Auteur Topic: De smeltwatertrog  (gelezen 34543 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #45 Gepost op: 4 november 2013, 18:37:22 »
 ((14
Klasse Herman , brengt ons weer iets bij .Overigens staat die plant er heel gezond en kloek bij ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #46 Gepost op: 4 november 2013, 19:26:59 »
Frankie en Kris, ik heb Ranunculus traunfellneri vanaf 2011 in tufa naast een bergrivier staan. De ene staat in een gat in de tufa langs waar altijd water stroomt en de andere staat meer tussen stenen die altijd vocht kunnen aanzuigen. Diegene tussen de stenen heeft gebloeid, ik heb er wel geen foto van. Ik zal morgen eens kijken hoe zij er nu uitzien.

Ondanks het slechte weer toch snel een poging voor een foto gedaan (de flits is wel afgegaan). Diegene in de tufa was zeer klein, maar de andere was goed gegroeid en je ziet nog de stengel van een bloem. Nu zien wat het volgend jaar wordt.
[/quote]

Heel interessante informatie Herman ! Lijkt me ook een goede standplaats voor dit soort planten . ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #47 Gepost op: 4 november 2013, 20:11:11 »
Frankie en Kris, ik heb Ranunculus traunfellneri vanaf 2011 in tufa naast een bergrivier staan. De ene staat in een gat in de tufa langs waar altijd water stroomt en de andere staat meer tussen stenen die altijd vocht kunnen aanzuigen. Diegene tussen de stenen heeft gebloeid, ik heb er wel geen foto van. Ik zal morgen eens kijken hoe zij er nu uitzien.

Ondanks het slechte weer toch snel een poging voor een foto gedaan (de flits is wel afgegaan). Diegene in de tufa was zeer klein, maar de andere was goed gegroeid en je ziet nog de stengel van een bloem. Nu zien wat het volgend jaar wordt.
[/quote]

Magnifiek exemplaar, Herman, het feit dat die plant het ganse jaar buiten op dezelfde plaats staat betekent dat hij in de winter ook een drijfnatte standplaats heeft.
Blijkbaar hindert dit hem niet, een droge winterrust zou dus geen must moeten zijn.
We hebben hier wel te maken met stromend water, zoals in het geval van Harry Jans.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #48 Gepost op: 4 november 2013, 20:14:56 »
Nog één detail dat ik nog niet heb vermeld.
Toen ik de bodem verzamelde uit mijn composthoop zaten daar tal van regenwormen in. In eerste instantie was ik van plan die eruit te halen, maar toen begon ik te beseffen dat die meer in het voordeel zullen zijn dan in het nadeel. Door de vele gangetjes die ze graven blijft de bodem toch ook wat 'luchtiger'. En die regenwormen kunnen lang gedijen in een trog of pot, sterker nog, vaak komen ze er vanzelf in, dat zie ik aan kleine hoopjes 'uitwerpselen' die er aan het oppervlak verschijnen.
Regenwormen in een trog...het kan misschien een hulpmiddel zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #49 Gepost op: 4 november 2013, 20:25:23 »

Ik kijk met veel interesse uit naar alle updates ........

Dat zal dan voor volgend voorjaar zijn, Danny, ik kijk nu al uit naar volgend voorjaar. Ik leg mijn verwachtingen niet al te hoog, maar toch hoop ik om enkele positieve zaken te kunnen rapporteren, het zijn dan ook allemaal stuk voor stuk magnifieke planten!

Ik duim alvast mee Frankie ! ((14
Die Soldanella's zijn toch wel supermooi hé ........

Ze zijn om bij weg te ....'smelten', Danny.  :D
Heel interessant allemaal, Frankie, over nagedacht, he.
Leuk ook om te zien hoeveel reactie er komt op zoiets "nieuws".
En toch weer leerzaam allemaal.
We gaan het volgen allemaal. ((3

Ja Gerard, je kunt de mensen hun kop zot maken dat het niet mooi meer is,  ;) Neen zonder te zeveren, het is een experimentje met een aantal planten die je zelden in cultuur ziet, omdat ze ten eerste niet veel worden aangeboden, maar ook omdat bijna niemand goed weet hoe je er mee moet  omspringen. Als daar wat verandering in kan komen zou het mooi zijn, natuurlijk, stel je maar eens voor: een trog barstensvol Ranunculussoorten en Soldanella's, doorweven met wat gentianen en androsace's,...ik zie het al voor me. Een probatie waard, niet waar?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #50 Gepost op: 4 november 2013, 21:49:54 »
Frankie, die trog ziet er geweldig uit. ((14. Ik ben al even benieuwd naar de resultaten dit voorjaar. Sommige Crocus-soorten vindt je trouwens ook in dergelijke omstandigheden.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #51 Gepost op: 4 november 2013, 23:19:07 »
Frankie, mijn intresse heb je ook, ik kijk al uit hoe het na de winter  zal zijn. ((12.
Even een vraag, de planten die je noemt staan die in de natuur niet uitgesproken zuur, ik dacht dat door de continue aanvoer van smeltwater de kalk en de fijne structuren in de grond weggespoeld worden, is je compost dan niet te zwaar en te rijk voor je planten als je hem constant nat gaat houden? Het is zo maar een bedenking maar de tijd zal het wel voor je uitwijzen. In ieder geval ik vind het een knappe trog en hoop dat het je lukt! en zo blijven we bezig met steeds meer mogelijkheden te creeren voor toch die moeilijke plantjes in leven te houden, al is het met vallen en opstaan ((14 ((14
« Laatst bewerkt op: 4 november 2013, 23:23:01 door Hugo Van Woensel »

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #52 Gepost op: 4 november 2013, 23:26:07 »
Frankie en Kris, ik heb Ranunculus traunfellneri vanaf 2011 in tufa naast een bergrivier staan. De ene staat in een gat in de tufa langs waar altijd water stroomt en de andere staat meer tussen stenen die altijd vocht kunnen aanzuigen. Diegene tussen de stenen heeft gebloeid, ik heb er wel geen foto van. Ik zal morgen eens kijken hoe zij er nu uitzien.

Ondanks het slechte weer toch snel een poging voor een foto gedaan (de flits is wel afgegaan). Diegene in de tufa was zeer klein, maar de andere was goed gegroeid en je ziet nog de stengel van een bloem. Nu zien wat het volgend jaar wordt.

Magnifiek exemplaar, Herman, het feit dat die plant het ganse jaar buiten op dezelfde plaats staat betekent dat hij in de winter ook een drijfnatte standplaats heeft.
Blijkbaar hindert dit hem niet, een droge winterrust zou dus geen must moeten zijn.
We hebben hier wel te maken met stromend water, zoals in het geval van Harry Jans.
[/quote]
Frankie, misschien nog een aanvulling. Het water loopt alleen in de dag, er staat een tijdklok tussen. Bovendien staat de plant toch een klein 20 cm boven het waterniveau.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #53 Gepost op: 5 november 2013, 20:29:39 »
Frankie, mijn intresse heb je ook, ik kijk al uit hoe het na de winter  zal zijn. ((12.
Even een vraag, de planten die je noemt staan die in de natuur niet uitgesproken zuur, ik dacht dat door de continue aanvoer van smeltwater de kalk en de fijne structuren in de grond weggespoeld worden, is je compost dan niet te zwaar en te rijk voor je planten als je hem constant nat gaat houden? Het is zo maar een bedenking maar de tijd zal het wel voor je uitwijzen. In ieder geval ik vind het een knappe trog en hoop dat het je lukt! en zo blijven we bezig met steeds meer mogelijkheden te creeren voor toch die moeilijke plantjes in leven te houden, al is het met vallen en opstaan ((14 ((14

Een plant als Ranunculus alpestris houdt van een kalkrijke grond, terwijl Androsace alpina eerder op zure gronden voorkomt. Er staan dus planten in die trog die in de vrije natuur op totaal verschillende bodems groeien (kalk - zuur). Vroeger werd daar veel meer rekening mee gehouden, nu is echter gebleken dat het voor een groot deel van de planten weinig of geen verschil uitmaakt, in cultuur wel te verstaan, in de natuur ligt het natuurlijk anders.

De trog is niet constant nat, Hugo, momenteel is de trog afgedekt, en dat zal zo blijven tot ergens in maart. Of de grond voor dit soort planten te rijk is? Ik meen het niet, het zijn niet dat soort planten die tot de categorie hongerlijders behoren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #54 Gepost op: 5 november 2013, 20:31:02 »
Frankie en Kris, ik heb Ranunculus traunfellneri vanaf 2011 in tufa naast een bergrivier staan. De ene staat in een gat in de tufa langs waar altijd water stroomt en de andere staat meer tussen stenen die altijd vocht kunnen aanzuigen. Diegene tussen de stenen heeft gebloeid, ik heb er wel geen foto van. Ik zal morgen eens kijken hoe zij er nu uitzien.

Ondanks het slechte weer toch snel een poging voor een foto gedaan (de flits is wel afgegaan). Diegene in de tufa was zeer klein, maar de andere was goed gegroeid en je ziet nog de stengel van een bloem. Nu zien wat het volgend jaar wordt.

Magnifiek exemplaar, Herman, het feit dat die plant het ganse jaar buiten op dezelfde plaats staat betekent dat hij in de winter ook een drijfnatte standplaats heeft.
Blijkbaar hindert dit hem niet, een droge winterrust zou dus geen must moeten zijn.
We hebben hier wel te maken met stromend water, zoals in het geval van Harry Jans.
Frankie, misschien nog een aanvulling. Het water loopt alleen in de dag, er staat een tijdklok tussen. Bovendien staat de plant toch een klein 20 cm boven het waterniveau.
[/quote]

20 cm, dat is dan ook weer niet zo heel veel, de plant staat met de wortels dus constant in vochtige, zeg maar natte grond. Is dit ook zo tijdens de rustperiode (late herfst, winter)?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #55 Gepost op: 5 november 2013, 20:33:47 »
Frankie, die trog ziet er geweldig uit. ((14. Ik ben al even benieuwd naar de resultaten dit voorjaar. Sommige Crocus-soorten vindt je trouwens ook in dergelijke omstandigheden.

Merci Hans, ik ben ook wel content met het uitzicht van de trog, al staan er geen saxen in.
Inderdaad, soms zien we wel eens foto's van crocussen en irissen die in de kletsnatte grond van smeltwater staan. Ik zelf had nog niet het geluk dit live te kunnen waarnemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #56 Gepost op: 5 november 2013, 20:38:16 »
20 cm, dat is dan ook weer niet zo heel veel, de plant staat met de wortels dus constant in vochtige, zeg maar natte grond. Is dit ook zo tijdens de rustperiode (late herfst, winter)?
[/quote]

Frankie, die pomp blijft het hele jaar draaien als het licht is, tijdens de avond en nacht staat die af. Dus in de winter is de periode van droogte wel langer dus zal de vochtigheid in de tufa ook wel lager zijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #57 Gepost op: 15 maart 2014, 11:07:53 »
En Frankie ?  Al enig zicht op hoe de smeltwatertrog (en zijn bewoners) de winter zijn door gekomen ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #58 Gepost op: 15 maart 2014, 15:52:32 »
Ben ook bijzonder benieuwd Frankie.
Als experiment kan het wel tellen !
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #59 Gepost op: 15 maart 2014, 20:44:56 »
Wel ondertussen is de afdekplaat vanwege het goede weer er afgenomen en ben ik beginnen spaarzaam water geven, om het smelten van de sneeuw te imiteren. De bodem was al redelijk uitgedroogd, maar niet helemaal.
De meeste ranonkeltjes zijn nu langzaam aan het uitlopen. Enkele primula's bloeien bijna, maar Androsace alpina ziet er zeer mottig uit. Het verblijf in de trog is hem niet zo goed bevallen.
Ik kijk nu vooral uit wat de ranonkels gaan verrichten? Dat was tenslotte de reden voor het aanleggen van deze trog. Foto's zullen wellicht nog volgen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen