Auteur Topic: Wallischer Alpen  (gelezen 32946 keer)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Wallischer Alpen
« Gepost op: 29 november 2011, 19:12:39 »
Na lang wikken en wegen, toch maar besloten mijn belevenissen in de Wallischer Alpen van de afgelopen zomer aan het forum toe te vertrouwen.
Voor de meesten onder ons zullen veel bekende Alpenplanten de revue gaan passeren. Tenslotte heeft Gerrit eveneens zijn prachtige avontuur in het kanton Wallis op 'papier' gezet.
En het is tenslotte bijna winter, wat een mooie gelegenheid is om in de herinnering terug te blikken, naar die prachtige zomerse botanische Alpentafreeltjes.
Ook Frankie heeft veel 'gras' voor mijn voeten weggemaaid, met zijn schitterende vakantieverhaal. Dat wil zeggen, veel van dezelfde Alpenplanten zullen weer voorbij komen. Maar dat mag de pret niet drukken.

De reis ging, zoals aangegeven, na een overnachting in Griesheim, richting Ovronnaz in de Wallischer Alpen in Zwitserland.
Om te beginnen moesten we, om bij het appartement te komen, een twintigtal (!!) haarspeldbochten nemen om in Ovronnaz te belanden op zo'n 1350 meter hoogte.
Maar goed, dat was een kwestie van wennen. We zijn dit jaar vrij laat op vakantie gegaan omdat de collectieve sluiting van de firma waar ik werkzaam ben, ook vrij laat viel. En we zijn min of meer 'verplicht' rond die tijd de zomervakantie te plannen. Het was door die late periode wel behoorlijk zoeken naar bloeiende exemplaren van sommige plantensoorten, in vergelijking met vorig jaar in Italië en twee jaar terug (eveneens) in Zwitserland, toen de periode een aantal weken eerder was gepland.
We zaten met het appartementje 's morgens aan de 'zonkant' en 's middags niet, maar goed je kan niet alles hebben.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2011, 19:23:20 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2011, 19:21:49 »
Het uitzicht in de nabije omgeving was voor Nederlandse begrippen uiterst fraai. Helaas zijn de opnames wat flets, omdat het toen net even niet superhelder was, maar het zag er bij aankomst al spannend uit, als je je blik naar boven wendde.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2011, 19:43:56 »
Ik stond natuurlijk te popelen om op 5 augustus de eerste botanische ontdekkingen te gaan doen.
Ik besloot daarom om vanaf het appartement (1350 m.) de natuur in de duiken en een pad te volgen via Tourbillon (daar was een soort parkeerplaats gesitueerd) naar Loutze, waar een bergrestaurantje stond op ca. 1721 m.
Het bleek een prima wandeling om de vakantie te starten met natuurlijk de nodige campanulasoorten.
Het bosrijke bergpad, met hier en daar enkele open plekken, begon met de 'ontdekking' van Campanula cochlearifolia. Ik verwonderde me over het feit dat dit soortje al zo laag voorkomt, maar Thieme's Alpenflora suggereert inderdaad dat dit C. cochlearifolia inderdaad veelal tussen de 1000 en 3000 meter voorkomt.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2011, 19:56:22 »
Een Campanulasoort die je zeker op geringere hoogte zou verwachten is Campanula rhomboidalis, het Bergklokje.
Groeit niet alleen op (vochtige) 'weiden' en hooilanden, zoals Thieme's Alpenflora aangeeft, maar tevens rond de bosrand.
De paars/blauwe bloemen zijn veelal naar één zijde gekeerde.
Ook het blad is kenmerkend voor deze soort.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2011, 19:59:24 »
Altijd interessant zijn de afwijkende kleurtinten van bepaalde soorten.
naast de paars/blauwe exemplaren tevens een lichtblauwe tinte gespot van Campanula rhomboidalis.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2011, 20:05:21 »
Om Campanula glomerata, in volle bloei, tegen te komen in het wild is altijd weer een belevenis.
Dit is overigens het enige exemplaar dat ik toen gespot heb.
Campanula glomerata in knopvorm is eveneens een prachtig verschijning.
Toegegeven, ik heb vollere planten gezien in cultuur, maar dit heeft wel iets aparts.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2011, 20:12:42 »
Campanula rotundifolia is ook altijd een trekpleister. Voor mij althans. Met die mooi en teer gevormde klokjes op fragiele stengeltjes.
Thuis heb ik 'ze' ook, ergens in een trogje. Altijd elk jaar weer enkele maanden (!) 'bloemend'. Ik zou ze niet willen missen, als ik ze zo zachtjes zie bungelen in de wind.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2011, 20:19:30 »
Om nog even na te genieten van Campanula rotundifolia.

Wordt vervolgd.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2011, 20:28:26 »
Mooie "klokjes" die je daar luid Pim . Goed dat je ze ons niet hebt onthouden !
En van die natuur uit de bergen krijgen we toch geen genoeg , maak je daar alvast geen zorgen over...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2011, 21:28:24 »
Zoals het klokje in de bergen tikt, tikt het nergens.  ;D
Laat je maar eens gaan, Pim. Als dezelfde planten nog eens de revue passeren, geen erg. Zoals Kris ook al zei; we krijgen er toch nooit genoeg van.
Hoe waren de weersomstandigheden daar trouwens tijdens uw verblijf?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2011, 21:45:59 »
3 keer is scheepsrecht Pim !  ((12
Ik treed mijn twee voorgangers volmondig bij !
Van dit soort reportages krijgen we er nooit te veel te zien ! Schitterend gewoon !  :D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2011, 18:24:04 »
Zoals het klokje in de bergen tikt, tikt het nergens.  ;D
Laat je maar eens gaan, Pim. Als dezelfde planten nog eens de revue passeren, geen erg. Zoals Kris ook al zei; we krijgen er toch nooit genoeg van.
Hoe waren de weersomstandigheden daar trouwens tijdens uw verblijf?
De weersomstandigheden waren bijzonder aangenaam. Veelal warm en zonnig zomerweer overdag. Slechts een tweetal dagdelen bewolkt en regenachtig. Dat zat dus enorm mee voor Zwitserse begrippen. Alleen 's avonds koelde het redelijk snel af, maar dat schijnt rond die tijd (augustus) gewoon te zijn.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2011, 18:43:54 »
Met het appartement zaten we op zo'n 500 meter van een stoeltjeslift. Het gebied rond Ovronnaz schijnt dan ook een skigebied(je) te zijn met ca. 30 km aan pistes.
Vanaf 'thuis' was het dus prima te doen om lopend op je gemak naar de stoeltjeslift te gaan. Deze bracht je voor slechts 15 Zwitserse franken naar Jorasse op 1950 meter en weer terug. Bij Jorasse is een eetgelegenheid gesitueerd. Vandaaruit kan je diverse interessante 'botanische ontdekkingstochten' ondernemen.
De tweede dag ben ik vanuit Jorasse (1950 m.) richting de Grand Chavalard gelopen. De Grand Chavalard is een bergtop  met een hoogte van 2899 meter. Ik ben de 6e augustus tot zo'n 2400 meter hoogte gekomen. Want je moet tenslotte weer tijdig retour om nog met de lift mee terug te kunnen. En zo'n snelle wandelaar ben ik niet, omdat al het speuren naar planten en het fotograferen toch behoorlijk wat tijd vergt. En wat gaat de tijd dan snel, als je het leuk hebt!  --13
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2011, 18:49:25 »
De omgeving gaf behoorlijk wat botanisch vertier. Het voordeel om later in het jaar op vakantie te gaan is het feit dat er toch van een aantal soorten het nodige zaad beschikbaar is. Dus ik heb van een redelijk aantal soortjes wat zaad kunnen winnen, in heel bescheiden porties trouwens.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallischer Alpen
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2011, 19:00:06 »
Bij Jorasse en ook behoorlijk hoger ontwaar je al gauw Gentianella campestris, Veldgentiaan, Brede Duingentiaan.
In de Alpen schijnt deze Gentiaan veelal een tweejarige levenscyclus te hebben.
Heemskerk, Noord-Holland