Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651953 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1440 Gepost op: 14 juli 2013, 20:38:15 »
Een jong plantje in een tufsteen staat nu in bloei ...... 8) Physoplexis comosa
Mooi, Danny.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1441 Gepost op: 14 juli 2013, 21:04:24 »
Erg mooie opname Danny, dit gaat jou zeker lukken in de toekomst. Physoplexis comosa is geen moeilijke plant, mits op de goede plek aangeplant en dat betekent niet in de volle zon en graag kalk. Tufsteen is natuurlijk helemaal perfect.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1442 Gepost op: 15 juli 2013, 10:28:09 »
Origanum amanum is op dit moment een opvallende verschijning in de tuftuin.

Geurt die ook Frankie...... origanum ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1443 Gepost op: 15 juli 2013, 13:41:44 »
Bedankt Gerard en Ger !  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1444 Gepost op: 18 juli 2013, 21:27:04 »
Rechts is Asyneuma pulvinata te zien. In cultuur bloeit deze soort jammergenoeg niet, maar vormt wel een zeer compact matje op de tuf. Op de achtergrond is nog A. filipes te zien. (foto 1)

Potentilla dickinsii (foto 2) is een nieuw experimentje op de tuf die het lijkt te maken. Het betreft een jonge zaailing die ik er verleden jaar heb opgeplant.

Leontopodium nivale (foto 3 en 4).

Frankie,
Misschien kan ik jou wat hoop geven, mijn Asyneuma pulvinatum aangekocht in 2012 staat momenteel in bloei.
Dit exemplaar staat in mijn serre en kan enkel van de zon genieten in de voormiddag.
Freddy

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1445 Gepost op: 18 juli 2013, 22:57:47 »
Frankie,
Misschien kan ik jou wat hoop geven, mijn Asyneuma pulvinatum aangekocht in 2012 staat momenteel in bloei.
Dit exemplaar staat in mijn serre en kan enkel van de zon genieten in de voormiddag.
Freddy

Ik blijf het een "huzarenstukje " vinden Freddy ! Je ziet het bijna nooit ,dus terecht een pluim op je hoed.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1446 Gepost op: 18 juli 2013, 23:33:16 »
Knappe prestatie Freddy,het is mij nog nooit gelukt om hem in leven te houden,laat staan in bloei te krijgen. -6(

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1447 Gepost op: 18 juli 2013, 23:50:27 »
Rechts is Asyneuma pulvinata te zien. In cultuur bloeit deze soort jammergenoeg niet, maar vormt wel een zeer compact matje op de tuf. Op de achtergrond is nog A. filipes te zien. (foto 1)

Potentilla dickinsii (foto 2) is een nieuw experimentje op de tuf die het lijkt te maken. Het betreft een jonge zaailing die ik er verleden jaar heb opgeplant.

Leontopodium nivale (foto 3 en 4).

Frankie,
Misschien kan ik jou wat hoop geven, mijn Asyneuma pulvinatum aangekocht in 2012 staat momenteel in bloei.
Dit exemplaar staat in mijn serre en kan enkel van de zon genieten in de voormiddag.
Freddy

Het is en blijft opmerkelijk, Freddy, het is weinig liefhebbers gegeven om deze in bloei te krijgen. De hand van de meester... .  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1448 Gepost op: 19 juli 2013, 08:41:48 »
Knap Freddy !  Mooi dat je hem met de wereld deelt !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1449 Gepost op: 19 juli 2013, 08:48:13 »
Rechts is Asyneuma pulvinata te zien. In cultuur bloeit deze soort jammergenoeg niet, maar vormt wel een zeer compact matje op de tuf. Op de achtergrond is nog A. filipes te zien. (foto 1)

Potentilla dickinsii (foto 2) is een nieuw experimentje op de tuf die het lijkt te maken. Het betreft een jonge zaailing die ik er verleden jaar heb opgeplant.

Leontopodium nivale (foto 3 en 4).

Frankie,
Misschien kan ik jou wat hoop geven, mijn Asyneuma pulvinatum aangekocht in 2012 staat momenteel in bloei.
Dit exemplaar staat in mijn serre en kan enkel van de zon genieten in de voormiddag.
Freddy

De eerste keer dat ik dit zie Freddy, Ik heb een tweetal planten staan,,,een in de alpine kas en een buiten op tuf,, op zich prachtige kussentjes van misschien 8 jaren oud maar nooit gebloeid. Wil je mij dit raadsel ontfutselen Freddy?   Dit is werkelijk uniek.

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1450 Gepost op: 19 juli 2013, 20:25:51 »
Rechts is Asyneuma pulvinata te zien. In cultuur bloeit deze soort jammergenoeg niet, maar vormt wel een zeer compact matje op de tuf. Op de achtergrond is nog A. filipes te zien. (foto 1)

Potentilla dickinsii (foto 2) is een nieuw experimentje op de tuf die het lijkt te maken. Het betreft een jonge zaailing die ik er verleden jaar heb opgeplant.

Leontopodium nivale (foto 3 en 4).

Frankie,
Misschien kan ik jou wat hoop geven, mijn Asyneuma pulvinatum aangekocht in 2012 staat momenteel in bloei.
Dit exemplaar staat in mijn serre en kan enkel van de zon genieten in de voormiddag.
Freddy

De eerste keer dat ik dit zie Freddy, Ik heb een tweetal planten staan,,,een in de alpine kas en een buiten op tuf,, op zich prachtige kussentjes van misschien 8 jaren oud maar nooit gebloeid. Wil je mij dit raadsel ontfutselen Freddy?   Dit is werkelijk uniek.




Ger; Kris; Luc, Frankie en Theo;

Mercikes voor de complimentjes. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het zo vrij uitzonderlijk is om deze Asyneuma in bloei te krijgen.
Deze plant staat in mijn vorstvrij gehouden serre, welke N-O gericht is, dus tot de middag is er zon inval.
De aarden pot is ingeplant in een zandbed. Het grondmengsel heb ik samengesteld, zoals voor vele van mijn alpines volgens een recept van Geoff Rolliinson's.
Deze man heeft dit in het AGS nummer 77/2 vermeld hoe hij zijn plantenmengsels samensteld voor zijn showplanten.
Dus Ger het geheim is er geen....... verder niets bijzonders, enkel wat geluk zeker....
Freddy
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2013, 08:48:23 door Luc Gilgemyn »

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1451 Gepost op: 20 juli 2013, 19:00:20 »
De foto is helaas niet optimaal , toch bijzonder deze Trachelium asperuloides in tufsteen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1452 Gepost op: 21 juli 2013, 10:17:47 »
Dianthus erinaceus enkele jaren geleden uitgeplant op een keiharde tufsteenrots.

Frankie, een mooi resultaat, geeft mij weer hoop op bloei, want mijn exemplaar, ook in keiharde rots groeit en bloeit nu al vele jaren niet.


De foto is helaas niet optimaal , toch bijzonder deze Trachelium asperuloides in tufsteen

Ik vind hem ook bijzonder, kende hem niet tot voor kort, maar iedereen heeft hem waarschijnlijk van dezelfde bron uit het diepe zuiden des lands. En dan in een steen!. Een nieuwe foto zou misschien een idee zijn Theo?

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1453 Gepost op: 21 juli 2013, 14:22:20 »
Dianthus erinaceus enkele jaren geleden uitgeplant op een keiharde tufsteenrots.

Frankie, een mooi resultaat, geeft mij weer hoop op bloei, want mijn exemplaar, ook in keiharde rots groeit en bloeit nu al vele jaren niet.


De foto is helaas niet optimaal , toch bijzonder deze Trachelium asperuloides in tufsteen

Ik vind hem ook bijzonder, kende hem niet tot voor kort, maar iedereen heeft hem waarschijnlijk van dezelfde bron uit het diepe zuiden des lands. En dan in een steen!. Een nieuwe foto zou misschien een idee zijn Theo?
Zal nog een nieuwe poging wagen Gerrit.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1454 Gepost op: 23 juli 2013, 20:40:19 »
Silene elisabethae heeft het al jaren zwaar en komt niet echt van de grond. Is dit wel een plant voor de tuf, vraag ik me dan af. Aan de andere kant heb ik bij mijn weten nooit een plant gezien met meer dan 1 bloemetje.