Auteur Topic: Tulpen 2010  (gelezen 24799 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Tulpen
« Reactie #45 Gepost op: 25 maart 2010, 21:41:26 »
Dit is Tulipa polychroma. Ik heb de indruk dat deze niet continu in de rotstuin kan verblijven, want de bollen zijn verminderd in aantal t.o.v. de vorige jaren.
Frankie,
Ik ga je moeten teleurstellen, maar de plant op de foto is geen Tulipa polychroma.
Tulipa polychroma werd eind de jaren 1800 door Otto Stapf beschreven als een nauwe verwant van Tulipa biflora. Het verschil met Tulipa biflora is dat de binnenste tepalen breder zijn en dat de bloemen steeds alleen staan.
Op de foto staat volgens mij een grotere variant van de variabele Tulipa biflora groep.
Hieronder een foto van Tulipa polychroma in het Negev-gebergte in Israël (foto Gideon Pisanty)
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tulpen
« Reactie #46 Gepost op: 25 maart 2010, 22:00:17 »
Azo, dan hebben ze me bij m'n pietje. Ik kan me trouwens niet meer herinneren aan wie ik hem gekocht heb. Dus vanaf nu is het T. biflora species. Merci Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Tulpen
« Reactie #47 Gepost op: 27 maart 2010, 20:11:24 »
Azo, dan hebben ze me bij m'n pietje. Ik kan me trouwens niet meer herinneren aan wie ik hem gekocht heb. Dus vanaf nu is het T. biflora species. Merci Luc.
Ik zou het zo "scherp" niet stellen, maar er wordt inderdaad zeer veel onder verkeerde namen verkocht.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Tulpen
« Reactie #48 Gepost op: 30 maart 2010, 19:52:43 »
Een tulp uit het zeer verscheidene Tulipa humilis complex dat vooral door zijn zeer aparte kleurcombinatie opvalt: Tulipa humilis "Albocaerulea Oculata" die origineel in NW-Iran werd gevonden (foto 1&2).
Een kleurvariant die tijdens de eerste periode van de bloei een lichtroze schijn in het witte bloemdeel vertoont kan men soms vinden als Tulipa humilis "Albocaerulea rosea". De derde foto toont beide soorten naast elkaar met de "rosea" vorm op de voorgrond.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2010, 19:54:17 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tulpen
« Reactie #49 Gepost op: 30 maart 2010, 21:44:00 »
Leuke tulpje, Luc, ik heb er hier ook nog ééntje: Tulipa 'Persian Pearl' of zou het een andere zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Tulpen
« Reactie #50 Gepost op: 31 maart 2010, 11:11:52 »
Leuke tulpje, Luc, ik heb er hier ook nog ééntje: Tulipa 'Persian Pearl' of zou het een andere zijn?
Tulipa humilis "Persian Pearl" is één van de vele selecties van de species die nu in massaproductie geteeld wordt. Soms wordt die nog verkeerdelijk als tulipa pulchella "P.P." aangeboden.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tulpen
« Reactie #51 Gepost op: 1 april 2010, 10:01:02 »
Mooi Frankie - die van mij staat nog net niet open en gelukkig maar want die regen- en hagelbuien zouden hem niet echt bevallen denk ik.

De tulpen zijn nu wel "en masse" snel aan het komen in de tuin... wordt vervolgd ...  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tulpen
« Reactie #52 Gepost op: 1 april 2010, 21:43:41 »
Met die maartse buien in het vooruitzicht had ik hem binnen gehaald, Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tulpen
« Reactie #53 Gepost op: 2 april 2010, 17:48:29 »
Luc S.,

heb je al eens kunnen kijken naar die foto's van Tulipa turkestanica? Wat denk je? Het lijkt alsof het ook T. bifloriformis zou kunnen zijn, niet?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tulpen
« Reactie #54 Gepost op: 2 april 2010, 20:28:00 »
Twee tulpen - allebei in de tuin - die zich (voorlopig) sterk houdend tegen de weerelementen !   ::)

1 & 2 : Tulipa humilis 'Persian Pearl'

3 & 4 : Tulipa dubia - een heel variabele species uit de Kaufmanniana groep - deze vorm 'Beldersai' werd door Janis Ruksans gevonden nabij Mount Chimgan in Uzbekistan, waar hij groeit in de granietrotsen op hoge heuvelruggen langs de bovenloop van de Beldersai rivier.
Hij begint pas op kleur te komen - ik fotografeer hem binnen een aantal dagen noge eens.
Hij doet het heel goed in de tuin en vermeerdert snel !  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tulpen
« Reactie #55 Gepost op: 2 april 2010, 20:34:43 »
En nog twee andere tulpen die pas beginnen, maar die ik ook in hun prille jeugd al heel erg aantrekkelijk vind.

Twee kruisingen met Tulipa vvedenskyi van Janis Ruksans :

1 en 2 : Tulipa vvedenskyi x mogoltavica 'Girlfriend' - pas ontluikend - ook hier laat ik later nog wat foto's zien - het is een tulp die gedurende zijn bloeiperiode sterk wijzigt.

3) Tulipa vvedenskyi x berkariense 'Morning star' - ook pas beginnend - opvallend om zien is hoeveel verder de ene helft van de groep al ontwikkeld is in vergelijking met de andere helft.

Beiden doe het eveneens heel goed in de tuin en vermeerderen goed.  Ze zijn ook heel sterk !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tulpen
« Reactie #56 Gepost op: 2 april 2010, 21:25:22 »
My God, dat is prachtig Luc, zeer mooie bladvormen ook. Blijven deze soorten constant in de rotstuin of graaf je die op voor de zomer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tulpen
« Reactie #57 Gepost op: 2 april 2010, 21:28:47 »
Mijn kleine teen vertelde me al dat ze jou zouden bevallen Frankie...  ;D ;D

Na de bloei gaan ze naar hun zomerverblijf in een papieren zak in het tuinhuis - ik heb die plaats immers nodig voor mijn Rhodohypoxissen...  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 2 april 2010, 21:32:28 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Tulpen
« Reactie #58 Gepost op: 3 april 2010, 20:25:37 »
Luc S.,
heb je al eens kunnen kijken naar die foto's van Tulipa turkestanica? Wat denk je? Het lijkt alsof het ook T. bifloriformis zou kunnen zijn, niet?
Wim,
De extra foto's laten niet voldoende informatie zien om met meer zekerheid te determineren. Bovendien moet je weten dat de soorten T. biflora, T. bifloriformis en T. turkestanica zeer nauw verwant zijn en sommige wilde populaties zijn zelfs voor ervaren botanisten niet éénduidig te determineren !
Toch een poging om wat kenmerken op te sommen waaraan je iets kan hebben.
Tulipa bifloriformis heeft twee blauwgroene bladeren waarvan de laagste tot 20 x 1,5 cm groot kan worden. De bloemen zijn crèmewit met een geel midden. De meeldraden zijn meestal paarszwart, uitzonderlijk geel, en worden gedragen op gele helmdraden die bezet zijn met haartjes. De bol heeft een leerachtige bruine pel met wollige haren aan de binnenkant.
Tulipa turkestanica heeft eveneens twee bladeren, blauwachtig groen aan de bovenkant, blinkend groen aan de onderzijde met een bruine tot blauwachtige schijn naar de steel toe. Volgroeide bladeren kunnen 15-25 x 1-3 cm meten.  De bloemen zijn crèmewit met een geel midden. De tot 1 cm lange meeldraden zijn meestal geel, maar kunnen ook geel met een donkere tip of zelfs helemaal paarszwart zijn. Ze worden gedragen door helmdraden met witte haren over de volledige lengte. De bol heeft een harde leerachtige bruinrode pel met dikke wollige haren aan de binnenkant die vooral zijn dichtbij de top van de bol zeer uitgesproken zijn.
Tulipa biflora heeft witte bloemen met een goudgeel midden. De meeldraden meten maximaal 5mm en worden gedragen op helmdraden met een dik pak haartjes aan de basis. De bol heeft een niet leerachtige pel die aan de binnenkant ook bezet is met haren.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2010, 20:47:49 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tulpen
« Reactie #59 Gepost op: 3 april 2010, 20:37:02 »
Dank u, Luc.

Ik zal morgen eens kijken.