Auteur Topic: Probleem met geleverde bollen  (gelezen 12988 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Probleem met geleverde bollen
« Gepost op: 12 september 2011, 19:45:17 »
Hallo Loes,
Heb je rechtstreeks bij Dix besteld? Heb je dan grotere hoeveelheden aangekocht? Ik had ook interesse in een sneeuwklokje dat door Dix wordt aangeboden (krasnovii), maar heb het met Van Tubergen als tussenhandel moeten doen. Ik heb de bol nog niet binnen, trouwens.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Probleem met geleverde bollen
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2011, 17:44:27 »
Hallo Loes,
Heb je rechtstreeks bij Dix besteld? Heb je dan grotere hoeveelheden aangekocht? Ik had ook interesse in een sneeuwklokje dat door Dix wordt aangeboden (krasnovii), maar heb het met Van Tubergen als tussenhandel moeten doen. Ik heb de bol nog niet binnen, trouwens.

Ik hoop dat je hem krijgt en dat het ook nog een krasnovii blijkt te zijn!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Probleem met geleverde bollen
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2011, 19:43:06 »
Ik hoop dat je hem krijgt en dat het ook nog een krasnovii blijkt te zijn!

Ja, ik heb 'm gekregen. En zo zag de bol er uit  :(
Ik heb geklaagd, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Hiervoor betaal ik niet.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Probleem met geleverde bollen
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2011, 19:49:37 »
Ik hoop dat je hem krijgt en dat het ook nog een krasnovii blijkt te zijn!

Ja, ik heb 'm gekregen. En zo zag de bol er uit  :(
Ik heb geklaagd, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Hiervoor betaal ik niet.

Bah, dat zou ik ook niet willen betalen. Ziet er uit als schade van een narcisvlieg.  :(

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Probleem met geleverde bollen
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2011, 20:54:12 »
oei,die ziet er lelijk uit!daar zou ik ook niet blij van worden!

waarom zo pessimistisch Gerard?

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2011, 18:20:06 »
Ik ben niet pessimistisch Loes! Ik vind het alleen een beetje vreemd dat een redelijk grote bollenfirma krasnovii kan aanbieden. Ik ben dan altijd een beetje argwanend en denk dat ze er dan gewoon een ikariae of woronowii aanbieden! Bol lijkt me ook niet langgerekt genoeg voor een krasnovii!
Krasnovii zijn bovendien beschermd en vallen onder de cites! Er worden door liefhebbers wel eens wat meegenomen uit het buitenland die dan op Gala worden aangeboden. Zo kocht ik afgelopen voorjaar 2 stuks bij Rudi Bauer op Oirlich ook "gevonden"in het wild!
Afgelopen zomer zijn een vader en zoon uit Nederland aangehouden bij de Turkse grens met een hele collectie in het wild "gevonden" bolgewassen. Alles in beslag genomen en die komen voortaan alleen nog op vakantie in Turkije als ze binnen komen!
Sven als ik komend voorjaar aanwas heb, is er een gereserveerd voor jou om ergens voor te ruilen!

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2011, 10:59:26 »
ik heb toch goede hoop dat er indedaad krasnovii geleverd is,anders hebben ze een probleem!
overigens heb ik bollen ontvangen die er wel goed uitzagen,hooguit ikariae wat minder,en al met flink wat worteltjes.
iets heel anders dan Sven hiet toont.
en nee,geen foto`s gemaakt.
twee jaar geleden bood Dix ook al krasnovii aan,had toen spijt dat ik ze niet gekocht had.maar ja,het is wel een diepte investering(voor mij althans).

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2011, 11:45:06 »
Beste Loes,

Dit soort sneeuwklokjes kun je het best bij een liefhebber of op een Gala kopen! Wat je ziet is wat je koopt!
Ik geloof dat Rudi 40 euro per stuk vroeg, en ze stonden nog op een pot. In totaal 3, ik vroeg hem om alle 3 in een keer, maar hij had er een beloofd. Toen heeft hij een prijs gemaakt voor 2 stuks. Geen 40 euro per stuk natuurlijk en prachtige planten!

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2011, 14:25:51 »
Gerard,ik koop ze ook liever van een liefhebber maar ken niemand die ze te koop aanbiedt.en iets bijzonders te ruilen heb ik niet .maar je hebt gelijk...op naar Nettetal.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2011, 21:24:24 »
Ik vind het alleen een beetje vreemd dat een redelijk grote bollenfirma krasnovii kan aanbieden. Ik ben dan altijd een beetje argwanend en denk dat ze er dan gewoon een ikariae of woronowii aanbieden! Bol lijkt me ook niet langgerekt genoeg voor een krasnovii!
Krasnovii zijn bovendien beschermd en vallen onder de cites!

Ik moet zeggen dat ik ook wel wat argwanend ben. Op basis van alleen de bol durf ik niet te garanderen dat het ook daadwerkelijk een krasnovii is. Al lijkt de bol toch wel wat langgerekter te zijn dan die van andere sneeuwklokjes. Ik denk dat dit niet duidelijk te zien is op de foto vanwege de hoek waaronder deze genomen is.

Krasnovii zijn bovendien beschermd en vallen onder de cites!

Ik mag toch wel hopen dat een grote naam als Dix de regels naleeft! Kan het niet gewoon zijn dat ze de bollen met de benodigde CITES documenten importeren? Of wellicht een toeleverancier hebben van binnen de EU?   

Sven als ik komend voorjaar aanwas heb, is er een gereserveerd voor jou om ergens voor te ruilen!

Bedankt, Gerard! Een aanbod waar ik graag op in ga!
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2011, 14:51:32 »
Volgens de Cites mag een zeer klein aantal verhandelt worden, dus eigenlijk gewoon niets!
Ik denk dat er een kweker in de Zuid zit die er af en toe een paar over heeft en via Dix verkoopt!

Ik hoop dat je een andere krijgt en er dan net zo uit ziet als op de volgende foto!

De grond die ik gebruik is 100% potgrond licht bemest en wortels groeien door de kisten heen in de klei eronder!

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2011, 14:54:20 »
En over binnen gekregen bollen gesproken Sven, ik heb 3 Gele binnen gekregen en ik hoop dat ze volgend jaar bloeien op het Gala!

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2011, 15:01:13 »
welke gele Gerard??? je maakt ons erg nieuwsgierig.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2011, 20:26:44 »
Ik denk dat er een kweker in de Zuid zit die er af en toe een paar over heeft en via Dix verkoopt!

De heer De Boer? Heb ik ooit wel eens een mailtje gestuurd, nooit antwoord op gekregen...

Ik hoop dat je een andere krijgt en er dan net zo uit ziet als op de volgende foto!

Ja dat hoop ik ook. Nog steeds geen reactie ontvangen van Van Tubergen. Sommige kwekers hebben blijkbaar toch wel wat moeite om hun (potentiele) klanten te bedienen; de vraag zal wel groot genoeg zijn... En ja, het is een prachtige sneeuwklok!

De grond die ik gebruik is 100% potgrond licht bemest en wortels groeien door de kisten heen in de klei eronder!

Ik vroeg het omdat een aantal, met name Engelse, liefhebbers turf mijden en zweren bij "loam-based" compost. Potgrond met turf zou te veel vocht vast houden en leiden tot allerlei problemen. Ik heb zelf een paar sneeuwklokjes in (grote) potten staan in 50% gewone potgrond en 50% perliet, een mix die door Janet van judyssnowdrops.co.uk wordt geadviseerd. Tot op heden geen problemen.  
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Probleem met geleverde bollen
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2011, 20:30:16 »
En over binnen gekregen bollen gesproken Sven, ik heb 3 Gele binnen gekregen en ik hoop dat ze volgend jaar bloeien op het Gala!

Het is je gelukt :o. Gefeliciteerd! Nu wordt het wel heel aanlokkelijk om de komende februari af te reizen naar De Zaanse Schans.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.