Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 34037 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2023, 17:36:34 »
De alexandri van Falakro is prachtig Kris, wel heel verschillend van een alexandri die ik hier heb met veel donkerder petalen.

Crocus taseliensis had vandaag ook een streepje voor .... ;D

Een voorliefde kan je nu eenmaal niet verbergen hé Kris !  5))

De michelsonii is ook prachtig maar inderdaad zeker niet van de makkelijkste  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #61 Gepost op: 7 januari 2023, 17:41:10 »
Het is me niet  helemaal duidelijk wat die gembosi betreft.
Wat met de cultivar 'Sunspot'? Is dat nu een gembosi kloon of een chrysanthus cultivar?

Vier jaar terug ontving ik zaad van 'Sunspot'. De hoop om daaruit iets te krijgen was klein, maar toch zie ik daar iets zwarts verschijnen...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #62 Gepost op: 7 januari 2023, 17:44:29 »
Ondertussen is ook Crocus suaveolens 'De Jager' opgedoken. Lijkt me vrij productieve crocus. Jij hebt die al jaren, he Danny. Is het iets voor de open tuin of heeft hij de speciale omstandigheden van een bollenbed nodig?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #63 Gepost op: 7 januari 2023, 17:45:48 »
Eentje die er erg op gelijkt .....Stond ook in bloei op nieuwjaarsdag ....Crocus caricus ....

Ook Crocus caricus doet naarstig verder ....

Ongemeen prachtig, Kris. Is hij echt zo moeilijk in cultuur? Het lijkt of de bol zich aan het delen is...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #64 Gepost op: 7 januari 2023, 17:47:20 »
want de Janis legt er het bijltje (schupje ??) bij neer. d

Dat is balen Luc ....een voorname bron die gewoonweg ophoud te bestaan ...

Jammer dat deze heel voorname bron waarschijnlijk ophoud te bestaan , omdat de specialekes zo moeilijk te kweken zijn probeer ik ze nu in vijvermand als potplant te kweken in een heel luchtige orchideeën mengsel ( met veel vulca) . misschien op deze manier meer succes ? de toekomst zal dit moeten uitwijzen en het is waarschijnlijk ook de laatste poging ......

Deze nieuwkomer is Crocus crewei

Ook zeer mooi, maar wat is het verschil met bijvoorbeeld een caricus?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #65 Gepost op: 7 januari 2023, 17:48:59 »
Het moeten niet altijd zwarte meeldraden zijn natuurlijk ....
Zeker Kris ??  Ziet er alvast veelbelovend uit.

Toch wel Luc .... -2(   Deze heb ik als alexandri Falakro ....

Heel mooi Kris , zou normaal ook goed in de tuin kunnen , dat ben ik aan het uittesten ........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #66 Gepost op: 7 januari 2023, 17:49:29 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.

Eentje die er erg op gelijkt .....Stond ook in bloei op nieuwjaarsdag ....Crocus caricus ....

Zeker ook een knapperd , Kris ! Ik wilde hem ook al langer aanschaffen maar hij verschijnt niet meer op de lijst van Ruksans de jongste jaren... we moeten dus rekenen op jouw vermeerderingsvaardighede Kris  7)) 7)) want de Janis legt er het bijltje (schupje ??) bij neer. d

Een aanwinst die hier voor het eerst bloeit is deze Crocus alatavicus uit het Alatau gebergte.

Verschillende pogingen gedaan om deze te cultiveren, maar na een paar seizoenen houden ze het voor bekeken en heb je enkel een label over. Jammer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #67 Gepost op: 7 januari 2023, 17:51:50 »
Crocus taseliensis had vandaag ook een streepje voor .... ;D

Mooie soort Kris , heb ik nog nooit geprobeerd , eentje voor op de verlanglijst .......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #68 Gepost op: 7 januari 2023, 17:55:50 »
Het is me niet  helemaal duidelijk wat die gembosi betreft.
Wat met de cultivar 'Sunspot'? Is dat nu een gembosi kloon of een chrysanthus cultivar?

Vier jaar terug ontving ik zaad van 'Sunspot'. De hoop om daaruit iets te krijgen was klein, maar toch zie ik daar iets zwarts verschijnen...

Sunspot blijkt nu inderdaad ondergebracht onder C. gembosii Frankie.
Knap om die uit zaad op te kweken... hij zet sowieso weinig of geen zaad ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #69 Gepost op: 7 januari 2023, 18:00:37 »
Het is me niet  helemaal duidelijk wat die gembosi betreft.
Wat met de cultivar 'Sunspot'? Is dat nu een gembosi kloon of een chrysanthus cultivar?

Vier jaar terug ontving ik zaad van 'Sunspot'. De hoop om daaruit iets te krijgen was klein, maar toch zie ik daar iets zwarts verschijnen...

Knap Frankie !  3))  Ik denk aan gembosii
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #70 Gepost op: 7 januari 2023, 18:07:47 »
Ondertussen is ook Crocus suaveolens 'De Jager' opgedoken. Lijkt me vrij productieve crocus. Jij hebt die al jaren, he Danny. Is het iets voor de open tuin of heeft hij de speciale omstandigheden van een bollenbed nodig?

Knappe resultaten , Frankie , staan al jaren in mijn bollenbed in een lager gedeelte , een andere suaveolens heb ik nog geprobeerd in de open tuin maar dan toch verplant voor de zekerheid . Maar is wel mogelijk denk ik
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #71 Gepost op: 7 januari 2023, 18:16:49 »
want de Janis legt er het bijltje (schupje ??) bij neer. d

Dat is balen Luc ....een voorname bron die gewoonweg ophoud te bestaan ...

Jammer dat deze heel voorname bron waarschijnlijk ophoud te bestaan , omdat de specialekes zo moeilijk te kweken zijn probeer ik ze nu in vijvermand als potplant te kweken in een heel luchtige orchideeën mengsel ( met veel vulca) . misschien op deze manier meer succes ? de toekomst zal dit moeten uitwijzen en het is waarschijnlijk ook de laatste poging ......

Deze nieuwkomer is Crocus crewei

Ook zeer mooi, maar wat is het verschil met bijvoorbeeld een caricus?

Lijken goed op elkaar Frankie , maar beide species zijn heel variabel . Alle pogingen voorheen zowel voor caricus als voor crewei te kweken zijn al vlug mislukt , hopelijk lukt het nu beter met mijn orchideeënmengsel ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #72 Gepost op: 8 januari 2023, 10:25:12 »
Crocus taseliensis had vandaag ook een streepje voor .... ;D
Mooie soort Kris , heb ik nog nooit geprobeerd , eentje voor op de verlanglijst .......

Vind ik ook Danny . Ik las ergens dat het een goede groeier zou zijn maar dat kan ik toch zeker niet bevestigen ....hier zeker niet ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #73 Gepost op: 8 januari 2023, 10:37:01 »
Het is me niet  helemaal duidelijk wat die gembosi betreft.
Wat met de cultivar 'Sunspot'? Is dat nu een gembosi kloon of een chrysanthus cultivar?
Vier jaar terug ontving ik zaad van 'Sunspot'. De hoop om daaruit iets te krijgen was klein, maar toch zie ik daar iets zwarts verschijnen...

Knap gedaan Frankie ! Zoals Luc ook al schreef is 'Sunspot ' nu ondergebracht bij gembosii . De planten van de Gembos Yala  die eerst beschreven werden als chrysanthus werden nadien ondergebracht in een nieuwe soort namelijk gembosii .De nieuwe soort , gembosii , komt volgens de beschrijving alleen maar voor in een heel kleine area namelijk de Gembos Yala . De soort werd pas in 2014 beschreven door Janis Ruksans .De vorm 'Sunspot' die voor het eerst werd verdeeld door Rob Potterton was origineel verzameld op de Gembos . Die informatie werd door Rob zelf bevestigd . Dus werd deze vorm ondergebracht bij gembosii ....Ik ben zelf 2 keer in het gebied geweest en je zou er nog 10 tallen vormen kunnen beschrijven gezien de variatie . En dan kruisen ze daar ook nog eens met Crocus concinnus die daar gelijktijdig bloeit . 
Hier bloeit Sunspot ook nog steeds ....
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2023, 11:52:40 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #74 Gepost op: 8 januari 2023, 10:39:20 »
Daar zeg je zo iets, Kris.  Ik ben nog eens gaan kijken in een oude Ruksans gedrukte cataloog van 2011 daarin komen met zwarte helmknoppen alleen melantherus (als NEW), nubigena, wattiorum (50€!!!) en..  hittiticus (gemerkt als NEW) voor.... Der is wel één en ander veranderd sedert. 
Vermeldenswaard nog wegens prijs in de cataloog : autranii (70 € !!!!) en aerius (40 €).
nubigena blijkt dus wel één van de zoniet dé eerste te zijn.

Bedankt om dat allemaal op te zoeken Luc ! Heel interessant ! Ik weet niet of ik die oude catalogen nog heb  ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "