Auteur Topic: Klimaatsverandering  (gelezen 98530 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #45 Gepost op: 4 november 2013, 13:15:13 »
De opwarming van de aarde is zeker een feit, hoewel dat niet overal in gelijke mate optreedt.
De essentie van het betoog van Gore is, of die opwarming de schuld is van de mens, of dat het de natuurlijke fluctuatie betreft. Al Gore en het klimaat panel van de VN legden eenzijdig de schuld bij de ongebreidelde vervuiling door de mens, terwijl er nu toch steeds genuanceerder over gedacht wordt. De invloed van de zon bijvoorbeeld, die ook zijn cycli kent.
Terwijl klimaatsceptici eerst verketterd werden, mag er nu langzamerhand een afwijkend geluid in dit discours gehoord worden.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #46 Gepost op: 4 november 2013, 20:39:56 »
Vaak hoor je toch ook andere klokken luiden.
Door de eeuwen heen onderging de aarde periodes van afkoeling en opwarming. Er zijn tijden geweest, ijstijden dus, waarbij het grootste stuk van Europa één grote ijsvlakte was, en er zijn ook tijden geweest dat de gletsjergebieden nog kleiner waren dan nu.
Vele eeuwen geleden trok Hannibal met zijn olifanten doorheen de Alpen, men zei altijd dat dit een huzarenstukje moet zijn geweest, maar het schijnt nu, dat de gletsjergebieden in zijn tijd veel kleiner waren dan nu zodat de ontberingen er dus veel kleiner zouden geweest zijn dan men aanvankelijk voor waarheid hield. Wie zal het zeggen?

Anderen zeggen nu ook dat door de stijging van de zeespiegel, de concentratie zout in het water wordt verminderd, zodat de warme golfstroom van mindere betekenis zou zijn voor WestEuropa, met als gevolg een nieuwe ijstijd. Begrijpe wie kan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #47 Gepost op: 4 november 2013, 22:14:12 »
Enige weken geleden was er een serie documentaires over klimaatverandering onder de titel De Klimaatjagers te zien op de Nederlandse TV (VPRO). Heel veel interessante informatie, verzameld in verschillende werelddelen met één belangrijke boodschap: de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van de laatste 10-15 jaar laten allemaal zien dat de klimaatverandering in deze periode van een ongekende, nooit eerder vertoonde omvang (in zo'n kort tijdsbestek) is. En als we (mensen) het tij niet op korte termijn keren (lees veel minder CO2 produceren) dan zullen de resultaten spoedig onomkeerbaar worden. Dit komt omdat allerlei effecten elkaar gaan versterken. En inderdaad, als het poolijs smelt zou dit gevolgen kunnen hebben voor de warme golfstroom. Rond 2100 zullen de gevolgen volgens deze wetenschappers dramatisch zijn!

Mogelijke reacties nu:

het zal allemaal wel meevallen;
het zal mijn tijd wel duren;
onze levenswijze drastisch herzien, maar ja, waarom ik wel en die ander niet?
??????

En natuurlijk laat de geologische geschiedenis van de aarde enorme fluctuaties zien in het klimaat. Maar dan hebben we het over processen die zich over een periode van duizenden en soms zelfs miljoenen jaren afspeelden. Het gevolg van deze processen was trouwens steeds dat een groot deel van de bestaande levensvormen op aarde verdween om plaats te maken voor nieuwe.

De industriële revolutie is pakweg 150 jaar geleden begonnen! De wereldbevolking is enorm gegroeid in deze periode. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken over ons klimaat, toch? Onze economie is veel belangrijker, toch?

Een paar jaar geleden verscheen er een andere interessante documentaire over klimaatverandering op DVD. Titel: The Age of Stupid. Dat ging over ons consumeergedrag in de 21ste eeuw en de gevolgen die dat had voor het klimaat. Boodschap identiek!
« Laatst bewerkt op: 4 november 2013, 22:30:34 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #48 Gepost op: 5 november 2013, 08:19:02 »
Enige weken geleden was er een serie documentaires over klimaatverandering onder de titel De Klimaatjagers te zien op de Nederlandse TV (VPRO). Heel veel interessante informatie, verzameld in verschillende werelddelen met één belangrijke boodschap: de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van de laatste 10-15 jaar laten allemaal zien dat de klimaatverandering in deze periode van een ongekende, nooit eerder vertoonde omvang (in zo'n kort tijdsbestek) is. En als we (mensen) het tij niet op korte termijn keren (lees veel minder CO2 produceren) dan zullen de resultaten spoedig onomkeerbaar worden. Dit komt omdat allerlei effecten elkaar gaan versterken. En inderdaad, als het poolijs smelt zou dit gevolgen kunnen hebben voor de warme golfstroom. Rond 2100 zullen de gevolgen volgens deze wetenschappers dramatisch zijn!

Mogelijke reacties nu:

het zal allemaal wel meevallen;
het zal mijn tijd wel duren;
onze levenswijze drastisch herzien, maar ja, waarom ik wel en die ander niet?
??????

En natuurlijk laat de geologische geschiedenis van de aarde enorme fluctuaties zien in het klimaat. Maar dan hebben we het over processen die zich over een periode van duizenden en soms zelfs miljoenen jaren afspeelden. Het gevolg van deze processen was trouwens steeds dat een groot deel van de bestaande levensvormen op aarde verdween om plaats te maken voor nieuwe.

De industriële revolutie is pakweg 150 jaar geleden begonnen! De wereldbevolking is enorm gegroeid in deze periode. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken over ons klimaat, toch? Onze economie is veel belangrijker, toch?

Een paar jaar geleden verscheen er een andere interessante documentaire over klimaatverandering op DVD. Titel: The Age of Stupid. Dat ging over ons consumeergedrag in de 21ste eeuw en de gevolgen die dat had voor het klimaat. Boodschap identiek!
Helemaal mee eens, Hans.
Mijn vrouw werkt bij Agentschap.NL en dat is weer een onderdeel van het ministerie van ELI (vroeger EZ).
Dit onderdeel heeft zich de laatste jaren bezig gehouden met milieu en alle effecten van de mens hierop. Ik lees nog wel eens rapportjes, die ik dan van haar krijg en we zijn echt helemaal verkeerd bezig ,hoor.
Voorbeeldje:
Wij zijn druk met elektrisch- en hybride rijden, terwijl met name de grote natie's, zoals China maar CO2 blijven uitstoten.
Overigens vind ik dat elektrisch- en hybride rijden ook maar zozo.
Zolang dit alleen maar is weggelegd voor mensen, die 50.000 euro kunnen neertellen voor een auto, is dit natuurlijk ook maar een druppel op een gloeiende plaat.
En waar gaan we, als de auto naar de sloop moet, met al die batterijen en accu's naar toe?
Kan me ook wel voorstellen, dat er mensen zijn ,die enigszins cynisch worden.  ))8

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #49 Gepost op: 5 november 2013, 21:35:41 »
zo zie je maar elk voordeel heeft een nadeel.
Afval houd je altijd --13

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #50 Gepost op: 6 november 2013, 20:25:44 »
 -3(
Ook al gemerkt dat het al 3 dagen zowat onophoudelijk aan het regenen is ??  2-)( 2-)(
Het heeft wellicht niet direct iets met klimaatsverandering te maken, maar het zorgt in elk geval voor een doodse stilte op het forum...  :(

Wie haalt het immers in zijn hoofd om bij dit weer naar buiten te trekken om plaatjes te schieten in de tuin...  --((1 --((1

In de hoop dat het snel wat beter wordt...  ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #51 Gepost op: 6 november 2013, 23:39:46 »
In de tuin valt er wel meer te doen dan plaatjes schieten hoor ! 8)
Zoals smijten met stenen. --11
Dat het daarbij wat regent vind ik nog niet zo slecht, dan zie je heel duidelijk de kleurschakeringen van de stenen. ))4
Zo heeft dit soort weer toch nog wat voordelen.  :o --6
Al gaf mijn persoonlijke pluviometer aan dat het wel heel serieus geregend heeft : er stond een halve kruiwagen regenwater in mijn kruiwagen.  ???

En het klimaat ? Hopelijk blijft het onze maat ... ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #52 Gepost op: 7 november 2013, 08:53:39 »
Er is best nog heel wat werk in de tuin Jan....  ??? ???  Ik wacht echter op betere tijden... een klimaatsverandering op de korte termijn dus... hopelijk komt die nog even voor het gaat vriezen..  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #53 Gepost op: 7 november 2013, 11:03:29 »
Er is best nog heel wat werk in de tuin Jan....  ??? ???  Ik wacht echter op betere tijden... een klimaatsverandering op de korte termijn dus... hopelijk komt die nog even voor het gaat vriezen..  :-\
;D

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #54 Gepost op: 7 november 2013, 11:08:48 »
Er is best nog heel wat werk in de tuin Jan....  ??? ???  Ik wacht echter op betere tijden... een klimaatsverandering op de korte termijn dus... hopelijk komt die nog even voor het gaat vriezen..  :-\
Ik heb besloten Anubia's en Cabomba's te gaan kweken.......in de achtertuin!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #55 Gepost op: 7 november 2013, 12:24:41 »
Er is best nog heel wat werk in de tuin Jan....  ??? ???  Ik wacht echter op betere tijden... een klimaatsverandering op de korte termijn dus... hopelijk komt die nog even voor het gaat vriezen..  :-\
Ik heb besloten Anubia's en Cabomba's te gaan kweken.......in de achtertuin!

Ik denk stilaan aan een rijstplantage, Gerard !  ))8 ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #56 Gepost op: 7 november 2013, 13:50:43 »
Er is best nog heel wat werk in de tuin Jan....  ??? ???  Ik wacht echter op betere tijden... een klimaatsverandering op de korte termijn dus... hopelijk komt die nog even voor het gaat vriezen..  :-\
Ik heb besloten Anubia's en Cabomba's te gaan kweken.......in de achtertuin!
Ik denk stilaan aan een rijstplantage, Gerard !  ))8 ))8
Worden jullie nou zo sikkeneurig door dat beetje regen wat er valt -3( -3)(, dat valt er ieder jaar hoor.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #57 Gepost op: 7 november 2013, 15:55:35 »
Er is best nog heel wat werk in de tuin Jan....  ??? ???  Ik wacht echter op betere tijden... een klimaatsverandering op de korte termijn dus... hopelijk komt die nog even voor het gaat vriezen..  :-\
Ik heb besloten Anubia's en Cabomba's te gaan kweken.......in de achtertuin!
Ik denk stilaan aan een rijstplantage, Gerard !  ))8 ))8
Worden jullie nou zo sikkeneurig door dat beetje regen wat er valt -3( -3)(, dat valt er ieder jaar hoor.

Heren, heren....doe jullie laarsjes aan en ga wat in de plasjes springen, je zal je direct een halve eeuw jonger voelen (dan benaderen jullie bijna terug mijn leeftijd)  ;D ;D  :P

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #58 Gepost op: 7 november 2013, 16:02:10 »
Heren, heren....doe jullie laarsjes aan en ga wat in de plasjes springen, je zal je direct een halve eeuw jonger voelen (dan benaderen jullie bijna terug mijn leeftijd)  ;D ;D  :P

 -5( -5( .... altijd gedacht dat je pas 10 bent Wim...  :-\  :-X _08
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #59 Gepost op: 7 november 2013, 16:20:46 »
Heren, heren....doe jullie laarsjes aan en ga wat in de plasjes springen, je zal je direct een halve eeuw jonger voelen (dan benaderen jullie bijna terug mijn leeftijd)  ;D ;D  :P

 -5( -5( .... altijd gedacht dat je pas 10 bent Wim...  :-\  :-X _08

I wish.....maar dan wel met hetgeen ik nu weet  ;D  ;D