Auteur Topic: Zuid-Amerikaantjes gezocht  (gelezen 6891 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 8 september 2012, 06:38:04 »
Ik heb nl. een hele batterij 'slaplanten' staan met de naam Calceolaria uniflora 'Darwinii'. Weer zo'n leuke verrassing van de seedex SRGC. Misschien heb jij zaad van dezelfde donor?

Wim, hier staat mijn eerste slaplant in bloei.

Een typische plant uit de Calceolaria x herbeohybrida groep...ook niet lelijk, maar geen uniflora 'Darwinii' natuurlijk!

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 14 december 2012, 18:22:45 »
Wie kan mij helpen ik ben op zoek naar rotsplanten soorten die voorkomen in Peru en omliggende landen. ik heb daar een zeer goede kennis wonen. Zo zou ik  misschien aan zaden of plantjes kunnen komen .))8 :) ;)
dank U

Gyi
 

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2012, 19:49:47 »
Wie kan mij helpen ik ben op zoek naar rotsplanten soorten die voorkomen in Peru en omliggende landen. ik heb daar een zeer goede kennis wonen. Zo zou ik  misschien aan zaden of plantjes kunnen komen .))8 :) ;)
dank U

Gyi
 
Gyi, als je aan zaad van Gentiana sedifolia moest kunnen geraken ben ik altijd geïnteresseerd.    http://www.gentians.be/index.php?page=plant_portraits&pic=367
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2012, 23:02:47 »
Gyi, als je aan zaad van Gentiana sedifolia moest kunnen geraken ben ik altijd geïnteresseerd.    http://www.gentians.be/index.php?page=plant_portraits&pic=367

Inderdaad een uitzonderlijk mooie soort Herman .Zag hem toevallig in het recent nummer van de AGS en begon spontaan te kwijlen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2012, 23:10:01 »
Wie kan mij helpen ik ben op zoek naar rotsplanten soorten die voorkomen in Peru en omliggende landen. ik heb daar een zeer goede kennis wonen. Zo zou ik  misschien aan zaden of plantjes kunnen komen .))8 :) ;)
dank U
Gyi

Ben je lid van de AGS Gyi ? In de recente editie van hun tijdschrift staan heel wat prachtsoortjes !   8))
Peru is oa het land van de prachtige Nototriches ! Dit is één van mijn favoriete soorten , je mag me altijd zaden bezorgen van deze bjoetie .... 2))
Inderdaad een prachtige area op het gebied van rotsplanten en nog vrij onbekend....Ik zou er eigenlijk best wel eens naar toe willen.
Als je dat tijdschrift niet hebt en je wil nog meer namen dan stuur je maar een PB-tje ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2012, 17:44:44 »
Inderdaad zeg, die Nototrichekes zijn prachtige planten, ik weet wel niet of ze hier zo goed zouden gedijen. Het klimaat hier en het klimaat daar, dat is toch wel een hemelsbreed verschil.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2012, 17:56:51 »
Inderdaad zeg, die Nototrichekes zijn prachtige planten, ik weet wel niet of ze hier zo goed zouden gedijen. Het klimaat hier en het klimaat daar, dat is toch wel een hemelsbreed verschil.

Ik heb een 4 tot 5 jaar lang Nototriche macleanii in de collectie kunnen houden (in de kas) Tussentijds wel een keertje  opnieuw moeten vertrekken van stekken.Dit jaar heeft mijn laatste exemplaar de geest gegeven .... :( Het zijn hier niet zo'n langlevende planten lijkt me ? Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat we er nog te weinig van afweten. En we krijgen geen kans om van alles uit te proberen want er is nog geen materiaal genoeg beschikbaar. Als daar regelmatig zaad zou van zijn (of plantjes) dan kunnen we al eens wat gaan experimenteren. En dan kom je op den duur  wel eens wat korter bij de juiste methode .Al zullen ze wel altijd lastig blijven. Nototriche macleanii was in sommige jaren goed te stekken.....Het zijn alleszins mijn favorieten en ik hoop er toekomstig nog wel eens iets mee te kunnen doen. Het zijn alpines met crocusbloemen zeg ik wel eens ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 3 april 2014, 17:58:02 »
 Ik heb nl. een hele batterij 'slaplanten' staan met de naam Calceolaria uniflora 'Darwinii'. Weer zo'n leuke verrassing van de seedex SRGC. Misschien heb jij zaad van dezelfde donor?
[/quote Gerrit ]

Gerrit,
Hoe is het met je calceolaria's ? Zijn er al bloempjes op komst?
Als ik je foto bekijk , dan zien die van u er veel groter en steviger uit met getande randen . De calceolaria's uniflora ssp 'darwinii ' die ik vorig W.e. kocht in Boskoop ,heeft gave bladranden en ziet er heel wat delicater en kleiner uit heeft zelfs al bloemknopjes op komst .

(Foto in 5cm potje)


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Zuid-Amerikaantjes gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 3 april 2014, 18:51:45 »
Dit is de goede, daar ben ik wel vrijwel zeker van. een prachtplant LA.