Ik dacht al dat je kort bij de zee woont Marcel ....Ik moet dat hier in de tuin niet proberen vermoed ik . Ik zou wel willen want het zijn allemaal heel mooie soorten . Hoe lang zijn ze er al geplant ?
De planten staan er pas sinds afgelopen jaar, behalve de passionis, die had ik het jaar ervoor al in de toen nog "kleihoop" geplant.
Een aantal soorten zoals de tentredinifera , speghodes, forestieri, morio en de Serapiassen stonden daarvoor al tot 5 jaar in mijn kalkheuveltje in de tuin van mijn ouders.
Daar stonden ze al in vijvermandjes zodat ik ze makkelijk over kon zetten in de nieuwe rotstuin.
Eind 2016 ben ik begonnen met het zaaien van knolorchideeën, door de jaren leer je steeds meer over het zaaien, kweken en houden van deze planten.
Wanneer je het een beetje door hebt kom je er achter dat de planten helemaal niet zo lastig zijn wanneer je rekening houdt met de standplaats en grond.
Als ze eenmaal goed staan moet je ze lekker met rust laten en voorkomen dat ze verdrukt worden door de concurrerende planten.
Verder ben ik ook nog veel met soorten aan het experimenteren...
Zo lijken de A. fragrans (of is het toch gewoon coriophora?) en A. laxiflora tot zover nog helemaal geen last te hebben van de vorst.
Ook ben ik de afgelopen jaren zuidelijke soorten gaan kruisen met soorten uit de koudere regio's.
Denk aan A. papilionaceae met morio, Seprapias lingua met A. morio en Ophrys speghodes met spruneri en attica.
Hieronder de eerste A. paplionacae x morio die afgelopen jaar bloeide.