Auteur Topic: Pleiones  (gelezen 352424 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #105 Gepost op: 4 januari 2011, 18:12:26 »
Mooie foto's van een mooie cv Luc ! Zeker interessante plant omdat hij bloeit op de momenten dat er minder te beleven valt.
Houd jij al je Pleiones in "stenen" potten ? Ik zou voor Pleiones eerder denken aan pvc? Worden deze potten ingegraven in een zandbed ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #106 Gepost op: 4 januari 2011, 18:20:32 »
De discussie over steen of plastic potten is al oud en onbeslist denk ik Kris.
Bij mij staan ze in stenen potten, vooral omdat ze niet worden ingegraven. 
De theorie zou moeten zijn dat het substraat door het steen beter zou ademen en sneller water afgeeft daardoor zou de temperatuur in de pot ook iets gelijkmatiger blijven dan in een plastic pot die sneller opwarmt in de zomer.  Ingraven zou natuurlijk nog beter zijn veronderstel ik, maar daar heb ik geen geschikte plaats voor... vandaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Pleiones
« Reactie #107 Gepost op: 4 januari 2011, 21:28:27 »
Zeer mooie plant, Luc. Ik wist niet dat er ook een paar winterbloeiende soorten bestonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Pleiones
« Reactie #108 Gepost op: 5 januari 2011, 20:10:09 »
Mooie foto's luc :D :D
Van mij mag het voorjaar wel weer beginnen met al die mooie foto's nu al
van al die planten.
Alvast wat voorpret. :P

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Pleiones
« Reactie #109 Gepost op: 5 januari 2011, 21:46:10 »
Ik heb 'em twee jaar en nu bloeit hij voor het eerst  :) :

Pleione Wharfedale 'Pine Warbler'
Eén van de zeldzame winterbloeiers : kruising van Hekla x P. Lassen Peak.
Het bloeimoment haalt hij van Lassen Peak (die met P. Praecox en x P. lagenaria twee herfstbloeiers als ouders heeft), de hangende bloeiwijze komt dan weer van P. Hekla, die 50 % P. humilis bloed heeft en in het heel vroege voorjaar bloeit.

Het duurt nog wel een dikke 2 maanden voor mijn eerstvolgende Pleione gaat bloeien, vandaar de 4 foto's.. ;D ;D

Ik heb me nooit durven wagen aan Pleiones Luc. Maar nu begint het toch wel te kriebelen bij zoveel moois. :o
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Pleiones
« Reactie #110 Gepost op: 6 januari 2011, 21:40:31 »
Ik heb 'em twee jaar en nu bloeit hij voor het eerst  :) :

Pleione Wharfedale 'Pine Warbler'
Eén van de zeldzame winterbloeiers : kruising van Hekla x P. Lassen Peak.
Het bloeimoment haalt hij van Lassen Peak (die met P. Praecox en x P. lagenaria twee herfstbloeiers als ouders heeft), de hangende bloeiwijze komt dan weer van P. Hekla, die 50 % P. humilis bloed heeft en in het heel vroege voorjaar bloeit.

Het duurt nog wel een dikke 2 maanden voor mijn eerstvolgende Pleione gaat bloeien, vandaar de 4 foto's.. ;D ;D

Ik heb me nooit durven wagen aan Pleiones Luc. Maar nu begint het toch wel te kriebelen bij zoveel moois. :o

Ik ben er ook nog niet zo lang mee bezig, Pim, maar ik moet zeggen, het lijkt me makkelijker dan gedacht. Fingers crossed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Pleiones
« Reactie #111 Gepost op: 9 januari 2011, 21:29:46 »
Nog weinig ervaring met Pleione, en vandaag Pleione limprichtii verpot. Ik heb daar een paar vragen over.
De wortels op de foto zijn van vorig jaar, kan ik die geheel verwijderen?
Die scheuten onder aan de bulben zijn dat de nieuwe scheuten voor bloemen, bladeren en nieuwe bulben?
Op en aan de bulben zaten een aantal kleine bulben, kan ik die ook gewoon oppotten en hoelang duurt het tot die kunnen bloeien?
De grote bulben lijken me wat kleiner dan vorig jaar, ik heb afgelopen jaar niet bemest. Zou bemesten beter geweest zijn?
En wat voor mest (zo nodig) kan ik dan het beste gebruiken?

Bij voorbaat dank.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #112 Gepost op: 9 januari 2011, 21:37:42 »
Nog weinig ervaring met Pleione, en vandaag Pleione limprichtii verpot. Ik heb daar een paar vragen over.
De wortels op de foto zijn van vorig jaar, kan ik die geheel verwijderen?
Die scheuten onder aan de bulben zijn dat de nieuwe scheuten voor bloemen, bladeren en nieuwe bulben?
Op en aan de bulben zaten een aantal kleine bulben, kan ik die ook gewoon oppotten en hoelang duurt het tot die kunnen bloeien?
De grote bulben lijken me wat kleiner dan vorig jaar, ik heb afgelopen jaar niet bemest. Zou bemesten beter geweest zijn?
En wat voor mest (zo nodig) kan ik dan het beste gebruiken?

Bij voorbaat dank.
Dat zien er best aardige bulben uit Gerrit - ze zullen ook zeker bloeien !
De scheuten onderaan zijn inderdaad de knoppen van de bloemen en eens die verwelkt ontwikkelt zich ook gelijktijdig het blad uit dezelfde knop.  De kleine bulbillen kan je ook gewoon oppotten, bloeien zullen ze normaal in 2012 of 2013 doen.
Bemesten doe ik tijdens het groeiseizoen (van zodra het blad ontwikkeld is) om de andere waterbeurt met tomatenmest (hoge K ) op halve sterkte.
Bij het verpotten strooi ik ook een weinig beendermeel op het substraat, dat wordt dan met het begieten opgelost.
Succes en welkom in de club !  De foto's houden we natuurlijk te goed !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Pleiones
« Reactie #113 Gepost op: 9 januari 2011, 21:45:45 »
De scheuten onderaan zijn inderdaad de knoppen van de bloemen en eens die verwelkt ontwikkelt zich ook gelijktijdig het blad uit dezelfde knop.  De kleine bulbillen kan je ook gewoon oppotten, bloeien zullen ze normaal in 2012 of 2013 doen.
Ik heb geen kennis van de kweek van Pleione, vandaar mijn vraag; Luc bloeit de Pleione niet vanuit de hoofdbol ??? ??? Ik lees jouw uitleg als zijnde dat ze bloeien vanuit die kleine roze bolletjes die aan de zijkant van de grote bol zitten op foto 1 van Gerrit. ??? ??? Of begrijp ik jouw uitleg niet goed ::).

Bollen zien er overigen goed uit Gerrit, daar zou ik als leek ook een mooie bloei van verwachten.
(P.s. zou de vlezige worteltjes laten zitten en oppassen dat ze niet afbreken bij het oppotten.)
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 21:48:06 door Cor van Kapel »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Pleiones
« Reactie #114 Gepost op: 9 januari 2011, 21:56:53 »
Die 'roze bolletjes' zijn de bloeiknoppen, Cor. Als je die ziet kun je er van op aan dat die zullen bloeien.

Luc, wat is de frequentie van mest geven en de hoeveelheid?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Pleiones
« Reactie #115 Gepost op: 9 januari 2011, 22:01:23 »
Luc. Ik neem aan de 'Pleione club' Ik denk dat mijn Pleione verzameling wel zal groeien, maar gezien de prijzen wel langzaam want er is nog zoveel meer. Hartelijk dank voor jouw antwoord. Als ik het goed begrepen heb vormen de kleine roze scheuten aan de zijkant eerst bloemen en bladeren en later verdikt de onderkant zich in de nieuwe bulben voor het volgend jaar.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #116 Gepost op: 9 januari 2011, 22:41:30 »
Nog een kleine aanvulling en antwoord op de diverse vragen.
Die kleine roze bolletjes opzij, onderaan de grote bol zijn geen bolletjes maar bloeiknoppen Cor - breek die vooral niet af, als dat wel gebeurt wordt er geen nieuwe knop aangemaakt en gaat de bol verloren.
De oude wortels zijn afgestorven en mogen afgesneden worden.  Ik laat er zowat één cm van de wortels aan, dat helpt om de bol te stabiliseren bij het herpotten.  Hij gaat immers pas nieuwe wortels maken na de bloei !!!
Het groeiproces is aldus, dat er op de plaats waar de bloeiknop nu zit zich in de loop van het seizoen een nieuwe bulb ontwikkelt.  De oude bulb sterft af en is op het eind van het groeiseizoen rot en opgedroogd.
(soms vind je dan op de top van die oude bulb enkele kleine bulbillen !)

Mest geven (tomaatmest op halve sterkte aangelengd van de normale dosis) doe ik vanaf eind mei Frankie, à rato van afwisselend een keer gieten met mest en een keer zonder mest, dan weer met mest, enz...

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #117 Gepost op: 14 januari 2011, 20:39:47 »
Ons lid Wim Van den Broeck had vorig jaar gevraagd om deze 2 foto's te posten. Hij wou graag weten over welke soort het hier gaat ...
Ik had vorig jaar perikelen met mijn pc en dacht dat ik de foto's kwijt was. Bij het overzetten van de gegevens van mijn oude naar mijn nieuwe zijn ze toch nog overgezet en ik heb ze pas nu teruggevonden ...
Dus als iemand deze Pleiones kan identificeren ,dan graag.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pleiones
« Reactie #118 Gepost op: 14 januari 2011, 22:27:24 »
In allebei de gevallen mik ik op Pleione Grandiflora Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pleiones
« Reactie #119 Gepost op: 14 januari 2011, 22:52:00 »
In allebei de gevallen mik ik op Pleione Grandiflora Kris !

Bedankt Luc, ik zal Wim informeren.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "