Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 527687 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #1890 Gepost op: 28 mei 2015, 09:52:06 »
Ja Jan, misschien  zou hij eens een workshop kunnen geven voor de V.R.V.
Ik zou me zeker inschrijven !

Er zijn twee dingen in de fotografie LA. Het ene kun je leren, maar het andere niet.
Het ene is de techniek: Daar kan ik weinig over vertellen, anderen kunnen dat veel beter. Ik beheers de techniek van mijn eigen (goedkope) camera optimaal. Maar met een andere kan ik niet werken. Ik heb eens dure camera's op zicht gehad - ik mocht er twee weken mee werken - het was blubber, ik brouwde er niets van. Ik wil maar zeggen: Fotograferen is niet alleen techniek. Fotograferen doe je met je ogen.
Het andere, wat je niet kan leren in een workshop, is het kijken. Als je mooie foto's wilt maken moet je voortdurend om je heen kijken. Eerst moet je het mooie zien en dan pas je toestel gebruiken.
De twee foto's hierboven: Gisteren heb ik de hele dag het Meconopsis bed in de gaten gehouden. De hele dag heb ik daar foto's genomen en pas tegen de avond viel het licht goed. (tegenlicht) Ik heb gisteren misschien wel 100 foto's genomen en deze twee vond ik goed genoeg.
Ik heb ook nog geen foto's van het gehele bed op het forum gezet. Er bloeien wel 10 Meconopsissen, maar het is me nog niet gelukt om een fatsoenlijke foto te maken van alle Mec. bij elkaar.

Een workshop? dat kan ik niet.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #1891 Gepost op: 28 mei 2015, 10:01:29 »
Deze uitleg is al een klein 'workshopje' door jou foto's ben ik me toch wel wat meer gaan interesseren in fotograferen. Ik heb nog nooit zoveel foto's gemaakt als in het laatste jaar.
Ik heb 5 jaar terug een Samsung Digaimax A7 gekocht. Gewoon een iets duurdere automaat, en hij stond ook altijd op 'automaat' , maar deze winter de gebruiksaanwijzing eens goed gelezen en de mogelijkheden zijn legio. Dus maar wat proberen iedere keer. Nooit te oud om wat te leren.
In ieder geval bedankt voor de prachtige foto's.   ((14
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #1892 Gepost op: 28 mei 2015, 10:04:51 »
Deze foto kan niet tippen aan de meeste foto's van de dag, maar ik wilde mijn vrouw eens in het zonnetje zetten.

Iedereen heeft wel eens een buxus bol gezien, bij een voordeur, of bij de ingang van een bedrijf, geplant in een mooie pot of bak.
Meestal zie je na een paar jaar, de buxus gele/bruine blaadjes krijgen, soms door droogte soms door uitputting van de grond.
Na een tijdje gaat hij dan naar de compost en wordt er een nieuwe gezet, of men geeft het op.

Twee jaar geleden wilde onze buurman zo'n bol naar de compost brengen, maar Miki, mijn vrouw vroeg of zij hem mocht hebben.

De buxus is naar de'ziekenboeg' gegaan en na twee jaar verzorging, is de metamorfose compleet. Ze heeft hem gister in een bonsai pot gezet. Zo gezond als een visje. (Je moet wel de tijd en geduld hebben).

Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #1893 Gepost op: 28 mei 2015, 13:13:49 »
Nooit te oud om wat te leren.

Voor sommige dingen moet je  "oud" zijn om het te leren. Nadat ik de rust en de tijd had ben ik de gebruiksaanwijzingen van de camera gaan bestuderen en wat ik daarvan geleerd heb....Vroeger fotografeerde ik ook op de automaat (de p-stand) De andere knopjes interesseerden me niet.

Nu fotografeer ik bijna altijd op de A stand (aperture, lensopening) Het grootst mogelijke f-getal als je voor en achtergrond scherp wil hebben (f8 bij mij) en het kleinst mogelijke f getal als je de achtergrond wazig wilt hebben (f 2,8 bij mij)
Ik gebruik de p-stand (automaat) als het somber weer of schemerig is. Dan kiest de computer de best mogelijk optie voor die moeilijke omstandigheid.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #1894 Gepost op: 29 mei 2015, 16:26:51 »
Sinds een paar weken krijgen we  bezoek van een ijsvogel. Hij gaat op een tak boven de vijver zitten en duikt het water in. Hij jaagt op salamanders, want vissen hebben we niet meer en salamanders genoeg.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #1895 Gepost op: 29 mei 2015, 18:23:46 »
Sinds een paar weken krijgen we  bezoek van een ijsvogel. Hij gaat op een tak boven de vijver zitten en duikt het water in. Hij jaagt op salamanders, want vissen hebben we niet meer en salamanders genoeg.



Dat moet fantastisch zijn om te observeren! Heb je 'de jacht' al op film kunnen vastleggen Gerrit ?
Die mag in onze vijver ook eens komen vissen !

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #1896 Gepost op: 29 mei 2015, 19:27:53 »
Sinds een paar weken krijgen we  bezoek van een ijsvogel. Hij gaat op een tak boven de vijver zitten en duikt het water in. Hij jaagt op salamanders, want vissen hebben we niet meer en salamanders genoeg.
Deze prachtig gekleurde visser is ook geregeld te gast in onze tuin ,waar in de ongeveer 300 M2 grote vijver ruim gekozen kan worden uit de vissen, vooral voorntjes in alle maten.

Door een tak schuin over het water te plaatsen komen de vogels  praktisch altijd op die plaats zitten om te vissen.

Je herkend het vrouwtje aan de rode ondersnavel.
Ook kan je zien of er in de buurt een nest aanwezig is;als de vogel wegvliegt , de vis met de kop naar voren is dit het geval!
Anders zal hij  of zij de vis eerst proberen dood te slaan tegen de tak waarop hij zit ,de vis draaien met de kop naar binnen gericht om deze  zo door te slikken.
Wist je dat een koppel tot wel twintig jongen per seizoen kan grootbrengen? --6 --6
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #1897 Gepost op: 29 mei 2015, 19:43:34 »
.

Je herkend het vrouwtje aan de rode ondersnavel.
Ook kan je zien of er in de buurt een nest aanwezig is;als de vogel wegvliegt , de vis met de kop naar voren is dit het geval!
Anders zal hij  of zij de vis eerst proberen dood te slaan tegen de tak waarop hij zit ,de vis draaien met de kop naar binnen gericht om deze  zo door te slikken.
Wist je dat een koppel tot wel twintig jongen per seizoen kan grootbrengen? --6 --6


Bedankt voor de info Jos ! 20 jongen in 1 seizoen ! Waarom zien we ze dan zo weinig?
Nog nooit problemen gehad met de vijverfolie? Hebben toch een hele scherpe bek !  ))4 -2( -2(

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #1898 Gepost op: 31 mei 2015, 10:58:11 »
Sinds een paar weken krijgen we  bezoek van een ijsvogel. Hij gaat op een tak boven de vijver zitten en duikt het water in. Hij jaagt op salamanders, want vissen hebben we niet meer en salamanders genoeg.

Dit is één van onze mooiste inheemse vogels die ik sporadisch ook wel eens bij onze vijver aantref. Jammer dat ze zo schuw zijn, ik kon hem nog nooit fotograferen, iets wat u wonderwel gelukt is, Gerrit!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #1899 Gepost op: 31 mei 2015, 10:58:56 »
Een Iris.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Foto van de dag
« Reactie #1900 Gepost op: 31 mei 2015, 21:13:08 »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #1901 Gepost op: 31 mei 2015, 21:14:26 »

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Foto van de dag
« Reactie #1902 Gepost op: 2 juni 2015, 22:14:29 »
deze keer geen foto van de dag maar een filmpje van de dag http://france3-regions.francetvinfo.fr/alpes/2015/05/28/ouverture-du-col-du-petit-saint-bernard-la-jonction-est-faite-entre-savoie-et-italie-734431.html
Even naar beneden scrollen voor het filmpje.
we kunnen er weer door dit seizoen dus wie op vakantie gaat veel plezier :P

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #1903 Gepost op: 3 juni 2015, 19:35:33 »
Arisaema taiwanense.
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2015, 19:40:19 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #1904 Gepost op: 6 juni 2015, 22:40:21 »
De akeleitjes zijn er weer .......

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "