Auteur Topic: galanthus identificatie  (gelezen 23935 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
galanthus identificatie
« Gepost op: 14 december 2010, 14:24:28 »
dit sneeuwklokje vond ik in mijn rotstuin dit voorjaar - Hopelijk komt hij  terug  in bloei in het voorjaar, want wegens werken in de rotstuin is het niet onmogelijk dat hij beschadigd is of per ongeluk verloren - dat is vaak het probleem met bollen , als ze uitgebloeid zijn ,weet je niet meer welke het zijn en bij aanplant of verplanten van planten in de buurt geraken ze soms per ongeluk bij de afval .
is dit een gekende soort ,
groetjes
Lily-Anne

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2010, 15:23:10 »
mooi klokje heb je daar,met leuke tekening!
zo een twee drie zie ik er geen benaamd sneeuwklokje in maar het zou om een elwesii elwesii kunnen gaan.ik ben geen expert dus wellicht schudt iemand anders zo een naam voor je uit de mouw.
het is altijd belangrijk bij de determinatie om ook het blad erbij te betrekken.is het blad bij dit sneeuwklokje omvattend?vrij breed grijzig blad,tamelijk fors klokje?dan mogelijk dus een elwesii.andere soortjes met een dubbele tekening vind je bijv bij gracilis en plicatus byzantinus.ook lijkt het net of er geen inkeping op de binnenste bloemblaadjes zit maar dat zal wel aan de foto liggen.als dat inderdaad zo is heb je een heel bijzondere!
en nu maar hopen dat hij terugkomt.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:galanthus identificatie
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2010, 21:42:21 »
dit sneeuwklokje vond ik in mijn rotstuin dit voorjaar - Hopelijk komt hij  terug  in bloei in het voorjaar, want wegens werken in de rotstuin is het niet onmogelijk dat hij beschadigd is of per ongeluk verloren - dat is vaak het probleem met bollen , als ze uitgebloeid zijn ,weet je niet meer welke het zijn en bij aanplant of verplanten van planten in de buurt geraken ze soms per ongeluk bij de afval .
is dit een gekende soort ,
groetjes
Lily-Anne

Is het een sneeuwklokje dat je gekocht hebt, of is het een spontane zaailing uit andere planten voortkomend in uw tuin, Lily-Anne? In het laatste geval is het een bastaard, of een mooier woord: een nog niet geregistreerde cultivar.
De tekening doet me alleszins denken aan Galanthus 'Armine'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:galanthus identificatie
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2010, 21:56:10 »
Lily-Anne,

leuk om zo'n speciaal sneeuwklokje te zien. Nog nooit één gezien met zo'n inkeping.
'Armine' is het niet, kijk hier maar: http://www.judyssnowdrops.co.uk/Plant_Profiles/Hybrids_Single/armine/armine.htm

Maar er zitten grotere kenners op dit forum. Valentin? Ruben?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re:galanthus identificatie
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2010, 23:11:57 »
hoi,

Het is inderdaad een selectie van elwesii! elwesii is de meest variabele species sneeuwklok. Als je 20 bollen opplant krijg er waarschijnlijk 18 verschillende tekeningen in!
Soms zitten daar wel leuke sneeuwklokjes in!
Of dit nieuw is of erg bijzonder zou ik niet zeggen! Het is anderzijds niet omdat het niet 'nieuw' is dat het niet mooi is!
Eigen vondsten betekenen altijd iets meer, nietwaar?
Een goeie stap in de richting voor het nog meer op zoek gaan naar leuke snowdrops?
:-d

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2010, 21:36:45 »
Lily-Anne
Ik weet ook niet welke cv het zou kunnen zijn. Het lijkt met enige zekerheid een G elwesii spss elwesii (dus geen monostictus, dwz met één binnenste merk) aangezien er twee (gespleten dus 4) merktekens zijn. Heb je een foto van het (typische) elwesii- blad?
Anderzijds, heb je bij het fotograferen van deze cv altijd gezien dat er geen 'apical notch' is? Met andere woorden, normaliter is er een inkeping aan de onderkant van de binnenste blloemblaadjes. Dit ontbreken van een apical notch is bv een kenmerk voor G krasnovii. Ontbreekt bij jouw Galanthus steeds die inkeping?
« Laatst bewerkt op: 30 december 2010, 20:58:23 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2010, 17:14:12 »
ja Lily-Anne,dat bedoelde ik dus,die inkeping
we staan in de rij om te ruilen als dat steeds zo is  ;D

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2010, 19:34:51 »
Ik heb de foto nog eens sterk uitvergroot. Het ontbreken van die notch is opvallend. Heb je een foto van  meerdere bloemen of is er maar één bloeiende bol? Als ik het blad bekijk zie ik wel achteraan rechts een hooded tip (dwz een beetje wittig, ietwat hoedvormig overkapt bladuiteinde ). Ik denk ook het grijzige blad te herkennen van een elwesii.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2010, 22:42:51 »
zie Lily-Anne,Valentin heeft ook interesse  ;D

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2010, 06:53:00 »
Logisch toch, alleen de tekening al vind ik leuk. Toch vermoed ik dat het een  G elwesii spss elwesii is.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:galanthus identificatie
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2010, 12:48:04 »
hoeveel van deze bollen zouden er zijn?

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:galanthus identificatie
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2010, 13:55:04 »
Ik denk dat het maar 1 bol zal zijn want hij stond tussen andere sneeuwklokjes - ik heb hem niet speciaal gekocht -ik zal er in het voorjaar eens extra op letten en er eens wat extra foto's van maken om identificatie nog makkelijker te maken .( als hij de rotstuin werken heeft overleefd )
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 19 december 2010, 16:32:04 door Lily-Anne Vereecken »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:galanthus identificatie
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2010, 15:36:24 »
Ja Lily-Anne ,je zal hem nu toch extra in de gaten moeten gaan houden want hij is nu wel bekend in "sneeuwklokjes-minnend" Vlaanderen en Nederland. Zo snel gaat dat , van onbekend naar de BV (ofBN)-status in no time.
Ik ben natuurlijk ook een cyclamen-man en daar zijn spontane zaailingen altijd oh zo interessant om volgen. 

Mijn planten zijn inmiddels niet helemaal ontevreden met de sneeuw vermoed ik. De neuzen van diverse Galanthussen stonden al redelijk boven de grond en ik vreesde een beetje voor strenge "kale" vorst...Dit dekentje zal wel van pas komen voor hen ,voor mij veel minder...

 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2010, 20:38:25 »
Strenge kale vorst is voor Galanthus niet meteen een probleem. Ik stelde vorige jaren vast dat de neuzen zich in beperkte mate kunnen 'terugtrekken'. In werkelijkheid verlagen ze de vochtconcentratie in de bovenste delen. De concentratie van achtergebleven stoffen zoals het galanthamine (tegen Alzheimer nu gebruikt) verhoogt dan weer. De cellen 'krimpen' daardoor in en de scheuten gaan deels de bodem in. Zeer snel (als de bodemtemperatuur even boven de 3-4°C komt, is het proces omkeerbaar.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:galanthus identificatie
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2010, 20:44:55 »
Natte winters zijn een groter probleem, Kris,  in het bijzonder voor de species gracilis, koenenianus, elwesii, reginae-olgae... Misschien hoort dit onder een andere thread? Ook de ontwikkeling van botrytis is erg onderhevig aan lange, natte winters. In wildkolonies of parkaanplantingen waar niet tijdig blad werd geruimd,  kun je dit erg goed observeren. Botrytis kan een heuse ravage in je collectie aanrichten op amper 2-3 dagen. Dit hoorde ik ook bij Michael Baron die destijs één van de National Collection Holders voor Galanthus was. Hij verloor een grote plot van honderden exemplaren van Galanthus 'Celadon' op amper drie dagen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2010, 17:20:59 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'