Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 299117 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #195 Gepost op: 2 februari 2014, 17:41:37 »
(nu kunnen onze Nederlandse lezers weer op zoek naar wat een "teljoor" wel mag zijn)...  -2( -2(
Zal  wel een 'kom' zijn, soepkom dus ))4.

 -2( -2( soepbord is juister, Cor, maar je zat in de buurt !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #196 Gepost op: 2 februari 2014, 20:47:27 »
Nog even een studie van Sax. 'Verona' waarvan de bloemen bijna zo groot zijn als "soepteljoren" (nu kunnen onze Nederlandse lezers weer op zoek naar wat een "teljoor" wel mag zijn)...  -2( -2(

Ook de bestuivers zijn er vroeg bij !

Ja Luc, die Verona is wel de moeite hé, jammer dat hij zo traag aangroeit. Mijn plant is al een jaar of vier en is nog maar zo groot.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #197 Gepost op: 2 februari 2014, 20:51:22 »
En ondertussen doet 'Evening Star' rustig verder. Een wat grotere plant moet beslist een eyecatcher zijn.
Ook de Engleria's beginnen stilaan hun bloeiwijze te ontwikkelen, in dit geval de knappe S. federici-augusti subsp. grisebachii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #198 Gepost op: 2 februari 2014, 21:53:31 »
Eén van mijn favoriete S. x megaseaeflora cultivars is de prachtige Saxifraga 'Karel Capek'. Deze plant is in 1975 gekweekt door Frantisek Holenka uit de combinatie S. 'Winifred' x S. burseriana. In 1978 is door Miroslav Kraus uit dezelfde combinatie een identieke plant gekweekt, althans dat staat in het boek Porophyllum Saxifrages van Radvan Horny et al. Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij zijn er momenteel wel twee verschillende vormen van de cultivar S. 'Karel Capek' in omloop, waarvan dit de mooiste is.





De cultivar S. 'Jan Neruda' werd in 1993 door Miroslav Kraus gekweekt uit bovengenoemde 2 S. 'Karel Capek' planten (die van Frantisek Holenka en die van Miroslav Kraus).

Een andere nakomeling van S. 'Karel Capek' is de fraaie cultivar S. NCC 'Discovery', die helaas niet de makkelijkste is om in goede conditie te houden. NCC staat voor Non Classifiable Cultivar, wat zoveel wil zeggen dat de afstamming niet volledig bekend is. Miroslav Kraus heeft S. 'Discovery' in 1993 gekweekt uit de combinatie S. 'Karel Capek' x S. 'Dwight Ripley'. De kwalificatie NCC wordt veroorzaakt doordat de afstamming van S. 'Dwight Ripley' niet volledig bekend is. Lincoln Foster heeft deze cultivar gekweekt uit S. lilacina, maar de vader is niet bekend. Hoewel ik deze plant de afgelopen maanden vrijwel steeds heb afgedekt met een glasplaat zijn de rozetten erg bruin geworden.




Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #199 Gepost op: 2 februari 2014, 22:09:24 »
Een andere mooie S. x megaseaeflora cultivar is S. 'Krakatit'. Frantisek Holenka heeft deze cultivar gekweekt in 1975, uit de combinatie S. burseriana x S. 'Winifred'.



S. 'Krakatit' is vaak gebruikt als ouder voor nieuwe cultivars, onder andere door Karel Lang. Een voorbeeld hiervan is S. 'Joyce Carruthers', die Karel in 2006 heeft gekweekt uit de combinatie S. 'Krakatit' x S. kotschyi.



Tot slot een cultivar die is gekweekt door Malcolm McGregor. Wat mij betreft één van de mooiste S. x poluanglica cultivars. S. 'Maria Callas' komt uit de combinatie S. poluniniana subspecies poluniniana x S. 'Winifred'. Deze cultivar bloeit heel vroeg en is wel wat gevoelig voor vorst, zoals te zien is aan onderstaande foto. Een deel van de bloemknoppen is vorige week kapot gevroren.


« Laatst bewerkt op: 2 februari 2014, 22:12:07 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #200 Gepost op: 2 februari 2014, 22:25:22 »
Een andere mooie S. x megaseaeflora cultivar is S. 'Krakatit'. Frantisek Holenka heeft deze cultivar gekweekt in 1975, uit de combinatie S. burseriana x S. 'Winifred'.

(Link naar bijlage)

S. 'Krakatit' is vaak gebruikt als ouder voor nieuwe cultivars, onder andere door Karel Lang. Een voorbeeld hiervan is S. 'Joyce Carruthers', die Karel in 2006 heeft gekweekt uit de combinatie S. 'Krakatit' x S. kotschyi.

(Link naar bijlage)

Tot slot een cultivar die is gekweekt door Malcolm McGregor. Wat mij betreft één van de mooiste S. x poluanglica cultivars. S. 'Maria Callas' komt uit de combinatie S. poluniniana subspecies poluniniana x S. 'Winifred'. Deze cultivar bloeit heel vroeg en is wel wat gevoelig voor vorst, zoals te zien is aan onderstaande foto. Een deel van de bloemknoppen is vorige week kapot gevroren.

(Link naar bijlage)
heel mooi, Hans, hier nog niks....

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #201 Gepost op: 2 februari 2014, 23:18:23 »
Eén van mijn favoriete S. x megaseaeflora cultivars is de prachtige Saxifraga 'Karel Capek'. Deze plant is in 1975 gekweekt door Frantisek Holenka uit de combinatie S. 'Winifred' x S. burseriana. In 1978 is door Miroslav Kraus uit dezelfde combinatie een identieke plant gekweekt, althans dat staat in het boek Porophyllum Saxifrages van Radvan Horny et al. Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij zijn er momenteel wel twee verschillende vormen van de cultivar S. 'Karel Capek' in omloop, waarvan dit de mooiste is.

Helemaal mee eens Hans ! Eén van de beste en mooiste S. 'Karel Capek' die ik al zag ! Het betere werk ..........   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #202 Gepost op: 3 februari 2014, 08:44:33 »
Eén van mijn favoriete S. x megaseaeflora cultivars is de prachtige Saxifraga 'Karel Capek'. Deze plant is in 1975 gekweekt door Frantisek Holenka uit de combinatie S. 'Winifred' x S. burseriana. In 1978 is door Miroslav Kraus uit dezelfde combinatie een identieke plant gekweekt, althans dat staat in het boek Porophyllum Saxifrages van Radvan Horny et al. Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij zijn er momenteel wel twee verschillende vormen van de cultivar S. 'Karel Capek' in omloop, waarvan dit de mooiste is.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

De cultivar S. 'Jan Neruda' werd in 1993 door Miroslav Kraus gekweekt uit bovengenoemde 2 S. 'Karel Capek' planten (die van Frantisek Holenka en die van Miroslav Kraus).

Een andere nakomeling van S. 'Karel Capek' is de fraaie cultivar S. NCC 'Discovery', die helaas niet de makkelijkste is om in goede conditie te houden. NCC staat voor Non Classifiable Cultivar, wat zoveel wil zeggen dat de afstamming niet volledig bekend is. Miroslav Kraus heeft S. 'Discovery' in 1993 gekweekt uit de combinatie S. 'Karel Capek' x S. 'Dwight Ripley'. De kwalificatie NCC wordt veroorzaakt doordat de afstamming van S. 'Dwight Ripley' niet volledig bekend is. Lincoln Foster heeft deze cultivar gekweekt uit S. lilacina, maar de vader is niet bekend. Hoewel ik deze plant de afgelopen maanden vrijwel steeds heb afgedekt met een glasplaat zijn de rozetten erg bruin geworden.


Mooie beelden en leerrijk tegelijkertijd Hans !  ((13  Voor een beetje extra kennis zijn wij altijd erkentelijk !  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #203 Gepost op: 3 februari 2014, 16:18:05 »
Al dat Saxengeweld hier.... ((14

Een beetje een trage start.
Maar deze Saxifraga 'Sherlock Holmes' laat wel een beetje kleur zien.


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #204 Gepost op: 3 februari 2014, 16:39:07 »
Al dat Saxengeweld hier.... ((14

Een beetje een trage start.
Maar deze Saxifraga 'Sherlock Holmes' laat wel een beetje kleur zien.

Heb je ook "Dr Watson" in de verzameling Matthias ??  :P ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #205 Gepost op: 3 februari 2014, 17:26:47 »
Al dat Saxengeweld hier.... ((14

Een beetje een trage start.
Maar deze Saxifraga 'Sherlock Holmes' laat wel een beetje kleur zien.

Heb je ook "Dr Watson" in de verzameling Matthias ??  :P ;)

Dat is een onafscheidelijk duo Luc. -2( Maar die mag wel in de collectie komen. ;)

Is zelfs al gepost in 2013..... ((12 :P

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?action=dlattach;topic=984.0;attach=59517;image

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #206 Gepost op: 3 februari 2014, 17:30:40 »
Al dat Saxengeweld hier.... ((14

Een beetje een trage start.
Maar deze Saxifraga 'Sherlock Holmes' laat wel een beetje kleur zien.

Heb je ook "Dr Watson" in de verzameling Matthias ??  :P ;)

Dat is een onafscheidelijk duo Luc. -2( Maar die mag wel in de collectie komen. ;)

Is zelfs al gepost in 2013..... ((12 :P

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?action=dlattach;topic=984.0;attach=59517;image

'k had het kunnen denken...  ))8 ))8  die Saxhybridiseurs zijn niet te stoppen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #207 Gepost op: 3 februari 2014, 18:44:21 »
Wat is onze Jan stil?

 ))4
Tuurlijk, ben altijd al een stille jongen geweest ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #208 Gepost op: 3 februari 2014, 21:43:04 »
Eén van mijn favoriete S. x megaseaeflora cultivars is de prachtige Saxifraga 'Karel Capek'. Deze plant is in 1975 gekweekt door Frantisek Holenka uit de combinatie S. 'Winifred' x S. burseriana. In 1978 is door Miroslav Kraus uit dezelfde combinatie een identieke plant gekweekt, althans dat staat in het boek Porophyllum Saxifrages van Radvan Horny et al. Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij zijn er momenteel wel twee verschillende vormen van de cultivar S. 'Karel Capek' in omloop, waarvan dit de mooiste is.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

De cultivar S. 'Jan Neruda' werd in 1993 door Miroslav Kraus gekweekt uit bovengenoemde 2 S. 'Karel Capek' planten (die van Frantisek Holenka en die van Miroslav Kraus).

Een andere nakomeling van S. 'Karel Capek' is de fraaie cultivar S. NCC 'Discovery', die helaas niet de makkelijkste is om in goede conditie te houden. NCC staat voor Non Classifiable Cultivar, wat zoveel wil zeggen dat de afstamming niet volledig bekend is. Miroslav Kraus heeft S. 'Discovery' in 1993 gekweekt uit de combinatie S. 'Karel Capek' x S. 'Dwight Ripley'. De kwalificatie NCC wordt veroorzaakt doordat de afstamming van S. 'Dwight Ripley' niet volledig bekend is. Lincoln Foster heeft deze cultivar gekweekt uit S. lilacina, maar de vader is niet bekend. Hoewel ik deze plant de afgelopen maanden vrijwel steeds heb afgedekt met een glasplaat zijn de rozetten erg bruin geworden.


Mooie beelden en leerrijk tegelijkertijd Hans !  ((13  Voor een beetje extra kennis zijn wij altijd erkentelijk !  ((4
De Hans is inderdaad een goede Saxenlesgever.
Wat hij niet gezegd heeft, is dat Joyce Carruthers de vrouw was van Zdnedek Zvolanek.
Ze is in 2010 jammerlijk overleden in een verkeersongeluk.
Ik heb de Sax die er naar vernoemd is, ook, en als ik die zie moet ik altijd aan die goedlachse, grappige ZZ-Top denken.
Wat ik net verteld heb, is zo grappig niet.  :'(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #209 Gepost op: 3 februari 2014, 22:00:36 »
In het koude Melle zijn de Saxen altijd een beetje achter. Niet moeilijk, met de bergen hier ... :o --6
Er zijn hier koude plaatsen, en er zijn hier ook nog plaatsen die nog kouder zijn dan de eerst vernoemde koude plaatsen ...
Zo heb ik een verhoogd bed, waar een hele boel Saxen in huizen. Daar zijn enkel nog maar knopjes te zien.
Elk jaar opnieuw bloeien die zeker een week tot veertien dagen later, dan die in de rotstuinen of andere verhoogde bedden.
De tovenarij van microklimaatjes, weet je wel.
Het voordeel hiervan is (alles heeft voordelen, hoe je het ook draait of keert) dat ik langer van de bloei kan genieten. 8)

Mensen die denken dat ik 'stil' zit, hebben het verkeerd voor.
Vorig jaar had ik een vijftigtal plantjes in stenen geplant.
Tegen het einde van dit jaar zullen dat er honderden zijn. Mijn boor heeft dus nog wat werk ....
Ik toon er wel niet veel beelden meer van, het zou op den duur tegensteken. Daarbij, het vergt heel wat tijd tegen dat de plantjes zich echt in de stenen gevestigd hebben, maar eens dat gebeurd is, dan is er geen houden meer aan.

Ik heb ook nog heel wat werk om mijn nieuwe rotstuintjes wat te vullen ...
Komt wel klaar ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen