Auteur Topic: (Laat) experiment met Galanthus elwesii  (gelezen 18193 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Gepost op: 5 januari 2011, 18:57:25 »
Vandaag heb ik een restpartij van een goeie 600 bollen van het Turks sneeuwklokje (Galanthus elwesii) te pakken gekregen bij een groothandel in bloembollen. Zij potten ze niet meer op....ik kon ze hebben aan een soldenprijs.
Het is uiteraard zeer laat om ze nu nog te planten maar in het verleden heb ik er al ervaringen mee opgedaan. Er is daarbij zeer veel uitval, tot meer dan 50-60 %/ Maar op 600 hou ik dan hopelijk nog wel een goeie 200- 250 bollen over die dit of volgend jaar bloeien. Ik zal blij zijn als er ééntje wezenlijk anders is. Doel is om hier op het forum telkens foto's  te posten van de verschillende stappen en jullie op de hoogte te houden van eventuele selecties. Lijkt het jullie de moeite?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2011, 19:05:46 »
Vandaag heb ik een restpartij van een goeie 600 bollen van het Turks sneeuwklokje (Galanthus elwesii) te pakken gekregen bij een groothandel in bloembollen. Zij potten ze niet meer op....ik kon ze hebben aan een soldenprijs.
Het is uiteraard zeer laat om ze nu nog te planten maar in het verleden heb ik er al ervaringen mee opgedaan. Er is daarbij zeer veel uitval, tot meer dan 50-60 %/ Maar op 600 hou ik dan hopelijk nog wel een goeie 200- 250 bollen over die dit of volgend jaar bloeien. Ik zal blij zijn als er ééntje wezenlijk anders is. Doel is om hier op het forum telkens foto's  te posten van de verschillende stappen en jullie op de hoogte te houden van eventuele selecties. Lijkt het jullie de moeite?

't Zal wel zijn. Doen, Valentin!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2011, 19:09:03 »
Eerste foto volgt vanavond nog!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2011, 20:33:56 »
Vandaag 05.01.2011 een partij van ca 600 bollen Galanthus elwesii vanuit een groothandel via contacten te pakken gekregen aan een zachte soldenprijs. Vreemd dat ze te koop stonden, gelabeld als Galanthus nivalis. Kostprijs (oorspronkelijk) was 25 stuks voor 5 euro. Het zijn nochtans duidelijk elwesii-bollen, herkenbaar door grootte en bolmodel.
Ik ga deze partij (batch) Galanthus elwesii opplanten en chronologisch opvolgen. Ik heb dit ook al gedaan en geobserveerd in de vorige zes jaren. mijn grootste vondst ooit (Galanthus elwesii 'Senne's Sunrise') komt uit dergelijke partij. Wie weet komt er iets moois uit, wie weet ook helemaal niks....Zelf hoop ik op een kans van 0.5% om iets leuks te kunnen selecteren uit deze partij.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2011, 21:33:44 »
Vandaag heb ik een restpartij van een goeie 600 bollen van het Turks sneeuwklokje (Galanthus elwesii) te pakken gekregen bij een groothandel in bloembollen. Zij potten ze niet meer op....ik kon ze hebben aan een soldenprijs.
Het is uiteraard zeer laat om ze nu nog te planten maar in het verleden heb ik er al ervaringen mee opgedaan. Er is daarbij zeer veel uitval, tot meer dan 50-60 %/ Maar op 600 hou ik dan hopelijk nog wel een goeie 200- 250 bollen over die dit of volgend jaar bloeien. Ik zal blij zijn als er ééntje wezenlijk anders is. Doel is om hier op het forum telkens foto's  te posten van de verschillende stappen en jullie op de hoogte te houden van eventuele selecties. Lijkt het jullie de moeite?
Lijkt me een interessant experiment Valentin!!
Gaan we zeker volgen. Succes.
Heemskerk, Noord-Holland

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2011, 21:40:03 »
ja leuk,doen!
`t houdt je weer even van de straat  :D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2011, 22:33:03 »
Benieuwd wat het geeft Valentin !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2011, 22:35:38 »
Benieuwd wat het geeft Valentin !

Dat zijn idd heel interessante proeven om te volgen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2011, 07:44:19 »
ben benieuwd ! 600 bollen ! dat zal wel wat plaats innemen in de tuin !  ben je zinnens om ze eerst te ontsmetten ? Is er geen mogelijkheid om ze een soort groeiversterker te geven , zodat de uitval veel minder is ? of iets zoals superthrive ? of  de eerste keer wat warmer en beschermd  laten uitlopen ,zodat ze niet te veel aan de natuurelementen blootgesteld zijn ? De bollen zien er op het eerste zicht  niet uitgedroogd uit , dus vraag ik me af waarom er zoveel uitval zou zijn ?Het hangt er natuurlijk wel van af, hoe ze bewaard zijn tot nu .Met uitgedroogde bolletjes die je soms heel laat in de kleinhandel kan vinden, is niet veel meer mee aan te vangen , maar deze bollen lijken me nog heel goed .
Succes ! ik kijk al uit naar het foto verslag !
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2011, 07:54:13 »
Lily-Anne, wat is 'Superthrive'?
Uiteraard gaan deze bollen niet rechtstreeks de tuin in maar in grote bakken met een luchtig mengsel. Bij koud en nat weer bv. kan ik ze dan in de serre zetten. Natuurlijk worden de bollen eerst ontsmet.
Het is reeds het vierde jaar dat ik dit doe. Vorig jaar had ik zo'n vijfhonderd bollen Galanthus woronowii. Hier was er veel meer uitval, ca 20 % overleefde! Slechts enkelen bloeiden. Ik ben benieuwd wat dat dit jaar geeft....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2011, 08:42:46 »
@ Valentine : superthrive is een soort voedingssupplement voor planten ( geen meststof ) met  vitaminen en hormonen ( ruikt sterk naar vitaminen ) - Het is onduidelijk wat er juist allemaal inzit . Het zijn druppels die je in het gietwater doet -
helpt o.a. bij verpotten of aanplanten en zorgt voor een  snellere hergroei en minder stress voor de plant ... Is een soort " wondermiddel " voor planten .
Heb het zelf in huis, maar nog niet echt vergelijkende testen mee gedaan .
Je zou ook kunnen proberen om bij dit laat experiment , tegelijk een test te doen met mycorrhiza  ,  dan heb je 2 experimenten tegelijk !
Heb je al  myrorrhiza aangekocht ?( ik denk daar ook al een hele tijd aan om dit aan te schaffen , maar nog niet in de gewone handel gevonden )
groetjes
Lily-Anne
 
 

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2011, 09:57:47 »
@Lily-Anne
Waar krijg ik die 'Superthrive" vast in België?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2011, 10:19:14 »
Heb je al  myrorrhiza aangekocht ?( ik denk daar ook al een hele tijd aan om dit aan te schaffen , maar nog niet in de gewone handel gevonden )
groetjes
Lily-Anne
Lily-Anne, dat is gewoon 'online' te koop, zie het draadje http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=231.0 over dit onderwerp.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2011, 10:44:16 »
@Cor en Lily-Anne
Ik heb zowel 'Superthrive' als 'Rootgrow' besteld. Ik wist niks over het bestaan van 'Superthrive'! Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2011, 10:52:50 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2011, 10:58:08 »
Heb je het al in een growshop geprobeerd? Men schijnt het te gebruiken bij de wietteelt. Als je leerlingen je maar niet betrappen.  :-X
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.