Auteur Topic: Crocus 2017  (gelezen 92117 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #750 Gepost op: 7 oktober 2017, 17:17:58 »
Crocus asumaniae
Crocus ochroleucus
en een met een vraagteken Crocus pallasii

Heel mooie groepen van mooie soortjes Gerrit !  Ik neem aan dat je nu ook de eretitel van "Croconut" moet toebedeeld krijgen !  -2( -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #751 Gepost op: 7 oktober 2017, 17:21:16 »
Tussen alle drukte door en tussen de vele buien door (potje naar binnen gehaald om de bloemen open te krijgen ) :

Crocus pallasii - uit zaad van Oron Peri dat ik heb  gezaaid in 2012 en de originele planten of zaden werden door Oron verzameld op Mt Hermon in Israel ...
(De foto is niet top maar snel genomen met de iPhone binnen in huis )

Een hele mooie is dat Kris, en de foto is ook niet mis !  ((3


Dit heb ik als pallasii 'Homeri' Wim ? Mijn plant komt van Cyril ...

Wat een superding !  :o :o  .... en zwarte meeldraden.... dat alleen al..  ((6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #752 Gepost op: 7 oktober 2017, 17:25:29 »

Fingers crossed Wim !  Hopelijk zit er in de overblijvende zaailingen eentje (of meer) met zwarte meeldraden !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #753 Gepost op: 7 oktober 2017, 21:48:14 »
Er passeerde hier al fantastisch mooi materiaal de revue. Grote klasse, mannen!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #754 Gepost op: 7 oktober 2017, 21:59:49 »
Hmmm, had er wat meer uitleg bij moeten geven en het was beter geweest "ex" voor de 'Homeri' te zetten. De in 1996 als 'Homeri' verzamelde cultivar heeft idd zwarte meeldraden. De plant die ik hier toonde komt uit zaad van dezelfde plaats op het eiland Chios als waar Homeri voorkomt. 60% van de populatie daar heeft gele meeldraden, dus moet ik nu hopen dat één van de zaailingen ook zwarte meeldraden heeft, tot nog toe bloeide alleen maar de vorm met gele meeldraden hierboven, mooie vorm maar niet de echte Homeri....De jouwe is de echte, Kris. Een vegetatieve kloon van de oorspronkelijke verzameling.

 ((3  ((3 ((3

Ik hoop van harte dat er zo eentje tussen zit Wim , tussen jouw zaailingen ... ! En zeggen dat ik ooit 1  bolletje heb verzameld op Chios waarvan ik niet eens wist welke Crocus het was die aan die standaard beantwoordde  :o Dat plantje ben ik spijtig genoeg vorig jaar verspeeld , degene die ik kreeg van Cyril heb ik voorlopig nog ...
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2017, 22:02:57 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2017
« Reactie #755 Gepost op: 8 oktober 2017, 15:52:40 »
Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van de crocussen; volgens een kenner zou dit crocus kotschyanus ssp. cappadocicus moeten zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2017
« Reactie #756 Gepost op: 8 oktober 2017, 15:53:20 »
Een vroege crocus oreocreticus
Torhout, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crocus 2017
« Reactie #757 Gepost op: 8 oktober 2017, 22:54:22 »
Ook van mijn kant hartelijk welkom Wim! Je uitgebreide kennis is van onschatbare waarde voor onze vereniging!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #758 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:24:50 »
((3  ((3 ((3

Ik hoop van harte dat er zo eentje tussen zit Wim , tussen jouw zaailingen ... ! En zeggen dat ik ooit 1  bolletje heb verzameld op Chios waarvan ik niet eens wist welke Crocus het was die aan die standaard beantwoordde  :o Dat plantje ben ik spijtig genoeg vorig jaar verspeeld , degene die ik kreeg van Cyril heb ik voorlopig nog ...

Ik hoop het ook  ;) We zullen zien in de komende jaren. Goed dat je nog steeds de vorm van Cyril hebt.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #759 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:30:10 »
Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van de crocussen; volgens een kenner zou dit crocus kotschyanus ssp. cappadocicus moeten zijn.

Hmmm, krokusjes, Luc. Ben je wel zeker  ;)  :P Nu is het Crocus cappadocicus geworden, een soort in zijn eigen recht...volgens wat ik weet is deze enkel te onderscheiden van kotschyanus door 2 dingen, ofwel moet je weten waar hij verzameld is in het wild, ofwel doordat de knollen altijd op hun zij gaat gaan liggen in de grond, dat laatste is pas zichtbaar als je hem 2 jaar ongestoord in de grond laat. Deze kan trouwens buiten in de tuin. Fijne vorm wel.

Een vroege crocus oreocreticus

Leuk, de mijne staan hier in de startblokken.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #760 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:30:21 »
Ook van mijn kant hartelijk welkom Wim! Je uitgebreide kennis is van onschatbare waarde voor onze vereniging!

 ((13

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #761 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:46:19 »
Nog wat van deze week:

Crocus armeniensis, beschreven in 2016 uit de speciosus groep. Redelijk wat variatie mogelijk binnen de soort, de tweede bloem, van een andere knol staat klaar en ziet er helemaal anders uit.

Crocus gilanicus doet het bij mij in pot verschrikkelijk slecht, maar uitgeplant in een turfbed lijkt hij het wel te willen doen, hij houdt er niet van om volledig uit te drogen in de zome.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2017
« Reactie #762 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:49:58 »

Hmmm, krokusjes , Luc. Ben je wel zeker  ;)  :P Nu is het Crocus cappadocicus geworden, een soort in zijn eigen recht...volgens wat ik weet is deze enkel te onderscheiden van kotschyanus door 2 dingen, ofwel moet je weten waar hij verzameld is in het wild, ofwel doordat de knollen altijd op hun zij gaat gaan liggen in de grond, dat laatste is pas zichtbaar als je hem 2 jaar ongestoord in de grond laat. Deze kan trouwens buiten in de tuin. Fijne vorm wel.

Ik heb geen collectiedata. De zaden komen uit de SRGC sedex.
Denk je dat de bollen zich ook in een pot zullen wentelen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #763 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:50:29 »
Crocus asumaniae, behoeft geen introductie...voor mij niet onmiddellijk de mooiste van de krokusjes.

Crocus lycius, een krokus uit de cancellatus groep met wat blauwe lijntjes op de buitenkant van de petalen.

Crocus niveus, een Griekse soort met grote bloemen, die op een droge plaats in de open tuin kan, je ziet er heel vaak de blauwe vorm van aangeboden worden.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #764 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:52:19 »
Ik heb geen collectiedata. De zaden komen uit de SRGC sedex.
Denk je dat de bollen zich ook in een pot zullen wentelen ?

Ja, zeker! Ook in pot draaien ze zich op hun zij, je moet ze wel minstens 2 jaar ongestoord laten, zodat ze zeker de tijd hebben om zich op hun zij te draaien.