Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274194 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2014
« Reactie #630 Gepost op: 2 mei 2014, 21:07:51 »
Je zou bijna niet van de bewandelbare paden af durven bang dat je die prachtige crocussen vertrapt.
Enkele weken geleden stonden er in Frankrijk ook veldjes vol met crocussen.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #631 Gepost op: 21 mei 2014, 20:14:55 »
Door de vele info die ik heb verzameld op het forum aangevuld met kennis uit boeken (oa. crocus van Janis ruksans) heb ik beslist mij een serrebak aan te schaffen.
1 van 50 euro uit de Aveve - niet veel speciaal maar het gaat over een proefproject.

Bedoeling is om er bollen in te herbergen die een droge en hete zomerrust willen. oa. crocus en tulipa.
Bij droog weer plaats ik de bak open (circulatie) en bij regenweer gaat de bak dicht. Ik controleer de temperatuur en laat temperatuur nooit hoger gaan als 40 graden.
Van alle planten die ik heb staan in de serrebak heb ik er ook een bol van groeien in volle grond.
Ik wil de bollen uit de serrebak in het najaar uitplanten naast de bollen in volle grond om zo te kijken waar ik (in ons eigenste klimaat) de beste resultaten mee heb.

Ik kan telkens ook foto's maken om de resultaten te tonen.

Alvast de eerste foto's van een half gevulde serrebak :-d

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #632 Gepost op: 21 mei 2014, 21:01:14 »
Het wordt zonder twijfel interessant om de resultaten van de vergelijkende tests te zien Ruben - we kijken er naar uit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #633 Gepost op: 21 mei 2014, 21:03:00 »
Interesting ))4 , ben al benieuwd Ruben!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #634 Gepost op: 21 mei 2014, 21:37:39 »
Een dergelijke behandeling voor veel bollen zal zijn effect niet missen, Ruben, ik zie hier veel gelijkenissen met het bollenbed van Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Crocus 2014
« Reactie #635 Gepost op: 21 mei 2014, 22:20:51 »
Ben benieuwd of er een duidelijk verschil zal zijn  door deze behandeling Ruben !
Leuk initiatief !

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #636 Gepost op: 21 mei 2014, 22:21:29 »
Ik hou jullie zeker op de hoogte  ((14! Hopelijk leert dit experiment me het één en het ander over de "zomerperiode" bij crocussen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #637 Gepost op: 23 mei 2014, 19:14:43 »
Door de vele info die ik heb verzameld op het forum aangevuld met kennis uit boeken (oa. crocus van Janis ruksans) heb ik beslist mij een serrebak aan te schaffen.
1 van 50 euro uit de Aveve - niet veel speciaal maar het gaat over een proefproject.

Bedoeling is om er bollen in te herbergen die een droge en hete zomerrust willen. oa. crocus en tulipa.
Bij droog weer plaats ik de bak open (circulatie) en bij regenweer gaat de bak dicht. Ik controleer de temperatuur en laat temperatuur nooit hoger gaan als 40 graden.
Van alle planten die ik heb staan in de serrebak heb ik er ook een bol van groeien in volle grond.
Ik wil de bollen uit de serrebak in het najaar uitplanten naast de bollen in volle grond om zo te kijken waar ik (in ons eigenste klimaat) de beste resultaten mee heb.

Ik kan telkens ook foto's maken om de resultaten te tonen.

Alvast de eerste foto's van een half gevulde serrebak :-d

Heb dit bericht nu pas gezien Ruben , heel interessant om op te volgen en te vergelijken met de bollen die in de tuin blijven !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #638 Gepost op: 25 mei 2014, 19:09:31 »
Inderdaad Danny. Deze serrebak is ideaal voor oa. crocussen die erg hete en kurkdroge zomerrust willen.
Ik denk dan meteen aan alatavicus, cartwrightianus, pallasii, wattiorum... .

Er zijn vormen die wat zomervocht tolereren maar die beschermd moeten groeien in koudere klimaten. Die vormen laat ik in de zomer gewoon in de tuin staan maar... in de winter moeten sommige toch beschermd worden. Ik reken West-Vlaanderen met de invloeden van de zee niet onder de koudste streken. Het kan hier toch erg koud worden. cfr. winter van 2012. Als er geen sneeuw is gevallen en je hebt geen alpine huis moet je andere oplossing zoeken.

Mijn eerste idee was om planten zoals adanensis, boryii, goulemyi, ligusticus, pestalozzae ... uit te halen en in mijn serrebak te plaatsen. Een eerste nadeel is dat planten dan al zijn ingeworteld en dus schade oplopen. Ander nadeel is dat het daar ook in vriest en met zelfde effect als een pot boven de grond de vorstschade nog groter kan zijn. --> idee afgevoerd

Ik heb dan verder gedacht en kwam tot het idee van stolpen. Nadeel hiervan is de kostprijs. de goedkoopste (en toch nog degelijk) was 16,50 euro. Als je zo een crocus of 20 moet beschermen loopt dit erg op.
Ik heb gisteren (toevallig) een leuk alternatief tegengekomen. stolpen in plastic voor slecht 3 euro het stuk! x 20 komt dit stukken goedkoper uit.

Als het erg zou vriezen wil ik deze stolpen gebruiken opgevuld met gedroogd mos (die ik heb uit het geverticuteerde gras) om de crocussen te beschermen. Ik wil zo het effect van sneeuw nabootsen en rechtstreeks opvallende vorst vermijden.

Nog iemand andere ervaringen?

« Laatst bewerkt op: 25 mei 2014, 19:12:26 door Ruben Billiet »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15695
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #639 Gepost op: 25 mei 2014, 19:23:06 »
Door de vele info die ik heb verzameld op het forum aangevuld met kennis uit boeken (oa. crocus van Janis ruksans) heb ik beslist mij een serrebak aan te schaffen.
1 van 50 euro uit de Aveve - niet veel speciaal maar het gaat over een proefproject.
Bedoeling is om er bollen in te herbergen die een droge en hete zomerrust willen. oa. crocus en tulipa.
Bij droog weer plaats ik de bak open (circulatie) en bij regenweer gaat de bak dicht. Ik controleer de temperatuur en laat temperatuur nooit hoger gaan als 40 graden.
Van alle planten die ik heb staan in de serrebak heb ik er ook een bol van groeien in volle grond.
Ik wil de bollen uit de serrebak in het najaar uitplanten naast de bollen in volle grond om zo te kijken waar ik (in ons eigenste klimaat) de beste resultaten mee heb.
Ik kan telkens ook foto's maken om de resultaten te tonen.
Alvast de eerste foto's van een half gevulde serrebak :-d

Zeker interessant om volgen Ruben. Let idd op voor de temperatuur want de meeste soorten houden van een droge zomerrust maar dat is niet gelijk aan bakken. Ik kan het weten want bepaalde soortjes die ik  "overzomer" in mijn cactuskas hebben het in de zomer vaak te warm met de nodige terugloop als gevolg. In de landen van oorsprong  is de temperatuur vaak nog hoger maar daar zitten ze dan diep verscholen in de kleigrond en zijn ze netjes ingebed en dus ook beschermd tegen de grote warmte . Ik ben alleszins heel benieuwd naar je resultaten !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #640 Gepost op: 25 mei 2014, 20:42:42 »
Kris,

Dat is een welkome aanvulling! Bij mij staan ze inderdaad nu wel te 'bakken' in de zon!
Ik zal mijn serrebak verplaatsen naar een zonnige plaats waar ze morgenzon hebben maar geen namiddagzon meer! Opdat ik geen planten verlies... .
Thx voor de aanvulling

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #641 Gepost op: 25 mei 2014, 21:39:44 »
Kris,

Dat is een welkome aanvulling! Bij mij staan ze inderdaad nu wel te 'bakken' in de zon!
Ik zal mijn serrebak verplaatsen naar een zonnige plaats waar ze morgenzon hebben maar geen namiddagzon meer! Opdat ik geen planten verlies... .
Thx voor de aanvulling

Ik ben het eens met de reactie van Kris , Ruben . Bollen in pot die staan te bakken lijkt me geen goed idee .
Ik heb met de strenge winter van 2013 ook plastiek stolpen gebruikt met positief resultaat .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #642 Gepost op: 25 mei 2014, 21:42:46 »
Ik zal hier ook nog iets aan toevoegen, Ruben, opgepast voor dieven...ik bedoel dan knaagdieren zoals muizen en ratten. Ik bewaar mijn bollen in potjes in het tuinhuis over de zomer. Dit is mij deze week duur te staan gekomen. Enkele muizen hebben mijn verzameling ontdekt...met alle gevolgen van dien. Diverse soortjes ben ik kwijtgeraakt door vraat. De bollen zijn namelijk gegeerd voedsel, vooral krokussen zijn erg geliefd. Ik zeg het maar voor wat het waard is... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #643 Gepost op: 25 mei 2014, 21:52:54 »
Inderdaad Danny. Deze serrebak is ideaal voor oa. crocussen die erg hete en kurkdroge zomerrust willen.
Ik denk dan meteen aan alatavicus, cartwrightianus, pallasii, wattiorum... .

Er zijn vormen die wat zomervocht tolereren maar die beschermd moeten groeien in koudere klimaten. Die vormen laat ik in de zomer gewoon in de tuin staan maar... in de winter moeten sommige toch beschermd worden. Ik reken West-Vlaanderen met de invloeden van de zee niet onder de koudste streken. Het kan hier toch erg koud worden. cfr. winter van 2012. Als er geen sneeuw is gevallen en je hebt geen alpine huis moet je andere oplossing zoeken.

Mijn eerste idee was om planten zoals adanensis, boryii, goulemyi, ligusticus, pestalozzae ... uit te halen en in mijn serrebak te plaatsen. Een eerste nadeel is dat planten dan al zijn ingeworteld en dus schade oplopen. Ander nadeel is dat het daar ook in vriest en met zelfde effect als een pot boven de grond de vorstschade nog groter kan zijn. --> idee afgevoerd

Ik heb dan verder gedacht en kwam tot het idee van stolpen. Nadeel hiervan is de kostprijs. de goedkoopste (en toch nog degelijk) was 16,50 euro. Als je zo een crocus of 20 moet beschermen loopt dit erg op.
Ik heb gisteren (toevallig) een leuk alternatief tegengekomen. stolpen in plastic voor slecht 3 euro het stuk! x 20 komt dit stukken goedkoper uit.

Als het erg zou vriezen wil ik deze stolpen gebruiken opgevuld met gedroogd mos (die ik heb uit het geverticuteerde gras) om de crocussen te beschermen. Ik wil zo het effect van sneeuw nabootsen en rechtstreeks opvallende vorst vermijden.

Nog iemand andere ervaringen?

Misschien kan je voor de meest delicate crocussen een apart heel droog, warm klein plaatsje uitzoeken , ze in de grond laten gedurende de zomer , maar dan afdekken met een golfplaatje zodat ze kurkdroog blijven ( in uw grond is dat zeker mogelijk)en een warme zomerrust hebben maar zeker niet bakken ! Zorg steeds voor een goede verluchting . Bijna dezelfde omstandigheden als in de natuur ?
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #644 Gepost op: 9 juni 2014, 17:07:18 »
Ik was vandaag op een rommelmarkt en zag daar deze loden glasraampjes voor weinig geld.
Voor de crocussen die ik buiten wil laten groeien, maar infeite enkel geschikt zijn voor onder glas te groeien omdat ze niet tegen water kunnen in de zomer, zal ik deze glasramen gebruiken. Is hetzelfde zoals Danny met golfplaatjes. Ik gebruik ook nog golfplaatjes maar wil deze in de toekomst allemaal vervangen door de meer esthetisch ogende glasraampjes.

Naast de glazen stolpen, is mijn serrebak en deze loden glasraampjes het derde proefproject om crocussen zo ideaal als mogelijk buiten te laten groeien.
Fingers crossed