral verwacht( gehoopt ) wat meer orchideeën te kunnen spotten . Toch hebben we het naar onze zin want de wandeling is heel avontuurlijk en de omgeving is prachtig .

Op foto 3 zie je dat we over en door enkele rotsen moeten kruipen om onze avontuurlijke tocht te kunnen verder zetten .....

Al is het dan botanisch wat minder, de wandeling ziet er inderdaad wel heel leuk uit langs die kronkelende bergpaadjes, Danny, en dan in zo'n omgeving.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #184 Gepost op: 17 september 2016, 22:08:13 »
Ook deze Globularia cordifolia vind ik wel heel aardig

Een eersteklas rotsplant is dat, Danny, is één van de eerste bewoners in mijn rotstuin en staat na denk ik 15 jaar nog altijd op hetzelfde plaatsje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #185 Gepost op: 17 september 2016, 22:18:27 »
Deze rotsplant kennen we allemaal uit onze tuinen maar zag ik nog niet zoveel in de natuur , Erinus alpinus

Op een open plaats kunnen we een bijna zwarte Aquilegia vulgaris spotten

Ik denk dat die donkere akelei een Aquilegia atrata is, Danny.

Ik denk dat je gelijk hebt Frankie , de atrata is donker purperviolet en heeft ver uitstekende meeldraden , dit klopt !
Knap gezien Frankie !  ((3 ((14 ik zal dit noteren
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #186 Gepost op: 17 september 2016, 22:23:52 »
Ondertussen hebben we al zo'n 5 km afgelegd in stijgende lijn , we zitten nu op 1600 meter . Veel verder , hoger kunnen we niet meer want we moeten ook nog 5 km terug . Botanisch valt deze wandeling wat tegen , ik had vooral verwacht( gehoopt ) wat meer orchideeën te kunnen spotten . Toch hebben we het naar onze zin want de wandeling is heel avontuurlijk en de omgeving is prachtig .

Op foto 3 zie je dat we over en door enkele rotsen moeten kruipen om onze avontuurlijke tocht te kunnen verder zetten .....

Al is het dan botanisch wat minder, de wandeling ziet er inderdaad wel heel leuk uit langs die kronkelende bergpaadjes, Danny, en dan in zo'n omgeving.

Jazeker Frankie , hier kan je je wel eens uitleven hé ..... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #187 Gepost op: 17 september 2016, 22:27:57 »
Ook deze Globularia cordifolia vind ik wel heel aardig

Een eersteklas rotsplant is dat, Danny, is één van de eerste bewoners in mijn rotstuin en staat na denk ik 15 jaar nog altijd op hetzelfde plaatsje.

Vind ik ook heel mooi Frankie , maar staat hier nog niet in de tuin  --1, daar moet ik zeker ook een plaatje voor vrijmaken !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #188 Gepost op: 17 september 2016, 23:00:36 »
Ook deze Globularia cordifolia vind ik wel heel aardig

Een eersteklas rotsplant is dat, Danny, is één van de eerste bewoners in mijn rotstuin en staat na denk ik 15 jaar nog altijd op hetzelfde plaatsje.

Vind ik ook heel mooi Frankie , maar staat hier nog niet in de tuin  --1, daar moet ik zeker ook een plaatje voor vrijmaken !

Morgen steek ik een stukje af van mijn 'Globulariamatje',  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #189 Gepost op: 17 september 2016, 23:02:11 »
Deze rotsplant kennen we allemaal uit onze tuinen maar zag ik nog niet zoveel in de natuur , Erinus alpinus

Op een open plaats kunnen we een bijna zwarte Aquilegia vulgaris spotten

Ik denk dat die donkere akelei een Aquilegia atrata is, Danny.

Ik denk dat je gelijk hebt Frankie , de atrata is donker purperviolet en heeft ver uitstekende meeldraden , dit klopt !
Knap gezien Frankie !  ((3 ((14 ik zal dit noteren

 ((13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #190 Gepost op: 18 september 2016, 10:52:55 »
Ook deze Globularia cordifolia vind ik wel heel aardig

Een eersteklas rotsplant is dat, Danny, is één van de eerste bewoners in mijn rotstuin en staat na denk ik 15 jaar nog altijd op hetzelfde plaatsje.

Vind ik ook heel mooi Frankie , maar staat hier nog niet in de tuin  --1, daar moet ik zeker ook een plaatje voor vrijmaken !

Morgen steek ik een stukje af van mijn 'Globulariamatje',  ;)

 ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #191 Gepost op: 18 september 2016, 10:54:42 »
enkele bijzondere planten in deze tuin ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #192 Gepost op: 18 september 2016, 10:58:29 »
nog meer ....

op foto 1 : Saxifraga elatior  , Alpes orientales

« Laatst bewerkt op: 18 september 2016, 11:00:33 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #193 Gepost op: 18 september 2016, 11:05:40 »
Ondertussen hebben we al zo'n 5 km afgelegd in stijgende lijn , we zitten nu op 1600 meter . Veel verder , hoger kunnen we niet meer want we moeten ook nog 5 km terug . Botanisch valt deze wandeling wat tegen , ik had vooral verwacht( gehoopt ) wat meer orchideeën te kunnen spotten . Toch hebben we het naar onze zin want de wandeling is heel avontuurlijk en de omgeving is prachtig .

Op foto 3 zie je dat we over en door enkele rotsen moeten kruipen om onze avontuurlijke tocht te kunnen verder zetten .....


Al is het botanisch eens wat minder, Danny, toch een mooi gebiedje als je't mij vraagt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een uitstapje in Wallis eind juni 2016
« Reactie #194 Gepost op: 18 september 2016, 11:10:33 »
Ondertussen hebben we al zo'n 5 km afgelegd in stijgende lijn , we zitten nu op 1600 meter . Veel verder , hoger kunnen we niet meer want we moeten ook nog 5 km terug . Botanisch valt deze wandeling wat tegen , ik had vooral verwacht( gehoopt ) wat meer orchideeën te kunnen spotten . Toch hebben we het naar onze zin want de wandeling is heel avontuurlijk en de omgeving is prachtig .

Op foto 3 zie je dat we over en door enkele rotsen moeten kruipen om onze avontuurlijke tocht te kunnen verder zetten .....


Al is het botanisch eens wat minder, Danny, toch een mooi gebiedje als je't mij vraagt !

Op een andere wandeling in dit gebied was het ongetwijfeld wel meer interessant , Luc . Soms maak je niet de juiste keuze maar de omgeving was inderdaad wel heel mooi ....
Ieper , West-Vlaanderen