Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 143946 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #120 Gepost op: 15 juli 2011, 12:20:29 »
Ik wil geen hetze ontketenen ...

Daarvan is ook geen sprake. Ik constateer alleen dat "de kenners" blijkbaar niet allemaal op één lijn zitten. Dit terwijl ze toch allemaal de waarheid in pacht denken te hebben.
Wat daar van zij. Ik vind de gevlekte stengels van de door Gerrit getoonde plant gewoon mooi, hoe de plant ook mag heten.   

Daar ben ik het volmondig mee eens.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #121 Gepost op: 15 juli 2011, 21:07:17 »
Dank u heren voor uw compliment, maar laten we nog eens kijken naar de plant van Wim, getoond in antwoord 87. We zien daar een brede spadix, superieur aan die van Sven en mij. Vooral de zwarte 'neus'. Verder constateer ik dat het blad verschilt. Me dunkt, bij zulke grote verschillen tussen verschillende cultivars, dat er wel een andere naam aan gehecht mag worden.
Bij andere geslachten worden er wel bij kleinere afwijkingen namen gegeven, denk bv aan Edraianthus. Is het misschien bij het geslacht Arisaema commercieel niet interessant genoeg?
Hoe het ook zij: Arisaema tortuosum is een prachtige plant, welke variant we ook mogen hebben.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #122 Gepost op: 15 juli 2011, 22:07:50 »
maar laten we nog eens kijken naar de plant van Wim, getoond in antwoord 87. We zien daar een brede spadix, superieur aan die van Sven en mij. Vooral de zwarte 'neus'. Verder constateer ik dat het blad verschilt.

Dank je, Gerrit.
Heb er nu geen foto van maar mijn tortuosums hebben volledig groene stengels. Ze komen van zaad verzamelt in het wild in Nepal...dus ik heb gewoon geluk met de bloem.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #123 Gepost op: 15 juli 2011, 22:18:40 »
...laten we nog eens kijken naar de plant van Wim, getoond in antwoord 87. We zien daar een brede spadix, superieur aan die van Sven en mij. Vooral de zwarte 'neus'. Verder constateer ik dat het blad verschilt.

In vervolg hierop: Wim, ik zie dat je de getoonde plant eerst "Arisaema heterophyllum" noemde. Vanwaar de latere aanpassing? Heb je toevallig ook een foto van het blad? 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #124 Gepost op: 15 juli 2011, 22:34:13 »
...laten we nog eens kijken naar de plant van Wim, getoond in antwoord 87. We zien daar een brede spadix, superieur aan die van Sven en mij. Vooral de zwarte 'neus'. Verder constateer ik dat het blad verschilt.

In vervolg hierop: Wim, ik zie dat je de getoonde plant eerst "Arisaema heterophyllum" noemde. Vanwaar de latere aanpassing? Heb je toevallig ook een foto van het blad? 

Sven, ik kreeg het zaad met alleen maar een verzamelnummer en zonder beschrijving van de plant. Dus toen ze dit jaar voor de eerste keer bloeiden determineerde ik ze veel te snel als A. heterophyllum. Na wat navraag bleek A) dat A. heterophyllum helemaal niet in Nepal voorkomt en B) dat A. heterophyllum er helemaal anders uit ziet.

Hierbij twee foto's van het blad.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #125 Gepost op: 16 juli 2011, 22:10:16 »
Sven, ik kreeg het zaad met alleen maar een verzamelnummer en zonder beschrijving van de plant. Dus toen ze dit jaar voor de eerste keer bloeiden determineerde ik ze veel te snel als A. heterophyllum. Na wat navraag bleek A) dat A. heterophyllum helemaal niet in Nepal voorkomt en B) dat A. heterophyllum er helemaal anders uit ziet.

Hierbij twee foto's van het blad.

Het blad ziet er uit zoals het blad van mijn tortuosum, misschien net wat ronder.
Volgens Gusman is het middelste blad van het samengestelde blad van A. heterophyllum korter dan de naastgelegen bladeren, bij tortuosum niet. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #126 Gepost op: 17 juli 2011, 08:22:57 »
Sven, ik kreeg het zaad met alleen maar een verzamelnummer en zonder beschrijving van de plant. Dus toen ze dit jaar voor de eerste keer bloeiden determineerde ik ze veel te snel als A. heterophyllum. Na wat navraag bleek A) dat A. heterophyllum helemaal niet in Nepal voorkomt en B) dat A. heterophyllum er helemaal anders uit ziet.

Hierbij twee foto's van het blad.

Het blad ziet er uit zoals het blad van mijn tortuosum, misschien net wat ronder.
Volgens Gusman is het middelste blad van het samengestelde blad van A. heterophyllum korter dan de naastgelegen bladeren, bij tortuosum niet. 

Ja, dat was een foute determinatie  ::) ::). Het is zeker A. tortuosum. Het blad van A. heterophyllum ziet er sowieso gans anders uit, dat kan je hier zien: http://www.pacificbulbsociety.org/pbswiki/index.php/ArisaemaSpeciesThree

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #127 Gepost op: 18 juli 2011, 12:32:02 »
Ik vraag me af hoe jullie ervaringen zijn met het kweken van Arisaemas in potten. Gaat dit goed? Welk substraat gebruiken jullie? Terwijl de meeste Arisaemas die in mijn tuin zijn uitgeplant het goed doen, heb ik wel een redelijk grote uitval door rot in de knol van planten die in potten staan. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #128 Gepost op: 18 juli 2011, 13:32:27 »
Nee, ik heb geen ervaring met potten.
Uitval van Arisaema's heb ik vooral bij zaailingen, die snel werden uitgeplant. Na de winter kwamen de meeste niet meer op. Wat de reden is? Misschien toch ook rot aan de bol. Ik heb nu mijn zaailingen in potjes (2e jaar) onder een afdak en geef ze zeer matig water. Ik houd ze ook het 3e jaar zo denk ik.
Jij hebt ze meen ik, in ingegraven grote potten. Ik kan me voorstellen, dat daar regelmatig iets van waterstuwing optreedt.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #129 Gepost op: 18 juli 2011, 14:06:35 »
Nee, ik heb geen ervaring met potten.
Uitval van Arisaema's heb ik vooral bij zaailingen, die snel werden uitgeplant. Na de winter kwamen de meeste niet meer op. Wat de reden is? Misschien toch ook rot aan de bol. Ik heb nu mijn zaailingen in potjes (2e jaar) onder een afdak en geef ze zeer matig water. Ik houd ze ook het 3e jaar zo denk ik.
Jij hebt ze meen ik, in ingegraven grote potten. Ik kan me voorstellen, dat daar regelmatig iets van waterstuwing optreedt.

Bedankt voor je reactie, Gerrit! Ik denk inderdaad ook dat vocht het grote probleem is. Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar het substraat dat andere mensen gebruiken voor Arisaemas in potten om de juiste verhouding tussen "humusrijk" en "goed doorlatend" te bereiken. En hoe de knollen in pot de winter door worden geholpen.
Overigens heb ik alleen mijn Cypripediums in ingegraven potten staan. Mijn Arisaemas staan gewoon in de tuin uitgeplant of in potten boven de grond.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #130 Gepost op: 18 juli 2011, 15:54:08 »
Sven,

ik heb alleen maar zaailingen in potten.
Deze blijven daar tot ze 3-4 jaar oud zijn of voor de eerste keer gebloeid hebben. De potten worden 's winters wel binnen genomen in de koude kas. Ze staan in pure tuingrond (de plaatselijke zandgrond). 's zomers zorg ik er voor dat ze niet uitdrogen. 'S winters worden ze wel droger gehouden.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #131 Gepost op: 18 juli 2011, 17:13:02 »
Ik wil er nog aan toe voegen, dat ik ook in de tuin al vele Arisaema's ben kwijtgeraakt. (A.candidissimum, A.nepenthoides, en andere waar ik even niet op kan komen) Alle, nadat ze ooit gebloeid hadden. En ik ben nergens op zoek gegaan naar de verrotte bol. En dat laatste doe je wel als ze in een pot staan. Ik bedoel te zeggen, het lijkt jou Sven, misschien erger dan het is.
Ik denk dat potten een voordeel hebben omdat ze mobiel zijn. Ze moeten in de winter toch ergens beschut staan tegen regen en te strenge vorst. A.tortuosum is volgens mij niet helemaal winterhard.
Ik zit in de winter altijd te modderen met bolletjesplastic tegen de kou en teveel regen. En coniferentakken. Is ook niet alles.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #132 Gepost op: 18 juli 2011, 20:14:16 »
Ik wil er nog aan toe voegen, dat ik ook in de tuin al vele Arisaema's ben kwijtgeraakt. (A.candidissimum, A.nepenthoides, en andere waar ik even niet op kan komen) Alle, nadat ze ooit gebloeid hadden. En ik ben nergens op zoek gegaan naar de verrotte bol. En dat laatste doe je wel als ze in een pot staan. Ik bedoel te zeggen, het lijkt jou Sven, misschien erger dan het is.

De achtergrond bij mijn vraag is dat ik deze (natte) juli drie jonge knollen van Arisaema fargesii ben kwijtgeraakt. Ze stonden in een grote pot in een mix van 50% potgrond en 50% perliet. Twee kwamen boven, maar vervolgens vielen de bladeren om. De derde heb ik niet meer zien verschijnen. Eerder dit jaar gebeurde hetzelfde met andere Arisaema en is ook nog een grote candidissimumknol weggerot.

A.tortuosum is volgens mij niet helemaal winterhard.

Mijn tortuosum staat al vier jaar in de volle grond en heeft de tussenliggende winters zonder afdekking moeiteloos overleefd. Hij vermeerdert gestaag. Overigens heeft Guy Gusman hier ook nog iets over te melden: hij geeft aan dat inderdaad gezegd wordt dat tortuosum (vorst)gevoelig is, maar dat dit afhankelijk is van de plek waar de plant vandaan komt. De plant heeft een groot verspreidingsgebied. Planten uit lagere gebieden zijn vaak (vorst)gevoeliger. Tegenwoordig zijn er echter vorstbestendige planten beschikbaar. Desalniettemin adviseert hij om de knollen diep te planten.  
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #133 Gepost op: 18 juli 2011, 21:43:24 »
Ik wil er nog aan toe voegen, dat ik ook in de tuin al vele Arisaema's ben kwijtgeraakt. (A.candidissimum, A.nepenthoides, en andere waar ik even niet op kan komen) Alle, nadat ze ooit gebloeid hadden. En ik ben nergens op zoek gegaan naar de verrotte bol. En dat laatste doe je wel als ze in een pot staan. Ik bedoel te zeggen, het lijkt jou Sven, misschien erger dan het is.

De achtergrond bij mijn vraag is dat ik deze (natte) juli drie jonge knollen van Arisaema fargesii ben kwijtgeraakt. Ze stonden in een grote pot in een mix van 50% potgrond en 50% perliet. Twee kwamen boven, maar vervolgens vielen de bladeren om. De derde heb ik niet meer zien verschijnen. Eerder dit jaar gebeurde hetzelfde met andere Arisaema en is ook nog een grote candidissimumknol weggerot.
Das een probleem waar alle kwekers en kenners van Arisaema's ook mee te maken krijgen. Plotselinge knolrot is nog niet echt verklaard geloof ik. Vochtigheid zal zeker wel een rol spelen...potgrond (met veen) is denk ik nooit echt goed.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #134 Gepost op: 18 juli 2011, 22:30:26 »
[quote  Vochtigheid zal zeker wel een rol spelen...potgrond (met veen) is denk ik nooit echt goed.
[/quote]

Daar schrik ik wel van Wim. Mijn hele schaduwbed met een rij Arisaema's, Meconopsis, Primula's enz bestaat uit een mengsel van een dikke laag eigen gft-compost met turfstrooisel en nog wat klei. 3e jaar nu, en 'so far so good' het staat er nog goed bij. Alleen de Epimediums groeiden niet.

Dat is een gevoelig verlies Sven. Ik zou denken, dan moet het roer om. Of vraag advies aan de familie Callens.
Ik ben het wel met Wim eens. Over gewone goedkope potgrond ben ik al lang niet meer tevreden. Het is vaak vette modder. Ik gebruik het nooit meer. Ik wil niet suggereren, dat je goedkope potgrond hebt gebruikt hoor, maar ik vrees dat de wereld van de potgrondproducenten dubieus is. Er gaat geloof ik te veel laagveen in.

Ik vind die geperste balen turfstrooisel wel heel fijn materiaal.