Auteur Topic: De ronde van Noord-Italië  (gelezen 45737 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2012, 11:31:15 »
Check this out: de puinhellingsplant bij uitstek, Linaria alpina in zijn beste verschijningsvorm. Is hij niet mooi? Ik dacht van wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #31 Gepost op: 5 augustus 2012, 11:38:51 »
Dat heet nu echte liefde plant en keien samen.
Had jij bij de wandeling ook bij de silene dat je hem eerst veel aantrof daarna weinig en dan weer veel.
Bij ons laatste wandeling in solden hadden wij veel Silene acaulis gezien eerst heel veel even niks en enkele meters verder op
weer in over vloet werkelijk prachtig ((12 ((12

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #32 Gepost op: 5 augustus 2012, 11:51:39 »
Check this out: de puinhellingsplant bij uitstek, Linaria alpina in zijn beste verschijningsvorm. Is hij niet mooi? Ik dacht van wel.

Wat een vraag Frankie - hij ziet er prachtig uit - heel fel gekleurd ook !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #33 Gepost op: 5 augustus 2012, 12:16:56 »
 ((6 ((6 ((6 ((7 ((7 ((7
wow wij hebben ze ook in solden gezien maar mijn foto's zijn mislukt. --13 --13
Het weer was toen te slecht en daarom geniet ik meer van jou foto's.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #34 Gepost op: 5 augustus 2012, 12:37:27 »
Ik heb mijn Salix in topic 'Dolomieten 2012' reticulata genoemd. Hij lijkt wel dezelfde te zijn. Die wilgjes daar zouden best al wel heel oud kunnen zijn. Ze hebben vaak van die gekromde takken, net zoals jouw wilg met steen.

Die foto met vlinder op Linaria alpina is wel erg mooi hoor.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #35 Gepost op: 5 augustus 2012, 16:33:11 »
In de kalkrijke brentadolomieten vind je er ook wat heestertjes, zoals deze heerlijk geurende Daphne. (foto 1,2 en 3) Wie weet om welke soort het gaat?
Volgens mij Daphne cneorum, liggend struikje met "rechte" takjes, bloemen in trosjes van 6 - 10.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #36 Gepost op: 5 augustus 2012, 20:51:35 »
Hey Frankie , Prachtige beelden heb je daar al laten zien!!!  ((14  We krijgen daar nooit genoeg van !!!
Ik ben benieuwd naar het verdere avontuur......
Ik heb vorig jaar ook een uitstap gemaakt in dit prachtige natuurpark, maar dan helemaal in zuiden, is inderdaad niet erg toegankelijk.
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #37 Gepost op: 5 augustus 2012, 21:30:02 »
Hey Frankie , Prachtige beelden heb je daar al laten zien!!!  ((14  We krijgen daar nooit genoeg van !!!
Ik ben benieuwd naar het verdere avontuur......
Ik heb vorig jaar ook een uitstap gemaakt in dit prachtige natuurpark, maar dan helemaal in zuiden, is inderdaad niet erg toegankelijk.

Merci Danny, er staat nog heel wat moois klaar. Welke uithoek hebben jullie dan bezocht vorig jaar?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #38 Gepost op: 5 augustus 2012, 21:38:09 »
In de kalkrijke brentadolomieten vind je er ook wat heestertjes, zoals deze heerlijk geurende Daphne. (foto 1,2 en 3) Wie weet om welke soort het gaat?
Volgens mij Daphne cneorum, liggend struikje met "rechte" takjes, bloemen in trosjes van 6 - 10.

Neen Cor, ik twijfelde tussen D. cneorum en D. striata. De eerste heeft inderdaad 6-10 bloemen per tros en D. striata heeft er 8 tot 12. Als je goed de bloemen telt, tel je er 12. Dus moet dit D. striata zijn.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2012, 21:41:06 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #39 Gepost op: 5 augustus 2012, 22:02:05 »
Ik heb mijn Salix in topic 'Dolomieten 2012' reticulata genoemd. Hij lijkt wel dezelfde te zijn. Die wilgjes daar zouden best al wel heel oud kunnen zijn. Ze hebben vaak van die gekromde takken, net zoals jouw wilg met steen.

Die foto met vlinder op Linaria alpina is wel erg mooi hoor.

Mijn excuses, Gerrit, het is inderdaad S. reticulata.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #40 Gepost op: 5 augustus 2012, 22:54:07 »
Volgens mij Daphne cneorum, liggend struikje met "rechte" takjes, bloemen in trosjes van 6 - 10.

Neen Cor, ik twijfelde tussen D. cneorum en D. striata. De eerste heeft inderdaad 6-10 bloemen per tros en D. striata heeft er 8 tot 12. Als je goed de bloemen telt, tel je er 12. Dus moet dit D. striata zijn.
Jij hebt de plant in levende lijve gezien Frankie, ik zie alleen een foto. Ik zou niet alleen op het aantal bloemen determineren. Als het D. striata is, dan zouden de takken kaal moeten zijn en de bladeren aan de takeinden samengedrongen moeten staan, in combinatie met het aantal bloemen ))4.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #41 Gepost op: 6 augustus 2012, 19:09:50 »
Volgens mij Daphne cneorum, liggend struikje met "rechte" takjes, bloemen in trosjes van 6 - 10.

Neen Cor, ik twijfelde tussen D. cneorum en D. striata. De eerste heeft inderdaad 6-10 bloemen per tros en D. striata heeft er 8 tot 12. Als je goed de bloemen telt, tel je er 12. Dus moet dit D. striata zijn.
Jij hebt de plant in levende lijve gezien Frankie, ik zie alleen een foto. Ik zou niet alleen op het aantal bloemen determineren. Als het D. striata is, dan zouden de takken kaal moeten zijn en de bladeren aan de takeinden samengedrongen moeten staan, in combinatie met het aantal bloemen ))4.

Wel Cor, de determinatie op basis van het aantal bloemen heb ik gevonden in twee verschillende boeken, dus denk ik dat ik me daaraan zal vasthouden. Je kan trouwens ook op de foto's zien dat de bladeren gegroepeerd zijn samen met de bloemen, zoals jij ook aangeeft.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2012, 19:11:26 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #42 Gepost op: 6 augustus 2012, 19:19:21 »
Als je zo'n knapperd als deze Ranunculus alpestris ziet in het wild, gaat je hartje toch wel sneller kloppen. Het was het enigste exemplaar dat ik kon spotten in deze steenwoestijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #43 Gepost op: 6 augustus 2012, 19:20:48 »
Hey Frankie , Prachtige beelden heb je daar al laten zien!!!  ((14  We krijgen daar nooit genoeg van !!!
Ik ben benieuwd naar het verdere avontuur......
Ik heb vorig jaar ook een uitstap gemaakt in dit prachtige natuurpark, maar dan helemaal in zuiden, is inderdaad niet erg toegankelijk.

Merci Danny, er staat nog heel wat moois klaar. Welke uithoek hebben jullie dan bezocht vorig jaar?

We waren in vakantie aan het Gardameer in Riva del Garda . Een 50 tal km noordwaards heb je dan het natuurpark . We zijn gereden via
Tione di Trento tot Vigo Rendena.Daarna nog enkele kms gereden tot aan het berghotel Horck op ongeveer 1100 meter.(Je raakt niet hoger
met de auto dan dat in die streek) Daarna was het klimmen en stappen  _010 .Een zeer avontuurlijke tocht , prachtige natuur en hoge
watervallen, tot op ongeveer 2300 meter, Lago di Valletta ,wat ten zuiden van de bekende col Carè Alto.Daarna was het tijd om terug te
keren. Jammer maar we hadden maar 1 uitstap voorzien daar, wil zeker daar ooit nog eens terug gaan !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #44 Gepost op: 6 augustus 2012, 19:35:01 »
Zeker doen Danny! De streek herbergt heel wat moois.

Zoals deze andere ranonkel, waarschijnlijk Callianthemum coriandrifolium.
Lichtervelde, West-Vlaanderen