Auteur Topic: Dolomieten 2012  (gelezen 35394 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Dolomieten 2012
« Gepost op: 28 juni 2012, 16:13:49 »
Vandaag 28 juni was voor mij een 'hoogdag', zoals Luc dat eens noemde. Ik stond plotseling voor een wand met Eritrichium nanum. Ik verwachtte hem te vinden bij de Pordoi-pas, maar niet hier in het zuidelijke Stelvio-gebied.

Dit is een voorafje, niet gepland, want pas later in het jaar wilde ik een selectie maken uit - en het determineren van de honderden foto's.

Ik wilde u dit niet onthouden, maar ik moet eerlijk zeggen, ik ben er ook vreselijk trots op.
Hier is een preview van Eritrichium nanum.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2012, 18:59:31 »
Schitterend Gerrit !

Zo'n gelegenheid kan je ook een "Hoogtedag" noemen...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2012, 19:22:39 »
Vandaag 28 juni was voor mij een 'hoogdag', zoals Luc dat eens noemde. Ik stond plotseling voor een wand met Eritrichium nanum. Ik verwachtte hem te vinden bij de Pordoi-pas, maar niet hier in het zuidelijke Stelvio-gebied.

Dit is een voorafje, niet gepland, want pas later in het jaar wilde ik een selectie maken uit - en het determineren van de honderden foto's.

Ik wilde u dit niet onthouden, maar ik moet eerlijk zeggen, ik ben er ook vreselijk trots op.
Hier is een preview van Eritrichium nanum.
Dit is waar we het voor doen Gerrit. Fantastische opnamen.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2012, 20:52:08 »
Vandaag 28 juni was voor mij een 'hoogdag', zoals Luc dat eens noemde. Ik stond plotseling voor een wand met Eritrichium nanum. Ik verwachtte hem te vinden bij de Pordoi-pas, maar niet hier in het zuidelijke Stelvio-gebied.
Dit is een voorafje, niet gepland, want pas later in het jaar wilde ik een selectie maken uit - en het determineren van de honderden foto's.
Ik wilde u dit niet onthouden, maar ik moet eerlijk zeggen, ik ben er ook vreselijk trots op.
Hier is een preview van Eritrichium nanum.
Schitterend gebied Gerrit en een nog mooiere blauwe bloem.
In de topic "bloei in de maanden mei/juni 2012", plaats Bert Stegeman ook een foto van Eritrichium, waarop wordt geantwoord dat dit plantje eenjarig is.
Geldt dit ook voor nanum of is het dezelfde plant? In ieder geval zou zaad zeer welkom zijn.
Prettige voortzetting van je vakantie.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2012, 09:12:46 »
Eritrichium nanum - ook wel The King of the Alps genoemd is geen gemakkelijke jongen, Lida !  Wel integendeel !
In principe is hij doorlevend... al is het voor ons laaglanders soms uiterst moeilijk om de plant daarvan te overtuigen...

Op deze link vind je nog heel wat info over - en ervaringen met - deze soort :

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=403.0

Harelbeke-West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2012, 16:35:53 »
Dank voor het doorgeven van wat leesvoer Luc. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt en...........ben genezen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2012, 22:45:03 »
Reuzemooie foto's Gerrit, ik verwacht hier nog veel meer te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2012, 21:12:23 »
Van 25 juni t/m 7 juli hebben mijn vrouw en ik een plantenzoekreis naar de Dolomieten gemaakt. Het doel was om Eritrichium nanum te vinden en dat is ruimschoots gelukt zoals hierboven is verklapt.

Wij bevonden ons de eerste week in het Stelvio-gebied. Dit ligt aan de westkant van de Brennerautoweg en de tweede week rond het Pordoi/Sella gebied vlakbij de Marmolada-gletsjer. Dat ligt aan de oostkant van dezelfde snelweg.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2012, 21:29:39 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 21:16:30 »
De reportage begint met het symbool van de Alpen, het edelweiss, Leontopodium alpinum.
Voor mij was het tientallen jaren geleden, dat ik in de bergen was en dacht dat dit plantje wel uitgestorven zou zijn. Nou je struikelt er niet over, maar toch twee keer gevonden.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2012, 09:10:44 »
De reportage begint met het symbool van de Alpen, het edelweiss, Leontopodium alpinum.
Voor mij was het tientallen jaren geleden, dat ik in de bergen was en dacht dat dit plantje wel uitgestorven zou zijn. Nou je struikelt er niet over, maar toch twee keer gevonden.
Prachtig Gerrit,

Ben zeer benieuwd naar het vervolg!
Heemskerk, Noord-Holland

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2012, 09:29:02 »
De reportage begint met het symbool van de Alpen, het edelweiss, Leontopodium alpinum.
Voor mij was het tientallen jaren geleden, dat ik in de bergen was en dacht dat dit plantje wel uitgestorven zou zijn. Nou je struikelt er niet over, maar toch twee keer gevonden.
Prachtig Gerrit, laat de foto's maar komen. Het is een gebied waar ik ook nog eens graag zou komen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2012, 10:18:26 »
De reportage begint met het symbool van de Alpen, het edelweiss, Leontopodium alpinum.
Voor mij was het tientallen jaren geleden, dat ik in de bergen was en dacht dat dit plantje wel uitgestorven zou zijn. Nou je struikelt er niet over, maar toch twee keer gevonden.

Moeilijk om een betere start te bedenken Gerrit !  Wij willen natuurlijk (veel!) meer !   ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2012, 13:21:50 »
Dank Pim, ik heb nadrukkelijk jouw reis van vorig jaar bestudeerd, scheelde opzoekwerk

Herman, jij houdt geloof ik van gentianen?  --11 Ik heb er heel wat op mijn rolletjes  ??? staan.

Luc, je wil nogal wat. Hoeveel meer wil je. Ik heb 1500 foto's.


Op weg naar de Pordoi-pas kom je al veel moois tegen. Even uitstappen voor Lillium martagon
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2012, 13:51:10 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2012, 13:32:10 »
Op de pas, 2200m de auto parkeren en het pad omhoog volgen. Dit pad leidt een kilometer verderop naar de beroemde Bindelweg. Dat is een panoramisch pad over de kam met uitzicht op: Sasso de Pordoi, het Sella massief en de Marmolada gletsjer.  Het is wegens deze plek, dat de Dolomieten beroemd zijn geworden.

foto 1. Sasso de Pordoi, het Pordoi massief met links onderin heel klein het huis op de pas.
foto 2. Op de achtergrond het Sella massief
foto 3. Het Marmolada massief met haar gletsjer.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dolomieten 2012
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2012, 13:39:52 »
Op ons pad naar de Bindelweg kom je immense velden met de Trollius europaeus tegen. Velen waren mij voor en maakten dezelfde foto's.

Overigens, op foto 970 ziet u een berg op de voorgrond. Volgens beschrijvingen op het internet zou dat een habitat van Eritrichium nanum zijn. Ik heb deze berg voor een deel onderzocht, maar niets gevonden. Nu kan het zijn dat ik niet goed heb gezocht, maar het kan ook zijn, dat deze habitat is verwoest door plantrovers, of goedwillende 'liefhebbers', die ook zo'n leuk blauw plantje in de tuin willen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2012, 13:52:13 door Gerrit Eijkelenboom »