Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 110442 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2013, 21:01:27 »
Wow Frankie !!
Ik hoop dat je nog veel foto's hebt . Je hebt me echt zin doen krijgen om Wallis op het verlanglijstje te zetten !

Zeker doen, Lily-Anne, ik ben van plan om er zeker nog terug te keren. Wallis is een niet alleen vegetatief heel interessant, maar ook landschappelijk is dit een uitzonderlijke streek.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2013, 21:03:03 »
Een eerste Androsace, nl. A. obtusfifolia.

Kan je zo een zaadpeulen laten staan Frankie?

Je zal het misschien niet geloven, Lily-Anne, maar ik ben er niet aan geweest. Trouwens, ook geen tijd om zaden te verzamelen. Foto's nemen, rondkijken, ontdekkingen doen, je komt er tijd en ogen te kort!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #32 Gepost op: 14 december 2013, 21:08:45 »
Deze Pedicularis is hier vrij algemeen. Een prachtsoort, maar ik kan er geen naam op plakken. Iemand een idee? Spijtig dat ze ondoenlijk zijn in cultuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #33 Gepost op: 14 december 2013, 21:47:01 »
Onze uitvalsbasis in Wallis, is het kleine bergdorpje Rosswald, gelegen op zo'n 1930 m, boven het grotere Brig in het Rhonedal. Deze charmante (foto 1 en 3)  bergchalet is onze verblijfplaats. Een heerlijk plekje, zo rond de boomgrens met een uitzicht tot ver in het Rhonedal.

Alvast een prachtige omgeving Frankie ! Na het mooie avontuurlijke artikel in het rotsplantenforum komt nu dan het botanisch gedeelte . Zo te zien is Wallis een schatkamer vol plantensoorten !!! Ik keek eigenlijk al een tijdje uit naar uw reportage en ben heel erg benieuwd wat daar allemaal te zien is !  ((11 ((11 ((11
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #34 Gepost op: 14 december 2013, 22:19:58 »
Merci Kris, hier alvast nog eens een beklijvend plaatje van de omgeving van die magnifieke Aletschgletsjer. (Link naar bijlage) Je komt er ogen tekort, soms zou je nog vergeten dat hier planten groeien ook.

Fantastische beelden Frankie  - stuk voor stuk postkaarten.
Tegelijkertijd ook beangstigend, want op dit beeld zie je immers heel goed hoe veel de gletsjer is afgesmolten.
Boven de gletsjer zie je duidelijk hoeveel dikker hij indertijd was, je ziet goed de rand tot waar het ijs ooit kwam.
Ik stond op quasi dezelfde plek zo'n 25 jaar geleden en de ijsmassa is sindsdien serieus afgenomen...  :( :(

Gelukkig kunnen we voorlopig toch nog van die groots- en schoonheid genieten !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #35 Gepost op: 14 december 2013, 22:33:19 »
Vooral daar is de opwarming van de aarde goed te zien, Luc. De Aletschgletsjer mag dan nog de grootste zijn in de Alpen, vroeger was hij inderdaad een stuk dikker en langer. En het slechte nieuws is, dat het alsmaar sneller gaat... waar gaat dit eindigen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #36 Gepost op: 14 december 2013, 22:34:52 »
Onze uitvalsbasis in Wallis, is het kleine bergdorpje Rosswald, gelegen op zo'n 1930 m, boven het grotere Brig in het Rhonedal. Deze charmante (foto 1 en 3)  bergchalet is onze verblijfplaats. Een heerlijk plekje, zo rond de boomgrens met een uitzicht tot ver in het Rhonedal.

Alvast een prachtige omgeving Frankie ! Na het mooie avontuurlijke artikel in het rotsplantenforum komt nu dan het botanisch gedeelte . Zo te zien is Wallis een schatkamer vol plantensoorten !!! Ik keek eigenlijk al een tijdje uit naar uw reportage en ben heel erg benieuwd wat daar allemaal te zien is !  ((11 ((11 ((11

Merci Danny, Wallis is inderdaad een schatkamer van planten, een prachtig gebied dat bijna zijn gelijke niet kent.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #37 Gepost op: 14 december 2013, 22:39:49 »
gletsjer zijn prachtig om te zien en het is inderdaad zonde dat ze zo hard smelten.
Waar wij zelf de verantwoording van zijn.
maar misschien een voordeel voor ons is. dat ons rotsplantengebied groter gaat worden.
wij of andere liefhebbers over enkele jaren op die plek ook kunnen gaan zoeken en prachtige foto's gaan maken.
maar een nadeel is dat we dan weer meer tijd nodig hebben om te gaan zoeken naar prachtige planten.
maar ja hoe je het went of keert prachtige beelden.
Zeker de moeite waard daar heen te gaan

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #38 Gepost op: 15 december 2013, 09:07:39 »
Zou die Pinguicula leptoceras hier ook kunnen overleven buiten?

Ja, Lily-Anne, perfect te doen buiten, het is zelfs één van de soorten die kalk verdraagt, dus een gat in een tufsteen, opgevuld met turf en constant nat gehouden en daar zal hij het perfect doen!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #39 Gepost op: 15 december 2013, 09:24:13 »
Vooral daar is de opwarming van de aarde goed te zien, Luc. De Aletschgletsjer mag dan nog de grootste zijn in de Alpen, vroeger was hij inderdaad een stuk dikker en langer. En het slechte nieuws is, dat het alsmaar sneller gaat... waar gaat dit eindigen?

Het zal eindigen bij het begin zeker Frankie...  :(  men voorspelt het verdwijnen van de gletsjers in de Alpen tegen het eind van de eeuw...  --13  Als deze doemdenkers gelijk krijgen zullen onze nakomelingen niet weten wat ze missen... al kunnen ze dan nog altijd naar jouw prachtige foto's op het Forum kijken natuurlijk !  ;D
Ik kijk wel uit naar je verdere beelden.   ((14 Ik heb in het verleden zowat alle valleien die Wallis rijk is in alle windrichtingen doorkruist en ik zal het bijzonder interessant vinden om alleen al de evolutie te zien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #40 Gepost op: 15 december 2013, 09:39:28 »
Vooral daar is de opwarming van de aarde goed te zien, Luc. De Aletschgletsjer mag dan nog de grootste zijn in de Alpen, vroeger was hij inderdaad een stuk dikker en langer. En het slechte nieuws is, dat het alsmaar sneller gaat... waar gaat dit eindigen?

Het zal eindigen bij het begin zeker Frankie...  :(  men voorspelt het verdwijnen van de gletsjers in de Alpen tegen het eind van de eeuw...  --13  Als deze doemdenkers gelijk krijgen zullen onze nakomelingen niet weten wat ze missen... al kunnen ze dan nog altijd naar jouw prachtige foto's op het Forum kijken natuurlijk !  ;D
Ik kijk wel uit naar je verdere beelden.   ((14 Ik heb in het verleden zowat alle valleien die Wallis rijk is in alle windrichtingen doorkruist en ik zal het bijzonder interessant vinden om alleen al de evolutie te zien.

Laat ons inderdaad hopen dat het zo'n vaart niet zal lopen. Misschien dat er toch nog een klein stukje zal overblijven van deze grote gletsjer. Voor al die kleinere gletsjers ziet het er wel beroerd uit.
Wat je ook soms hoort is, dat wanneer al dat (zoet) gletsjerwater zich zal mengen in de zee, de concentratie zout lager zal komen te liggen en op die manier zou de (warme) gunstige golfstroom zijn invloed verliezen op West-Europa. Dit zou dus een afkoeling betekenen. Misschien toch weer kans op gletsjervorming???

Ik denk dat ik het zekere voor het onzekere zal nemen, en de komende jaren deze gebieden nog eens zal doorkruisen en er van genieten, nu het nog   kan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #41 Gepost op: 15 december 2013, 09:43:07 »
Over genieten gesproken...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #42 Gepost op: 15 december 2013, 09:45:39 »
Soldanella alpina, nog één van die verrukkingen uit sneeuw- en gletsjergebieden kon ik er met mondjesmaat vinden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #43 Gepost op: 15 december 2013, 09:46:40 »
Nog enkele.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #44 Gepost op: 15 december 2013, 09:54:35 »
Over genieten gesproken...

Laat ze dan maar doen met hun games ,Wi's en ander tuig.
Dit is inderdaad het enige echte en ware genieten Frankie ! Ik zou zo je plekje willen innemen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "