Auteur Topic: Zuid Turkije - februari 2023  (gelezen 11321 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #255 Gepost op: 12 december 2023, 12:07:13 »

Kris, ik ben eens terug gaan kijken tussen foto's van dit jaar. In februari heb ik toch een bloem gezien, dus er zijn er nog in onze tuin. Die alpinum is nog afkomstig van Gerrit Roest.
Kris, nu dat het eindelijk nog eens gestopt is met regenen ben ik ook eens gaan kijken en zag dat hij hier ook in blad staat. Hier staan ze tussen lavastenen en beschut tegen de namiddagzon.

Wel Herman , net hetzelfde gedaan  ;) En dat is hoe mijn plant er hier nu bij staat ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #256 Gepost op: 13 december 2023, 16:33:52 »
Ik had nog een vraagje voor je Kris . Heb je een idee of je Crocus concinnus hebt gezien of in het groeigebied van concinnus bent geweest ? Janis heeft het altijd over kruisingen gembosii x concinnus of zouden deze ontstaan zijn in zijn eigen kwekerij ? Crocus mawii x gembosii heb ik niet gezien in zijn plantenlijsten ?

Hallo Danny , eerst en vooral is de speling tussen mawii en concinnus heel erg dun ... De verschillen zouden vooral moleculair vast te stellen zijn en dat gaat ons petje/mogelijkheden wel te boven ...En ook nog iets met de " filaments " : hairy/papillose voor concinnus en nude bij mawii .Maar ...en dan komt het ...in 25 of 20 % van de populaties van mawii zou dat dan toch anders zijn ...
In zijn eerste Crocus boek schrijft hij dat er geen hybrides zijn gevonden tussen concinnus en gembosii/chrysanthus maar wel tussen gembosii en mawii . In zijn laatste boek (first supplement )zaait Janis nog meer twijfel en tussen de regels kan je lezen dat er nog steeds de nodige twijfel is over  de status van beide soorten en vooral ook de juiste verspreidingsgebieden van beide soorten .En dat de  bijgevoegde mapjes in zijn eerste boek waarschijnlijk wel fout waren en je leest ook enige discussie tussen hem en Kerndorff . Zo lees ik dat tenminste ...
Maar wat hebben wij nu gezien ....???  In principe vermoed ik mawii . Volgens de ingewikkelde en onduidelijke informatie en summiere mappen die we daarover kunnen inzien denk ik dat we niet in het type gebied van concinnus zijn geweest . Maar met zekeheid weet ik dat niet .De bestaande mappen over de diverse berggebieden daar zijn zelfs vaak verwarrend ...Als je die kleine mapjes met verspreidingsgebied ziet in het boek van Janis lijkt dat op het eerste zicht nog ok ...Tot je ginder gaat rondrijden . Turkije is een immens groot land en ook die gebieden daar zijn immens groot ! Er zijn daar zoveel diverse bergpassen (gekend , nog ongekend )en er is weinig info over .Ik herinner me dat ik ooit aan Janis info vroeg over een bepaalde Crocus daar en dat ik hem de bergpas waar we hem zagen doorgaf . Toen antwoordde hij dat er in Turkije diverse bergpassen waren met die naam .. Ik ga er toch vanuit dat het mawii is wat we hebben gezien .
Over de hybrides (concinnus x gembosii )uit zijn lijst moet ik het antwoord schuldig blijven maar voortgaande over zijn schrijfsels in zijn boeken moeten dat dan hybrides   zijn uit de kwekerij !

Onze Janis houdt wel eens meer graag een zijdeurtje open ... zo van :  de keel is behaard....maar soms ook niet...  De stijl komt ver boven de helmknoppen uit... maar soms ook niet... begin er dan maar aan als gewone croconut...  10))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #257 Gepost op: 13 december 2023, 16:36:54 »
Ik had nog een vraagje voor je Kris . Heb je een idee of je Crocus concinnus hebt gezien of in het groeigebied van concinnus bent geweest ? Janis heeft het altijd over kruisingen gembosii x concinnus of zouden deze ontstaan zijn in zijn eigen kwekerij ? Crocus mawii x gembosii heb ik niet gezien in zijn plantenlijsten ?
Was dit in zijn plantenlijsten van dit jaar Danny ?

Ik bedoel dat ik nog nooit Crocus gembosii x mawii op Janis zijn lijst gezien heb , Kris ? Ik weet het niet zeker of kan me natuurlijk ook vergissen maar zover ik me herinner zag ik deze niet . Ik had wel interesse in deze hybride , maar ofwel waren ze te duur ofwel stonden ze nooit op de lijst ? Crocus gembosii , Crocus mawii , Crocus concinnus , Crocus gembosii x concinnus werden dan wel meerdere jaren aangeboden ...... Crocus mawii heb ik niet in de verzameling omdat deze nogal prijzig was . Alle andere soorten en vormen waren wel betaalbaar wat kan wijzen op een grote stock .

Nog even geduld heren, op 1 januari even na middernacht even de feesttafel verlaten... dan zou zijn 'offer' voor 2024 on line moeten zijn...  3))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #258 Gepost op: 13 december 2023, 19:58:23 »
Onze Janis houdt wel eens meer graag een zijdeurtje open ... zo van :  de keel is behaard....maar soms ook niet...  De stijl komt ver boven de helmknoppen uit... maar soms ook niet... begin er dan maar aan als gewone croconut...  10))

Zoals het leven Luc ....soms wel maar soms ook niet .... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #259 Gepost op: 13 december 2023, 20:00:15 »
Nog even geduld heren, op 1 januari even na middernacht even de feesttafel verlaten... dan zou zijn 'offer' voor 2024 on line moeten zijn...  3))

Oei alweer de feest dish verlaten ....dat blijft niet goed komen Luc..... -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #260 Gepost op: 17 december 2023, 09:22:26 »
Een cyclaampje dat we veel te weinig zien in onze collecties mijn inziens is Cyclamen alpinum ...Om deze soort te zien in de streek waar wij vertoefden moet je redelijk diep het binnenland in ......
De groeiomstandigheden wekken soms wel enigszins verbazing . Ze groeien er ook  in een soort scree ...

En kijk eens wie er daar het  gezelschap houd van onze Cyclamen alpinum ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #261 Gepost op: 17 december 2023, 19:45:41 »
Onze Janis houdt wel eens meer graag een zijdeurtje open ... zo van :  de keel is behaard....maar soms ook niet...  De stijl komt ver boven de helmknoppen uit... maar soms ook niet... begin er dan maar aan als gewone croconut...  10))

Zoals het leven Luc ....soms wel maar soms ook niet .... -2(
-2( -2( -2( -2(

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #262 Gepost op: 18 december 2023, 13:03:34 »
En kijk eens wie er daar het  gezelschap houd van onze Cyclamen alpinum ....

De enige echte Crocus baytopiorum zowaar ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #263 Gepost op: 18 december 2023, 13:04:12 »
Nog enkele ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #264 Gepost op: 18 december 2023, 13:14:51 »
Op 1 van de laatste dagen van ons verblijf wil ik opnieuw graag gaan zoeken naar Crocus roseoviolaceus  ...Ik herinner me maar al te goed dat deze locaties niet eenvoudig te bereiken zijn ...Ik heb het destijds gevonden -toen nog met een ouderwetse kaart/map - maar het was zeer moeilijk te vinden . De meeste wegen er naar toe lopen via heel kleine bergdorpjes waar je nauwelijks kan passeren en via super steile wegen waar je moeilijk naar boven kan met een gewone wagen .De dorpjes zijn haast altijd zonder aanduidingen/borden  en het is een wirwar ...Ik wist toen op den duur niet meer waar ik was en ben per ongeluk goed uitgekomen . In het afkomen ben ik toen -ook per ongeluk - op een betere invalsweg gekomen .Maar die bleek nu opgebroken en we konden daar dus niet door .Een paar andere alternatieven geprobeerd maar het was allemaal iets te risico vol ...Dus deze keer geen Crocus roseoviolaceus ...Dus hierbij de opname van 2015 ...
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #265 Gepost op: 18 december 2023, 18:39:11 »
Op 1 van de laatste dagen van ons verblijf wil ik opnieuw graag gaan zoeken naar Crocus roseoviolaceus  ...Ik herinner me maar al te goed dat deze locaties niet eenvoudig te bereiken zijn ...Ik heb het destijds gevonden -toen nog met een ouderwetse kaart/map - maar het was zeer moeilijk te vinden . De meeste wegen er naar toe lopen via heel kleine bergdorpjes waar je nauwelijks kan passeren en via super steile wegen waar je moeilijk naar boven kan met een gewone wagen .De dorpjes zijn haast altijd zonder aanduidingen/borden  en het is een wirwar ...Ik wist toen op den duur niet meer waar ik was en ben per ongeluk goed uitgekomen . In het afkomen ben ik toen -ook per ongeluk - op een betere invalsweg gekomen .Maar die bleek nu opgebroken en we konden daar dus niet door .Een paar andere alternatieven geprobeerd maar het was allemaal iets te risico vol ...Dus deze keer geen Crocus roseoviolaceus ...Dus hierbij de opname van 2015 ...
 

Het leven van een croconut loopt niet altijd over rozen Kris.... eerder (heel)veel stenen...  3))   Toch een prachtopname.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #266 Gepost op: 18 december 2023, 18:40:11 »
En kijk eens wie er daar het  gezelschap houd van onze Cyclamen alpinum ....

De enige echte Crocus baytopiorum zowaar ..

Tja, zó kunnen we die mooie jongen nooit thuis gekweekt krijgen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #267 Gepost op: 18 december 2023, 20:07:56 »
En kijk eens wie er daar het  gezelschap houd van onze Cyclamen alpinum ....

De enige echte Crocus baytopiorum zowaar ..

Knappe vondst Kris !  3)) Deze heb ik nog nooit gehad in de verzameling
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #268 Gepost op: 18 december 2023, 20:24:56 »
Op 1 van de laatste dagen van ons verblijf wil ik opnieuw graag gaan zoeken naar Crocus roseoviolaceus  ...Ik herinner me maar al te goed dat deze locaties niet eenvoudig te bereiken zijn ...Ik heb het destijds gevonden -toen nog met een ouderwetse kaart/map - maar het was zeer moeilijk te vinden . De meeste wegen er naar toe lopen via heel kleine bergdorpjes waar je nauwelijks kan passeren en via super steile wegen waar je moeilijk naar boven kan met een gewone wagen .De dorpjes zijn haast altijd zonder aanduidingen/borden  en het is een wirwar ...Ik wist toen op den duur niet meer waar ik was en ben per ongeluk goed uitgekomen . In het afkomen ben ik toen -ook per ongeluk - op een betere invalsweg gekomen .Maar die bleek nu opgebroken en we konden daar dus niet door .Een paar andere alternatieven geprobeerd maar het was allemaal iets te risico vol ...Dus deze keer geen Crocus roseoviolaceus ...Dus hierbij de opname van 2015 ...
 

Ik begrijp je helemaal Kris , soms heb je een crossmotor nodig om er te geraken  ((--11  Jammer maar we genieten van uw foto van 2015 !  3))

Dit is wel een heel bijzondere vondst !!! Interessant te zien dat deze soort daar talrijk voorkomt , toch plaatselijk ? Deze soort vind ik een van de allermooiste , heb ik in 2022 via Janis kunnen aankopen . Ik hoop dat deze niet te moeilijk is ......   Kan je wat meer vertellen over de standplaats en de hoogte Kris ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #269 Gepost op: 18 december 2023, 20:27:00 »

Het leven van een croconut loopt niet altijd over rozen Kris.... eerder (heel)veel stenen...  3))   Toch een prachtopname.

Je moet al een beetje "nuts" zijn zeker Luc ... 10)) 10)) Ja we hebben er toch wat voor over hè ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "