Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2023  (gelezen 6539 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #30 Gepost op: 10 juli 2023, 12:31:53 »
Campanula morettiana is een lastige klant ...Heden met 1 bloem ....wie het kleine niet eert ...
Prachtig Kris, zet de stoel er maar naast om de slakken in het oog te houden!  --11
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #31 Gepost op: 10 juli 2023, 14:23:05 »
Herman
Het is hier ook erg warm, 31 graden Celsius. Ondertussen vestigen zelfs zebra's zich hier...😂😂

 -2( :o --3 :D

Wat is het volgende Thomas...,enkele van de "big five " ?

"Big Five"...prachtig Kris .... precies mijn humor. Ik hoop echter niet dat ik in de nabije toekomst een Kaapse buffel of een neushoorn in mijn tuin tegenkom...😂

Maar er zijn ook echte reuzen onder de lokale bevolking. Zoals deze Aromia moschata bijvoorbeeld, die net de bloem van Echinocerus triglochidiatus (uit New Mexico) heeft geïnspecteerd.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2023, 14:35:08 door Thomas Eckert »

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2023, 14:52:54 »
Deze Göteborg vorm van Pelargonium endlicherianum  is mijn inziens een pak lastiger om goed te houden ....Bloeit momenteel .

Kun je het verschil met de normale vorm wat concreter beschrijven Kris? Bij mij bloeit hij momenteel ook...en ik kan het verschil niet zien op jouw foto...🥸

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2023, 09:27:57 »
Deze Göteborg vorm van Pelargonium endlicherianum  is mijn inziens een pak lastiger om goed te houden ....Bloeit momenteel .
Kun je het verschil met de normale vorm wat concreter beschrijven Kris? Bij mij bloeit hij momenteel ook...en ik kan het verschil niet zien op jouw foto...🥸

We gaan een poging wagen Thomas  :) De Göteborg - vorm blijft veel compacter en heeft kleiner blad . Op de bijgevoegde foto's  kan je dit hopelijk merken . Foto 1 , de gewone vorm en foto 2 de Göteborg - vorm. Het blad is ook merkelijk  donkerder van kleur. Zelfs de bloemstengels zijn meer rood in plaats van  gewoon groen bij de gewone vorm .Ook de bloem van de Göteborg - vorm is donkerder en intensiever van kleur . Dat is al moeilijker te tonen ook al omdat camera's soms moeite hebben met deze kleur om dit allemaal correct weer te geven . En iedere camera geeft deze kleur anders door ...l Maar als je 2 bloeiende exemplaren naast mekaar zou zetten zie je dat verschil wel degelijk. Hopelijk beantwoord dit je vraag .Hoe dan ook vind ik de Göteborg - vorm lastiger om goed te houden en lukt die hier niet in de open rotstuin terwijl dat wel lukt met de gewone vorm....
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2023, 09:33:23 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2023, 09:36:10 »

Maar er zijn ook echte reuzen onder de lokale bevolking. Zoals deze Aromia moschata bijvoorbeeld, die net de bloem van Echinocerus triglochidiatus (uit New Mexico) heeft geïnspecteerd.

Die ziet er al meteen erg Afrikaans uit Thomas , moest die hier in de tuin zitten zouden sommige van de huisbewoners hier zich al niet meer buiten wagen .... -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2023, 09:37:46 »
Campanula morettiana is een lastige klant ...Heden met 1 bloem ....wie het kleine niet eert ...
Prachtig Kris, zet de stoel er maar naast om de slakken in het oog te houden!  --11

Klopt Herman , zoals met alle Campanula's ....Het gaat voorlopig goed maar dan wordt het gevaarlijk want worden we misschien te nonchalant in het bewaken/bestrijden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #36 Gepost op: 12 juli 2023, 20:59:53 »
Omdat het aanbod aan rotsplanten steeds schaarser wordt ben ik vorig jaar gestart met wat nieuwigheden te zaaien.
Eén van deze nieuwe aanwinsten is deze nog jonge Scutellaria orientalis subsp. cretacea die in de natuur voorkomt van Oost Turkije tot Syrie.
De basiskleur van de bloemen is cremegeel met accenten in donkerder geel en oranje.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2023, 21:03:30 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #37 Gepost op: 12 juli 2023, 21:33:07 »
Omdat het aanbod aan rotsplanten steeds schaarser wordt ben ik vorig jaar gestart met wat nieuwigheden te zaaien.
Eén van deze nieuwe aanwinsten is deze nog jonge Scutellaria orientalis subsp. cretacea die in de natuur voorkomt van Oost Turkije tot Syrie.
De basiskleur van de bloemen is cremegeel met accenten in donkerder geel en oranje.
Luc, al een mooi resultaat!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #38 Gepost op: 13 juli 2023, 11:32:13 »
Omdat het aanbod aan rotsplanten steeds schaarser wordt ben ik vorig jaar gestart met wat nieuwigheden te zaaien.
Eén van deze nieuwe aanwinsten is deze nog jonge Scutellaria orientalis subsp. cretacea die in de natuur voorkomt van Oost Turkije tot Syrie.
De basiskleur van de bloemen is cremegeel met accenten in donkerder geel en oranje.

Mooi Luc . Ze hebben zeker iets die Scutellaria's  ....en ze zullen allicht goed tegen het steeds warmere klimaat kunnen ...Groeit blijkbaar vlotjes aan vanuit zaad ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #39 Gepost op: 13 juli 2023, 12:19:24 »
Omdat het aanbod aan rotsplanten steeds schaarser wordt ben ik vorig jaar gestart met wat nieuwigheden te zaaien.
Eén van deze nieuwe aanwinsten is deze nog jonge Scutellaria orientalis subsp. cretacea die in de natuur voorkomt van Oost Turkije tot Syrie.
De basiskleur van de bloemen is cremegeel met accenten in donkerder geel en oranje.

Mooi Luc . Ze hebben zeker iets die Scutellaria's  ....en ze zullen allicht goed tegen het steeds warmere klimaat kunnen ...Groeit blijkbaar vlotjes aan vanuit zaad ...
Deze plant is in zijn pot blijven staan tot de lente. Na het uitplanten moet je ze toch wat in de gaten houden tot ze doorgeworsteld zijn.
Ik hou wel van scutellaria waar mooie kleurcombinaties te vinden zijn.
Nu nog afwachten hoe ze de winter doorkomen, veiligheidshalve zal ik ze toch afdekken met een glasplaatje.
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #40 Gepost op: 15 juli 2023, 23:25:15 »
Misschien niet helemaal de juiste rubriek maar ik heb een vraag. Deze Lithodora diffusa doet het goed (op de klei terwijl je overal leest dat hij op zure grond moet) wordt een beetje te groot op deze plek. Op welk moment kan ik deze plant het best verplaatsen?
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #41 Gepost op: 16 juli 2023, 11:12:48 »
Misschien niet helemaal de juiste rubriek maar ik heb een vraag. Deze Lithodora diffusa doet het goed (op de klei terwijl je overal leest dat hij op zure grond moet) wordt een beetje te groot op deze plek. Op welk moment kan ik deze plant het best verplaatsen?
In mijn ervaring is hij helemaal niet kieskeurig naar grondsoort, Mark.  Hij wordt inderdaad nog véél groter (na verloop van jaren tot bijna 1 m diameter...  Verplanten is een ander verhaal... hij heeft een lange penwortel en laat zich eigenlijk heel moeilijk verplanten.  Het najaar (september/oktober) lijkt mij op vandaag het minst slechte moment gezien wij de jongste jaren vaak met heel droge lentes worden gezegend...  Probeer hem met een flinke kluit te verplanten misschien... succes!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #42 Gepost op: 16 juli 2023, 11:15:31 »
Herman
Het is hier ook erg warm, 31 graden Celsius. Ondertussen vestigen zelfs zebra's zich hier...😂😂

 -2( :o --3 :D

Wat is het volgende Thomas...,enkele van de "big five " ?

"Big Five"...prachtig Kris .... precies mijn humor. Ik hoop echter niet dat ik in de nabije toekomst een Kaapse buffel of een neushoorn in mijn tuin tegenkom...😂

Maar er zijn ook echte reuzen onder de lokale bevolking. Zoals deze Aromia moschata bijvoorbeeld, die net de bloem van Echinocerus triglochidiatus (uit New Mexico) heeft geïnspecteerd.

Super opnames, Thomas !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #43 Gepost op: 16 juli 2023, 11:16:21 »
Omdat het aanbod aan rotsplanten steeds schaarser wordt ben ik vorig jaar gestart met wat nieuwigheden te zaaien.
Eén van deze nieuwe aanwinsten is deze nog jonge Scutellaria orientalis subsp. cretacea die in de natuur voorkomt van Oost Turkije tot Syrie.
De basiskleur van de bloemen is cremegeel met accenten in donkerder geel en oranje.

Da's natuurlijk de spirit Luc !  Ik ken trouwens geen lelijke Scutellaria's !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #44 Gepost op: 16 juli 2023, 11:32:48 »
Campanula morettiana is een lastige klant ...Heden met 1 bloem ....wie het kleine niet eert ...

Je gaat de uitdagingen niet uit de weg Kris !!  -2(  Duimen maar dat het verder goed gaat.

Deze Campanula stansfieldii zie je niet zo vaak maar is een stuk makkelijker.  Hij kruipt (heel beheersbaar) stilletjes met ondergrondse uitlopertjes in het rond en beloont elk jaar met rijke bloei.  De plant komt nog van Jef Lemmens...  :o  en dan weet je dat hij al een aantal jaartjes op de teller heeft.
Harelbeke-West-Vlaanderen