Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 34030 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #330 Gepost op: 6 februari 2023, 20:39:40 »
Crocus stridii lijkt een goede tuinkrokus te zijn

Persoonlijk vind ik van wel Danny ...hij staat hier nu 7 jaar in de open rotstuin . Ik zeg "open"  omdat hij nooit een dakje krijgt , niet in de winter en niet tijdens de zomerrust ...Hij overleefde natte , droge zomers en winters . Hij bloeit hier ook nu . Slechts 1 randbemerking , hij groeit onder deze omstandigheden amper aan . Ik ben met 1 bolletje gestart en heb er nu 4 denk ik ...

Toch een mooi resultaat, Kris, waar je maar wat blij mee kunt zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #331 Gepost op: 6 februari 2023, 20:42:26 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princes' was ooit een zeer goede bloeier in de tuin. Dat is de laatste jaren wel eventjes anders. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
In combinatie met de enorme bloemen van Galanthus 'Bill Bisschop' lijk het sneeuwprinsesje nog kleiner.

Ik weet het niet zeker Frankie maar ik vermoed dat deze soort toch ook eerder een koude winter nodig heeft ....het zijn niet voor niks 'snowmelting ' soorten ...Hier komen ze ook boven ondertussen , ik heb ze in het peatbed .Bloei zal hier wat later zijn . Ik hou je op de hoogte wat betreft de bloei hier ....In ieder geval is 'Snow Princess' veel sterker dan 'Carpathian Wonder ' ....

Ik denk dat je wel gelijk hebt, Kris. Ik had het geluk om heuffelianus op diverse plekjes in de natuur te zien, en het is het echt wel een snowmelting species. En dit keer zijn de foto's geen 'trucage' he, dus geen Frankietje....
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #332 Gepost op: 7 februari 2023, 09:39:10 »
Ik denk dat je wel gelijk hebt, Kris. Ik had het geluk om heuffelianus op diverse plekjes in de natuur te zien, en het is het echt wel een snowmelting species. En dit keer zijn de foto's geen 'trucage' he, dus geen Frankietje....

Prachtige foto's Frankie !  ((3  Waar is dit ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #333 Gepost op: 7 februari 2023, 09:40:48 »
Iemand een idee welke Crocus dit is ? Komt nog van zaden van de Crocus groep ...Maar label is kwijt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #334 Gepost op: 7 februari 2023, 11:48:20 »
Iemand een idee welke Crocus dit is ? Komt nog van zaden van de Crocus groep ...Maar label is kwijt ...

't is ne witte Kris  ((13

Hier bloeit inmiddels de volgende Crocus sieberi - eentje van de Omalos hoogvlakte.

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #335 Gepost op: 7 februari 2023, 12:09:41 »
Crocus biflorus 'Miss Vain' staat al ruim 20 jaar ter plaatse en wordt nu bedreigd door de Arenaria die ooit 40 cm bij hem vandaan stond...

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #336 Gepost op: 7 februari 2023, 17:04:42 »
Hier bloeit inmiddels de volgende Crocus sieberi - eentje van de Omalos hoogvlakte.

Super goede vorm Luc !!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #337 Gepost op: 7 februari 2023, 17:49:54 »
Crocus biflorus adamii. (foto 1)
Crocus corsicus 'Spring Beauty' (foto 2)
Een crocus, ooit aangeschaft als C. 'Miss Vain' staat elk jaar garant voor een bosje bloemen (foto 2)

Een klein naam foutje , Frankie . Het is minimus 'Spring beauty' . Allemaal heel mooie krokussen !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #338 Gepost op: 7 februari 2023, 17:50:44 »
De schitterende buitenkant van Crocus alatavicus .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #339 Gepost op: 7 februari 2023, 17:51:17 »
Crocus x paulinae. ( Crocus abantensis x ancyrensis een natuurlijke hybride )

Een heel fraaie krokus Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #340 Gepost op: 7 februari 2023, 17:52:45 »
Deze Crocus alexandri ex Falakro is hier ook nieuw in de tuin ,  deze vorm heeft dan wel een mooi bijna zwart jasje aan ....

De variatie is blijkbaar ook heel groot bij die jongens.  Ik heb ook nog een alexandri op komst, benieuwd wat dat wordt.
Die van jou ziet er alleszins prachtig uit.  Laat ons nog maar eens piepen wanneer hij open staat !

U vraagt , ik post Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #341 Gepost op: 7 februari 2023, 17:55:40 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princes' was ooit een zeer goede bloeier in de tuin. Dat is de laatste jaren wel eventjes anders. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
In combinatie met de enorme bloemen van Galanthus 'Bill Bisschop' lijk het sneeuwprinsesje nog kleiner.

Ik weet het niet zeker Frankie maar ik vermoed dat deze soort toch ook eerder een koude winter nodig heeft ....het zijn niet voor niks 'snowmelting ' soorten ...Hier komen ze ook boven ondertussen , ik heb ze in het peatbed .Bloei zal hier wat later zijn . Ik hou je op de hoogte wat betreft de bloei hier ....In ieder geval is 'Snow Princess' veel sterker dan 'Carpathian Wonder ' ....

Misschien kan Danny B. ook nog eens zijn ervaringen delen, maar volgens mij houden de heuffelianussen sowieso niet van een té droge 'overzomering' en stellen ze extra humus op prijs.

Ik ben het eens met Luc , heuffelianussen houden van een humusrijke niet uitdrogende grond ( groeien samen met leucojum vernum)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #342 Gepost op: 7 februari 2023, 17:57:41 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princes' was ooit een zeer goede bloeier in de tuin. Dat is de laatste jaren wel eventjes anders. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
In combinatie met de enorme bloemen van Galanthus 'Bill Bisschop' lijk het sneeuwprinsesje nog kleiner.

Ik weet het niet zeker Frankie maar ik vermoed dat deze soort toch ook eerder een koude winter nodig heeft ....het zijn niet voor niks 'snowmelting ' soorten ...Hier komen ze ook boven ondertussen , ik heb ze in het peatbed .Bloei zal hier wat later zijn . Ik hou je op de hoogte wat betreft de bloei hier ....In ieder geval is 'Snow Princess' veel sterker dan 'Carpathian Wonder ' ....

Ik denk dat je wel gelijk hebt, Kris. Ik had het geluk om heuffelianus op diverse plekjes in de natuur te zien, en het is het echt wel een snowmelting species. En dit keer zijn de foto's geen 'trucage' he, dus geen Frankietje....

prachtige beelden Frankie , niets is mooier dan natuurbeelden !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #343 Gepost op: 7 februari 2023, 18:01:20 »
Iemand een idee welke Crocus dit is ? Komt nog van zaden van de Crocus groep ...Maar label is kwijt ...

Dit is duidelijk een tommasinianus  Kris , een witte vorm met spikkels , zo heb ik er ook
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #344 Gepost op: 7 februari 2023, 18:03:34 »


Hier bloeit inmiddels de volgende Crocus sieberi - eentje van de Omalos hoogvlakte.

Bijzonder mooi Luc
Ieper , West-Vlaanderen