Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 298313 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #75 Gepost op: 19 januari 2014, 22:34:18 »
Ook hier de eerste bloemkes in de saxen.

Saxifraga x megaseaeflora Chodov heeft veel weg van S. Jan Neruda, maar de bloemen zijn iets anders gekleurd.


Eén van de nieuwe cultivars van David Walkey laat ook een eerste bloem zien: Saxifraga Tysoe Star (Blues Group).


Saxifraga Marie (S. wendelboi x S. Nancye) is een creatie van Jan Bürgel.


Een oude bekende is Saxifraga x megaseaeflora Karel Capek.


Nog niet vaak gezien, die "Chodov", Hans - hij is ook al bijzonder ver gevorderd zo vroeg op 't jaar !!

Mooooooooiiiiii !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #76 Gepost op: 19 januari 2014, 22:39:11 »
Een vorm van Saxifraga marginata die veel is gebruikt door Karel Lang is de vorm die werd verzameld door de heer Edwards.



Saxifraga Snehurka, een prachtige cultivar van Karel Lang (S. burseriana Seissera x S. columnaris).

78293-1

Saxifraga x boeckeleri Armida is een cultivar die al zo'n 100 jaar oud is. Eén van de vele creaties van Sündermann.

78295-2

En tot slot een zaailing van S. Crystalie die ik in 2012 heb gekweekt. Altijd spannend als zo'n eigen creatie voor het eerst gaat bloeien. Wat gaat het worden?

78297-3
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #77 Gepost op: 19 januari 2014, 22:42:38 »
Prachtig Hans,laat je deze bewust in de pot staan ((15

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #78 Gepost op: 19 januari 2014, 22:50:55 »
Het is nog maar 1 enkele rozet Theo, wat mij betreft had het ook nog wel wat langer mogen duren voordat deze zaailing ging bloeien, want het is een mooie, forse rozet en het is nu maar afwachten wat er na de bloei van deze plant overblijft. De beide andere zaailingen uit de zaadpot zijn voorlopig een stuk kleiner gebleven.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #79 Gepost op: 19 januari 2014, 23:01:49 »
Veel belovende start Hans  ! Ja David heeft enkele knappe cultivars op de wereld gezet !

Ja Kris, wat mij betreft zijn de cultivars van David wat ondergewaardeerd. Komt wellicht ook omdat ze hier nog niet zo algemeen beschikbaar zijn. In het laatste Saxifrage Magazine dat eind 2013 is verschenen heeft David weer een aantal van zijn nieuwe cultivars beschreven en daar zitten ook weer een paar juweeltjes tussen, zoals S. Tysoe Burgundy en S. Tysoe Pink Perfection. En toen ik David vorig jaar in mei bezocht heb, vertelde hij me dat hij net weer zo'n 100 ! nieuwe kruisingen gemaakt had (afwachten natuurlijk of er ook zaad gevormd is en hoe de kiemplantjes er uit zien). We zullen de komende jaren dus nog wel meer van David horen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #80 Gepost op: 19 januari 2014, 23:14:39 »
Nog niet vaak gezien, die "Chodov", Hans - hij is ook al bijzonder ver gevorderd zo vroeg op 't jaar !!

Mooooooooiiiiii !

Luc,

De afgelopen jaren was S. Chodov niet één van de eersten die in bloei kwam, waarom dat dit jaar wel zo is, geen idee.

Miroslav Kraus en Frantisek Holenka hebben een heel stel Saxifraga x megaseaflora cultivars gekweekt, waarvan je er maar een paar regelmatig tegenkomt en dat is wel jammer. Onbekend maakt onbemind?

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #81 Gepost op: 20 januari 2014, 08:53:24 »

Miroslav Kraus en Frantisek Holenka hebben een heel stel Saxifraga x megaseaflora cultivars gekweekt, waarvan je er maar een paar regelmatig tegenkomt en dat is wel jammer. Onbekend maakt onbemind?


Ik heb ook een paar megaseaflora's staan Hans (o.a. Jupiter) en ik vind ze stuk voor stuk prachtplanten !
Meestal ook goede groeiers die nog vrij gemakkelijk te stekken zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #82 Gepost op: 20 januari 2014, 18:52:34 »



En tot slot een zaailing van S. Crystalie die ik in 2012 heb gekweekt. Altijd spannend als zo'n eigen creatie voor het eerst gaat bloeien. Wat gaat het worden?

(Link naar bijlage)

Een ferm rozet is dat, Hans, de invloed van federici-augusti is zeer aanwezig. Ben eveneens benieuwd naar de bloeiwijze. Laten zien als het zover is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #83 Gepost op: 20 januari 2014, 20:26:07 »
Ik heb ook een paar megaseaflora's staan Hans (o.a. Jupiter) en ik vind ze stuk voor stuk prachtplanten !
Meestal ook goede groeiers die nog vrij gemakkelijk te stekken zijn.

Helemaal met je eens, Luc, het zijn prachtplanten. Ik heb nog even nagekeken hoeveel S. x megaseaeflora-cultivars er zijn. In het nieuwe cultivar-overzicht, "Saxifrages. Porophyllum Cultivars Complete Checklist." (Adrian Young, 2013) staan er maar liefst 55 ! Verreweg de meeste hiervan zijn gekweekt door Frantisek Holenka.

De meeste zijn inderdaad makkelijk in cultuur te houden, maar dat geldt niet voor allemaal. Ik ben al een paar jaar bezig om er zoveel mogelijk verschillende te verzamelen, puur uit nieuwsgierigheid. Ik wil graag weten hoe ze er uit zien, want helaas ontbreekt van de meeste een nauwkeurige beschrijving.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #84 Gepost op: 20 januari 2014, 20:31:28 »
Een ferm rozet is dat, Hans, de invloed van federici-augusti is zeer aanwezig. Ben eveneens benieuwd naar de bloeiwijze. Laten zien als het zover is.

Ik ga m'n best doen, Frankie.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #85 Gepost op: 20 januari 2014, 21:06:30 »
....... puur uit nieuwsgierigheid. Ik wil graag weten hoe ze er uit zien, want helaas ontbreekt van de meeste een nauwkeurige beschrijving.
Nou Hans we kijken rijkhalzend uit naar je publicatie hierover  _07 _08.
Je mag mijn format, wat hier links en rechts al rondslingerd, gratis gebruiken. Zitten geen auteursrechten op --3 -1(.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2014, 21:56:42 door Cor van Kapel »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #86 Gepost op: 20 januari 2014, 21:48:36 »
De bloei is duidelijk op komst


Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #87 Gepost op: 20 januari 2014, 21:50:27 »
De eerste bloemen -
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2014, 21:52:38 door Lily-Anne Vereecken »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #88 Gepost op: 20 januari 2014, 21:59:32 »
De bloei is duidelijk op komst

Mooi Lily-Anne, ik herken er een S. federici-augusti 'Wisley' in?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #89 Gepost op: 20 januari 2014, 22:01:13 »
....... puur uit nieuwsgierigheid. Ik wil graag weten hoe ze er uit zien, want helaas ontbreekt van de meeste een nauwkeurige beschrijving.
Nou Hans we kijken rijkhalzend uit naar je publicatie hierover  _07 _08.
Je mag mijn format, wat hier links en rechts al rondslingerd, gratis gebruiken. Zitten geen auteursrechten op --3 -1(.

...of hij kan er een artikel over schrijven.  -1(
Lichtervelde, West-Vlaanderen