Auteur Topic: Wallis 2011  (gelezen 20335 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #75 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:21:59 »
Saxifraga diapensioides denk ik, en wat onbenaamde planten
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #76 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:24:50 »
Nog enkele onbekende Saxen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #77 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:30:46 »
En ter afsluiting van de Barrage du Sanetsch een Saxifraga die van vocht houdt, Saxifraga stellata.
Deze planten groeien met hum voeten in het water in een kussen van mos, terwijl het water van het kleine bergbeekje rustig voortkabbelt.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2011, 23:40:21 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #78 Gepost op: 14 augustus 2011, 20:38:51 »
Een dagje naar Sion, de hoofdstad van Wallis. Onder meer om de ruïne van het oude fort te bezichtigen.
Er zijn weinig interessante planten te vinden behalve de vreemde Ephedra distachia met zijn rare vruchten.
Het gebruik van deze plant is bij de wet verboden maar ik twijfel of daar wel naar geluisterd word. Als je Ephedra intypt op Google krijg je een heleboel informatie maar niet van de plant ;D ;D.
Ook stond er deze rotsplant, Opuntia humifusa, niet inheems maar volgens de man die rondleidingen verzorgd staat hij er al jaren dus zal hij wel goed winterhard zijn 8).
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Wallis 2011
« Reactie #79 Gepost op: 16 augustus 2011, 11:26:52 »
En ter afsluiting van de Barrage du Sanetsch een Saxifraga die van vocht houdt, Saxifraga stellata.
Deze planten groeien met hum voeten in het water in een kussen van mos, terwijl het water van het kleine bergbeekje rustig voortkabbelt.

Een hoekje van Wallis dat ik nog niet eerder heb bezocht Gerrit, maar duidelijk meer dan de moeite waard !
Moet ik noteren voor de toekomst !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallis 2011
« Reactie #80 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:26:48 »
En ter afsluiting van de Barrage du Sanetsch een Saxifraga die van vocht houdt, Saxifraga stellata.
Deze planten groeien met hum voeten in het water in een kussen van mos, terwijl het water van het kleine bergbeekje rustig voortkabbelt.
Prachtig verhaal Gerrit en knappe plaatjes. Bedankt voor je inspanningen met betrekking tot het plaatsen.
Ik ben net terug van Wallis en heb tevens de meest planten gezien, die jij eveneens hebt gespot.
Maar ik moet de meeste nog voorzien van benaming. Ik heb wel gemerkt dat ik in een (te) late periode ben geweest voor de optimale bloei van de meeste soortjes.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallis 2011
« Reactie #81 Gepost op: 17 augustus 2011, 20:32:36 »
Een Sedum, er wordt weinig of niet over gesproken, maar aldaar waren het in het oog springende kleinoden.
Van mij mag je hier Sedum atratum bij vermelden, Gerrit. De Donkere Muurpeper.
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #82 Gepost op: 17 augustus 2011, 23:06:00 »
En ter afsluiting van de Barrage du Sanetsch een Saxifraga die van vocht houdt, Saxifraga stellata.
Deze planten groeien met hum voeten in het water in een kussen van mos, terwijl het water van het kleine bergbeekje rustig voortkabbelt.
Prachtig verhaal Gerrit en knappe plaatjes. Bedankt voor je inspanningen met betrekking tot het plaatsen.
Ik ben net terug van Wallis en heb tevens de meest planten gezien, die jij eveneens hebt gespot.
Maar ik moet de meeste nog voorzien van benaming. Ik heb wel gemerkt dat ik in een (te) late periode ben geweest voor de optimale bloei van de meeste soortjes.

Welkom terug Pim, ook al was je daar in een late periode, er zal toch nog wel wat leuks voor je lens gestaan hebben?!
Wij waren eind juni en dat was eigenlijk voor dit jaar ook al laat, Het voorjaar daar was er erg vroeg begonnen! Daardoor helaas geen bloemen in b.v. Androsace helvetica.

Een Sedum, er wordt weinig of niet over gesproken, maar aldaar waren het in het oog springende kleinoden.
Van mij mag je hier Sedum atratum bij vermelden, Gerrit. De Donkere Muurpeper.

Zeer aannemelijk, ik heb die naam ondertussen aangepast
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #83 Gepost op: 17 augustus 2011, 23:23:56 »
Een uitstap naar de Rhônegletsjer (met ijsgrot), Furkapas en wandeling langs de Rhône vanaf Gletsch.
Op de eerste foto heb ik wat tekst ingevoerd waar o.a. de ijsgrot, Furkapas en onze wandeling te vinden zijn (hopelijk te lezen).
Onderweg naar de ijsgrot en de Rhônegletsjer konden we onze auto goed parkeren op de ruime parkeerplaats in de bocht tegenover Hotel Belvedere. Onderweg naar de ijsgrot vonden we Cerastium uniflorum en Saxifraga muscoides, apart en samen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #84 Gepost op: 17 augustus 2011, 23:45:52 »
De ijsgrot die elk voorjaar opnieuw uitgehakt wordt in het ijs is een paar honderd meter vanaf het einde van de Rhônegletsjer. Er worden witte doeken op het ijs gelegd om het smelten van het ijs wat tegen te gaan. Op de eerste foto is de gletsjer te zien  met aan de rechterkant het doek met onderaan de driehoekige ingang van de ijsgrot. Ook het doek van de grot van vorig jaar ligt er nog.
De derde foto laat het einde van de gletsjer zien waar een meer gevormd wordt en het smeltwater over de rand verdwijnt en via een waterval naar het dal.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #85 Gepost op: 18 augustus 2011, 00:01:34 »
In de ijsgrot was het ijs kraakhelder, anders dan boven op de gletsjer waar het ijs een grauwe aanblik had.
Op de vloer waren loopplanken aangebracht en op een aantal plaatsen waren waterdichte lampen aangebracht in een nis waar door de warmte van de lamp het ijs smolt en de lamp in een plas water dreef. De grot was een 40 tal meter lang en eindigde in een zaaltje van 3x3 meter. Aangezien er ook 3 bussen met Japanners (natuurlijk met camera) in de grot rondliepen viel het niet mee om goede foto's te maken.
Hier toch een impressie.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Wallis 2011
« Reactie #86 Gepost op: 18 augustus 2011, 14:55:19 »
Een uitstap naar de Rhônegletsjer (met ijsgrot), Furkapas en wandeling langs de Rhône vanaf Gletsch.
Op de eerste foto heb ik wat tekst ingevoerd waar o.a. de ijsgrot, Furkapas en onze wandeling te vinden zijn (hopelijk te lezen).
Onderweg naar de ijsgrot en de Rhônegletsjer konden we onze auto goed parkeren op de ruime parkeerplaats in de bocht tegenover Hotel Belvedere. Onderweg naar de ijsgrot vonden we Cerastium uniflorum en Saxifraga muscoides, apart en samen.
Interessant Gerrit, maar je Saxifraga muscoides lijkt verdomd veel op Saxifraga bryoides.
Heb je een (detail)opname van de rozetjes?
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #87 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:33:01 »
Interessant Gerrit, maar je Saxifraga muscoides lijkt verdomd veel op Saxifraga bryoides.
Heb je een (detail)opname van de rozetjes?

Een uitvergroting van de derde foto.
Met jouw foto's en nog wat foto's vergeleken op internet denk ik wel dat je gelijk hebt Pim.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #88 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:46:31 »
Daarna een klein stukje verder naar de Furkapas  waar Campanula thyrsoides  zou groeien.
Het was er erg mistig en alle planten waren kletsnat door deze mist, maar we vonden wat we zochten.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Wallis 2011
« Reactie #89 Gepost op: 18 augustus 2011, 22:53:57 »
De Gentianen acaulis, verna en punctata hielden hun bloemen dicht vanwege het sombere weer.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland