Auteur Topic: Printemps dans la douce France  (gelezen 37843 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #225 Gepost op: 5 september 2017, 21:54:30 »
klopt.
prachtig foto trouwens zo mooi van onder met de witte berg op de achtergrond.
Ik denk dat ik hem ook zo op de fot had gezet.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #226 Gepost op: 5 september 2017, 22:04:49 »
Even alles bij gelezen ....wat een knap verslag alweer Frankie !!! Dank hiervoor ...  En weer van alles bij geleerd en opgestoken  ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #227 Gepost op: 5 september 2017, 22:44:51 »
Deze wolfsmelk heeft dan weer een heel andere groeiwijze.

Euphorbia is het geslacht met de meeste soorten ter wereld, heb ik eens gelezen, maar in mijn "Wild flowers of the Mediterranean' staan veel euphorbia's, Ik denk dat het E. biumbellata is. De naar beneden en dan weer omhoog gekrulde blaadjes zijn opvallend.

Het genus Euphorbia is inderdaad een soortenrijk geslacht, Gerrit. Ik heb er de Flora alpina bijgehaald, en die maakt geen melding van E. biumbellata?

Zou de koepelvormig groeiende soort overigens niet E. spinosa kunnen zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #228 Gepost op: 5 september 2017, 22:51:07 »
Even alles bij gelezen ....wat een knap verslag alweer Frankie !!! Dank hiervoor ...  En weer van alles bij geleerd en opgestoken  ((12

Merci Kris.

Tja, ik heb zelf enorm veel geleerd van deze trip en het verslag.

Ik heb gezien dat bepaalde soorten zoals Saxifraga callosa, Iris lutescens, Crocus albiflorus en Crocus versicolor bijzonder vormenrijk kunnen zijn. Meestal zijn we aangewezen op wat de verkoper ons te bieden heeft. Als je dan een populatie in de natuur ziet van zo'n species kan je je ogen niet geloven wat je ziet. Dan blijkt uw ene plantje in de tuin  plots slechts één van de vele vormen te zijn die er bestaan. Maar dat weet jij wellicht ook wel? Dit is één van leuke facetten van het bestuderen van planten in de natuur.

De doeltreffende reacties van sommige mensen tijdens dit verslag zijn van goudwaarde, waarvoor dank!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #229 Gepost op: 6 september 2017, 13:06:54 »

Merci Kris.
Tja, ik heb zelf enorm veel geleerd van deze trip en het verslag.
Ik heb gezien dat bepaalde soorten zoals Saxifraga callosa, Iris lutescens, Crocus albiflorus en Crocus versicolor bijzonder vormenrijk kunnen zijn. Meestal zijn we aangewezen op wat de verkoper ons te bieden heeft. Als je dan een populatie in de natuur ziet van zo'n species kan je je ogen niet geloven wat je ziet. Dan blijkt uw ene plantje in de tuin  plots slechts één van de vele vormen te zijn die er bestaan. Maar dat weet jij wellicht ook wel? Dit is één van leuke facetten van het bestuderen van planten in de natuur.
De doeltreffende reacties van sommige mensen tijdens dit verslag zijn van goudwaarde, waarvoor dank!  ((3

Midden in de natuur kan je tegelijkertijd zoveel opsteken en bijleren maar ook nog meer verward raken Frankie ....Maar het is puur genieten , zoveel is zeker. Je verslagen zijn heel goed opgebouwd en van enorme waarde op dit forum . Het mag gezegd ...
Ik ben blij dat je de diversiteit binnen een soort nog een keer extra in de verf zet ... ((3 Het is altijd 1 van mijn stokpaardjes geweest ...Daarom is het ook zo moeilijk  om de juiste naam aan een plant te kunnen geven .Ik weet niet nu maar dan werd er vroeger 1 specifieke vondst uitgekozen om de naambeschrijving te doen en dat werd dan de typeplant ....Maar zo simpel ligt dat natuurlijk geenszins ....Ja ik heb idd ook het geluk gehad om te mogen genieten van die diversiteit van planten op de standplaats ....Het is een rijkdom maar ook tegelijk ook een kwelgeest voor amateur botanisten zoals wij ...We willen alles graag in 1 vakje duwen maar de natuur staat dat niet toe . Lastig ....maar evengoed geweldig !!!!! In ieder geval genieten we van je verslag en hopen we dat je zal blijven delen ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #230 Gepost op: 6 september 2017, 18:55:41 »
Ik zal hier wel een reeksje neerpoten, speciaal voor crocusliefhebber. De anderen mogen natuurlijk ook kijken,  ;) Je ziet dit tenslotte ook niet elke dag, dacht ik.

Sublieme reeks Frankie - de exemplaren met een gele toets erbij zoals deze vind ik net nog iets aantrekkelijker dan de anderen.
Ik hoop maar dat hier niemand een "crocusitis" aan over houdt -2( .  Eerlijk gezegd denk ik het niet daarvoor zijn de beelden te mooi.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8427
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #231 Gepost op: 6 september 2017, 19:39:09 »
We bevinden ons op een site waar voornamelijk Crocus versicolor groeit met duizenden! Het is een soort met een vrij beperkt verspreidingsgebied.

Hij doet zijn naam 'versicolor' alle eer aan. We hebben heel wat mooie vormen gezien, de ene nog mooier dan de ander.

Ik had er graag bij geweest , Frankie ! Bijzonder mooie beelden ..... --6 ((3 ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8427
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #232 Gepost op: 6 september 2017, 19:41:11 »
We bevinden ons op een site waar voornamelijk Crocus versicolor groeit met duizenden! Het is een soort met een vrij beperkt verspreidingsgebied.

Hij doet zijn naam 'versicolor' alle eer aan. We hebben heel wat mooie vormen gezien, de ene nog mooier dan de ander.

Dit is duidelijk versicolor , Frankie . Het is een prachtige krokus !!! en zoveel variatie .....schitterend  ((14 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8427
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #233 Gepost op: 6 september 2017, 19:44:02 »
leuk dat je de wandelschoenen weer hebt aangetrokken en je verhaal verder bent gegaan. ((14
crocussen in de tuin zijn mooi. maar in de vrije natuur toch het mooist.

Helemaal mee eens Bert !!!
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #234 Gepost op: 6 september 2017, 20:58:51 »

Het genus Euphorbia is inderdaad een soortenrijk geslacht, Gerrit. Ik heb er de Flora alpina bijgehaald, en die maakt geen melding van E. biumbellata?


Dan hebben we het over foto's nummer 337, 339 enz. Dat die naam niet in een Alpenflora voorkomt is niet zo vreemd als deze plant aan de voet van bergen voorkomt en meer Mediterraan is.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #235 Gepost op: 6 september 2017, 21:00:57 »

Zou de koepelvormig groeiende soort overigens niet E. spinosa kunnen zijn?

Ik denk dat het goed mogelijk is, dat de planten met de nummers 334 335 enz Euphorbia spinosa is, maar de foto's zijn te onduidelijk om daar wat over te zaggen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #236 Gepost op: 6 september 2017, 22:00:00 »

Merci Kris.
Tja, ik heb zelf enorm veel geleerd van deze trip en het verslag.
Ik heb gezien dat bepaalde soorten zoals Saxifraga callosa, Iris lutescens, Crocus albiflorus en Crocus versicolor bijzonder vormenrijk kunnen zijn. Meestal zijn we aangewezen op wat de verkoper ons te bieden heeft. Als je dan een populatie in de natuur ziet van zo'n species kan je je ogen niet geloven wat je ziet. Dan blijkt uw ene plantje in de tuin  plots slechts één van de vele vormen te zijn die er bestaan. Maar dat weet jij wellicht ook wel? Dit is één van leuke facetten van het bestuderen van planten in de natuur.
De doeltreffende reacties van sommige mensen tijdens dit verslag zijn van goudwaarde, waarvoor dank!  ((3

Midden in de natuur kan je tegelijkertijd zoveel opsteken en bijleren maar ook nog meer verward raken Frankie ....Maar het is puur genieten , zoveel is zeker. Je verslagen zijn heel goed opgebouwd en van enorme waarde op dit forum . Het mag gezegd ...
Ik ben blij dat je de diversiteit binnen een soort nog een keer extra in de verf zet ... ((3 Het is altijd 1 van mijn stokpaardjes geweest ...Daarom is het ook zo moeilijk  om de juiste naam aan een plant te kunnen geven .Ik weet niet nu maar dan werd er vroeger 1 specifieke vondst uitgekozen om de naambeschrijving te doen en dat werd dan de typeplant ....Maar zo simpel ligt dat natuurlijk geenszins ....Ja ik heb idd ook het geluk gehad om te mogen genieten van die diversiteit van planten op de standplaats ....Het is een rijkdom maar ook tegelijk ook een kwelgeest voor amateur botanisten zoals wij ...We willen alles graag in 1 vakje duwen maar de natuur staat dat niet toe . Lastig ....maar evengoed geweldig !!!!! In ieder geval genieten we van je verslag en hopen we dat je zal blijven delen ...   

Genieten, daar is het waar het om draait in deze hobby wat mij betreft. Je trekt de tijd en geld uit om een reisje op poten te zetten en je steekt er nog een hoop energie in om alles te vinden en te bereiken. Dan mag je op het eind van de (berg)rit er zeker wel van genieten! En dat deed ik met volle teugen.

Maar iets op naam brengen is natuurlijk onvermijdelijk de bijkomende bekommernis. Je weet maar al te graag wat je hebt gevonden en gefotografeerd. Daarvoor is een forum als dit uiterst geschikt. Heel wat planten heb ik hier dan ook al op naam weten te brengen.

Wat Iris lutescens betreft. Ik heb al vele jaren deze compacte plant in de rotstuin. Het was de enige vorm die ik had, en zoals je zegt, Kris, ga je op den duur denken dat dit 'de typeplant' is, dat er niks anders is. Als je dan een wildpopulatie ziet, ga je er toch wel eventjes anders over nadenken. Dan zie je planten in andere kleuren, grotere vormen, nog kleinere vormen, enz...

Ook wat de crocussen betreft had ik een dergelijke, uitgebreide variatie niet durven te vermoeden.

Planten en hun groeiplaatsen. Nog zo'n moeilijk item. In de tuin beschikken we over zonnige plekjes en schaduwrijke plekjes, drogere stukken en vochtigere stukken en daar houdt het dan bij op. Daar moeten we het mee doen. Het is dan ook zeker een pluspunt als je de planten op locatie hebt gezien, waarbij je de groeicondities beter kan inschatten. Om nogmaals op Iris lutescens terug te komen. Ik dacht altijd dat deze op een goed gedraineerde grond moest staan, omdat anders de wortelstokken zouden wegrotten. Niets is minder waar, ik zag ze vele keren staan in de modderige grond nabij een beekje in de koelte van een parasolden en andere keren zag ik ze staan in de schaduw van struikgewas. Ze zijn dus toch nog niet zo kieskeurig als ik had gedacht.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #237 Gepost op: 6 september 2017, 22:09:05 »
Ik zal hier wel een reeksje neerpoten, speciaal voor crocusliefhebber. De anderen mogen natuurlijk ook kijken,  ;) Je ziet dit tenslotte ook niet elke dag, dacht ik.

Sublieme reeks Frankie - de exemplaren met een gele toets erbij zoals deze vind ik net nog iets aantrekkelijker dan de anderen.
Ik hoop maar dat hier niemand een "crocusitis" aan over houdt -2( .  Eerlijk gezegd denk ik het niet daarvoor zijn de beelden te mooi.

Merci Luc. Als je ter plaatse bent, weet je niet wat je eerst moet mooi vinden. Nadien kan je aan de hand van de foto's denken: kijk zie, dat is nu eens een knappe vorm. Had ik die nu maar in de tuin.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #238 Gepost op: 6 september 2017, 22:14:44 »
We bevinden ons op een site waar voornamelijk Crocus versicolor groeit met duizenden! Het is een soort met een vrij beperkt verspreidingsgebied.

Hij doet zijn naam 'versicolor' alle eer aan. We hebben heel wat mooie vormen gezien, de ene nog mooier dan de ander.

Dit is duidelijk versicolor , Frankie . Het is een prachtige krokus !!! en zoveel variatie .....schitterend  ((14 ((3

Variatie genoeg, Danny. Je waant zich als een kind in een snoepwinkel.
Wat gedacht van dit bosje?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #239 Gepost op: 6 september 2017, 22:17:21 »
Nog zo'n sublieme, grootbloemige vorm.
Lichtervelde, West-Vlaanderen