Auteur Topic: Galanthus 2023 - 2024  (gelezen 10218 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #15 Gepost op: 4 november 2023, 14:57:19 »
Galanthus reginae-olgae subsp reginae-olgae staat daar al van 2015, hij groeit niet aan!

Die groeien hier ook niet spectaculair aan Herman , al moet ik zeggen dat degene die in de rotstuin staan het beter doen ....( de warmte en droogte van de zomer ?)Hier een foto van een plant die we vorige week zagen op de locus classicus in de Pelops ...Daar zie je op de betere plekken wel mooie kloeke planten.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #16 Gepost op: 4 november 2023, 15:41:10 »
Galanthus reginae-olgae subsp reginae-olgae staat daar al van 2015, hij groeit niet aan!

Die groeien hier ook niet spectaculair aan Herman , al moet ik zeggen dat degene die in de rotstuin staan het beter doen ....( de warmte en droogte van de zomer ?)Hier een foto van een plant die we vorige week zagen op de locus classicus in de Pelops ...Daar zie je op de betere plekken wel mooie kloeke planten.
Kris, wat zijn de groei omstandigheden daar? De mijne staat wel tussen struiken, die nu nog hun blad hebben.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #17 Gepost op: 4 november 2023, 17:12:39 »
Als ik even een kleine bijdrage kan leveren in de discussie.  Een paar jaar geleden zag ik ze in de Taygetos kloof, eveneens in de Pelops op een toch wel vrij donkere plaats, naast een riviertje op een vochtiger grond dan doorsnee ginderachter.  Onder bladverliezende bomen, met slechts een gering aantal uren zon denk ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #18 Gepost op: 4 november 2023, 17:33:00 »
Kris, wat zijn de groei omstandigheden daar? De mijne staat wel tussen struiken, die nu nog hun blad hebben.

Hey Herman .Zoals Luc terecht aanhaalt staan ze daar echt goed in de schaduw en de uren zon zullen daar allicht heel gering zijn of misschien onbestaande ...Ze staan in humusrijke grond, genre bladgrond . Maar ik denk toch dat door de hete, droge en lange  zomers er toch ergens een soort droge drogere periode is ? Het is ook zo dat ze daar altijd op hoogte voorkomen ! Ik heb ze nergens beneden de circa 600 a 700m aangetroffen . Dus de nachten zullen daar in de zomer (zelfs bij hittegolven )altijd stukken koeler zijn als in onze zomers ...Het licht is daar sowieso sterker al bij ons ,zelfs in een bos ...Denk ik toch ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #19 Gepost op: 4 november 2023, 17:57:14 »
Dank u wel Luc en Kris voor de foto's op locatie. ook de tips over de groeiomstandigheden zijn welkom ((14
Mijn ervaringen met Gal Reg Olg zijn ook  minder goed . Op een bepaald moment had  op 2 plaatsen een 12 tal bloemen , helaas allemaal verloren --13.
Ik heb terug een potje geruild met een forumlid en ben hoopvol voor 2 bloemen. :D
Niet opgeven
foto 's van 2 vroegbloeiende soorten 

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #20 Gepost op: 4 november 2023, 18:17:58 »
Bedankt Luc en Kris! De standplaats bij mij is dus niet de reden. Op de foto zie ik geen echte bosjes van planten. Dus waarschijnlijk vermeerderen ze het best door zaden uit te zaaien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #21 Gepost op: 4 november 2023, 18:26:05 »
Galanthus reginae-olgae subsp reginae-olgae staat daar al van 2015, hij groeit niet aan!

Ik heb ze hier in de tuin op verschillende plaatsen ook verschillende jaren uitgeprobeerd , Herman . De resultaten vielen tegen , ik kon ze met veel moeite net in leven houden . Op plaatsen waar geen zon was verdwenen ze , op plaatsen met beetje zon ( meer licht ) ging het iets beter .  Twee jaar geleden besloot ik om deze bollen op te graven en te planten in een vijvermand in een heel stenig mengsel . Tijdens de bloei plaats ik ze op een licht zonnige plaats . De luchtigheid van mijn stenig mengsel in combinatie met voldoende licht geven hier duidelijk betere resultaten met veel bloei  !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #22 Gepost op: 4 november 2023, 19:25:10 »
Galanthus reginae-olgae subsp reginae-olgae staat daar al van 2015, hij groeit niet aan!
Ik heb ze hier in de tuin op verschillende plaatsen ook verschillende jaren uitgeprobeerd , Herman . De resultaten vielen tegen , ik kon ze met veel moeite net in leven houden . Op plaatsen waar geen zon was verdwenen ze , op plaatsen met beetje zon ( meer licht ) ging het iets beter .  Twee jaar geleden besloot ik om deze bollen op te graven en te planten in een vijvermand in een heel stenig mengsel . Tijdens de bloei plaats ik ze op een licht zonnige plaats . De luchtigheid van mijn stenig mengsel in combinatie met voldoende licht geven hier duidelijk betere resultaten met veel bloei  !

Komt overeen met mijn ervaringen Danny ! Namelijk dat ze het hier ook beter doen in de rotstuin waar er meer licht is ...(en meer drainage ) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #23 Gepost op: 4 november 2023, 19:29:16 »
Bedankt Luc en Kris! De standplaats bij mij is dus niet de reden. Op de foto zie ik geen echte bosjes van planten. Dus waarschijnlijk vermeerderen ze het best door zaden uit te zaaien.

Ik heb in de natuur wel enkele flinke bosjes gezien Herman , maar dat was toch eerder sporadisch ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #24 Gepost op: 4 november 2023, 19:32:13 »
Dank u wel Luc en Kris voor de foto's op locatie. ook de tips over de groeiomstandigheden zijn welkom ((14
Mijn ervaringen met Gal Reg Olg zijn ook  minder goed . Op een bepaald moment had  op 2 plaatsen een 12 tal bloemen , helaas allemaal verloren --13.
Ik heb terug een potje geruild met een forumlid en ben hoopvol voor 2 bloemen. :D
Niet opgeven
foto 's van 2 vroegbloeiende soorten
Ik dacht dat ik nog een potje reginae-olgae of peshmenii van jou heb Marc wat nog uit de tombola komt ? Die doet het hier wel maar vermeerdert ook niet zoals Herman ook al aangeeft ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #25 Gepost op: 4 november 2023, 19:44:26 »
Wat wel duidelijk is ....de portie humus/bladgrond die daar op de locus classicus aanwezig is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #26 Gepost op: 4 november 2023, 19:50:09 »
Bedankt Luc en Kris! De standplaats bij mij is dus niet de reden. Op de foto zie ik geen echte bosjes van planten. Dus waarschijnlijk vermeerderen ze het best door zaden uit te zaaien.

Ik heb in de natuur wel enkele flinke bosjes gezien Herman , maar dat was toch eerder sporadisch ...
Kris, van zulke bosjes zou je plantgoed moeten hebben. Met Trilliums en Erythroniums kun je dat ook hebben dat sommige planten niet aangroeien en anderen wel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #27 Gepost op: 4 november 2023, 20:01:12 »
Kris, van zulke bosjes zou je plantgoed moeten hebben. Met Trilliums en Erythroniums kun je dat ook hebben dat sommige planten niet aangroeien en anderen wel.

Ik denk dat je daar een belangrijk punt aanraakt Herman ...het zit vaak in de genen van een bepaalde plant ... ((14 ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #28 Gepost op: 7 november 2023, 08:51:32 »
Voor de liefhebbers ....nog wat natuuropnames van Galanthus reginae-olgae in de Pelops op 26.10.2023 gemaakt .
Foto 1 , habitat ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2023 - 2024
« Reactie #29 Gepost op: 7 november 2023, 08:52:25 »
Nog enkele ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "