Auteur Topic: Mendoza (Argentinie ) 2012  (gelezen 23996 keer)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2012, 21:33:31 »
Welcome back Ger ! Ik dacht al dat je wel ver terug zou zijn in de lage landen ...Blij dat jullie weer goed thuis zijn gekomen.

Ja, dat zijn magnifieke planten in een nog meer tot de verbeelding sprekende omgeving. Wat een gebied !
Je hebt natuurlijk de lat meteen heel hoog gelegd voor de rest van je reisverslag maar ik kan nu al voelen dat het geen probleem wordt om dat te bevestigen.  ;D

Ik wil natuurlijk alles horen : hoe die Nototriches  daar groeien enzovoort, enzoverder .......  :D
We zijn vrijdag-avond terug gekomen Kris. Dit was een van de meest spectaculaire tours die ik georganiseerd heb,,,, tenminste wat natuur betreft. Ook veel nieuwe soorten gezien die in Patagonia niet groeien. John Birks heeft 108 nieuwe soorten genoteerd die hij nooit eerder in Argentinie gezien heeft. Alleen de temperatuur was soms een nadeel. In de dalen liep de temp. snel op naar 30 tot 40 graden. In het hooggebergte natuurlijk een stuk aangenamer.
Ik zal later, als ik op adem ben gekomen met meer details over deze tour komen, alleen laat mijn gezondheid dit momenteel niet zo goed toe. Dit speelde ook tijdens ons verblijf in Z. Amerika een rol.
Ik voeg deze avond nog een foto toe van Rhodophiala rhodolirion en ga dan slapen. Groetjes aan iedereen.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2012, 18:13:39 »
Iedereen zal begrijpen dat bij een kussen plant liefhebber zoals ik, het hart sneller gaat kloppen bij het zien van deze prachtige kussens van Junellia micrantha en Azorella monantha.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2012, 18:21:16 »
Of deze gigantische oppervlakte bedekt met Azorella trifurcata.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2012, 18:28:09 »
Normaal zie je Calandrinia affinis alleen in het wit, maar hier ook in diverse rose tinten.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2012, 19:31:03 »
  ((6 ((6 ((6
Was wat temperatuur betreft dan wennen hier.
het is aan de habitat van de foto's te zien dat het een vrij droog gebied is klopt dit of zit ik er naast.
Ik dacht dit te zien aan de grond af en toe dacht ik. :-X :-X ))2 ))2
Wat is de temperatuur daar in de winter??

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2012, 19:35:07 »
Normaal zie je Calandrinia affinis alleen in het wit, maar hier ook in diverse rose tinten.

Wat zijn die Calandrinia's toch erg onderschatte rotsplanten Ger ! Verdienen absoluut meer aandacht want ze zijn prachtig  8)
En ik blijf me ook verkijken op die omgeving ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2012, 20:47:48 »
Normaal zie je Calandrinia affinis alleen in het wit, maar hier ook in diverse rose tinten.

Wat zijn die Calandrinia's toch erg onderschatte rotsplanten Ger ! Verdienen absoluut meer aandacht want ze zijn prachtig  8)
En ik blijf me ook verkijken op die omgeving ...

Helemaal mee eens Kris - ze kunnen hun verwantschap met de Lewisia's ook niet verbergen op deze beelden !

Iedereen zal begrijpen dat bij een kussen plant liefhebber zoals ik, het hart sneller gaat kloppen bij het zien van deze prachtige kussens van Junellia micrantha en Azorella monantha.
Ger, ik hoop dat je hartslag intussen terug op zijn positieven gekomen is...  ;)
Inderdaad... adembenemende kussens !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2012, 21:03:14 »
Magnifieke rotsplanten  ((10, Ger, dat is wel overduidelijk.
Is Calandrinia affinis overigens in cultuur?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2012, 22:17:57 »
Ik ben nu een avond of 4 bezig met het afronden van de soortenlijst. Met nog 2 excursiedagen te gaan staat de teller op 296 soorten, maar hier zitten bijv. ook cactussen tussen. Een aantal totalen zijn al bekend: 10 cactus ssoorten, 9 Junellia's (helaas niet allemaal in bloei), 6 Calceolaria's en in totaal 5 of zelfs 6 rosulate Viola soorten ((12. Van die laatste zijn er 4 of 5 nieuw voor mij, niet tijdens de vorige reis naar Patagonië gezien.

In werkelijkheid ligt het aantal plantensoorten nog wel wat hoger. Niet alleen zijn er nog twee dagen niet meegeteld, maar dit aantal betreft slechts de planten waarvan op dit moment zeker is dat er geen dubbelingen in zitten. Aangezien er wat betreft moeilijke groepen als Fabaceae en Asteraceae nog de nodige losse eindjes zijn, zal het soortenaantal ook daardoor nog wel verder oplopen.

Ik heb zo'n 7000 foto's gemaakt dus er is ook met de foto's nog wel wat werk aan de winkel.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 22:25:30 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2012, 22:31:08 »
Magnifieke rotsplanten  ((10, Ger, dat is wel overduidelijk.
Is Calandrinia affinis overigens in cultuur?

Calandrinia affinis is in cultuur Frankie. Als het goed is krijg ik wat zaadgoed van Gothenburg Botanical Gardens. Wellicht dat ik komend jaar wel wat plantmateriaal ter beschikking krijg.  Calandrinias zijn doorgaans vrij makkelijk uit zaden te kweken.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2012, 22:37:07 »
Wat een prachtige excemplaren Ger,m.n de Calandrinia zien er schitterend uit.
Mooi dat jullie zoveel nieuwe planten hebben gezien,de nieuwsgierigheid wordt er alleen maar groter door.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2012, 22:47:58 »
Ik ben nu een avond of 4 bezig met het afronden van de soortenlijst. Met nog 2 excursiedagen te gaan staat de teller op 296 soorten, maar hier zitten bijv. ook cactussen tussen. Een aantal totalen zijn al bekend: 10 cactus ssoorten, 9 Junellia's (helaas niet allemaal in bloei), 6 Calceolaria's en in totaal 5 of zelfs 6 rosulate Viola soorten ((12. Van die laatste zijn er 4 of 5 nieuw voor mij, niet tijdens de vorige reis naar Patagonië gezien.
In werkelijkheid ligt het aantal plantensoorten nog wel wat hoger. Niet alleen zijn er nog twee dagen niet meegeteld, maar dit aantal betreft slechts de planten waarvan op dit moment zeker is dat er geen dubbelingen in zitten. Aangezien er wat betreft moeilijke groepen als Fabaceae en Asteraceae nog de nodige losse eindjes zijn, zal het soortenaantal ook daardoor nog wel verder oplopen.
Ik heb zo'n 7000 foto's gemaakt dus er is ook met de foto's nog wel wat werk aan de winkel.

Indrukwekkend Kees Jan . Uiteraard ben ik ook benieuwd naar die stekelige dingen  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2012, 23:07:39 »


Iedereen zal begrijpen dat bij een kussen plant liefhebber zoals ik, het hart sneller gaat kloppen bij het zien van deze prachtige kussens van Junellia micrantha en Azorella monantha.
Ger, ik hoop dat je hartslag intussen terug op zijn positieven gekomen is...  ;)
Inderdaad... adembenemende kussens !
[/quote]

Mijn hartslag is terug Luc, mijn goede gezondheid echter laat het nog terdegen afweten. Hopelijk volgen betere dagen.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2012, 23:08:48 »
Ik zal t.z.t. wel wat cactus foto's posten. We hebben o.a. Denmoza rhodocantha, Pterocactus araucanus, Eriosyce strausiana, Opuntia sulphurea en twee Maihueniopsis soorten gezien.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2012, 19:30:04 door Kees Jan van Zwienen »
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Mendoza (Argentinie ) 2012
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2012, 14:46:14 »
Dat ziet er inderdaad heel mooi uit.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains