Auteur Topic: Iris 2011  (gelezen 78710 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #300 Gepost op: 7 augustus 2011, 18:01:41 »
Bill,

ik ben sinds een tweetal jaren wat verliefd geworden op Irissen en heb ondertussen een 30 tal cultivars van reticulata's, een vijftal onco's en een vijftal juno's (je kan wat foto's van mijn Irissen zien in deze topic: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=251.0). Daarnaast groeien ook nog deze in mijn tuin: Iris bloudovii, Iris innominata, Iris potaninii, Iris ruthenica ssp. nana, Iris schachtii en Iris verna.

En vorig jaar heb ik deze ontdekt: http://nargs.org/smf/index.php?topic=586.0 ;nu zoek ik dus ook naar de cultivars van deze soorten  ;)

Je bakken met retics zien er indrukwekkend uit....

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #301 Gepost op: 7 augustus 2011, 18:04:57 »
The first of the early Iris to flower this season with the Iris magnifica and Iris vicaria to grace our garden.
There are several named clones of Iris unguicularis to be found in collectors gardens.
This is ‘Purple Trinity’ is one of the best in a dark reddish purple, a selected named cultivar from New Zealand.

Iris magnifica
Iris vicaria
Iris unguicularis 'Purple Trinity'


Mooie Juno's Bill !! Heel gezonde perfect gegroeide planten zo te zien !
Over die Iris unguicularis ben ik het eens met Wim : een héél aantrekkelijke vorm !!
Met de recticjes kan je zo te zien ook goed overweg !!   ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bill Dijk

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
  • Traveling off the beaten track
Re:Iris 2011
« Reactie #302 Gepost op: 8 augustus 2011, 14:35:48 »
Wim, like you, I have fallen in love with the Irises, especially the smaller species I grow, like the I.cristata, gracilipes, lacustris, innoninata, reticulata, verna, (and many other interesting species I can't think off for now) 
Also some juno's  and a nice collection of the colourful Pacific Coast irises cultivars.
I might be able to help you with seed of the smaller species I mentioned when they produce seed later on in the season.
I am also familiar with Mark McDonough posting and would love to get hold of those beautiful Iris koreana, odaesanensis, and henryi he mentioned.
Hopefully look forward to acquiring some seed of these charming species in the near future.
Does anyone grow some of those Chinese species, like I.koreana, odaesanensis, and henryi?
Bill Dijk in Tauranga, Bay of Plenty, New Zealand
Climate zone 10

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #303 Gepost op: 8 augustus 2011, 15:42:57 »
Hallo Bill,

als je ooit wat zaad over hebt van de kleine soorten, dan wil ik er graag wat van proberen. Thanks for the offer. Als je geïnteresseerd bent in zaad van de soorten die ik vernoemd heb, laat me het dan maar weten en dan kijk ik wel wat ik kan doen.

Ik heb geen ervaring met de chinese soortjes die je daar noemt, maar ben dus ook "on the lookout".


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #304 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:24:29 »
Je houdt het niet voor mogelijk maar ook deze gele vorm van Iris lutescens (syn. chamaeiris) heeft nog een bloem geproduceerd  :o ... hij heeft wel niet de tijd genomen om tot de gebruikelijke hoogte van zo'n 15 cm te groeien...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #305 Gepost op: 15 augustus 2011, 14:56:10 »
Dit is echt een Iris paradoxa die overuren klopt !

Hij staat in de tuin en produceerde 3 bloemen rond 01/04, vervolgens nog eens 2 rond 25/07 en nu op 15/08 nogmaals 2... ik vraag mij wel af of dit goed komt volgend jaar  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Iris 2011
« Reactie #306 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:27:42 »
Dit is echt een Iris paradoxa die overuren klopt !

Hij staat in de tuin en produceerde 3 bloemen rond 01/04, vervolgens nog eens 2 rond 25/07 en nu op 15/08 nogmaals 2... ik vraag mij wel af of dit goed komt volgend jaar  ::)
Luc, je hebt in één jaar voor drie jaar kunnen genieten, volgens mij mag je dan in 2014 pas weer de volgende bloemen verwachten  ;D ;D ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #307 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:00:57 »
Ik wil niet hebberig lijken Cor, maar ik hoop alvast dat ie de winter overleeft en ook in 2012 bloemen laat zien...  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re:Iris 2011
« Reactie #308 Gepost op: 15 augustus 2011, 20:09:50 »
Driemaal is scheepsrecht Luc,successen van vandaag zijn geen garantie voor de toekomst ;D :D.
Bijzonder dat dit mogelijk is,geniet ervan.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Iris 2011
« Reactie #309 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:28:21 »
Dit is echt een Iris paradoxa die overuren klopt !
Hij staat in de tuin en produceerde 3 bloemen rond 01/04, vervolgens nog eens 2 rond 25/07 en nu op 15/08 nogmaals 2... ik vraag mij wel af of dit goed komt volgend jaar  ::)

Eentje met een goed rendement Luc !  Het klinkt paradoxaal maar het is dus zowel een lente als zomerbloeier die ook op weg is om zich als herfstbloeier te profileren !
De bloeiperiodes komen immers steeds korter op elkaar  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #310 Gepost op: 24 september 2011, 15:05:40 »
Vandaag net gekocht bij Cathy in Celles. Normaal bloeit dit schaduwminnend irisje uit het I. cristata geslacht in mei-juni. Maar nu toch nog een bloempje.

Iris 'Eco Little Bluebird'

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re:Iris 2011
« Reactie #311 Gepost op: 24 september 2011, 18:38:24 »
Ziet er mooi uit Wim,wees er maar zuinig op.
Is er een verklaring voor waarom deze nog bloeit,de meeste Irissen zijn toch in rust?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2011
« Reactie #312 Gepost op: 24 september 2011, 19:25:46 »
Cathy zei dat ze deze dit jaar gedeeld hadden en dat ze misschien daardoor allemaal terug bloeien. Ook het weer zal er wel iets mee te maken hebben, er zijn heel wat planten die niet meer mee zijn met de seizoenen en ik heb heel wat (na)bloei aan planten die nu normaal niet bloeien.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Iris 2011
« Reactie #313 Gepost op: 24 september 2011, 21:30:21 »
Vandaag net gekocht bij Cathy in Celles. Normaal bloeit dit schaduwminnend irisje uit het I. cristata geslacht in mei-juni. Maar nu toch nog een bloempje.

Iris 'Eco Little Bluebird'

Ik heb dat irisje al verscheidene jaren in de tuin, maar al die tijd op een zonnige locatie. Dat zal allicht de reden zijn, dat ik er weinig succes mee had.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Iris 2011
« Reactie #314 Gepost op: 30 september 2011, 19:58:50 »
Dit is echt een Iris paradoxa die overuren klopt !
Hij staat in de tuin en produceerde 3 bloemen rond 01/04, vervolgens nog eens 2 rond 25/07 en nu op 15/08 nogmaals 2... ik vraag mij wel af of dit goed komt volgend jaar  ::)

De bloeiperiodes komen immers steeds korter op elkaar  ;D
Het kan blijkbaar nog straffer. Deze iris paradoxa uit Armenie die normaal in april bloeit gaf vandaag terug een bloem.
Het is niet alleen wij die schrikken van het huidige weer.
Torhout, West-Vlaanderen