Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 242635 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Saxifraga 2013
« Gepost op: 30 december 2012, 15:06:51 »
Met de nodige kriebels open ik enthousiast dit nieuwe saxifragaseizoen waar ik en nog heel wat liefhebbers al een tijdje reikhalzend naar uit kijken. Laten we dit topic maar eens glans geven zoals we een topic nog nooit glans hebben gegeven. I'm ready!

Nog geen echt bloeiende planten maar lang zal het bij deze temperaturen niet meer duren.

Traditioneel is S. federici-augusti subsp. federici-augusti (foto 1 en 2) hier de plant die de spits afbijt. De kleine bloempjes zijn nog niet open, maar de roodpaarse kleur van de stengel en de schutbladeren is al ruim een maand zichtbaar! Deze Engleria is echt wel de moeite en reeds vele jaren één van mijn absolute favorieten.

S. 'Jorg' (foto 3) is ontstaan op de kwekerij van Eschmann in Zwitserland, is eveneens een Engleria van weergaloze schoonheid die nu ook al de bloemstengels aan het vormen is.

Deze beide Engleria's staan al zo'n vier jaar op de tuf, groeien traag aan maar vormen zeer compacte polletjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 15:12:14 »
Nog enkele andere saxjes vormen reeds volop knoppen, zoals deze andere favoriet, S. 'Jan Neruda'. (foto 1 en 2) De vele knoppen laten vermoeden dat een rijke bloei mij te beurt zal vallen. Laat ons hopen dat de vriezeman geen roet in het eten komt gooien.

Ook S. 'Beryl Bland' staat al ver. (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 20:55:51 »
Dat lijkt me een prima voornemen voor het nieuwe jaar. En waarom niet alvast beginnen, de saxen zijn er tenslotte ook vroeg bij dit jaar. Hieronder wat foto's die ik vandaag heb gemaakt.

Foto 1: Saxifraga x salmonica 'Maria Luisa', staat er om bekend dat ze vroeg bloeit.
Foto 2: Saxifraga x kewensis 'Big Ben' volgens het label, maar diezou volgens Horny et al wat later moeten gaan bloeien. Dit plantje was er vorig jaar zelfs nog iets rapper bij.
Foto 3 en 4: ik kocht deze plant onder een verkeerde naam en ben er nog niet achter welke cultivar het is. Gezien de vroege bloei zou het Saxifraga x kellerreri 'Johann Kellerer' of Saxifraga x landaueri 'Schleicheri' kunnen zijn. Wie het weetmag het zeggen!

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2012, 20:58:35 »
En waarom niet alvast beginnen, de saxen zijn er tenslotte ook vroeg bij dit jaar.

Euh sorry  ))4 Waar wonen jullie dan ? Hier zijn ze bijlange nog niet zo ver ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2012, 21:04:23 »
Nog een paar andere cultivars die bekend staan als vroegbloeiers.

Foto 1: Saxifraga x megaseaeflora 'Karel Čapek'.
Foto 2: Saxifraga x megaseaflora 'Krákatit'.
Foto 3: Saxifraga NCC ‘Večerní Hvězda’ (Evening Star).

Foto 4: Saxifraga NCC 'Cuprido' is minder bekend, een kweekproduct van Eschmann. Zal denk ik nooit erg populair worden vanwege de kleine bloemen, maar hij stond vandaag al wel in bloei. Dus daar doen we in de donkere dagen na Kerst niet moeilijk over, toch?!  ))8 ;D ;)
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2012, 22:05:05 »
En waarom niet alvast beginnen, de saxen zijn er tenslotte ook vroeg bij dit jaar.

Euh sorry  ))4 Waar wonen jullie dan ? Hier zijn ze bijlange nog niet zo ver ....

Aan de Vlaamse rivièra, hé Kris.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2012, 22:06:52 »
Nog een paar andere cultivars die bekend staan als vroegbloeiers.

Foto 1: Saxifraga x megaseaeflora 'Karel Čapek'.
Foto 2: Saxifraga x megaseaflora 'Krákatit'.
Foto 3: Saxifraga NCC ‘Večerní Hvězda’ (Evening Star).

Foto 4: Saxifraga NCC 'Cuprido' is minder bekend, een kweekproduct van Eschmann. Zal denk ik nooit erg populair worden vanwege de kleine bloemen, maar hij stond vandaag al wel in bloei. Dus daar doen we in de donkere dagen na Kerst niet moeilijk over, toch?!  ))8 ;D ;)

Is die Cuprido altijd zo vroeg, Hans?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2012, 09:10:01 »
Nog enkele andere saxjes vormen reeds volop knoppen, zoals deze andere favoriet, S. 'Jan Neruda'. (foto 1 en 2) De vele knoppen laten vermoeden dat een rijke bloei mij te beurt zal vallen. Laat ons hopen dat de vriezeman geen roet in het eten komt gooien.

Ook S. 'Beryl Bland' staat al ver. (foto 3)

Voor de vroege bloei heb ik S. 'Jan Neruda' maar weer op mijn verlanglijstje gezet. Die grijze kleur staat mij byzonder aan.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2012, 09:32:46 »
Als ik al dat ongeduld en enthousiasme zie, wed ik dat onze Saxifraga fanaten in plaats van vuurwerk af te steken met oudejaar, de vuurpijlen laten aanrukken bij de eerste bloei van hun schatten !  )vw) )vw) )vw) 10))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2012, 11:15:03 »
Dat lijkt me een prima voornemen voor het nieuwe jaar. En waarom niet alvast beginnen, de saxen zijn er tenslotte ook vroeg bij dit jaar. Hieronder wat foto's die ik vandaag heb gemaakt.

Foto 1: Saxifraga x salmonica 'Maria Luisa', staat er om bekend dat ze vroeg bloeit.
Foto 2: Saxifraga x kewensis 'Big Ben' volgens het label, maar diezou volgens Horny et al wat later moeten gaan bloeien. Dit plantje was er vorig jaar zelfs nog iets rapper bij.
Foto 3 en 4: ik kocht deze plant onder een verkeerde naam en ben er nog niet achter welke cultivar het is. Gezien de vroege bloei zou het Saxifraga x kellerreri 'Johann Kellerer' of Saxifraga x landaueri 'Schleicheri' kunnen zijn. Wie het weetmag het zeggen!


Ik ben nu even niet thuis, Hans, maar begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar mijn eigen saxen.
De afstand Soesterberg-Leusden is niet zo ver.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2012, 12:10:07 »

Is die Cuprido altijd zo vroeg, Hans?

Dat weet ik niet Frankie, het is de eerste keer dat hij hier bloeit. Ik kocht in 2010 een flinke plant van Eschmann, maar die ging al vlot naar de pielekwaken.  :-\  --13
Ik heb toen een paar stekjes aan de wortel weten te krijgen. Het plantje op de foto is één van die stekjes.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2012, 12:13:49 »
Ik ben nu even niet thuis, Hans, maar begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar mijn eigen saxen.
De afstand Soesterberg-Leusden is niet zo ver.

Ik zou niet te lang weg blijven Gerard. Anders mis je het één en ander aan bloei. Het is de laatste dagen erg snel gegaan met de saxen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2012, 12:16:31 »
Hier zijn ze bijlange nog niet zo ver ....

Wat mij betreft hadden ze nog wel een maandje mogen wachten.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2012, 16:34:37 »

Is die Cuprido altijd zo vroeg, Hans?

Dat weet ik niet Frankie, het is de eerste keer dat hij hier bloeit. Ik kocht in 2010 een flinke plant van Eschmann, maar die ging al vlot naar de pielekwaken.  :-\  --13
Ik heb toen een paar stekjes aan de wortel weten te krijgen. Het plantje op de foto is één van die stekjes.


Klinkt bekend in de oren. Heb vroeger ook wel eens planten gekocht bij Eschmann, zelfde verhaal, een snelle dood, gelukkig nog wat rozetjes kunnen stekken om de soort te kunnen behouden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2012, 16:39:30 »
Hier zijn ze bijlange nog niet zo ver ....

Wat mij betreft hadden ze nog wel een maandje mogen wachten.

Ben ik volledig mee eens, Hans.
Lichtervelde, West-Vlaanderen