Auteur Topic: Herfsttaferelen  (gelezen 111482 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #165 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:59:45 »
Voordat ik een jaar of vier geleden begonnen ben met het kweken van rotsplanten heb ik me een aantal jaren intensief bezig gehouden met paddenstoelen, Kris. De cursus die ik vorige week (en deze week) moest geven was een cursus Paddenstoelen herkennen. Maar ik voel me als Koning Eénoog in het land der blinden, want veel paddenstoelen die ik tegenkom kan ik ook niet op naam brengen. De foto's die ik toon zijn van soorten die algemeen te vinden zijn op de zandgronden hier in de omgeving op de Utrechtse Heuvelrug (en wellicht ook in Vlaanderen).
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #166 Gepost op: 21 oktober 2013, 08:38:18 »
Een knappe beeldenreeks is dat, Hans !  Ik deel de bewondering van Kris en Gerrit !  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #167 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:23:53 »
Niet niks wat je daar laat zien Hans. Wij hebben die honingzwammen nog regelmatig gegeten. Lang koken, want het gif moet geneutraliseerd, een beetje taai. Dat was in de alternatieve jaren 70. En zoeken he naar inktzwammen en oesterzwammen, kastanjeboleten en eekhoorntjesbrood.
Ik kan me jou nauwelijks voorstellen als hippie, Gerrit......met zo'n afghaanjas en een weelderige lange haardos..........Peace Man! ((2

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #168 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:25:13 »
Gerrit en Hans: Prachtige plaatjes weer!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #169 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:35:48 »
(Link naar bijlage)                                         Tonderzwam


(Link naar bijlage)                                          Honingzwam



(Link naar bijlage)                                          Koraalzwam

Prachtige reeksen die je neerzet, Gerrit, die koraalzwammen zijn mijn favoriet, zo kleurrijk als ze zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #170 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:36:55 »
Gerrit,

Gisteren en vandaag ook op zoek gegaan naar paddenstoelen en die zijn er in overvloed in Den Treek, het Von Gimborn Arboretum en het Baarnse bos. Bovendien al genieten van de fraaie herfstkleuren en het najaarszonnetje.

Hier een paar impressies.

(Link naar bijlage)
De Oranjerode stropharia (Leratomyces ceres) is een opvallende verschijning met zijn felle kleuren.

(Link naar bijlage)
De Helmmycena (Mycena galericulata) moet het doen met zijn veel minder opvallende pasteltinten.

(Link naar bijlage)
Zowel gisteren als vandaag heel veel honingzwammen gezien. Dit is de Sombere honingzwam (Armillaria ostoyae), een parasiet.

Heel mooi, Hans, het is wat Kris zegt, je zou ze zo in de tuin willen hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #171 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:46:07 »
                                     Tonderzwam
                                      Honingzwam

                                        Koraalzwam
Knappe plaatjes zet je daar neer Gerrit, Tonderzwam heeft m'n voorkeur.
Ik las laatst, dat die volop geroofd worden en naar China verhuizen, waar er weer een poedertje van gemaakt wordt, net als de hoorns van de neushoorn.
Binnenkort dus zeldzaam.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #172 Gepost op: 21 oktober 2013, 22:03:14 »

Knappe plaatjes zet je daar neer Gerrit, Tonderzwam heeft m'n voorkeur.
Ik las laatst, dat die volop geroofd worden en naar China verhuizen, waar er weer een poedertje van gemaakt wordt, net als de hoorns van de neushoorn.
Binnenkort dus zeldzaam.
[/quote]

Ha ha, dat verhaal ken ik ook, dat heeft vorig jaar in veel kranten gestaan. Er zouden Chinezen zijn, die de bossen afstropen op zoek naar tonderzwammen. En het Speulderbos werd met name genoemd.
Oei, dachten wij. Daar zijn wij net geweest en deze mooie dingen gefotografeerd. (en gepost in deze kolommen een stukje hoger.) Er zouden geen tonderzwammen meer over zijn. Afijn, wij naar het Speulderbos dit najaar om de verwoestingen met eigen ogen te aanschouwen en natuurlijk om de nog resterende paddenstoelen te vereeuwigen voor het te laat is en die perfide oosterlingen nog meer onheil zouden veroorzaken. Aangekomen bij de tonderzwammen van vorig jaar constateerden wij een (1!!) afgezaagde tonderzwam. En het slachtoffer lag nog onder de omgevallen boom, waar ze op groeien.
Een typisch 'broodje-aap-verhaal. Overigens was de gemaltraiteerde zwam gewoon weer bezig aan te groeien en in de buurt groeiden nog tientallen, zo niet honderden tonderzwammen op dode bomen.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #173 Gepost op: 21 oktober 2013, 22:46:11 »
Heel mooi, Hans, het is wat Kris zegt, je zou ze zo in de tuin willen hebben.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik de paddenstoelen die ik liet zien niet in m'n rotstuin heb, Frankie, maar sinds een paar jaar groeit er wel een zwam in die rotstuin van mij. Dat begon met een paar vruchtlichamen, maar dit jaar heb ik al enkele tientallen paddenstoeltjes verwijderd en vandaag vond ik er weer een stuk of 10. En het is nog een interessante soort ook, want redelijk zeldzaam. Deze paddenstoel heet het Verkleurzwammetje (Melanophyllum haematospermum) en ze duiken verspreid over de hele rotstuin op. De foto is niet al te fraai en doet dit paddenstoeltje geen recht. Het meest opvallend is de rode kleur van de lamellen en die zijn op de foto niet te zien.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #174 Gepost op: 21 oktober 2013, 23:08:26 »
Komen ze niet door de Saxenkussens piepen, die zwammen ?
En moet er ergens in de buurt geen dood materiaal zijn waar ze van leven ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #175 Gepost op: 21 oktober 2013, 23:12:57 »

Knappe plaatjes zet je daar neer Gerrit, Tonderzwam heeft m'n voorkeur.
Ik las laatst, dat die volop geroofd worden en naar China verhuizen, waar er weer een poedertje van gemaakt wordt, net als de hoorns van de neushoorn.
Binnenkort dus zeldzaam.

Ha ha, dat verhaal ken ik ook, dat heeft vorig jaar in veel kranten gestaan. Er zouden Chinezen zijn, die de bossen afstropen op zoek naar tonderzwammen. En het Speulderbos werd met name genoemd.
Oei, dachten wij. Daar zijn wij net geweest en deze mooie dingen gefotografeerd. (en gepost in deze kolommen een stukje hoger.) Er zouden geen tonderzwammen meer over zijn. Afijn, wij naar het Speulderbos dit najaar om de verwoestingen met eigen ogen te aanschouwen en natuurlijk om de nog resterende paddenstoelen te vereeuwigen voor het te laat is en die perfide oosterlingen nog meer onheil zouden veroorzaken. Aangekomen bij de tonderzwammen van vorig jaar constateerden wij een (1!!) afgezaagde tonderzwam. En het slachtoffer lag nog onder de omgevallen boom, waar ze op groeien.
Een typisch 'broodje-aap-verhaal. Overigens was de gemaltraiteerde zwam gewoon weer bezig aan te groeien en in de buurt groeiden nog tientallen, zo niet honderden tonderzwammen op dode bomen.
[/quote]

Waar zijn die Chinezen mee bezig !!!!
Ze maken nu in China ook een soort van sleutelhangers waar levende dieren inzitten, zoals kleine schildpadjes.
Die zitten in een soort gel waar voor twee maand zuurstof en voedsel in zit, waarna ze natuurlijk sterven.
Schandalig gewoon !  -3)(

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #176 Gepost op: 21 oktober 2013, 23:35:42 »
Komen ze niet door de Saxenkussens piepen, die zwammen ?
En moet er ergens in de buurt geen dood materiaal zijn waar ze van leven ?

Gelukkig groeien die paddenstoeltjes nog niet dwars door de kussens, maar er staan er wel veel vlak naast een plant. Ik haal ze weg omdat oude paddenstoelen meestal gaan beschimmelen en ik wil niet dat m'n planten daardoor besmet raken.

Toen ik m'n rotstuin heb aangelegd heb ik natuurlijk alle beplanting verwijderd en de tuin omgespit tot een diepte van ongeveer een meter. Ik kwam toen een stuk vloerbedekking tegen, waar geen beweging in te krijgen was en dat heb ik toen maar laten zitten. Ik vermoed dat het mycelium (de zwamvlok) op die vloerbedekking groeit.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #177 Gepost op: 21 oktober 2013, 23:42:42 »
Twee struikjes .....klein blijvende en traag groeiende Amerikaan : Fothergilla
En een dwergje onder de lijsterbessen : Sorbus poteriifolia  .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #178 Gepost op: 22 oktober 2013, 06:38:51 »

Knappe plaatjes zet je daar neer Gerrit, Tonderzwam heeft m'n voorkeur.
Ik las laatst, dat die volop geroofd worden en naar China verhuizen, waar er weer een poedertje van gemaakt wordt, net als de hoorns van de neushoorn.
Binnenkort dus zeldzaam.

Ha ha, dat verhaal ken ik ook, dat heeft vorig jaar in veel kranten gestaan. Er zouden Chinezen zijn, die de bossen afstropen op zoek naar tonderzwammen. En het Speulderbos werd met name genoemd.
Oei, dachten wij. Daar zijn wij net geweest en deze mooie dingen gefotografeerd. (en gepost in deze kolommen een stukje hoger.) Er zouden geen tonderzwammen meer over zijn. Afijn, wij naar het Speulderbos dit najaar om de verwoestingen met eigen ogen te aanschouwenen natuurlijk om de nog resterende paddenstoelen te vereeuwigen voor het te laat is en die perfide oosterlingen nog meer onheil zouden veroorzaken. Aangekomen bij de tonderzwammen van vorig jaar constateerden wij een (1!!) afgezaagde tonderzwam. En het slachtoffer lag nog onder de omgevallen boom, waar ze op groeien.
Een typisch 'broodje-aap-verhaal. Overigens was de gemaltraiteerde zwam gewoon weer bezig aan te groeien en in de buurt groeiden nog tientallen, zo niet honderden tonderzwammen op dode bomen.
[/quote]Ok daar ben ik dan blij mee.  ((14

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Herfsttaferelen
« Reactie #179 Gepost op: 22 oktober 2013, 20:03:01 »
Komen ze niet door de Saxenkussens piepen, die zwammen ?
En moet er ergens in de buurt geen dood materiaal zijn waar ze van leven ?

Gelukkig groeien die paddenstoeltjes nog niet dwars door de kussens, maar er staan er wel veel vlak naast een plant. Ik haal ze weg omdat oude paddenstoelen meestal gaan beschimmelen en ik wil niet dat m'n planten daardoor besmet raken.

Toen ik m'n rotstuin heb aangelegd heb ik natuurlijk alle beplanting verwijderd en de tuin omgespit tot een diepte van ongeveer een meter. Ik kwam toen een stuk vloerbedekking tegen, waar geen beweging in te krijgen was en dat heb ik toen maar laten zitten. Ik vermoed dat het mycelium (de zwamvlok) op die vloerbedekking groeit.

Dat is wel heel diep, 1 meter, Hans.
Ik zie me dat nog niet te doen in mijn vette kleigrond.
Dat zou wel kunnen, dat de organische materialen van die oude vloerbedekking de oorzaak zijn.
Bij mij komen er enkel wat paddenstoelen piepen waar ik een zich zelf gezaaide spar afgezaagd heb in de rotstuin.
Natuurlijk mijn eigen schuld, want ik laat ze te lang staan, waardoor ze te groot worden.
Bij de aanleg van een rotstuin op gewoon gras, laat ik alles maar zoals het is, het gras begraaf ik 'levend' door de rotstuin er gewoon boven te bouwen.
Als er haagwinde of 'peeën' (gras met penwortels, ik weet niet hoe het spel heet in de beschaafde taal) in zitten, dan verwijder ik die meestal wel.
Al de rest is verloren moeite. ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen