Auteur Topic: Bibberen in Noord-Tirol 2011  (gelezen 32880 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #135 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:55:50 »
Zo is dat, Gerrit, de alpenstrasse eindigt op 2.750 m.
Met de Karlesjochbahn kun je nog een stukje hoger, tot 3.108 m. Dan sta je pal op de grens Oostenrijk/Italië met een magnifiek uitzicht op de Oostenrijkse, Italiaanse en Zwitserse alpen.
Net op dat moment kregen we weer wat hevige sneeuwbuien over ons heen.

Toch een foto van de Reschensee in Italë kunnen maken!!

Nog net, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #136 Gepost op: 16 augustus 2011, 11:28:51 »
Nog een bijzonder aardige alpenplant: een Senecio, hoogstwaarschijnlijk S. incanus, ook amper 10 cm hoog.

Schitterend beeld, die eerste foto, Frankie !  Eéntje voor een fotowedstrijd !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #137 Gepost op: 25 augustus 2011, 23:41:04 »
Ondanks de kou zul je toch wel genoten hebben op deze reis Farnkie. Heb zelf ook al eens in de sneeuw naar een bepaalde Primula gezocht, waarvoor ik speciaal naar die plek gereisd was, maar in de bergen kun je vanalles verwachten.


We waren bij de Campanula's gebleven, deze tweejarige Campanula thyrsoides vond ik maar heel spaarzaam, maar hoe verbluffend mooi is hij op de alpenwei.
Graham Nicholls noemt deze plant in zijn Campanulaboek niet erg elegant in cultuur, maar als je hem in de vrije natuur ziet zou je toch het tegendeel denken. Is er iemand die hem in de tuin heeft?
Die Camp . thyrsoides is in cultuur best wel makkelijk en zaait zich ook ruimschoots uit. Sinds een paar jaar heb ze hier ook weer maar geen foto's gemaakt.
Van vroeger vond ik een dia gemaakt in de rotstuin toen, waar je toch een aardige indruk krijgt van de plant.
Hij wordt alleen veel hoger bij ons en is daarom ook minder elegant.

Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #138 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:37:29 »
Ondanks de kou zul je toch wel genoten hebben op deze reis Farnkie. Heb zelf ook al eens in de sneeuw naar een bepaalde Primula gezocht, waarvoor ik speciaal naar die plek gereisd was, maar in de bergen kun je vanalles verwachten.


We waren bij de Campanula's gebleven, deze tweejarige Campanula thyrsoides vond ik maar heel spaarzaam, maar hoe verbluffend mooi is hij op de alpenwei.
Graham Nicholls noemt deze plant in zijn Campanulaboek niet erg elegant in cultuur, maar als je hem in de vrije natuur ziet zou je toch het tegendeel denken. Is er iemand die hem in de tuin heeft?
Die Camp . thyrsoides is in cultuur best wel makkelijk en zaait zich ook ruimschoots uit. Sinds een paar jaar heb ze hier ook weer maar geen foto's gemaakt.
Van vroeger vond ik een dia gemaakt in de rotstuin toen, waar je toch een aardige indruk krijgt van de plant.
Hij wordt alleen veel hoger bij ons en is daarom ook minder elegant.





Zeker weten, Luit, dat ik er genoten heb. De 'sneeuwloze' periodes hebben het ruimschoots goedgemaakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #139 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:51:36 »
Vooraleer we nog eens naar boven gaan, nog even de aandacht voor deze Veratrum album.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #140 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:53:52 »
Nog eens naar boven om er eens een kleine puinhelling te bekijken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #141 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:01:21 »
Hier staan heel wat kleine boompjes die dienst doen als 'puinbinder', o.a. deze Salix helvetica (foto 1), alsook Linaria alpina (foto 2), die wel als een symbool geldt voor de scree.
Het plantje op foto 3 zegt me niet direct iets. Iemand een idee?
Op een lager gelegen locatie van deze kleine puinhelling, vond ik op een vast gedeelte dit mooie polletje van een S. paniculata. (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #142 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:09:15 »
In de onmiddelijke omgeving van deze scree vindt ik bij een ijskoud stroompje deze Silene acaulis. (foto 1 en 2)
Yes! Het eerste exemplaar.

Warempel, nog één enkel primulaatje in bloei. Ik durf er echter geen naam op te plakken, misschien P. farinosa?
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2011, 21:12:45 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #143 Gepost op: 28 augustus 2011, 09:28:23 »
Deze andere puinhelling, die veel vochtiger gelegen (morene-achtig) was bevatte wat andere plantensoorten, o.a. veel Saxifraga azoides en Gentiana nivalis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #144 Gepost op: 28 augustus 2011, 09:32:57 »
Ook deze opvallende Pedicularis (foto 1 en 2) met een bijzondere intense bloemkleur groeit in deze natte scree.
Saxifraga stellaris (foto 3 en 4) geldt ook als een typische bewoner voor dergelijke biotoopjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #145 Gepost op: 28 augustus 2011, 09:45:39 »
In de onmiddelijke omgeving van deze scree vindt ik bij een ijskoud stroompje deze Silene acaulis. (foto 1 en 2)
Yes! Het eerste exemplaar.


Ook bij mij nog altijd één van mijn absolute rotsplantfavorieten Frankie !  :)
Als we hem nu ook hier nog zo enthousiast konden laten bloeien...  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #146 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:34:47 »
Ook bij mij nog altijd één van mijn absolute rotsplantfavorieten Frankie !  :)
Als we hem nu ook hier nog zo enthousiast konden laten bloeien...  :-\

Ben het met je eens Luc. Moesten ze hier even goed bloeien als in de bergen, het was de absolute nummer 1 want dan kon er niet veel tegenop .

Je blijft ons mooie foto's tonen Frankie , ik blijf genieten van je reeks! De Pedicularis is misschien minder populair maar het zijn toch wel aardige planten...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #147 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:40:47 »
Hier staan heel wat kleine boompjes die dienst doen als 'puinbinder', o.a. deze Salix helvetica (foto 1), alsook Linaria alpina (foto 2), die wel als een symbool geldt voor de scree.
Het plantje op foto 3 zegt me niet direct iets. Iemand een idee?
Op een lager gelegen locatie van deze kleine puinhelling, vond ik op een vast gedeelte dit mooie polletje van een S. paniculata. (foto 4)

Mooie fotootjes, Frankie
De plant op het derde foto is Minuartia verna.
Volop in bloei zijn het prachtige verschijningen, althans, dat vind ik. Maar ik heb de eigenschap dat ik nogal veel planten mooi vind.
Onderstaande fotootjes heb ik vorig jaar genomen in de Dolomieten.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #148 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:47:43 »
Ondanks de kou zul je toch wel genoten hebben op deze reis Farnkie. Heb zelf ook al eens in de sneeuw naar een bepaalde Primula gezocht, waarvoor ik speciaal naar die plek gereisd was, maar in de bergen kun je vanalles verwachten.


We waren bij de Campanula's gebleven, deze tweejarige Campanula thyrsoides vond ik maar heel spaarzaam, maar hoe verbluffend mooi is hij op de alpenwei.
Graham Nicholls noemt deze plant in zijn Campanulaboek niet erg elegant in cultuur, maar als je hem in de vrije natuur ziet zou je toch het tegendeel denken. Is er iemand die hem in de tuin heeft?
Die Camp . thyrsoides is in cultuur best wel makkelijk en zaait zich ook ruimschoots uit. Sinds een paar jaar heb ze hier ook weer maar geen foto's gemaakt.
Van vroeger vond ik een dia gemaakt in de rotstuin toen, waar je toch een aardige indruk krijgt van de plant.
Hij wordt alleen veel hoger bij ons en is daarom ook minder elegant.

Ik vind de getoonde planten er ook helemaal niet verkeerd uitzien, Luit, zo op een plekje in de rotstuin. Ze zijn natuurlijk niet zo compact als de exemplaren in de natuur, maar zo hebben ze ook wel wat.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bibberen in Noord-Tirol 2011
« Reactie #149 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:01:33 »
Hier staan heel wat kleine boompjes die dienst doen als 'puinbinder', o.a. deze Salix helvetica (foto 1), alsook Linaria alpina (foto 2), die wel als een symbool geldt voor de scree.
Het plantje op foto 3 zegt me niet direct iets. Iemand een idee?
Op een lager gelegen locatie van deze kleine puinhelling, vond ik op een vast gedeelte dit mooie polletje van een S. paniculata. (foto 4)

Mooie fotootjes, Frankie
De plant op het derde foto is Minuartia verna.
Volop in bloei zijn het prachtige verschijningen, althans, dat vind ik. Maar ik heb de eigenschap dat ik nogal veel planten mooi vind.
Onderstaande fotootjes heb ik vorig jaar genomen in de Dolomieten.

Merci Pim, voor de aanvulling. Alweer een vraagteken minder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen