Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 34042 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #840 Gepost op: 2 november 2023, 22:32:15 »
Crocus hatayensis, op een dag waar men blij is één en ander in pot te kweken bij rukwinden van 100 km/u buiten...

inderdaad Luc , gelukkig kunnen we genieten van uw knappe opnames ! Crocus hatayensis is een super goede krokus en maakt heel grote bollen en uiteraard veel bloemen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #841 Gepost op: 2 november 2023, 22:39:29 »
Crocus cartwrightianus, een lichtere vorm van Oros Merentha - Attica - Griekenland
Was daar gisteren nog Luc en de meeste zijn daar inderdaad wat donkerder…

Hey Kris , terug op avontuur geweest .......   altijd plezant !!!! Iets zegt me dat het weer een heel interessante trip was zoals dit voorjaar in Turkije  :o --6

Alvast een prachtig  voorsmaakje ......
« Laatst bewerkt op: 2 november 2023, 22:41:03 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #842 Gepost op: 3 november 2023, 16:02:06 »
Crocus cartwrightianus, een lichtere vorm van Oros Merentha - Attica - Griekenland
Was daar gisteren nog Luc en de meeste zijn daar inderdaad wat donkerder…

Een makkelijke plaats hé, zo vlak bij de luchthaven.  Telkens wij in Griekenland zijn/waren was dit een snelle laatste stop voor de luchthaven.  -2(
Hier staan er twee bij elkaar, een donkere en de hoger getoonde lichter gekleurde.  Ik kan moeilijk kiezen, ik vind ze allebei prachtig...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #843 Gepost op: 3 november 2023, 16:06:42 »
Crocus pallasii van de seedex
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #844 Gepost op: 3 november 2023, 16:13:26 »
Crocus cartwrightianus 'Marcel', een ouwe getrouwe in de collectie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #845 Gepost op: 3 november 2023, 16:35:17 »
Crocus oreocreticus uit Agio Kambos - Kreta.
Hier wordt ook wel eens over de naam gediscussieerd, Cartwrightianus, Cartwrightianus cretensis worden door sommigen genoemd. 
Voor mij heeft oreocreticus een zeeeeeer herkenbare eigenschap, de sterk ontwikkelde katafylen (soort platte stengels die rond de stengel heen zitten als een schede om die steun te geven + zie foto 1) die vermijden dat de hoog opgeschoten bloemstengels al te snel omkippen. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #846 Gepost op: 3 november 2023, 17:16:30 »
Crocus oreocreticus uit Agio Kambos - Kreta.
Hier wordt ook wel eens over de naam gediscussieerd, Cartwrightianus, Cartwrightianus cretensis worden door sommigen genoemd. 
Voor mij heeft oreocreticus een zeeeeeer herkenbare eigenschap, de sterk ontwikkelde katafylen (soort platte stengels die rond de stengel heen zitten als een schede om die steun te geven + zie foto 1) die vermijden dat de hoog opgeschoten bloemstengels al te snel omkippen.
Interessante observatie wat betreft de sterk ontwikkelde katafylen  Luc !  Klopt helemaal wat je zegt overigens over die discussies , heb ik zelf ook al een paar keer gehad vroeger .Met planten die ik heb gespot rond het dorpje Spili in het westen .Feit is dat beide soorten toch wel heel erg verwant zijn aan mekaar ...Waar ligt Agio Kambos overigens , kan het even niet voor de geest halen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #847 Gepost op: 3 november 2023, 17:19:34 »
Een makkelijke plaats hé, zo vlak bij de luchthaven.  Telkens wij in Griekenland zijn/waren was dit een snelle laatste stop voor de luchthaven.  -2(
Hier staan er twee bij elkaar, een donkere en de hoger getoonde lichter gekleurde.  Ik kan moeilijk kiezen, ik vind ze allebei prachtig...  ((--11

Voor de rest een vreselijk lelijke berg Luc , maar inderdaad voor ons toch super interessant om te bezoeken .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #848 Gepost op: 3 november 2023, 17:20:13 »
Hey Kris , terug op avontuur geweest .......   altijd plezant !!!! Iets zegt me dat het weer een heel interessante trip was zoals dit voorjaar in Turkije  :o --6
Alvast een prachtig  voorsmaakje ......

Zeer zeker Danny , heel geslaagde trip gehad ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #849 Gepost op: 3 november 2023, 18:03:46 »
Crocus oreocreticus uit Agio Kambos - Kreta.
Hier wordt ook wel eens over de naam gediscussieerd, Cartwrightianus, Cartwrightianus cretensis worden door sommigen genoemd. 
Voor mij heeft oreocreticus een zeeeeeer herkenbare eigenschap, de sterk ontwikkelde katafylen (soort platte stengels die rond de stengel heen zitten als een schede om die steun te geven + zie foto 1) die vermijden dat de hoog opgeschoten bloemstengels al te snel omkippen.
Interessante observatie wat betreft de sterk ontwikkelde katafylen  Luc !  Klopt helemaal wat je zegt overigens over die discussies , heb ik zelf ook al een paar keer gehad vroeger .Met planten die ik heb gespot rond het dorpje Spili in het westen .Feit is dat beide soorten toch wel heel erg verwant zijn aan mekaar ...Waar ligt Agio Kambos overigens , kan het even niet voor de geest halen ...

Dat was in de buurt van Spili, Kris, een stuk hogerop, maar da's alles wat ik mij herinner...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #850 Gepost op: 3 november 2023, 20:02:58 »
Dat was in de buurt van Spili, Kris, een stuk hogerop, maar da's alles wat ik mij herinner...  ((--11

Yep , komt weer terug Luc ... ))4 ))4  Het is al weer te lang geleden dat ik in Kreta ben geweest denk ik ... -2( -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #851 Gepost op: 3 november 2023, 22:17:18 »
Crocus cartwrightianus, een lichtere vorm van Oros Merentha - Attica - Griekenland
Was daar gisteren nog Luc en de meeste zijn daar inderdaad wat donkerder…

Een makkelijke plaats hé, zo vlak bij de luchthaven.  Telkens wij in Griekenland zijn/waren was dit een snelle laatste stop voor de luchthaven.  -2(
Hier staan er twee bij elkaar, een donkere en de hoger getoonde lichter gekleurde.  Ik kan moeilijk kiezen, ik vind ze allebei prachtig...  ((--11

knappe vormen Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #852 Gepost op: 5 november 2023, 19:29:50 »
Crocus goulimyi 'Mani white' heeft dit jaar bovenaan precies 'aangebrande' helmknoppen...  ((--11  een verschijnsel dat ik in de vorige jaren nog nooit heb vastgesteld...

Intrigerend ....Ik zag hetzelfde fenomeen vorige week in de Peloponnesos bij deze Crocus boryi Luc ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2023
« Reactie #853 Gepost op: 7 november 2023, 14:14:25 »
Crocus sativus blijft nog even door bloeien.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #854 Gepost op: 7 november 2023, 17:52:03 »
Vandaag eindelijk nog eens een droge dag en wat zon . Een overzichtje van wat nog bloeit ( al bloeit ) ......

Crocus niveus lijkt een heel sterke soort te zijn die goed bestand is tegen regen

Een eerste Crocus pumilus in bloei , deze staat hier zonder mijn weten in pot bij een andere soort . Alle pumilus vormen staan in mijn bollenbed nog net niet in bloei .
Ieper , West-Vlaanderen