Auteur Topic: Juno iris 2014  (gelezen 49612 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Juno iris 2014
« Reactie #45 Gepost op: 27 januari 2014, 19:30:43 »
Die Iris leptorhiza is indserdaad niet "outstanding" (dixit Valentin Wijnen), maar misschien bestaan er mooiere vormen???
Al zeg ik het zelf, "outstanding" is Iris fosterana uit NE-Iran (Kopet Dag); in het wild moet dit een fantastisch zicht zijn, maar met dit plantje zijn we ook erg blij!
Het werd oorspronkelijk gekweekt uit zaad dat gedistribueerd werd door Jim Archibald.
Moet erg droog gehouden worden tijdens de zomer, m.a.w. potcultuur in alpiene kas.
Hendrik


Wat een "beauty" !  ((6 ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Juno iris 2014
« Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2014, 19:53:15 »
Die Iris leptorhiza is indserdaad niet "outstanding" (dixit Valentin Wijnen), maar misschien bestaan er mooiere vormen???
Al zeg ik het zelf, "outstanding" is Iris fosterana uit NE-Iran (Kopet Dag); in het wild moet dit een fantastisch zicht zijn, maar met dit plantje zijn we ook erg blij!
Het werd oorspronkelijk gekweekt uit zaad dat gedistribueerd werd door Jim Archibald.
Moet erg droog gehouden worden tijdens de zomer, m.a.w. potcultuur in alpiene kas.
Hendrik

Magnifieke plant, Hendrik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Juno iris 2014
« Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2014, 19:56:06 »
Een vraagje voor de kenners: hoe zit het met de winterhardheid van die rosenbachiana-types? Ik bedoel: als ze in pot staan en deze bevriest, kan er dan schade ontstaan? Ik weet nu al dat narcissen daar heel gevoelig voor zijn, hoe zit het met deze irissen? M.a.w. wordt jullie kas vorstvrij gehouden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Juno iris 2014
« Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2014, 20:11:36 »
Iris fosteriana is inderdaad één van de mooiste kleurcombinaties binnen de juno groep.
Ik had hem twee jaar terug in bloei maar in de rustperiode ben ik er in geslaagd om de plant te laten rotten. Zoo gevoelig zijn ze.
Torhout, West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re: Juno iris 2014
« Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2014, 20:35:28 »
Een vraagje voor de kenners: hoe zit het met de winterhardheid van die rosenbachiana-types? Ik bedoel: als ze in pot staan en deze bevriest, kan er dan schade ontstaan? Ik weet nu al dat narcissen daar heel gevoelig voor zijn, hoe zit het met deze irissen? M.a.w. wordt jullie kas vorstvrij gehouden?

Als een pot compleet doorvriest (bvb. een pot vrijstaand in open lucht), dan overleeft er geen enkel bolgewas.
Dezelfde pot buiten, maar ingegraven in de grond: geen of zelden verlies.

De rosenbachiana's zijn volgens mij vrij goed winterhard; in ons klimaat horen ze wel thuis in een bulbframe of in een alpiene kas;ze moeten nl. 's zomers droog gehouden te worden.
Het zijn dus geen planten om zomaar in de tuin/rotstuin geplant te worden, daarvoor zijn ze te zeldzaam, te duur, enz.
Ik hou ze deels in de serre en deels in een koude bak; in de koude bak is geen verwarming, maar de potten staan wel ingebed in zand en worden vrij droog gehouden; enkel bij zware vorst gaat er extra noppenfolie over de koude bakken. Tot heden geen verlies.
De serre wordt op nul verwarmd, omdat daar ook vorstgevoelig spul in wordt overwinterd.
Als ik ooit (?) voldiende materiaal heb, wil ik ze wel eens proberen in mijn bulbframes (in volle grond), maar wanneer zal dat zijn?

Hendrik

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Juno iris 2014
« Reactie #50 Gepost op: 28 januari 2014, 10:14:15 »
WOW  ((6 ((6 ((6

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Juno iris 2014
« Reactie #51 Gepost op: 28 januari 2014, 19:38:30 »
Die Iris leptorhiza is indserdaad niet "outstanding" (dixit Valentin Wijnen), maar misschien bestaan er mooiere vormen???
Al zeg ik het zelf, "outstanding" is Iris fosterana uit NE-Iran (Kopet Dag); in het wild moet dit een fantastisch zicht zijn, maar met dit plantje zijn we ook erg blij!
Het werd oorspronkelijk gekweekt uit zaad dat gedistribueerd werd door Jim Archibald.
Moet erg droog gehouden worden tijdens de zomer, m.a.w. potcultuur in alpiene kas.
Hendrik

Ja dat is idd de kampioen der kampioenen Hendrik . Veel mooier kan je ze niet hebben denk ik dan maar ....Ik heb ze gezaaid maar of ze nu ooit willen kiemen  ?  --((1
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16846
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Juno iris 2014
« Reactie #52 Gepost op: 29 januari 2014, 17:22:33 »
Die Iris leptorhiza is indserdaad niet "outstanding" (dixit Valentin Wijnen), maar misschien bestaan er mooiere vormen???
Al zeg ik het zelf, "outstanding" is Iris fosterana uit NE-Iran (Kopet Dag); in het wild moet dit een fantastisch zicht zijn, maar met dit plantje zijn we ook erg blij!
Het werd oorspronkelijk gekweekt uit zaad dat gedistribueerd werd door Jim Archibald.
Moet erg droog gehouden worden tijdens de zomer, m.a.w. potcultuur in alpiene kas.
Hendrik


zucht....  wat zijn ze ontiegelijk mooi !  ))5  "Outstanding" volstaat niet Hendrik, we moeten nog op zoek naar een betere omschrijving...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re: Juno iris 2014
« Reactie #53 Gepost op: 29 januari 2014, 18:32:25 »
En het seizoen (ooh zo vroeg) gaat door...
Dit junootje kan misschien niet tippen aan de voorgaande, maar is toch ook wel mooi: Iris galatica!
Hij zoekt een ander vormpje om zich te kunnen vermenigvuldigen; heb nl. maar 1 kloon...
Hendrik

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Juno iris 2014
« Reactie #54 Gepost op: 29 januari 2014, 19:01:08 »
En het seizoen (ooh zo vroeg) gaat door...
Dit junootje kan misschien niet tippen aan de voorgaande, maar is toch ook wel mooi: Iris galatica!
Hij zoekt een ander vormpje om zich te kunnen vermenigvuldigen; heb nl. maar 1 kloon...
Hendrik

Het zal wel zijn dat die nog altijd heel mooi en bijzonder zijn. Ik heb 2 verschillende klonen Hendrik , ze zijn nog net te klein om te bloeien ....Maar ik denk dat ik op termijn wel eentje richting Herent kan sturen ... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Juno iris 2014
« Reactie #55 Gepost op: 29 januari 2014, 19:50:54 »
En het seizoen (ooh zo vroeg) gaat door...
Dit junootje kan misschien niet tippen aan de voorgaande, maar is toch ook wel mooi: Iris galatica!
Hij zoekt een ander vormpje om zich te kunnen vermenigvuldigen; heb nl. maar 1 kloon...
Hendrik
Binnen enkele dagen heb ik bloei op een uit zaad opgekweekt exemplaar. Voor de eerste keer, dus nog geen bloemkleur bekend.
Misschien moeten we ze dan samen zetten en efkes alleen laten ....
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Juno iris 2014
« Reactie #56 Gepost op: 29 januari 2014, 19:59:19 »
Misschien moeten we ze dan samen zetten en efkes alleen laten ....

 ((1  _08

Dat wordt  )vw)  )vw) )vw)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Juno iris 2014
« Reactie #57 Gepost op: 29 januari 2014, 20:10:57 »
Binnen enkele dagen heb ik bloei op een uit zaad opgekweekt exemplaar. Voor de eerste keer, dus nog geen bloemkleur bekend.
Misschien moeten we ze dan samen zetten en efkes alleen laten ....

Of misschien een "handje" helpen?  ;)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Juno iris 2014
« Reactie #58 Gepost op: 29 januari 2014, 21:19:39 »
En het seizoen (ooh zo vroeg) gaat door...
Dit junootje kan misschien niet tippen aan de voorgaande, maar is toch ook wel mooi: Iris galatica!
Hij zoekt een ander vormpje om zich te kunnen vermenigvuldigen; heb nl. maar 1 kloon...
Hendrik
Binnen enkele dagen heb ik bloei op een uit zaad opgekweekt exemplaar. Voor de eerste keer, dus nog geen bloemkleur bekend.
Misschien moeten we ze dan samen zetten en efkes alleen laten ....
Wel de gordijnen dicht, he. ))2

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Juno iris 2014
« Reactie #59 Gepost op: 29 januari 2014, 21:55:32 »
Ja vind ik ook ........

Hier nog is de gebuisde en verguisde Iris leptorhiza ...... ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "