Auteur Topic: Arisaema  (gelezen 143911 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #135 Gepost op: 19 juli 2011, 09:15:48 »
Bedankt voor jullie reacties, Wim en Gerrit!

Dat is een gevoelig verlies Sven.

Dat doet inderdaad wel pijn. Ik vind fargesii persoonlijk één van de mooiste Arisaemas. En die candidissimum was de witte variant, ook een bjoetie...

Over gewone goedkope potgrond ben ik al lang niet meer tevreden. Het is vaak vette modder. Ik gebruik het nooit meer. Ik wil niet suggereren, dat je goedkope potgrond hebt gebruikt hoor, maar ik vrees dat de wereld van de potgrondproducenten dubieus is. Er gaat geloof ik te veel laagveen in.

Dan toch maar op zoek naar een vervanger voor potgrond. Hebben jullie nog ervaring met/ideëen over alternatieve producten zoals cocopeat, bladaarde en/of gecomposteerde bark?
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 09:20:00 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #136 Gepost op: 19 juli 2011, 09:31:27 »

Daar schrik ik wel van Wim. Mijn hele schaduwbed met een rij Arisaema's, Meconopsis, Primula's enz bestaat uit een mengsel van een dikke laag eigen gft-compost met turfstrooisel en nog wat klei. 3e jaar nu, en 'so far so good' het staat er nog goed bij. Alleen de Epimediums groeiden niet.

Dat is een gevoelig verlies Sven. Ik zou denken, dan moet het roer om. Of vraag advies aan de familie Callens.
Ik ben het wel met Wim eens. Over gewone goedkope potgrond ben ik al lang niet meer tevreden. Het is vaak vette modder. Ik gebruik het nooit meer. Ik wil niet suggereren, dat je goedkope potgrond hebt gebruikt hoor, maar ik vrees dat de wereld van de potgrondproducenten dubieus is. Er gaat geloof ik te veel laagveen in.

Ik vind die geperste balen turfstrooisel wel heel fijn materiaal.

Veel te snel geschreven gisteren, ik moet maar nuanceren naar "zwartveen". Veel goedkopere, maar er zijn ook duurdere merken die vooral die soort veen gebruiken waardoor je een klomp brol krijgt. Beter is potgrond met grauwveen (witveen). Dit blijft veel luchtiger en laat ook gemakkelijker het water door.

Gerrit, er is wel een groot verschil tussen potgrond en het mengsel dat je voor je schaduwbed gebruikt. Zoals ik hierboven al vermeld is witveen zeker goed om de grond te verbeteren.
Ook is er een groot verschil tussen de tuin en cultuur in potten. Potten drogen veel gemakkelijker uit of voeren het water soms niet goed af; ze worden ook veel gemakkelijker te warm, vriezen gemakkelijk volledig door...het is dus moeilijker (maar niet onmogelijk) om in potten een evenwichtige omgeving te creëren.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #137 Gepost op: 19 juli 2011, 09:37:10 »
Over gewone goedkope potgrond ben ik al lang niet meer tevreden. Het is vaak vette modder. Ik gebruik het nooit meer. Ik wil niet suggereren, dat je goedkope potgrond hebt gebruikt hoor, maar ik vrees dat de wereld van de potgrondproducenten dubieus is. Er gaat geloof ik te veel laagveen in.

Dan toch maar op zoek naar een vervanger voor potgrond. Hebben jullie nog ervaring met/ideëen over alternatieve producten zoals cocopeat, bladaarde en/of gecomposteerde bark?


Sven, voor sommige mensen zal cocopeat misschien wel goed werken. Maar ik heb dat persoonlijk maar één keer gebruikt (voor Primula's) en ik was daar niet zo tevreden over...droogde te gemakkelijk uit en de voedingstoffen spoelden ook veel sneller uit (had ik de indruk). Bladaarde is heel goed in de tuin maar ik weet niet of dat niet veel schimmels zou meebrengen in een pot die dan weer zouden kunnen zorgen voor knolrot. Gecomposteerde bark heb ik nog nooit gebruikt.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #138 Gepost op: 19 juli 2011, 15:03:21 »
Sven, voor sommige mensen zal cocopeat misschien wel goed werken. Maar ik heb dat persoonlijk maar één keer gebruikt (voor Primula's) en ik was daar niet zo tevreden over...droogde te gemakkelijk uit en de voedingstoffen spoelden ook veel sneller uit (had ik de indruk). Bladaarde is heel goed in de tuin maar ik weet niet of dat niet veel schimmels zou meebrengen in een pot die dan weer zouden kunnen zorgen voor knolrot. Gecomposteerde bark heb ik nog nooit gebruikt.

Dit alles neigt naar experimenteren. Ik zal volgend voorjaar eens wat verschillende substraten uitproberen. Ik denk daarbij aan een meer anorganisch substraat (bijv. 33% bladaarde, 33% perliet en 33% fijn grind) en een substraat met een grover organisch product (bijv. 50% bladaarde of cocopeat of gecomposteerde bark en 50% perliet).   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #139 Gepost op: 19 juli 2011, 19:16:32 »
Sven, voor sommige mensen zal cocopeat misschien wel goed werken. Maar ik heb dat persoonlijk maar één keer gebruikt (voor Primula's) en ik was daar niet zo tevreden over...droogde te gemakkelijk uit en de voedingstoffen spoelden ook veel sneller uit (had ik de indruk). Bladaarde is heel goed in de tuin maar ik weet niet of dat niet veel schimmels zou meebrengen in een pot die dan weer zouden kunnen zorgen voor knolrot. Gecomposteerde bark heb ik nog nooit gebruikt.

Dit alles neigt naar experimenteren. Ik zal volgend voorjaar eens wat verschillende substraten uitproberen. Ik denk daarbij aan een meer anorganisch substraat (bijv. 33% bladaarde, 33% perliet en 33% fijn grind) en een substraat met een grover organisch product (bijv. 50% bladaarde of cocopeat of gecomposteerde bark en 50% perliet).    

Klinkt heel interessant, hou ons maar op de hoogte van je experimenten.   ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #140 Gepost op: 19 juli 2011, 22:03:57 »
He he, een dag niet op het forum en van alles gemist.
Je noemt bladaarde Wim. Bij de Hessenhof in Ede wordt gestoomde bladaarde verkocht.Dus geen schimmels en onkruiden. Dat maken ze zelf. En ze kweken daar ook hun eigen planten in. Sven, voor je teelt in potten lijkt mij dit een geweldige basis.
Ik heb er een aantal jaren Helleborissen in gekweekt.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #141 Gepost op: 19 juli 2011, 22:14:32 »
Bij de Hessenhof in Ede wordt gestoomde bladaarde verkocht.Dus geen schimmels en onkruiden. Dat maken ze zelf. En ze kweken daar ook hun eigen planten in. Sven, voor je teelt in potten lijkt mij dit een geweldige basis.
Ik heb er een aantal jaren Helleborissen in gekweekt.

Ik ken die bladaarde van de Hessenhof (die had ik zelfs al in gedachten voor het "experiment"!!). Mooi materiaal. Ik wist trouwens niet dat dit gestoomd was. Ik heb het eerder al gebruikt bij mijn Cypripediums.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #142 Gepost op: 19 juli 2011, 22:18:53 »
Je noemt bladaarde Wim. Bij de Hessenhof in Ede wordt gestoomde bladaarde verkocht.Dus geen schimmels en onkruiden. Dat maken ze zelf. En ze kweken daar ook hun eigen planten in. Sven, voor je teelt in potten lijkt mij dit een geweldige basis.

Die kende ik niet, dat klinkt interessant...

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Arisaema
« Reactie #143 Gepost op: 19 juli 2011, 22:23:58 »
Bladaarde van Hans is idd een goed medium , maar of ze gestoomd is weet ik niet en durf ik te betwijfelen ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #144 Gepost op: 19 juli 2011, 22:48:36 »
Ja jongens, ik zat fout. >:( Even in de catalogus gekeken. Het is gezeefde bladaarde. Dat is wat anders.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #145 Gepost op: 20 juli 2011, 12:48:14 »
Als je niets aan het toeval wilt overlaten en je wilt Arisaema's in potcultuur, dan is het mogelijk om je eigen medium te stomen. Ik heb dat gelezen. In vroeger tijden maakten de mensen alles zelf, dus ook hun eigen potgond voor het kweken van groente. In de wintermaanden als het fornuis toch stond te snorren in de keuken zette men blikken gevuld met potgrond op het fornuis en zo werd de aarde vrij van virussen, ziektekiemen e.d.
Steriele grond dus.
Dus Sven, gezeefde bladaarde in de oven.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #146 Gepost op: 21 april 2012, 19:47:20 »
De eerste Arisaema hier in bloei:

Arisaema griffithii

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Arisaema
« Reactie #147 Gepost op: 21 april 2012, 21:46:23 »
Hoe bestaat het zo vroeg: Ik ontdekte gisteren zijn neus en bij jouw bloeit hij al. Nou, mooi!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Arisaema
« Reactie #148 Gepost op: 22 april 2012, 09:25:20 »
Dit is inderdaad wel heel vroeg, Wim. Bij mij is alleen ringens zich op dit moment aan het ontvouwen. De andere Arisaema's zijn nog niet eens boven de grond.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Arisaema
« Reactie #149 Gepost op: 22 april 2012, 11:27:03 »
Ja,

ik vond het ook wel vroeg maar vorig jaar was hij nog vroeger: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=380.msg10036#msg10036 (10 april)
De A. engleri van diezelfde post van vorig jaar zal deze week ook bloeien!