Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 243838 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #555 Gepost op: 30 maart 2013, 18:57:35 »
1. Saxifraga 'Gerard Philipe'.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2013, 21:49:00 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #556 Gepost op: 30 maart 2013, 21:33:58 »
Dank voor de info, Bart.
Vervelende schaaldieren !

Hierbij een foto van Saxifraga corymbosa in knop.
Speciaal om Frankie te doen watertanden. ;D

Dat is de enigste botanische Engleria die ik nog niet heb, Jan. Nog een jong plantje zo te zien. Daar heb je waarschijnlijk geen extra materiaal van?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #557 Gepost op: 30 maart 2013, 21:38:23 »
Waarschijnlijk is deze maand maart een van de koudste sinds lange tijd. --8
De bloemontwikkeling van de Saxen heeft nog nooit zo lang geduurd. Terwijl de eerste redelijke bloei van een Saxifraga bij mij al plaatsvond begin januari, zijn we nu bijna drie maand verder. Dat wil dus zeggen dat de meeste Saxen toen al met knoppen klaar zaten, die ondertussen ettelijke malen vriestemperaturen moeten doorstaan hebben. Met als gevolg dat de eerste bloemen die nu verschijnen in vele gevallen misbaksels zijn.

1/ Hierbij Saxifraga 'Antonio Vivaldi' met een paar bloemen. Een andere Sax. 'Antonio Vivaldi' bloeide al drie maand eerder. :o --6
2/ Deze hier heeft er niet veel last van, Saxifraga 'Cio-Cio-San', een cultivar tot stand gekomen door Sax. lowndesii met Sax. poluniniana te kruisen. Als je 't mij vraagt, een van de prachtigste Saxen.
Bloemen op het kussen, mooie vorm van de bloem en een fijn roos kleurtje. ((14
3/ Saxifraga 'Allendale Charm' in mijn goot ziet er erbarmelijk uit, dit in tegenstelling tot dit exemplaar dat bescherming kreeg van een grote marmersteen. ;D
4/ Saxifraga 'Tenerife', in Engeland staan die in grote potten en winnen ze meestal een prijs. Deze is wat meer bescheiden en staat in mijn klein zandsteentuintje.

Die Cio-Cio-San is inderdaad een mooike, Jan, moet ik mij ook maar eens aanschaffen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #558 Gepost op: 30 maart 2013, 21:40:25 »
Deze plant heb ik gekocht als Saxifraga marginata 'Milica'. Volgens de beschrijving zou deze cultivar grote rozetten moeten hebben, maar dat heeft deze plant niet. Misschien komt dat doordat de plant in de tuin staat en niet in een Alpiene kas (foto 1).
Eén van de oudste cultivars is Saxifraga x boydii 'Cherrytrees'. Helaas zijn de meeste planten die onder deze naam worden verkocht worden niet de echte S. 'Cherrytrees' en dat geldt ook voor deze plant (foto 2). De plant groeit mooi compact, maar de bloemen zijn nog al teleurstellend omdat de bloemblaadjes erg small zijn. Nu nog in knop.
Ook deze Saxifraga 'Marco Polo' is nog in knop (foto 3). Een geweldig mooie cultivar en zoals Gert Hoek heeft laten zien heeft Karel Lang inmiddels nog een aantal andere cultivars gekweekt uit Saxifraga pulchra.
Deze Saxifraga x bilekii 'Castor' staat al een paar jaar in m'n tuin en blijft heel mooi compact (foto 4).



Ook hier staat die schitterende 'Marco Polo' immers zo ver. Ik zie er naar uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #559 Gepost op: 30 maart 2013, 21:48:09 »
Saxifraga x poluanglica 'Gregor' (hofmeister)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #560 Gepost op: 30 maart 2013, 21:53:13 »
Hmm, bij de Gerrit staan de Saxen al een beetje verder in hun supertrage ontwikkeling door ons tijdelijke bergklimaat. ::)

Frankie, als de omstandigheden het mij toelaten zal ik proberen die Sax. corymbosa wat te koesteren en te vermeerderen. --14 ;D

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #561 Gepost op: 30 maart 2013, 22:17:46 »
Nog wat Saxen voor de aardigheid : 8)

1/ Saxifraga burseriana 'Princess' waar nog geen onverlaat van een pissebed zijn buitenaardse kaken in gezet heeft. ;D
2/ Een oppositifolia die al een eeuwigheid in mijn rotstuin staat, ooit meegebracht van de bergjes, staat nu ook op een soort berg. Het spel geeft niet al te veel bloemen, maar diegene die er op staan zijn van die grote. :-*
3/ Saxifraga 'Cumulus' in mijn zandrotstuintje, krijgt redelijk wat zon, dus een beetje vroeger dan de andere 18 Cumulussen in mijne hof.
4/ Saxifraga 'Kathleen', moest mijn vrouw weten dat ik zo veel met Kathleen bezig ben !
Dit wordt eigenlijk een waterval 'Kathleen'. ((7
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #562 Gepost op: 1 april 2013, 21:40:50 »
Het gaat bijzonder traag met de saxjes en sommigen zullen niet meer bloeien dit voorjaar, bij sommige lijken de bloemknoppen toch verloren.
S. burseriana var. burseriana (foto 1) staat nu op zijn best, een magnifieke sax is dat en de bloei is echt voortreffelijk dit jaar ondanks de wisselvallige winter.
S. 'Jan Neruda' (foto 2 en 3) heeft het zwaar te verduren gehad maar laat nu toch nog een beperkt aantal van zijn mooie grote bloemen zien.
Hetzelfde geldt voor S. 'Jenkinsae' (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #563 Gepost op: 1 april 2013, 21:45:47 »
S. 'Gregor' (foto 1) gaat er ook eens aan beginnen.
S. 'Hidde' (foto 2)
S. oppositifolia 'Col Du Pourtalet' (foto 3) is een goedbloeiende selectie met kleinere bloemen.
S. burseriana 'Prince Hall' (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #564 Gepost op: 1 april 2013, 23:18:27 »
Mooi Frankie.
De 'Riviera' heeft weer een paar streepjes voor. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #565 Gepost op: 2 april 2013, 18:51:56 »
S. 'Gregor' (foto 1) gaat er ook eens aan beginnen.
S. 'Hidde' (foto 2)
S. oppositifolia 'Col Du Pourtalet' (foto 3) is een goedbloeiende selectie met kleinere bloemen.
S. burseriana 'Prince Hall' (foto 4)

Mooi allemaal, Frankie. Col du Portalet staat bij mij in de knop.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #566 Gepost op: 2 april 2013, 21:44:17 »
Voilà zie, mijn koningkoppel van vorig jaar, moet je eens zien hoe belabberd dat er dit jaar uitziet.
Het betreft Saxifraga 'Allendale Charm' en Sax. 'Peach Melba' die hun leven moeten slijten in mijn goot.
Doordat Koning Winter 3 maand lang vriestemperaturen op ons en de Saxen afgestuurd heeft, terwijl de knopvorming al heel ver gevorderd was, zijn er heel wat bloemen en knoppen naar de knoppen. Er waren nochtans meer knoppen dan vorig jaar, zucht ...
In de goot hadden ze het nog harder te verduren, gegeseld door de gure oostenwind die ook langs van onder kon toeslaan. Die goot 'hangt' immers in de lucht.
Hierbij twee foto's van het resultaat :  -3(

1/ 'Allendale Charm', weinig charmant, de bloemen zijn vervroren, komen misvormd open en na twee dagen zijn ze al aan het verdorren.
2/ 'Peach Melba', een hele resem bloemen zonder bloemblaadjes ?  :o

Tja, meestal toont men niet de flauwe resultaten. :-\
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #567 Gepost op: 2 april 2013, 21:52:11 »

Tja, meestal toont men niet de flauwe resultaten. :-\

Ze horen er nu eenmaal bij Jan !  ((15  Het getuigt van moed dat je ons ook de problematische kanten van onze hobby laat zien...  -7(
De afgelopen weken en maanden waren nu ook wel exceptioneel te noemen...  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #568 Gepost op: 2 april 2013, 21:57:25 »
Toch zijn er nog Saxen die er nog redelijk uitzien, het microklimaat zorgt er toch voor dat hier en daar de bloemen geen last van de vriezeman hebben.

1/ Saxifraga 'Allendale Hobbit' een paar bloempjes open. )))6
2/ Saxifraga 'Karel Capek' in mijn laatste nieuwe crevice garden doet het voortreffelijk. :D
3/ Kijk eens aan, 'Allendale Charm' in dat zelfde rotstuintje doet het niet slecht. 8)
4/ Saxifraga burseriana 'Major', heeft meestal meer last van etend ongedierte dan van de koude. ::)
« Laatst bewerkt op: 2 april 2013, 22:00:16 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #569 Gepost op: 2 april 2013, 22:08:21 »
Het is inderdaad niet alleen maar kommer en kwel, Jan - ik toonde hem al eerder, maar gezien de frigobox toestanden blijft hij ongehoord lang volop bloeien : mijn exemplaar van Sax. burseriana major
Harelbeke-West-Vlaanderen