Auteur Topic: Cypripedium  (gelezen 194140 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Cypripedium
« Reactie #150 Gepost op: 2 april 2012, 12:52:23 »
Gefeliciteerd Gerrit met je neus, bij mij staan er alleen nog maar de naamkaartjes waar de neuzen moeten komen.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Cypripedium
« Reactie #151 Gepost op: 2 april 2012, 22:15:59 »
Gefeliciteerd Gerrit met je neus, bij mij staan er alleen nog maar de naamkaartjes waar de neuzen moeten komen.


Hier idem dito, Lida, die van Herman zijn bijna alweer uitgebloeid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4120
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cypripedium
« Reactie #152 Gepost op: 3 april 2012, 09:50:13 »
Gefeliciteerd Gerrit met je neus, bij mij staan er alleen nog maar de naamkaartjes waar de neuzen moeten komen.


Hier idem dito, Lida, die van Herman zijn bijna alweer uitgebloeid.
Frankie daar ben je toch ver naast. Er staan hier nog 18 neuzen te spurten om te gaan bloeien. Ik zal binnen een paar dagen nog eens een foto nemen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re: Cypripedium
« Reactie #153 Gepost op: 3 april 2012, 14:24:24 »
Gefeliciteerd Gerrit met je neus, bij mij staan er alleen nog maar de naamkaartjes waar de neuzen moeten komen.


Hier idem dito, Lida, die van Herman zijn bijna alweer uitgebloeid.
Frankie daar ben je toch ver naast. Er staan hier nog 18 neuzen te spurten om te gaan bloeien. Ik zal binnen een paar dagen nog eens een foto nemen.
Wij verheugen ons erop en wachten vol spanning op jouw foto's en onze neuzen.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4120
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cypripedium
« Reactie #154 Gepost op: 4 april 2012, 16:14:34 »
En het gaat vooruit!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Nova de Jong

  • Junior
  • **
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cypripedium
« Reactie #155 Gepost op: 5 april 2012, 05:24:28 »
Prachtig om te zien al die opkomende neuzen! Bij mij hebben ze de strenge vorst niet overleefd  --13
Formosana, flavum en lichiangense stonden op het terras in potten onder een afdak, maar toch net te nat denk ik...
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #156 Gepost op: 5 april 2012, 08:45:02 »
En het gaat vooruit!

Raymond van het Groenewoud zou zelfs zingen : "Het gaat verbazend goed vooruit" , Herman !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #157 Gepost op: 5 april 2012, 09:45:48 »
Formosana, flavum en lichiangense stonden op het terras in potten onder een afdak, maar toch net te nat denk ik...

Het helemaal doorvriezen, wat gemakkelijk gebeurd als je een plant in pot houdt, is voor geen enkele plant goed. Ook al kunnen ze nog zo goed tegen vorst, zoals de meeste Cypripediums. Nu zie ik in jouw rijtje wel twee Cypripediums waarvan je je kan afvragen hoe vorstbestendig ze zijn bij temperaturen tot -20 C zonder sneeuwdek, te weten formosanum en lichiangense. En teveel vocht in de winter is voor deze soortjes helemaal taboe.
Desalniettemin heb ik ook twee Cypripediums ten grave mogen dragen, een hybride en de toch niet al te moeilijke macranthos. Wat de reden is, wie weet? Wellicht de warme winter, waardoor ze toch al wat uitgelopen zijn, en dan vervolgens de strenge vorst. Gelukkig blijven er nog genoeg over om van te genieten... -7(     
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4120
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cypripedium
« Reactie #158 Gepost op: 5 april 2012, 10:23:27 »
En het gaat vooruit!

Raymond van het Groenewoud zou zelfs zingen : "Het gaat verbazend goed vooruit" , Herman !  ;D
Toch iemand die het door heeft!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Nova de Jong

  • Junior
  • **
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cypripedium
« Reactie #159 Gepost op: 5 april 2012, 13:50:19 »
Formosana, flavum en lichiangense stonden op het terras in potten onder een afdak, maar toch net te nat denk ik...

Het helemaal doorvriezen, wat gemakkelijk gebeurd als je een plant in pot houdt, is voor geen enkele plant goed. Ook al kunnen ze nog zo goed tegen vorst, zoals de meeste Cypripediums. Nu zie ik in jouw rijtje wel twee Cypripediums waarvan je je kan afvragen hoe vorstbestendig ze zijn bij temperaturen tot -20 C zonder sneeuwdek, te weten formosanum en lichiangense. En teveel vocht in de winter is voor deze soortjes helemaal taboe.
Desalniettemin heb ik ook twee Cypripediums ten grave mogen dragen, een hybride en de toch niet al te moeilijke macranthos. Wat de reden is, wie weet? Wellicht de warme winter, waardoor ze toch al wat uitgelopen zijn, en dan vervolgens de strenge vorst. Gelukkig blijven er nog genoeg over om van te genieten... -7(     

Ja Sven, het was echt een wijze les voor mij, alleen franchetii heeft het overleefd  ::)
Al zjn ze nog zo vorstbestendig, in de toekomst gaan de planten de onverwarmde slaapkamer in wanneer het onder 0 C komt.
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #160 Gepost op: 5 april 2012, 15:26:24 »
Al zjn ze nog zo vorstbestendig, in de toekomst gaan de planten de onverwarmde slaapkamer in wanneer het onder 0 C komt.

Of gewoon uitplanten in de tuin. Een langere periode met temperaturen onder de 5 °C hebben ze wel nodig voor de vernalisatie.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Nova de Jong

  • Junior
  • **
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cypripedium
« Reactie #161 Gepost op: 5 april 2012, 16:50:40 »
Al zjn ze nog zo vorstbestendig, in de toekomst gaan de planten de onverwarmde slaapkamer in wanneer het onder 0 C komt.

Of gewoon uitplanten in de tuin. Een langere periode met temperaturen onder de 5 °C hebben ze wel nodig voor de vernalisatie.

Ah ok, bedankt voor de tip Sven!!!!
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4120
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cypripedium
« Reactie #162 Gepost op: 14 april 2012, 20:30:58 »
Cypripedium formosanum blijft doorgaan nu het terug beter weer is. Van de andere cypripediums is nog geen bloem te zien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cypripedium
« Reactie #163 Gepost op: 15 april 2012, 10:11:19 »
Cypripedium formosanum blijft doorgaan nu het terug beter weer is. Van de andere cypripediums is nog geen bloem te zien.

Hier nog geen enkele in bloei Herman , al lijkt formosanum nu toch aardig kort bij.
Van de overige enkele met redelijk dikke knoppen.
Koen had trouwens enkele mooie planten in zijn aanbod , en tegen heel goede prijzen mijn inziens ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #164 Gepost op: 15 april 2012, 11:03:42 »
Cypripedium formosanum blijft doorgaan nu het terug beter weer is. Van de andere cypripediums is nog geen bloem te zien.

Wat een vervelende (?!  ;D) woekeraar Herman !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen