Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 143924 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #105 Gepost op: 28 juni 2011, 15:27:46 »
Wow, ik kan niet zeggen welke ik mooier vind. Deze twee gaan zeker wel zaad zetten is het niet? Laat je het zo ver komen of ga je je planten sparen.

Gerrit,

ik heb aan beide vormen nog maar één bloem dus ik denk dat ze geen zaad zullen zetten. A. candidissimum vermeerdert zich wel vegetatief dus binnen 2 à 3 jaar zal ik wel een groepje hebben en dan zullen er wel mannelijke en vrouwelijke bloemen zijn om wat zaadzetting te krijgen.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #106 Gepost op: 2 juli 2011, 19:04:20 »
De bloei van Sauromatum heb ik net gemist. Op zaterdag was ik niet thuis, dus geen foto. Maar ik vind het blad eigenlijk het mooiste van deze soort.

Voor Gerrit... :D
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #107 Gepost op: 2 juli 2011, 21:42:31 »
Dank je Sven, heel attent van je. Ik ben onder de indruk. 11 stelen tel ik maar liefst in je Sauromatumbos.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #108 Gepost op: 10 juli 2011, 18:08:40 »
Eigenlijk vandaag pas staat mijn Arisaema tortuosum  in bloei. Bij Wim en Sven was dat op 21 juni. Ik heb daaruit de conclusie getrokken, dat deze A. op een erg koele plek staat. Daar ben ik verheugd over, want dit is ook de plek waar ik mijn Meconopsissen laat groeien. (zie foto 3) Ik ga nu weer geloven in succes met deze planten.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #109 Gepost op: 10 juli 2011, 18:36:03 »
Eigenlijk vandaag pas staat mijn Arisaema tortuosum  in bloei. Bij Wim en Sven was dat op 21 juni. Ik heb daaruit de conclusie getrokken, dat deze A. op een erg koele plek staat. Daar ben ik verheugd over, want dit is ook de plek waar ik mijn Meconopsissen laat groeien. (zie foto 3) Ik ga nu weer geloven in succes met deze planten.

Mega...das heel leuk om te horen, Gerrit. Zo'n koel plekje is niet altijd gemakkelijk te vinden in de tuin in ons klimaat. Dan zou bijvoorbeeld die Pyrola van Frankie het daar ook wel goed doen, en bepaalde Primula's, en evt zelfs Epigaea, Shortia, Schizocodon en (heel misschien) enkele van de gemakkelijkste Cremanthodiums.

Oei, liet me daar wat te veel gaan  ;) ;)

Je tortuosum's doen het daar alleszins wel goed...

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #110 Gepost op: 10 juli 2011, 19:41:32 »
Eigenlijk vandaag pas staat mijn Arisaema tortuosum  in bloei. Bij Wim en Sven was dat op 21 juni. Ik heb daaruit de conclusie getrokken, dat deze A. op een erg koele plek staat. Daar ben ik verheugd over, want dit is ook de plek waar ik mijn Meconopsissen laat groeien. (zie foto 3) Ik ga nu weer geloven in succes met deze planten.

Die Arisaema tortuosum is een mooi exemplaar, Gerrit. Mooi gevlekte stengel en valt daarmee onder de var. helleborifolium, geloof ik.
 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #111 Gepost op: 10 juli 2011, 19:50:35 »
Eigenlijk vandaag pas staat mijn Arisaema tortuosum  in bloei. Bij Wim en Sven was dat op 21 juni. Ik heb daaruit de conclusie getrokken, dat deze A. op een erg koele plek staat. Daar ben ik verheugd over, want dit is ook de plek waar ik mijn Meconopsissen laat groeien. (zie foto 3) Ik ga nu weer geloven in succes met deze planten.

Die Arisaema tortuosum is een mooi exemplaar, Gerrit. Mooi gevlekte stengel en valt daarmee onder de var. helleborifolium, geloof ik.
 

Sven, wist niet dat de gevlekte stengel ook bij var. helleborifolium hoorde, heel interessant. Er is me ook gezegd dat de "brede en ietwat gekreukelde bladeren" typerend zijn voor wat men "vroeger var helleborifolium noemde". Ik geloof ook dat de onderverdeling momenteel niet langer wordt aangehouden en dat het nu gewoon Arisaema tortuosum is.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #112 Gepost op: 10 juli 2011, 20:12:33 »
Sven, wist niet dat de gevlekte stengel ook bij var. helleborifolium hoorde, heel interessant. Er is me ook gezegd dat de "brede en ietwat gekreukelde bladeren" typerend zijn voor wat men "vroeger var helleborifolium noemde". Ik geloof ook dat de onderverdeling momenteel niet langer wordt aangehouden en dat het nu gewoon Arisaema tortuosum is.

Sven, ik had moeten weten dat je gelijk zou hebben  ;). Ik heb het boek van Gusman er eens op nageslagen en daar staat dit als kenmerk...misschien moet ik zijn boek eens wat grondiger nalezen  ::) ::)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #113 Gepost op: 10 juli 2011, 21:30:39 »
Sven, ik had moeten weten dat je gelijk zou hebben  ;)

 :-[ ;)
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #114 Gepost op: 10 juli 2011, 22:40:57 »

[/quote]

Mega...das heel leuk om te horen, Gerrit. Zo'n koel plekje is niet altijd gemakkelijk te vinden in de tuin in ons klimaat. Dan zou bijvoorbeeld die Pyrola van Frankie het daar ook wel goed doen, en bepaalde Primula's, en evt zelfs Epigaea, Shortia, Schizocodon en (heel misschien) enkele van de gemakkelijkste Cremanthodiums.

Oei, liet me daar wat te veel gaan  ;) ;)

Je tortuosum's doen het daar alleszins wel goed...
[/quote]

Je enthousiasme is aanstekelijk Wim. De meeste soorten kende ik helemaal niet. Cremanthodium toonde Magnar onlangs en Frankie Pyrola. Heb de rest opgezocht. Schizocodon soldanelloides is wel heel erg mooi. Epigea repens ook heel bijzonder. Shortia.
Ga ik daar allemaal kweken, naast velden van Meconopsis en bossen Arisaema's. Ja een mens kan wat dagdromen. We moeten maar verhuizen naar Tromso als we dat allemaal willen. Misschien moeten we toch maar tevreden zijn met kleine succesjes in onze lage landen met ons lang niet slechte klimaat.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #115 Gepost op: 11 juli 2011, 08:12:43 »
Je enthousiasme is aanstekelijk Wim. De meeste soorten kende ik helemaal niet. Cremanthodium toonde Magnar onlangs en Frankie Pyrola. Heb de rest opgezocht. Schizocodon soldanelloides is wel heel erg mooi. Epigea repens ook heel bijzonder. Shortia.
Ga ik daar allemaal kweken, naast velden van Meconopsis en bossen Arisaema's. Ja een mens kan wat dagdromen. We moeten maar verhuizen naar Tromso als we dat allemaal willen. Misschien moeten we toch maar tevreden zijn met kleine succesjes in onze lage landen met ons lang niet slechte klimaat.

 :D

Epigea en Shortia en Schizocodon (sommigen plaatsen al de Schizocodon's in het geslacht Shortia) moeten wel te groeien zijn daar, ze zijn wel heel moeilijk te vinden in de verkoop. Ben al benieuwd naar je velden Meco's en je bossen Arisaema's  ;) ;) Je bent al goed op weg.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #116 Gepost op: 15 juli 2011, 08:29:04 »
Sven, wist niet dat de gevlekte stengel ook bij var. helleborifolium hoorde, heel interessant. Er is me ook gezegd dat de "brede en ietwat gekreukelde bladeren" typerend zijn voor wat men "vroeger var helleborifolium noemde". Ik geloof ook dat de onderverdeling momenteel niet langer wordt aangehouden en dat het nu gewoon Arisaema tortuosum is.

Sven, ik had moeten weten dat je gelijk zou hebben  ;). Ik heb het boek van Gusman er eens op nageslagen en daar staat dit als kenmerk...misschien moet ik zijn boek eens wat grondiger nalezen  ::) ::)

Ik werd er vandaag via een privé mail van een kenner nogmaals op gewezen dat "De helleborifolium verwijst naar het blad (“folium”), gevlekte stengels heeft helemaal niets met die naam te maken" en  "Feitelijk waren er maar 2 varieteiten van tortuosum, beide refereerden naar de bladvorm: helleborifolium en curvatum. De een heeft brede, vaak wat gegolfde bladeren, de andere smalle. De “gewone”  tortuosum zat ertussen in. Curvatum komt vooral in het westelijke deel van het verspreidingsgebied voor (Himachal Pradesh, Pakistan) maar het is gewoon 1 soort, onderscheid maken op bladvorm is hopeloos achterhaald. Vanwege het grote verspreidingsgebied is het vanzelfsprekend dat er variatie is maar om elk detail dat anders is te benoemen is onzin, dat heet splitting."

Heel interessant en zo wordt het ook wat gemakkelijker :), het is allemaal A. tortuosum.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #117 Gepost op: 15 juli 2011, 11:18:01 »
Ik werd er vandaag via een privé mail van een kenner nogmaals op gewezen dat "De helleborifolium verwijst naar het blad (“folium”), gevlekte stengels heeft helemaal niets met die naam te maken" en  "Feitelijk waren er maar 2 varieteiten van tortuosum, beide refereerden naar de bladvorm: helleborifolium en curvatum. De een heeft brede, vaak wat gegolfde bladeren, de andere smalle. De “gewone”  tortuosum zat ertussen in. Curvatum komt vooral in het westelijke deel van het verspreidingsgebied voor (Himachal Pradesh, Pakistan) maar het is gewoon 1 soort, onderscheid maken op bladvorm is hopeloos achterhaald. Vanwege het grote verspreidingsgebied is het vanzelfsprekend dat er variatie is maar om elk detail dat anders is te benoemen is onzin, dat heet splitting."

Heel interessant en zo wordt het ook wat gemakkelijker :), het is allemaal A. tortuosum.

Ach ja, zoveel kenners, zoveel meningen. Mijn opmerking was gebaseerd op de beschrijving van "var. helleborifolium" in het boek van Gusman. Niet de minste, dacht ik.
Overigens werd enige jaren geleden ook door Koen van Poucke Arisaema tortuosum var. helleborifolium aangeboden waarbij de hevig gevlekte stengel als onderscheidend kenmerk werd gemeld.  
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2011, 11:40:37 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #118 Gepost op: 15 juli 2011, 11:45:17 »
Ik werd er vandaag via een privé mail van een kenner nogmaals op gewezen dat "De helleborifolium verwijst naar het blad (“folium”), gevlekte stengels heeft helemaal niets met die naam te maken" en  "Feitelijk waren er maar 2 varieteiten van tortuosum, beide refereerden naar de bladvorm: helleborifolium en curvatum. De een heeft brede, vaak wat gegolfde bladeren, de andere smalle. De “gewone”  tortuosum zat ertussen in. Curvatum komt vooral in het westelijke deel van het verspreidingsgebied voor (Himachal Pradesh, Pakistan) maar het is gewoon 1 soort, onderscheid maken op bladvorm is hopeloos achterhaald. Vanwege het grote verspreidingsgebied is het vanzelfsprekend dat er variatie is maar om elk detail dat anders is te benoemen is onzin, dat heet splitting."

Heel interessant en zo wordt het ook wat gemakkelijker :), het is allemaal A. tortuosum.

Ach ja, zoveel kenners, zoveel meningen. Mijn opmerking was gebaseerd op de beschrijving van "var. helleborifolium" in het boek van Gusman. Niet de minste, dacht ik.
Overigens werd enige jaren geleden ook door Koen van Poucke Arisaema tortuosum var. helleborifolium aangeboden waarbij de hevig gevlekte stengel als onderscheidende eigenschap werd gemeld.   

Ik wil geen hetze ontketenen en ik ken er veel te weinig van om een eigen mening te formuleren maar ik vertrouw mijn bron daar hij al meerdere jaren de gebieden bezoekt waar deze in het wild voorkomen en hij dus met eigen ogen de verschillen binnen de soorten heeft gezien. Nog vergeten; uit zijn mail: "er zijn maar erg weinig vormen van A. tortuosum die geheel groene schijnstengels hebben….., en die komen vrijwel allemaal voor in Z India….."

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #119 Gepost op: 15 juli 2011, 12:09:16 »
Ik wil geen hetze ontketenen ...

Daarvan is ook geen sprake. Ik constateer alleen dat "de kenners" blijkbaar niet allemaal op één lijn zitten.
Wat daar van zij. Ik vind de gevlekte stengels van de door Gerrit getoonde plant gewoon mooi, hoe de plant ook mag heten.  
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2011, 08:53:57 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.