Auteur Topic: Verdwenen sneeuwklokjes  (gelezen 7496 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Verdwenen sneeuwklokjes
« Gepost op: 18 januari 2012, 22:36:12 »
Op het forum van The Scottish Rock Garden Club is door Steve Owen een leuke topic gestart. Hij heeft in beeld gebracht welke sneeuwklokjes naar zijn idee opgenomen zijn in de Bijbel, maar waarvan vervolgens nooit meer iets vernomen is. Zijn deze sneeuwklokjes inderdaad verdwenen? Wie informatie heeft over (een van) de betreffende sneeuwklokjes, wordt opgeroepen zich te melden. Wellicht beschikken de liefhebbers op dit forum ook wel over zodanige informatie en kunnen we een bijdrage leveren.

Steve Owen komt tot het volgende lijstje: Alexandra, Amberglow, Armistice Day, August, Barbara Buchanan's Late, Barguest, Beechwood, Beenak, Bob Nelson, Carina, Ceri Roberts, Chevrons, Crimea, Christmas Cheer, Crimean Emerald, Dame Margot Fonteyn, Denton, Derwish, Diana Broughton, Donna Buang, Dorothy Lucking, Double Top, Earliest, Elcatus, Eleanor's Double, Ellen Minnet, Ermine Ad Astra, Ermine Farm, Ermine Lace, Ermine Oddity, Ermine Ruby, Essie Huxley, Eva Turner, Fairlight, Fatty Arbuckle, Friedl, Genet's Giant, Gimli, Gladysdale, Green Maid, Greenpeace, Greenshank, Halo, Hardwick, Harlequin, Hazeldene, Hoddles Creek, Ida Maud, Ismail, Ispahan, Joan Weighell, Julia, Julie, July, June, Karneval, Katie Campbell, Kersen, Kinn McIntosh, Krabat, Lady Mary Grey, Lanarth, Light Bulb, Limey, Linnetts Green Tips, Little Joan, Long Tall Sally, Longfellow, L.P.Long, L.P.Short, Mafangza, Maid Marian, Margaret Markham, Maria, Matt-adors, Melbourne, Missenden Slender, Molly Watts, Mr Spoons, Norm's Late, Mystra, Oreanda, Orwell Greentip, Otto Fauser, Pat Mackenzie, Pelican, Peter Pan, Phil Bryn, Poseidon, Powelltown, Proliferation, Quintet, Rabbit Ears, Ragamuffin, Raveningham, Rheingold, Robert Berkeley, Robin Hall, Ron Ginns, Rowallane, Ruth, Ryton Ruth, Scissors, Shadow, Silvia, Six Leaves, Slim Jim, Snocus, Snow White's Gnome, Squib, Squire Burroughs, Tuesday's Child, Two Eyes, Valerie Finnis, Wandin, Warburton, Westburn, Wim en Yuletide.

Zo weet ik dat Gert-Jan van der Kolk twee jaar geleden tijdens de sneeuwklokjesdagen in Wolfheze een aantal "Kersen" aanbood. En "Snow White's Gnom" wordt momenteel vermeld op de lijst van Gunther Waldorf.



   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2012, 22:42:53 »

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2012, 23:08:31 »
Aardig initiatief van Steve Owen.
Valentin, in 2010 heb ik G. 'Kersen' bij jou gekocht. Hij doet het goed.
In 2011 heb ik G. 'Two Eyes' bij Gert Jan gekocht, die is inmiddels dus verdwenen, helaas.
Ik ben benieuwd, wat er verder boven water komt.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2012, 00:13:41 »
Ik heb er minstens zes van op het lijstje, en ik denk zelfs acht... dus het inventariswerk vraagt een big update.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012, 00:16:54 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2012, 16:39:19 »
Vandaag in de tuin een foto gemaakt van Gal. Greenpeace. Helaas na herhaaldelijk proberen lukte het niet om de foto te plaatsen.
Het steeltje van de bloem heeft echter een rare kronkel, hoort dit zo te zijn?
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2012, 11:34:44 »
Een kleine update:

Zeker is dat de volgende sneeuwklokjes nog bestaan: Fatty Arbuckle, Greenpeace, Kersen, Kinn Mackintosh, Little Joan, L.P. Short, L.P. Long, Poseidon, Ragamuffin, Raveningham, Robin Hall, Rowallane, Snocus, Snow White's Gnom, Tuesdays Child, Two Eyes, Valerie Finnis en Wim.

Waarschijnlijk geldt dit ook voor de volgende: Amberglow, Ermine Oddity, Essie Huxley, Eclatus, Ismail, Lady Buchanan's Late, Linnet Green Tips, Mr Spoons en Squire Burroughs.

Verdwenen is: Eva Turner.

Kun jij hier nog iets aan toevoegen, Valentin? Of iemand anders, natuurlijk!
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2012, 11:39:17 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2012, 17:25:29 »
Bestaat en bloeit hier in de tuin oook nog:
Light Bulb,
Green Maid(als het de echte is waarvoor ik hem vier jaar geleden inruilde, foto volgt allicht later op de week,),
Oreanda en wellicht ook
Ryton Ruth.
Die staan hier in de tuin in kleine polletjes, naast een aantal van diegene die je al vernoemde.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2012, 09:02:12 »
"Light Bulb" is inderdaad een bekende, die ik wel vaker aangeboden heb zien worden. Van "Oreanda" heb ik onderstaande foto gevonden op forum.garten-pur.de. En van "Ryton Ruth" staat een foto op www.galanthus-online.de. Dat laatste geldt ook voor "Amberglow", "Carina", "Chevron", "Denton", "Ermine Farm", "Greenpeace", "Lady Mary Grey", "Snow White's Gnom" en "Two Eyes". Ik ben benieuwd naar de foto van "Green Maid"!
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2012, 09:32:06 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2012, 09:33:16 »
Na alle ingekomen reacties, houdt Steve Owen nu een lijstje over aan sneeuwklokjes die verdwenen zouden zijn. In dit forum is gebleken dat een aantal hiervan toch nog in omloop zijn, te weten "Green Maid" (Valentin(?)), "Lady Mary Grey" (galanthus-online.de), "Light Bulb" (Valentin) en "Ryton Ruth" (galanthus-online.de en Valentin(?)). Wellicht kan iemand hier die ook actief is op het forum van de SRGC dit aan Steve Owen melden.
 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2012, 12:13:49 »
Ik zal dit eerstdaags oplijsten en posten op het SRGC forum Sven !  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2012, 12:18:24 »
 ((14 Misschien nog wel eerst even de definitieve reactie van Valentin afwachten met betrekking tot "Green Maid" en "Ryton Ruth". 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2012, 10:35:43 »
Nogmaals de Greenpeace met zijn kronkel onder/boven het vruchtbeginsel.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2012, 10:40:43 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2012, 10:37:54 »
Ongelofelijk, het is me gelukt.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2012, 10:59:34 »
Kun je een closeup van het blad plaatsen Lida? Ik denk dat ik wat zie maar weet het niet zeker --6

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Verdwenen sneeuwklokjes
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2012, 11:15:04 »
Kom net verwaaid uit de tuin, heb de "Greenpeace bezocht. Heeft geen kronkels meer nu de bloei wat verder is gevorderd. Zal wel voortvloeien uit de zienswijze en kennis van een leek.
Ik heb tot nu toe te weinig aandacht besteed aan de ontwikkeling en de groei van de Galanthus. Nu ik echter veelvuldiger in de tuin moet zijn wegens het wieden van springkruid valt me er gelukkig meer op.
Een close up van het blad is in voorbereiding.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl