Auteur Topic: Galanthus Verkoop  (gelezen 24501 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Galanthus Verkoop
« Gepost op: 30 november 2010, 16:16:45 »
Voor de geïnteresseerden, hier de prijslijst voor de sneeuwklokjes van Ivycroft.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2010, 08:02:00 »
ik begrijp het niet , maar wou nog even naar de lijst van Ivycroft kijken en ik kan hem blijkbaar niet meer openen - doe ik iets verkeerd?
groetjes
Lily-Anne

Ik heb zopas nog eens geprobeerd en blijkbaar is het terug in orde - ik weet niet wat er misgegaan is , dus je mag dit bericht verwijderen of negeren
« Laatst bewerkt op: 2 december 2010, 15:25:29 door Lily-Anne Vereecken »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #2 Gepost op: 2 december 2010, 09:04:52 »
Hier gaat hij bij aanklikken gewoon open Lily-Anne...  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #3 Gepost op: 2 december 2010, 09:51:48 »
Op de website van colesbourne staat ook het nieuwe aanbod 2010-2011!
Welliswaar geen mailorders  :(

Via de website colesbourne gardens en dan doorgaan naar 'sales'


Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2010, 08:05:24 »
Ook bij Harveys is de nieuwe lijst beschikbaar. Ze staat weliswaar nog niet (juist) online. Gisteren stond er nog de lijst van 2010 op. STuur gewoon even een mailtje naar Harveys Garden Plants en je krijgt de Galanthuslijst 2011 snel terug. Er staan toch enkele bijzonderhden op maar de echt aparte kan je er nog niet betrekken.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2010, 22:14:27 »
waar koopt men de echt aparte?
bij 'the snowdrop company' begrijp ik maar die lijst is al een tijdje uit dus nu waarschijnlijk ook niet meer

en bij north green snowdrops.

allebei nog niet geprobeerd maar dat wordt zoetjes aan wel tijd.
anderen al bij een van deze 'nurseries' iets gekocht?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2010, 21:49:15 »
Loes, ik heb bij allemaal met wisselend succes al aangekocht, vaak tegen hoge Engelse prijzen. Dit jaar wordt bv tot 60 pond gevraagd per bol voor de specials zoals Galanthus Fiona Mc Kenzie. En dan spreek ik nog niet over de 'auction bulbs' van Morley. Hierbij moet je een schriftelijk bod doen op een zeldzame cv. Vorig jaar ging er bv een Galanthus elwesii 'White Perfection' weg voor 140 pond, Galanthus plicatus E A Bowles gaat  aan 150 pond. Madness waar ik niet aan meedoe. Ik heb het geluk gehad om bij de start van deze biedingen in 2007 een galanthus plicatus 'Green of Hearts' te kopen. Meteen gechipt!

Een ander nadeel vind ik dat deze alleen en zonder uitzondering versturen 'in the green'. Dat geeft toch een verhoogd risico!
Het beste en veruit het leukste is natuurlijk ruilen bij een serieuze liefhebber.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2010, 17:42:23 »
Valentin,

ja,tuurlijk is ruilen het leukste.heb ik ook al op bescheiden voet gedaan maar eerst moet je wat,bijzonders,te ruilen hebben en dat is nu juist zo lastig.
Inmiddels heb ik wel wat mooiere klokjes maar die hebben anderen ook vaak.Ik moet al moeite genoeg doen om bijv een Diggory of platyphyllus te kopen.Laat staan dat ik iets te ruil zou hebben voor zo`n klokje.
Vandaar mijn vraag dus waar de mooie klokjes te bestellen.
Overigens bevalt het groenplanten mij ook niet zo goed.vorig jaar 2 tamelijk dure,oa Wasp,op die manier om zeep geholpen.is toch heel jammer.Gelukkig ruilen de liefhebbers meestal bollen.
Ach en zo blijft er nog wat te wensen over

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2010, 19:29:31 »
Loes
Ik heb ondertussen een goeie 670 verschillende G's groeien, uiteraard zijn de meest speciale ook single-bulbed. Moest je echt iets specifiek zoeken, kan ik je mss helpen. Ik verkoop dit jaar in Kalmthout op het sneeuwklokjesweekend.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2010, 19:43:29 »
Loes, op zoek naar 'specials' aan Engelse prijzen? Kijk eens op www.ebay.co.uk.
Tik in het zoekvenster 'Galanthus' in. Je vindt een variatie aan sneeuwklokjes en galantofilia. De meest bijzondere zijn in 'auction only'. Op dit moment staat er bv een echte 'Ecusson d'Or' te koop aan ca. 51 pond. Ik verwacht tegen sluitingstijd (ca 21.30 u) toch een zot bedrag van rond de 80 pond.... Het pseudoniem  'mrohowes' is naar verluid een erg bekende Engelse galantofiel die het meest bekende Gala organiseert. Als je bij hem rechtstreeks bestelt , kan je die sneeuwklokjes niet te pakken krijgen, zelfs al ben je zoals ik al 12 jaar klant bij hem. De echt zeldzame gaan bij hem gewoon het net op tegen biedingsprijzen...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2010, 21:09:51 »
Eerlijk gezegd vindt ik dat opbieden er een beetje over. Om  zomaar eventjes een smak geld op tafel te gooien voor een zogezegd nieuw zeldzaam sneeuwklokje die in de verste verte niet van andere variëteiten is te onderscheiden en vaak nog eens een zwakke groeikracht heeft. Wie zegt er trouwens niet dat er een stroman in het publiek zit?  ;)
Geef mij dan maar de echte klassiekers die typische kenmerken hebben en al bewezen hebben om goede tuinplanten te zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2010, 22:31:32 »
oke,dan zal ik nu bekennen dat ik op Ecusson d'or geboden heb en ook op Diggory .En ik vetel er meteen maar bij dat ik ze alletwee niet gewonnen heb.ik weet wel dat ik bij Diggory tot 1 seconde voor de sluiting de hoogste bieder was  :'(
ja,soms ben ik niet al te verstandig,maar ja.
ik weet dat deze verkoper ook klokjes via mailorder verkoopt en in februari naar bepaalde mensen een lijst stuurt met de meer bijzondere klokjes.daar hoorde ik dus nog niet bij.
het is toch allemaal een beetje vriendjespolitiek.
dit jaar ga ik naar de Boschhoeve,misschien kan ik daar nog iets leuks vinden.
670 verschillende...zo groot is mijn tuin niet,tenminste als je er ook  nog wat anders wil laten groeien in de zomer.
bij mij staat de teller op zo`n 75 verschillende en er kunnen er nog een paar bij.en daarna ga ik de minder speciale misschien wel verkopen,om ruimte te maken.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2010, 07:01:52 »
Gisteren voor de fun geboden op dezelfde Ecusson d'Or. Ik weet zeker dat er een stroman tussen de bieders zit. Het is ook gemakkelijk om de prijs van jouw bol te verhogen tot hij de prijs haalt die je voor ogen hebt. Ik krijg elk jaar wel de lijst van Joe, maar daar houdt het ook op. De laatste Galanthus Gala's in UK was er geen enkele Belg die een bestelde Galanthus bij hem te pakken kreeg. Dus gaan we sedert 2008 niet meer...Je stopt er veel moeite, geld, tijd in en de return op de plant sales is mager. De verplaatsingen waren soms ook groot en dat tegen de sneeuw in. Alleen jammer van de contacten die we daar toch hadden. Het is toch anders dan per mail....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2010, 07:32:24 »
Frankie, wat je zegt is natuurlijk deels waar. Die prijzen zijn zot, na de tulipomanie de galantomanie... maar de nieuwe cv's zijn juist zo verschillend dat ze echt outstanding zijn in een collectie. Geen enkel sneeuwklokje dat bv in de buurt komt van 'Ecusson d'Or' en 'Diggory'. Ze zijn instantly herkenbaar. Maar het is waar dat bij het versturen van 'groenplanten' er vaak een hoger risico is om de planten terug te laten aanslaan. Bovendien hebben heel wat 'grootkwekers' stagonospora in hun verzameling. De geforceerde monocultuur met allerlei pesticiden en meststoffen creëert gevoeliger planten.
Uiteraard weet ik van de voorbije 15 jaar ook dat de grote kwekers een zeer bewuste strategie hanteren bij het 'releasen' van nieuwe cv's. Eerst komen hun onmiddellijke vrienden aan bod, dan degene die een goeie tegenruil bieden,. vervolgens pas komen de eersten op Ebay. Daarna kan je als je een goed contact met die kweker hebt, er eentje tegen een meer democratische prijs kopen. Tot slot verschijnen pas de eerste nieuwe sneeuwklokjes op evenementen. Gelukkig heb ik in het verleden al wat contacten kunnen opbouwen omdat ik zelf vondsten deed.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus Verkoop
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2010, 07:38:56 »
Loes, mijn tuin is net een tuin met echte volle zomerborders op kleur met nieuwe vaste planten. Ik hou (hield) al meer dan tien jaar open tuin, eerste weekend van juli en eerste weekend van september.  Min zomertuin was twee keer op 'Groene Vingers'. Sneeuwklokjes bieden net die kans om ze helemaal tussen de vaste planten te 'verstoppen' in de zomermaanden. Ik heb zelfs sneeuwklokjes in mandjes in de groentetuin op plekken waar bv sla of kolen worden aangeplant.
Anderzijds is het zo dat ik toch wel ernstig aan het selecteren ben in de oudere cv's van Galanthus. Een collectie van 670 is niet zo gemakkelijk. Alles is uiteraard goed gelabeld en opgelijst, maar op een bepaald moment komt er ook gewoon plaatsgebrek.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'