Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 299028 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #135 Gepost op: 24 januari 2014, 21:10:17 »
Een indrukwekkende verzameling heb je daar, Jos, en alle planten zien er bovendien piekfijn uit, de hand van de meester... .

Als ik een puntje van kritiek mag geven...uw Jan Neruda, ziet er nogal 'rose-aangelopen' uit. Het kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn, een foto zegt niet altijd alles, maar ik heb de indruk dat het geen Jan Neruda is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3084
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #136 Gepost op: 24 januari 2014, 22:13:53 »
@jos
Een indrukwekkende verzameling! Ben je het stadium van " liefhebber " al voorbij en heb je een kwekerij  opgezet ? Of is je rotstuin zo groot dat je op grote schaal planten kweekt ? Uit uw profiel kan ik dat niet opmaken .
Het valt me op dat je saxen zijn afgestroomd met witte steentjes - is het de bedoeling dat die kalk afgeven of is het toeval dat ze wit zijn ?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #137 Gepost op: 29 januari 2014, 17:02:53 »
Een streepje zon vandaag, na al de regen van de afgelopen dagen en een paar Saxen lieten zich al van hun beste kant zien :

De reuzebloemen van Saxifraga "Verona" beginnen zich langzaam te ontvouwen op de "Luckerhorn"




"Vecerni hvezda" (de engelse benaming postte Frankie al eerder, maar hij ontgaat me momenteel) staat hier nu zijn 3e bloeiseizoen en begint langzaam op een "plant" te lijken !  Een hele mooie trouwens vind ik !  ))7

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #138 Gepost op: 29 januari 2014, 19:07:26 »
"Vecerni hvezda" (de engelse benaming postte Frankie al eerder, maar hij ontgaat me momenteel) staat hier nu zijn 3e bloeiseizoen en begint langzaam op een "plant" te lijken !  Een hele mooie trouwens vind ik !  ))7

Was het niet "Evening Star " of zoiets Luc ?
Die staat hier ook zo goed als open maar geeft blijkbaar geen volle ruiker maar slechts hier en daar een bloempje. Aan de Saxofielen : is dit normaal ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #139 Gepost op: 29 januari 2014, 19:08:41 »
Een streepje zon vandaag, na al de regen van de afgelopen dagen en een paar Saxen lieten zich al van hun beste kant zien :
De reuzebloemen van Saxifraga "Verona" beginnen zich langzaam te ontvouwen op de "Luckerhorn"

Die heb ik ook altijd de moeite gevonden Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #140 Gepost op: 29 januari 2014, 21:06:10 »
"Vecerni hvezda" (de engelse benaming postte Frankie al eerder, maar hij ontgaat me momenteel) staat hier nu zijn 3e bloeiseizoen en begint langzaam op een "plant" te lijken !  Een hele mooie trouwens vind ik !  ))7

Was het niet "Evening Star " of zoiets Luc ?
Die staat hier ook zo goed als open maar geeft blijkbaar geen volle ruiker maar slechts hier en daar een bloempje. Aan de Saxofielen : is dit normaal ?

Jawel, Evening Star heet hij. Het is een saxje dat erg de moeite is. De extra grote zuiver zachtgele bloemen steken mooi af tegen de zilvergroene rozetten. Fraai zicht is dat.
Hier bloeit hij ook min of meer onregelmatig. Waarom ze dat soms doen is mij ook een raadsel. Ik zie dat hier ook vaak bij andere Saxifraga's zoals bijvoorbeeld 'Jan Neruda'. Het heeft wel als voordeel dat je op die manier bloemen hebt over een langere periode en dat is net misschien de bedoeling van deze planten, zodat bestuiving over een langere periode kan geschieden.
Wanneer het plots kan gaan vriezen zullen ook de knoppen die het verst staan, eerst sneuvelen. Knoppen die minder ver staan, worden doorgaans gespaard zodat je later na de vriesperiode alsnog bloemen hebt.
Maar alles op de keper beschouwd zie ik ook liever een 'volle plant in bloei'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #141 Gepost op: 29 januari 2014, 21:25:28 »
Hier bloeit hij ook min of meer onregelmatig. Waarom ze dat soms doen is mij ook een raadsel. Ik zie dat hier ook vaak bij andere Saxifraga's zoals bijvoorbeeld 'Jan Neruda'.

Over de Jan gesproken (ik bedoel de Neruda) .....die staat er hier bij als volgt. Jawel is nog een erg gewaardeerd cadeautje van de Frankie . ((12   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #142 Gepost op: 30 januari 2014, 21:03:04 »
Hier ben ik !
Ach, ja, 't was Neruda die er in wezen was, maar hij zal er nog zijn, weze het niet dat de verloren gewaande Koning Winter er plotseling zal wezen, en om zijn aanwezigheid dan te benadrukken, zal hij streng genoeg zijn om de Neruda die dan met zijn bloemen aan het pronken zal zijn, een koude poets te bakken ....
 --11 --3
Jawel, er was vandaag iets te doen met poëzie, vandaar dat ik, enkel vandaag, zo van die onwezenlijk rare dingen neerpen ....
 ;) -1(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #143 Gepost op: 30 januari 2014, 21:06:36 »
Een streepje zon vandaag, na al de regen van de afgelopen dagen en een paar Saxen lieten zich al van hun beste kant zien :

De reuzebloemen van Saxifraga "Verona" beginnen zich langzaam te ontvouwen op de "Luckerhorn"

(Link naar bijlage)


"Vecerni hvezda" (de engelse benaming postte Frankie al eerder, maar hij ontgaat me momenteel) staat hier nu zijn 3e bloeiseizoen en begint langzaam op een "plant" te lijken !  Een hele mooie trouwens vind ik !  ))7

Tja, het gebeurt mij ook, ik ben die 'Avondster' verloren .... snik.
Zelfs wat late stekjes baatten niet ...
Gelukkig groeit die wel in de buurt van de Luckerhorn. _01
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #144 Gepost op: 30 januari 2014, 21:07:26 »
Heb ik nog Saxen ?
En foto's ???
Wacht even, ik zal efkes zoeken ... ???
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #145 Gepost op: 30 januari 2014, 21:34:20 »
1/ Dit is er eentje dat een beetje gewillig is en het laat dus spontaan een bloempje zien. Natuurlijk wat schuchter, want hadden men die koning niet voorspeld?
Ik ben even zijn naam vergeten (van die koning). Ach ja, het Saxje heet 'Kineton', als je't mij vraagt, een wat koninklijke naam ...
2/ En dit is een echte koningin, de bloemen komen later, ik kan niet zonder een foto van ....'Queen Cumulus'
Oei, de koningin is niet echt presentabel genoeg, er hangt nog een zaaddoos aan van vorig jaar .... :o --6 --11 --3
3/ Net als de vorige twee, staat dit Saxje in Crevice Garden Number 2, volledig aangelegd met 'straatstenen'.
Het draagt de leuke naam 'Prosec'. Aan de bloem te zien is het er eentje met een stamboom, namelijk de megaseaeflora-stamboom.
Het is nog een beetje klein, maar iedereen moet klein beginnen, niet waar ?
Sommigen worden door een speling van de natuur ook nooit groot ...
4/ Dit is een wat grotere broer 'Prosec', maar die mag met wat marmerblokken spelen in plaats van met ordinaire stenen van de straat ...

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #146 Gepost op: 30 januari 2014, 21:35:13 »
Hier bloeit hij ook min of meer onregelmatig. Waarom ze dat soms doen is mij ook een raadsel. Ik zie dat hier ook vaak bij andere Saxifraga's zoals bijvoorbeeld 'Jan Neruda'.

Over de Jan gesproken (ik bedoel de Neruda) .....die staat er hier bij als volgt. Jawel is nog een erg gewaardeerd cadeautje van de Frankie . ((12

Hij ziet er bijzonder goed uit, Kris, en er zitten heel wat knopjes aan te komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #147 Gepost op: 30 januari 2014, 21:48:48 »
1/ Een close-up van de bloemekes van Saxifraga 'Antonio Vivaldi'. Een lekker ding met die stengelloze bloemen ...
2/ Hoeveel 'Allendale's' zijn er niet ? Te veel om op te noemen.
Allen van meneer Ray Fairbairn. Maar eentje heet NIET 'Allendale'.
Nee, die naam komt van meneer Ray zijn vrouw. Weet je het al ? Nee ?
Ik heb zijn vrouw al heeeeeel lang. Elk jaar opnieuw is ze veelbelovend en betoverend. Al staat ze met haar kapsel in de gutsende regen, het is immer piekfijn ...Door de jaren heen is ze wel wat corpulenter geworden, maar dat zal ons worst wezen ...
Let wel op, ze houdt er van zich in de zon wat te wentelen, maar ze heeft een beetje huidtype 2, dus mag ze slechts een kort tijdje genieten van de malse zonnestralen. En nee, je mag haar bloempje niet plukken. Dat kan ik niet toelaten !!!!!
 8) ;D -2(
3/ Die mevrouw verdient gewoon nog een foto ....
Wie zou die madam toch kunnen wezen ????
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2014, 21:50:40 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #148 Gepost op: 30 januari 2014, 21:51:34 »
Nu nog wat knopjes ....

1/ Dit is een van mijn favorieten, niet zo makkelijk, maar mits wat bescherming ...
    Favoriet vanwege de mooie bolvorm, nu nog meer want er stonden nog nooit zo veel knopjes op.
    Saxifraga x pulvilacina 'Niobe' is bij mij meestal karig met bloemen, niet dit jaar.  :D

2/ Altijd spannend als een nieuwe Sax. voor het eerst knopjes vertoont. Dit is Saxifraga 'Zita Markova', meegebracht van Karel Lang.
3/ Dit is ook zo bij Sax. 'Thor Heyerdahl'
4/ En dit exemplaartje is 'Martin Luther'

Zo te zien heeft Karel Lang weer een paar juweeltjes gekweekt, Jan, en ik ben al net zo benieuwd als jij hoe deze knopjes zich gaan openen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #149 Gepost op: 30 januari 2014, 21:58:24 »
Een streepje zon vandaag, na al de regen van de afgelopen dagen en een paar Saxen lieten zich al van hun beste kant zien :

De reuzebloemen van Saxifraga "Verona" beginnen zich langzaam te ontvouwen op de "Luckerhorn"

"Vecerni hvezda" (de engelse benaming postte Frankie al eerder, maar hij ontgaat me momenteel) staat hier nu zijn 3e bloeiseizoen en begint langzaam op een "plant" te lijken !  Een hele mooie trouwens vind ik !  ))7

Twee Karel Lang juweeltjes met mooie grote bloemen, en niet toevallig allebei gekweekt uit de Saxifraga marginata vorm die is verzameld door heer Edwards. En ook de fraaie S. 'Joy Bishop' komt uit die plant!!!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.