Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 34037 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #900 Gepost op: 16 november 2023, 11:11:33 »
Intussen blijft Crocus oreocreticus hier nu al een vijftal weken aanhoudend bloemen produceren.
Deze namiddag liet de zon zich even zien en werd het even iets warmer in de veranda... het verschil was indrukwekken. (foto 3)

Ik voel me steeds meer verwant aan Crocus Luc ....de zon en warmte maken bij mij ook een groot verschil... -2( -2(
Mooie soort , en blijkbaar heel erg productief  ))4 :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Crocus 2023
« Reactie #901 Gepost op: 16 november 2023, 16:30:51 »
Crocus aleppicus is zowel variabel als verspreid in Syrie-Jordanie-Israel-Libanon.
Deze collectie komt van de Golan hoogvlakte
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #902 Gepost op: 16 november 2023, 16:52:26 »
Deze collectie uit N-Portugal (waarschijnlijk) Crocus salzmannii staat momenteel in hoofdbloei , afkomstig vanop een heuvel nabij de stad Guimaraes op 450 meter hoogte . Opvallende vaststelling is dat ze heel goed regen en wind bestendig zijn . Ideaal dus met onze natte omstandigheden momenteel . Daar in Portugal zijn ze ook wel wat gewoon , toen wij er waren regende het ook iedere dag en was er altijd weel wind

Mooi ding, Danny.  Ik zou ook geneigd zijn te denken aan Salzmannii, eigenlijk moet je de tuniek van de bol bekijken om het te kunnen uitmaken... althans volgens JR;
Ik heb hier echter een vrij recente paper ontvangen geschreven door Kerndorf (ook een autoriteit) en als je dat doorworsteld hebt (voor zover ik het allemaal begrijp) dan weet je't even niet meer.  Ik mail je die Paper door, het handelt over alle herfstbloeiende Crocussen op het Iberisch schiereiland en hij benoemt zelfs een nieuwe soort : Crocus cobbii , ook al heel goed lijkend op de andere soorten, en bovendien groeit die steeds volgens Kerndorff, precies in de regio van jouw collectie. Bij nader inzien is het bestand te groot voor de mail, ik deel het met jou in wetransfer.

Ik heb even die documenten van Kerndorf doornomen Luc ! Het is nogal zware theorie maar er staan duidelijke foto's op van bol tuniek , bloeiende krokussen , de vindplaatsen van de verschillende soorten , enz.......  . Gelukkig heb ik deze zomer foto's genomen van de bol tuniek . Deze lijken wel goed op de bollen van Crocus cobbii . Mijn collectie is afkomstig uit de regio waar Crocus cobbii is verzameld . Ik denk dat mijn collectie wel eens C. cobbii  zou kunnen zijn ? Wat denk jij ervan Luc ?

Blij dat je'r wat aan hebt Danny... al is het natuurlijk geen 'station romanneke'  -2(  Het leest iets minder vlot!

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat je met Cobbii te maken hebt.  De tuniek heeft wel wat weg van wat jij hier nu toont al zijn de verschillen vaak moeilijk te onderscheiden vind ik.  In elk geval interessante materie.
Overigens nog een opmerking wat de locaties betreft.  Wat in de paper vermeld staat zijn de 'locux classicus' van de verschillende soorten.  Ze groeien natuurlijk wel véél verspreider dan alleen die puntjes.  In de nieuwste aanvulling op zijn eerder boek vermeldt JR ook al Crocus cobbii, daar vind je ook zijn beschijving.

Alles wijst in de richting van Crocus cobbii , Luc !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #903 Gepost op: 16 november 2023, 16:59:41 »
Verschillende vormen van Crocus pumilus, opgekweekt uit zaad.

Knappe resultaten Frankie !!! Wanneer gezaaid ? Zaden uit het wild ?

 _07

Ze werden gezaaid in 2019, zaad afkomstig van de crocusgroep. Of die dan uit het wild komen weet ik niet, maar vermoed van niet.
Leuk om te zien dat er heel wat variatie is. Er zijn geen twee gelijk. Opvallend is ook de vrij sterke geur die de kleine bloemen verspreiden.

Ik heb mijn twijfels of dit pumilus zaailingen zijn , Frankie . Pumilus heeft geen sterke geur , laevigatus heeft dit wel duidelijk ! Pumilus heeft een hogere mooi vertakte stijl die duidelijk boven de meeldraden uitsteekt . Als ik uw foto's goed bekijk lijkt het meer laevigatus te zijn ? Hierij een foto van een typische pumilus ( foto 1) en een laevigatus ( foto 2)

Ik moet weeral uw uitgebreide kennis van Crocus bewonderen,  --6 Danny. Alvast bedankt voor de correctie!

 _07
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #904 Gepost op: 16 november 2023, 17:04:00 »
Crocus aleppicus is zowel variabel als verspreid in Syrie-Jordanie-Israel-Libanon.
Deze collectie komt van de Golan hoogvlakte

Heel mooi , nog een bijzondere niet alledaagse soort die je toont Luc !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #905 Gepost op: 16 november 2023, 17:20:21 »
Gisteren een droge dag met veel zon , de crocussen in volle grond hebben het hard te verduren met de aanhoudende overvloedige regen , velen zijn gewoon kapot geregend .  Hier in mijn bollenbed kon ik nog deze foto 's nemen . Niet zo veel soorten meer die bloeien , vooral laevigatus zal hier nog weken bloeien tot eind december .


Twee vormen van Crocus laevigatus

Crocus pumilus met de indrukwekkende stijl
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #906 Gepost op: 17 november 2023, 11:51:59 »
Crocus pumilus met de indrukwekkende stijl

Zeker een prachtige vorm Danny !!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #907 Gepost op: 18 november 2023, 14:38:46 »
Niet ideaal om met dit donkere en regenachtige weer deftige foto's te maken. Toch nog een poging gedaan om deze donkere Crocus cartwrightianus te vereeuwigen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #908 Gepost op: 18 november 2023, 18:13:54 »
Niet ideaal om met dit donkere en regenachtige weer deftige foto's te maken. Toch nog een poging gedaan om deze donkere Crocus cartwrightianus te vereeuwigen.

Heel goed gelukt Frankie !  Prachtige krokussen die cartwrightianussen ! Het fleurt je op deze donkere dagen ...... ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #909 Gepost op: 19 november 2023, 11:33:05 »
Niet ideaal om met dit donkere en regenachtige weer deftige foto's te maken. Toch nog een poging gedaan om deze donkere Crocus cartwrightianus te vereeuwigen.

Mooie planten Frankie ! Afkomst ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2023
« Reactie #910 Gepost op: 19 november 2023, 18:59:55 »
inderdaad ((14

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #911 Gepost op: 20 november 2023, 21:15:58 »
Niet ideaal om met dit donkere en regenachtige weer deftige foto's te maken. Toch nog een poging gedaan om deze donkere Crocus cartwrightianus te vereeuwigen.

Mooie planten Frankie ! Afkomst ?

JR
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #912 Gepost op: 20 november 2023, 21:16:18 »
Niet ideaal om met dit donkere en regenachtige weer deftige foto's te maken. Toch nog een poging gedaan om deze donkere Crocus cartwrightianus te vereeuwigen.

Heel goed gelukt Frankie !  Prachtige krokussen die cartwrightianussen ! Het fleurt je op deze donkere dagen ...... ((14

Zeker weten!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #913 Gepost op: 29 november 2023, 11:02:15 »
Het is opvallend hoe er tijdens de lange regenperiode van de afgelopen weken nauwelijks beweging kwam in de Crocus collectie.  Alsof ze ondergronds zaten te wachten tot de omstandigheden beter werden.  Een paar koude nachten en een weinig zon overdag en kijk, er komt weer beweging in.  Ik zag plots weer diverse knoppen boven komen en deze Cr. laevigatus, een donkere vorm van Dirk Schnabel, schoot omhoog en ging bloeien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #914 Gepost op: 29 november 2023, 16:34:16 »
Het is opvallend hoe er tijdens de lange regenperiode van de afgelopen weken nauwelijks beweging kwam in de Crocus collectie.  Alsof ze ondergronds zaten te wachten tot de omstandigheden beter werden.  Een paar koude nachten en een weinig zon overdag en kijk, er komt weer beweging in.  Ik zag plots weer diverse knoppen boven komen en deze Cr. laevigatus, een donkere vorm van Dirk Schnabel, schoot omhoog en ging bloeien.

Eindelijk weer wat zon, Luc ! Mooie opnames ! Hier staat deze vorm ook in bloei ......
Ieper , West-Vlaanderen