Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 34054 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #90 Gepost op: 9 januari 2023, 12:16:41 »
Een eerste bloem op Crocus atticus 'Firefly'

Hier ook de eerste bloemen op atticus Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2023
« Reactie #91 Gepost op: 9 januari 2023, 19:15:42 »
Een eerste bloem op Crocus atticus 'Firefly'
Hier ook de eerste bloemen op atticus Danny ...

Die zijn hier nog niet zo ver Kris.
Zie dat jij ze in pot hebt,ze kunnen toch ook in de volle grond?
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2023, 17:58:41 door Luc Gilgemyn »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #92 Gepost op: 9 januari 2023, 19:44:50 »
Zie dat jij ze in pot hebt,ze kunnen toch ook in de volle grond?
Ik heb er ook in volle grond Theo , dit zijn spares …Maar in volle grond zijn ze zover nog niet .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #93 Gepost op: 9 januari 2023, 19:55:34 »
Crocus atticus 'Bowles White' is een soort waarmee ik worstel , maar moeder natuur heeft daar geen problemen mee , zomaar in de tuin is dit polleke tot stand gekomen....

Is een mooie ! Heb die in de vorige tuin vele jaren buiten gekweekt Danny ....op een warme en droge plek . (staat er misschien nog ....)

Staat hier ook warm en droog maar wel wat beschaduwd door een boom , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #94 Gepost op: 9 januari 2023, 20:04:31 »
Er bestaan heel wat selecties van C. korolkowii. Deze Crocus korolkowii 'Mountain Glory' met zijn contrasterende bloembladen vind ik wel de moeite.

Korolkowii is zeker een heel mooie soort met al zijn mogelijke vormen . Vroeger had ik er nog succes mee in de tuin maar datzelfde  succes heb ik tot op heden nog niet opnieuw kunnen behalen . Voorlopig gaat het hier alleen maar in pot ...

Inderdaad een heel mooie soort maar een groot succes is het nooit geweest in mijn bollenbed , heb er wel nog enkele vormen overgehouden . Moet ik misschien nog eens proberen in pot .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #95 Gepost op: 9 januari 2023, 20:07:46 »
En in pot nog deze Crocus concinnus uit Turkije
Hier nog de laatste bloemen aan deze concinnus vorm ...er is nog eentje op komst zonder zwarte helmknoppen ...

Een heel variabele soort neem ik aan , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #96 Gepost op: 9 januari 2023, 20:20:46 »
Dat alles zo vroeg in bloei komt is toch wel een nadeel voor alle soorten in de tuin , de dagen zijn nog heel kort en de zon staat heel laag .....

Deze vorm van Crocus adanensis staat volop in bloei maar zal waarschijnlijk de kans niet krijgen om zijn mooie binnenkant te tonen  --13

Zowel adanensis als pachei zijn geschikt voor in de tuin , wel een heel goede drainage en wat beschaduwd . Heb sinds enkele jaren spontane zaailingen van paschei in de tuin .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #97 Gepost op: 11 januari 2023, 17:44:41 »
Er bestaan heel wat selecties van C. korolkowii. Deze Crocus korolkowii 'Mountain Glory' met zijn contrasterende bloembladen vind ik wel de moeite.

Korolkowii is zeker een heel mooie soort met al zijn mogelijke vormen . Vroeger had ik er nog succes mee in de tuin maar datzelfde  succes heb ik tot op heden nog niet opnieuw kunnen behalen . Voorlopig gaat het hier alleen maar in pot ...

Hier is Crocus korolkowii 'Amulet' in bloei gekomen.
Buiten zijn ze zeker niet allemaal winterhard.  Ik herinner mij dat Wim Boens hier ooit een post deed met een opsomming van alle toen bekende cultivars die proefondervindelijk winterhard waren en degenen die dat niet waren.  Dat moet hier ergens diep in het Forum nog verbrogen zitten.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2023, 17:55:39 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #98 Gepost op: 11 januari 2023, 17:52:57 »
Crocus atticus 'Bowles White' is een soort waarmee ik worstel , maar moeder natuur heeft daar geen problemen mee , zomaar in de tuin is dit polleke tot stand gekomen....

Is een mooie ! Heb die in de vorige tuin vele jaren buiten gekweekt Danny ....op een warme en droge plek . (staat er misschien nog ....)

Bij mij bloeit hij nog net niet, in pot doet hij het hier ook niet al te schitterend... de vermeerdering gaat alleszins niet goed... soms eerder negatieve vermeerdering..  >:(

Wie ook in bloei is gekomen is deze Crocus alexandrii, eentje van Augis vorig jaar, valt mij wel een beetje tegen is bijna helemaal wit...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #99 Gepost op: 11 januari 2023, 18:01:47 »
Dat alles zo vroeg in bloei komt is toch wel een nadeel voor alle soorten in de tuin , de dagen zijn nog heel kort en de zon staat heel laag .....

Deze vorm van Crocus adanensis staat volop in bloei maar zal waarschijnlijk de kans niet krijgen om zijn mooie binnenkant te tonen  --13

Zowel adanensis als pachei zijn geschikt voor in de tuin , wel een heel goede drainage en wat beschaduwd . Heb sinds enkele jaren spontane zaailingen van paschei in de tuin .

Het is inderdaad weer maar eens geen ideaal seizoen, Danny.  ::)  Van Atticus, sublimis enz.. is hier bij mij in pot nog geen spoor.

Ik kan mij wel opwarmen aan een tweede bloem op Cr. nubigena

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #100 Gepost op: 11 januari 2023, 22:45:11 »
Crocus atticus 'Bowles White' is een soort waarmee ik worstel , maar moeder natuur heeft daar geen problemen mee , zomaar in de tuin is dit polleke tot stand gekomen....

Is een mooie ! Heb die in de vorige tuin vele jaren buiten gekweekt Danny ....op een warme en droge plek . (staat er misschien nog ....)

Bij mij bloeit hij nog net niet, in pot doet hij het hier ook niet al te schitterend... de vermeerdering gaat alleszins niet goed... soms eerder negatieve vermeerdering..  >:(

Wie ook in bloei is gekomen is deze Crocus alexandrii, eentje van Augis vorig jaar, valt mij wel een beetje tegen is bijna helemaal wit...

Zo'n bleke vorm heb ik nog nooit gezien Luc maar is best wel ok . toch ook veel variatie bij deze soort .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #101 Gepost op: 11 januari 2023, 22:47:43 »
Dat alles zo vroeg in bloei komt is toch wel een nadeel voor alle soorten in de tuin , de dagen zijn nog heel kort en de zon staat heel laag .....

Deze vorm van Crocus adanensis staat volop in bloei maar zal waarschijnlijk de kans niet krijgen om zijn mooie binnenkant te tonen  --13

Zowel adanensis als pachei zijn geschikt voor in de tuin , wel een heel goede drainage en wat beschaduwd . Heb sinds enkele jaren spontane zaailingen van paschei in de tuin .

Het is inderdaad weer maar eens geen ideaal seizoen, Danny.  ::)  Van Atticus, sublimis enz.. is hier bij mij in pot nog geen spoor.

Ik kan mij wel opwarmen aan een tweede bloem op Cr. nubigena

Jazeker Luc , een juweeltje voor altijd ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #102 Gepost op: 12 januari 2023, 14:41:51 »
Als deze kleur bekent en verschijnt, ben ik ook altijd weer heel tevreden... als C. sieberi nu ook nog eens wat vlotter wou vermeerderen...  ))8
Maar goed, we zullen maar tevreden zijn dat we hem kunnen in leven houden.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #103 Gepost op: 12 januari 2023, 17:22:21 »
Als deze kleur bekent en verschijnt, ben ik ook altijd weer heel tevreden... als C. sieberi nu ook nog eens wat vlotter wou vermeerderen...  ))8
Maar goed, we zullen maar tevreden zijn dat we hem kunnen in leven houden.  ((--11
Kan ik geloven Luc ....ja wat dat vermeerderen betreft ....Ik weet het ....Misschien moet dat is aangeleerd worden aan die bol  :-X
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #104 Gepost op: 12 januari 2023, 20:49:04 »
Als deze kleur bekent en verschijnt, ben ik ook altijd weer heel tevreden... als C. sieberi nu ook nog eens wat vlotter wou vermeerderen...  ))8
Maar goed, we zullen maar tevreden zijn dat we hem kunnen in leven houden.  ((--11

Voor mij een favoriet , Luc . Vermeerderen gaat inderdaad traag , maar maken voor het algemeen goed zaad aan en de zaden opkweken lukt vrij goed , dat is dan wel een opsteker ......
Ieper , West-Vlaanderen