Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 143954 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #90 Gepost op: 21 juni 2011, 11:46:01 »
... en twee foto's van enkele twee jaar oude zaailingen (oa: A. consanguineum, A. erubescens, A.franchetianum, A. heterophyllum)

Mooie groep, Wim! Ik neem aan dat er ook wat volwassen planten tussen staan, aangezien ik al een bloeiwijze zie bij de franchetianum en de heterophyllum. Hoe is de samenstelling van de bodem waarin je de planten/zaailingen kweekt?

Dank je, Sven. Het zijn allemaal planten die gezaaid werden in het voorjaar van 2009. Ik heb ze gezaaid in een mengsel van 50% Japans split en 50% tuingrond. Na één jaar uitgeplant (als mini-bolletje) in een trog met pure tuingrond (we hebben hier een zandgrond die wel goed geschikt is voor de meeste bolgewassen). Ze worden ook bemest met vinasse en samengestelde organische.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #91 Gepost op: 21 juni 2011, 12:01:33 »
Het zijn allemaal planten die gezaaid werden in het voorjaar van 2009. Ik heb ze gezaaid in een mengsel van 50% Japans split en 50% tuingrond. Na één jaar uitgeplant (als mini-bolletje) in een trog met pure tuingrond (we hebben hier een zandgrond die wel goed geschikt is voor de meeste bolgewassen). Ze worden ook bemest met vinasse en samengestelde organische.

Wow! Na twee jaar al de eerste bloei, knap gedaan! 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #92 Gepost op: 21 juni 2011, 16:32:29 »
Hier staat de Sauromatum venosum die ik elk jaar binnen zet al volledig in blad.
Degene die buiten hebben overwinterd komen net boven.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #93 Gepost op: 21 juni 2011, 18:58:35 »
Arisaema candidissimum is werkelijk top Wim. Ik heb hem niet, moet toch maar eens mijn best doen om hem te krijgen.

Veelbelovend je bed met jonge planten. Het is al bijna een Arisaema-oerwoud. Hebben zij op deze plaats overwinterd? En staan ze vrij in de aarde of in hun bakjes? Ik heb al zo vaak meegemaakt, dat veelbelovende jonge planten de winter niet doorkwamen. Ik heb al van alles geprobeerd, binnen overwinteren, de bolletjes opnemen in de herfst en droog bewaren. Buiten in een potje ingegraven onder een afdak met foliedek is me nu goed bevallen. Maar het meeste berust op toeval, althans bij mij. En ik zie nu in mijn schaduwtuin steeds meer zaailingen opkomen van A.consanguineum, terwijl geen van de ouderplanten goed zaad leverde.
Maar als ik bij jou de successen zie, geeft mij dat toch weer moed om verder te gaan met deze prachtige planten.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #94 Gepost op: 21 juni 2011, 20:59:31 »
Arisaema candidissimum is werkelijk top Wim. Ik heb hem niet, moet toch maar eens mijn best doen om hem te krijgen.

Veelbelovend je bed met jonge planten. Het is al bijna een Arisaema-oerwoud. Hebben zij op deze plaats overwinterd? En staan ze vrij in de aarde of in hun bakjes? Ik heb al zo vaak meegemaakt, dat veelbelovende jonge planten de winter niet doorkwamen. Ik heb al van alles geprobeerd, binnen overwinteren, de bolletjes opnemen in de herfst en droog bewaren. Buiten in een potje ingegraven onder een afdak met foliedek is me nu goed bevallen. Maar het meeste berust op toeval, althans bij mij. En ik zie nu in mijn schaduwtuin steeds meer zaailingen opkomen van A.consanguineum, terwijl geen van de ouderplanten goed zaad leverde.
Maar als ik bij jou de successen zie, geeft mij dat toch weer moed om verder te gaan met deze prachtige planten.

Gerrit,

ik heb eindelijk A. candidissimum terug. Ik had er ooit een heel goede kloon van. In 5 jaar had ik van 1 knol wel 30-40 nieuwe planten. En toen...een virus...ik heb ze allemaal mogen verbranden :'( :'(

Mijn zaailingen staan eigenlijk in een trog. Deze wordt 's winters binnen gezet in een koude kas. Het vriest er dus wel, maar niet zo sterk als buiten en de trog kan niet volledig bevriezen want ze staat beschut voor de wind. Ook wordt ze 's winters redelijk droog gehouden. Natuurlijk wel niet gek uitgedroogd.
Er zijn echter ook soorten waarvoor dit niet lukt, ik heb zo A. flavum en A. jacquemontii verloren.
Het is ook wel geen zaad van mijn eigen planten, een beetje zaad komt van de AEG en een beetje van een vriend die in Nepal wat zaad verzameld had.

Ik was onlangs bij wat vrienden die al jaren ervaring hebben met het kweken van planten uit dit geslacht. En zij kweken hun jonge planten nu op in verhoogde bedden in hun tuin. Volgens hun ervaring is het veel beter als ze kunnen groeien in stabiele omstandigheden.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #95 Gepost op: 21 juni 2011, 22:42:38 »
Een recept voor de kweek van A.  is dus niet beschikbaar Wim. Dus doen wij maar wat ons goed lijkt. Maar ge kunt uw plantjes welhaast gaan uitdelen.  :D

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #96 Gepost op: 22 juni 2011, 21:49:09 »
Een recept voor de kweek van A.  is dus niet beschikbaar Wim. Dus doen wij maar wat ons goed lijkt. Maar ge kunt uw plantjes welhaast gaan uitdelen.  :D

Ze worden op het einde van het jaar of volgend voorjaar uitgeplant, Gerrit. Als ik er wat over heb zal ik de mensen van dit forum zeker in gedachten houden.  ;) ;)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #97 Gepost op: 23 juni 2011, 17:53:05 »
Hier nu ook in bloei:

Arisaema speciosum

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #98 Gepost op: 23 juni 2011, 19:48:46 »
[Mijn tortuosums (tortuosea? :D) staan al in bloei. Ik zal binnenkort eens een fotootje maken. 

Zoals beloofd. Eentje is een stukje van z'n tong verloren...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #99 Gepost op: 23 juni 2011, 21:38:01 »
Eentje is een stukje van z'n tong verloren...

Ouch  :P ,...met zo'n tong kan je dat natuurlijk ook wel verwachten  ;) ;)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #100 Gepost op: 25 juni 2011, 10:54:55 »
Nog ééntje in bloei vandaag: Arisaema fargesii.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #101 Gepost op: 25 juni 2011, 21:13:11 »
Nog ééntje in bloei vandaag: Arisaema fargesii.

Heel mooi, Wim. Een van mijn absolute favorieten!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #102 Gepost op: 26 juni 2011, 16:56:34 »
Nog ééntje in bloei vandaag: Arisaema fargesii.

Heel mooi, Wim. Een van mijn absolute favorieten!

Het is wel een leuke en hij vermeerdert goed vegetatief. Er werd me onlangs wel verteld dat hij heel gevoelig is voor virusziekten dus dat blijft uitkijken naar vectoren.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #103 Gepost op: 28 juni 2011, 13:42:57 »
Nog een nieuwe A. candidissimum hier in bloei. Een veel slankere vorm.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #104 Gepost op: 28 juni 2011, 14:14:42 »
Wow, ik kan niet zeggen welke ik mooier vind. Deze twee gaan zeker wel zaad zetten is het niet? Laat je het zo ver komen of ga je je planten sparen.